Beantwoord

Is/ra punt verplaatsen. Waarom is dat zo duur?

  • 24 April 2024
  • 7 reacties
  • 137 keer bekeken

Ik heb nu internet en tv via KPN. Ik heb een ander huis uit 1900 gekocht en wil daar ook weer KPN internet en tv.  De KPN hoofdkabel komt in de hal omhoog, voor mij geen probleem. Daar zit ook een hele oude lasdop waaruit de grijze dunne telefoonkabel komt. Deze telefoon kabel loopt heel vreemd boven de voordeur langs en verdwijnt in het plafond. Ik zou graag een aansluitpunt voor mijn KPN  Experia V10 in de meterkast hebben. Nu heb ik een aanvraag gedaan bij mijn aansluitingen en heb een offerte van maar liefst 363 Euro gekregen. Is dat niet een beetje veel om dat dunne kabeltje 3 meter in huis te verleggen en een ander aansluitkastje voor de modem te monteren? Is volgens mij nog geen uurtje werk ( rode en blauwe draadje aansluiten  toch? ). Mag ik dat ook zelf doen? Onderstaand de overzichtsfoto, ik wil dus het dunne kabeltje verplaatst hebben, de las mag blijven zitten

Mvg Pim

 

icon

Beste antwoord door DaveA 24 April 2024, 16:20

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 4
Badge +4

Hi @Pimjong, officieel mag een klant niks doen aan de aansluiting omdat dit eigendom is van KPN. De kosten van mijnaansluitingen.nl zijn waarschijnlijk voor het verplaatsen van het gehele aansluitpunt. Als de lasdop daar gewoon kan blijven zitten en het alleen om de DSL kabel gaat is dat niet nodig.

 

Mocht het mogelijk zijn om in de huidige situatie een modem aan te sluiten maar u wilt hem liever in de meterkast, dan valt dit onder een cosmetische wens. In dat geval kun je een monteursafspraak maken en betaal je €70,- voorrijkosten en de tijd dat het de monteur kost om dit te maken. 

 

Hou er rekening mee dat als de kabel via een eventuele kelder naar de meterkast moet gaan hiervoor geboord moet worden. Officieel mag een installatiemonteur niet boren. Maar monteurs  willen nog wel eens een uitzondering maken. Dit is geen garantie. Als je dit voor wilt zijn dan kun je van tevoren zelf een gat boren. En voor de werkzaamheden in een eventuele kruipruimte zal de monteur waarschijnlijk een duo opdracht aanmaken, dus met een 2e collega terug komen.

 

Als de grijze kabel in het plafond verdwijnt en verder nergens meer zichtbaar is zal dit onder installatiegarantie vallen, in dat geval kun je een gratis afspraak maken. Maar alsnog kunnen er kosten worden berekend voor een alternatieve route naar bijvoorbeeld de meterkast. 

 

Het beste kan je dus contact opnemen met de klantenservice (0800 0402) voor het maken van een monteursafspraak.

Je kunt ook eens kijken of je (binnenkort) glasvezel krijgt via https://netwerk.kpn.com/ @Pimjong .

Als dat binnen niet al te lange tijd aan de orde is, zou ik de huidige situatie zo laten en t.z.t. de juiste plaatsing van het glasvezelpunt overleggen met KPN.

Het is maar een idee.

 

Reputatie 7
Badge +24

Wat is nu 363 euro? Dat is toch niks? Als het elektriciteitskabel had geweest en u had een elektricien laten komen om hetzelfde te doen, compleet met stopcontact plaatsen enzo, dan had u waarschijnlijk nog veel meer kwijt geweest. 

Hi @Pimjong, officieel mag een klant niks doen aan de aansluiting omdat dit eigendom is van KPN. De kosten van mijnaansluitingen.nl zijn waarschijnlijk voor het verplaatsen van het gehele aansluitpunt. Als de lasdop daar gewoon kan blijven zitten en het alleen om de DSL kabel gaat is dat niet nodig.

 

Mocht het mogelijk zijn om in de huidige situatie een modem aan te sluiten maar u wilt hem liever in de meterkast, dan valt dit onder een cosmetische wens. In dat geval kun je een monteursafspraak maken en betaal je €70,- voorrijkosten en de tijd dat het de monteur kost om dit te maken. 

 

Hou er rekening mee dat als de kabel via een eventuele kelder naar de meterkast moet gaan hiervoor geboord moet worden. Officieel mag een installatiemonteur niet boren. Maar monteurs  willen nog wel eens een uitzondering maken. Dit is geen garantie. Als je dit voor wilt zijn dan kun je van tevoren zelf een gat boren. En voor de werkzaamheden in een eventuele kruipruimte zal de monteur waarschijnlijk een duo opdracht aanmaken, dus met een 2e collega terug komen.

 

Als de grijze kabel in het plafond verdwijnt en verder nergens meer zichtbaar is zal dit onder installatiegarantie vallen, in dat geval kun je een gratis afspraak maken. Maar alsnog kunnen er kosten worden berekend voor een alternatieve route naar bijvoorbeeld de meterkast. 

 

Het beste kan je dus contact opnemen met de klantenservice (0800 0402) voor het maken van een monteursafspraak.

Top dat vermoeden had ik al. Was al bij de KPN winkel geweest die verwees me naar mijnaansluitingen. De kabel en lasdop mogen blijven zitten het gaat mij alleen om dat dunne kabeltje. Dank je voor de tip, ik ga ze bellen.

Reputatie 4
Badge +4

Graag gedaan! Pakt het gelukkig toch iets goedkoper uit 😉Veel succes nog.

Nog een vraagje, ik zie nu dat de kabel die uit de lasdop komt een loden ommanteling heeft, dat is toch wel heel oud, kan dat wel goed werken met een modem?

Reputatie 7
Badge +12

Nog een vraagje, ik zie nu dat de kabel die uit de lasdop komt een loden ommanteling heeft, dat is toch wel heel oud, kan dat wel goed werken met een modem?

Zeker, dat zijn meestal zeer goede kabels, ze maken hem niet meer als vroeger zeggen ze altijd en dat klopt ook wel. 

Reageer