Kabels vernieuwd, maar geen glasvezel?

  • 31 March 2020
  • 33 reacties
  • 421 keer bekeken

Een aantal jaar geleden is hier in de omgevingen en in mijn straat grootschalig riolering vernieuwd, straat opgehoogt etc. en nieuwe bekabeling telefonie ( lees glasvezelkabel) aangelegd naar verdeelstations en de woningen.

Het bevreemd mij echter dat er nog geen glasvezel beschikbaar is, terwijl de bekabeling ervoor er wel ligt.


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

33 reacties

Hallo @VincentBor  via onderstaande link kun je zien of er (binnenkort) glasvezel bij jou gaat komen:

https://kpn-compleet-fpi-info.fourstack.nl/

en

https://www.kpnnetwerk.nl/

Bij mij is in de straat een aantal jaren terug ook glasvezel gelegd door KPN, maar dat was voor hun interne netwerkstructuur.

Hallo @VincentBor  via onderstaande link kun je zien of er (binnenkort) glasvezel bij jou gaat komen:

https://kpn-compleet-fpi-info.fourstack.nl/

en

https://www.kpnnetwerk.nl/

Bij mij is in de straat een aantal jaren terug ook glasvezel gelegd door KPN, maar dat was voor hun interne netwerkstructuur.


Bedankt in ieder geval voor de linken, zal even goed gaan kijken

Bevreemd mij wel dat het voor interne infra dan is. even korte uitleg waarom:

 

Met de beschreven werkzaamheden zijn alle kabels vernieuwd en het verdeelstation is ook onder handen genomen.

Er is namelijk ook complete nieuwe kabel vanaf het verdeelstation getrokken naar de wonning en dit was geen koper draadje ( ict kennis genoeg om koper / glasvezel te onderscheiden).

 

Vandaar de verbazing dat er na de verloop van de tijd nog steeds geen glasvezel is aangeboden

 

Hallo @VincentBor 

Bedankt in ieder geval voor de linken, zal even goed gaan kijken

Houd ons op de hoogte s.v.p.

 

:thinking: hmm, als het goed wordt geinterperteer, dan is hier geen glasvezel, vreemd

Reputatie 4
Badge +3

Zo te zien kan je wel V+ verbinding aanvragen t/m 200 mb. Dat is redelijk snel.

Hallo @VincentBor , dat met die glasvezel houdt in dat de straatkast waar jij nu op bent aangesloten is omgebouwd naar een SDF-kast, d.w.z. dat er nu een glasvezelkabel vanuit de centrale naar de straatkast loopt en vanuit de straatkast een ‘ouderwetse’ koperkabel naar de huizen, maar dat betekent wèl dat je nu een snelheid hebt (of kunt krijgen) van 200Mbit/s, daar heb je dan geen glasvezel meer voor nodig.

Dat is een perfecte maximum snelheid die jij thuis kunt halen. Je hebt nu een zogenaamde FttC-verbinding.

Bij mij vorig jaar hetzelfde gebeurd, eerst maximaal 18 Mbit/s, na plaatsen nieuwe kast maximaal 100Mbit/s en bij pairbonding 200Mbit/s. Ik heb als Telfort-klant voor maximaal 100Mbit/s gekozen, daar alleen KPN en XS4ALL pairbonding ondersteunen.

 

 

Ok gedeeltelijk helder.

Want vraag me dan  toch iets af

Dat “ouderwetse koper”draadje kan dat ook een vorm van glasvezelkabel zijn dan?

Nee, dat zijn gewoon twee ouderwetse koperdraadjes. Die lopen tot aan de straatkast (FttC: Fibre to the Curb). Van de straatkast naar de wijkcentrale ligt dan echter wel glasvezel. Vroeger lag er tussen straatkast en wijkcentrale ook koper, waardoor de snelheid behoorlijk lager werd naarmate de totale afstand tussen je huis en de wijkcentrale groter was. Nu telt alleen het stukje van de straatkast naar je huis.

Reputatie 7
Badge +24

:thinking: hmm, als het goed wordt geinterperteer, dan is hier geen glasvezel, vreemd

Tis geen glasvezel, maar heel veel mensen zijn jaloers op uw verbinding. 

FttC : Fiber to the Cabinet

( dacht ik tenminste )

Het is al heel wat dat er gelijk iets ingelegd is in die straat, vaak maakt men er een hobby van om de straat zo vaak mogelijk open te maken, maar helaas heeft men niet de kans genomen voor FttH.

Maar in praktijk zul je er niets van vernemen over welke kabel het je huis binnenkomt.

Reputatie 7
Badge +24

Ok gedeeltelijk helder.

Want vraag me dan  toch iets af

Dat “ouderwetse koper”draadje kan dat ook een vorm van glasvezelkabel zijn dan?

Kan wel zijn dat een andere partij dan KPN glasvezel bij u in de straat aangelegd heeft.

Alles is vernieuwd toendertijd door een aannemer tijdens de werkzaamheden in de straat  al dan niet in opdracht van… dus een andere partij is hier niet aan de orde.

 

Vind het wel vreemd dat de kabel die naar de woning loopt wel binnenshuis als “glasvezel” is gelast.

Reputatie 7
Badge +24

Alles is vernieuwd toendertijd door een aannemer tijdens de werkzaamheden in de straat  al dan niet in opdracht van… dus een andere partij is hier niet aan de orde.

 

Vind het wel vreemd dat de kabel die naar de woning loopt wel binnenshuis als “glasvezel” is gelast.

Heeft u daar een foto van? Als u zeker weet dat het glasvezel is, maar het is dan kennelijk niet van KPN, dan is het dus van een ander. Caiway ofzo.

Heb even het kastje gefotografeerd waar de telefonie lijn binnen komt, het witte kabeltje zit op lijn 1, blauw is het kabeltje vanuit de wijkkast

Reputatie 7
Badge +24

Dit ziet er heel vaag uit. Lijkt me niet van KPN. Is uw Experiabox hier op aangesloten? Met dat grijze kabeltje?

Ik ben heel erg benieuwd over wat anderen hier over gaan zeggen.

Vragen over modems is niet relevant even, dit is even off-topic zeg maar. Het gaat hier om over de beschikbaarheid van een dienst.

 

Boven geplaatste foto is door een aannemer na vernieuwing aangelegd / aangesloten, al dan niet in opdracht van de KPN.

 

Het lijkt mij dat het blauwe draadje glasvezel is, omdat deze gelast zoals men dat zou doen met glasvezel.

 

Het gaat mij om de beschikbaarheid met eventuele aanpassing van aansluiting in de boven geplaatste foto.

 

Iets in de trend van “Het is wel beschikbaar, maar daarvoor…..

 

Het witte (grijze draad) is koper

 

( ps heb even gezocht en geloof dat dit gedaan is door volker & wessel telecom)

Reputatie 7
Badge +24

Ik denk dat het niet van KPN is. En dat het nu ook niet gebruikt word. Als u over deze verbinding internet zou willen, dan moet u bij een andere partij aankloppen. Caiway bijvoorbeeld. Ik vind het wel raar dat er niet een grote sticker op zit waarop staat wie de provider is die hier over levert. KPN zorgt daar doorgaans wel voor.

En de vraag of uw Experiabox er op aangesloten zit is wel degelijk zeer relevant. Ik denk van niet. Maar ja... u wilt hem niet beantwoorden :smile:

Ik denk dat het niet van KPN is. En dat het nu ook niet gebruikt word. Als u over deze verbinding internet zou willen, dan moet u bij een andere partij aankloppen. Caiway bijvoorbeeld. Ik vind het wel raar dat er niet een grote sticker op zit waarop staat wie de provider is die hier over levert. KPN zorgt daar doorgaans wel voor.

En de vraag of uw Experiabox er op aangesloten zit is wel degelijk zeer relevant. Ik denk van niet. Maar ja... u wilt hem niet beantwoorden :smile:


In dit topic gaat de vraagstelling over beschikbaarheid van een dienst, niet over hoe de experiabox is aangesloten.

 

Ten tweede, welke partij zou ik uberhaupt moeten contacten, als deze er niet is, het is en blijft ondanks dat er geen duidelijk aanwijzing op de foto een verbinding die aan kpn toehoort.

 

Wat ik verder er mee wil zeggen is, als dit een inkomend glasvezel verbinding is uit de verdeelkast en de infrastructuur er is in de omgeving, dat er geen glasvezel wordt aangeboden wordt of weergegeven als niet beschikbar op het adres

Hier zien http://www.kabelkiezer.nl/kabelbedrijf/gemeente/ welke kabel club er in de regio levert en dan daar zien of er glasvezel beschikbaar is.

Hier zien http://www.kabelkiezer.nl/kabelbedrijf/gemeente/ welke kabel club er in de regio levert en dan daar zien of er glasvezel beschikbaar is.


Dit is voor de tv-kabel en dat is niet zo moeilijk hier.

De geplaatste foto met daarop de aansluiting is de telefonieaansluiting.

En om deze verbinding ging het om

Deze “wijkkast”staat +/- 50 meter van de woning vandaan.

De tv-kabel komt de woning op een ander punt de woning binnen en dit verdeelstation staat ook aan het begin van het huizenblok opgesteld.

(sjonge)

Als er 1 glasvezel het huis binnenkomt EN de kabelclub heeft glas beschikbaarop je adres dan . . . .

Helaas woon ik in Rotterdam en gaat het feest ( nog ) niet op dat de kabel op het telefonie lijntje zit en visa versa

Je bedoelt z*gg* , die lopen idd niet zo hard met glasvezel aanleggen.

Dan moet die glasvezel (als het een glasvezel is op de foto) van KPN zijn zou je denken.

Wel vreemd dat er lijn 1 en lijn 2 op het kastje staat.

Bij een postcode controle staat er soms nog wat onder, zoals hier te zien is :

 

glasvezel komt er aan

 

Dit is de status zoals ik hem krijg, heb om privacy redenen wel e.e.a weg gelaten