Beantwoord

Kan ik Experia Box V10 omruilen voor V10a?

  • 10 June 2020
  • 22 reacties
  • 922 keer bekeken

Is deze V10a ook beschikbaar voor klanten die al de V10 hebben? De verbinding valt hier nogal eens weg, waardoor zowel de 4G als de V10 herstart moeten worden om de snelheden weer terug te krijgen.

 

*Admin: afgesplitst en een eigen topic voor vraag aangemaakt

icon

Beste antwoord door Natasja 11 August 2020, 10:58

Bekijk origineel

22 reacties

Hallo @GerbenBouwhuis , een modem wordt alléén vervangen als deze defect is en, geloof me, je wilt geen V10a hebben, de V10 is tot nu toe de beste.

 

@JanD in de basis wil ik je wel geloven, maar is dat ook het geval in combinatie met 4G sneller internet buitengebied?

 

mij gaat het er meer om dat mijn up en down stream constant blijven, WiFi signaal los ik zelf wel op met AP’s.

 

Hallo @GerbenBouwhuis , wacht s.v.p. de reactie van een moderator af, met buitengebied heb ik geen ervaring.

Succes.

 

Reputatie 6
Badge +9

Dag @GerbenBouwhuis. Van harte welkom hier. Ik lees dat je graag je Experia Box V10 wilt omruilen voor een Experia Box V10a in combinatie met Sneller Internet Buitengebied. Zoals @JanD al aangeeft ruilen we modems alleen om als er sprake is van een defect. Daar zijn verschillende redenen voor. Zoals je je misschien kunt voorstellen, zijn nieuwe modems erg kostbaar. Daarnaast vinden we het belangrijk om energiezuinig beleid te voeren. 

Verder is de Experia Box V10a nog niet zo lang geschikt voor Sneller Internet Buitengebied, dus daar kunnen op dat vlak dan nog wat kinderziektes inzitten. Er zijn meerdere signalen dat er problemen zijn met uploaden. Die problemen heb ik nu aangekaart bij de afdeling die over Sneller Internet Buitengebied gaat. Je bent vooralsnog dus beter af met de Experia Box V10.

Desondanks zou het niet zo mogen zijn dat je verbinding steeds wegvalt. Je geeft aan dat je de V10 dan opnieuw moet opstarten om verbinding te krijgen. Zou je je profiel aan willen vullen met je postcode/huisnummer, klantnummer en de naam van de contracthouder? Dan kan ik de dekking en het bereik op je adres doormeten. Staat de 4G router ook dicht bij een raam en heeft die de volle streepjes ontvangst? 
 

Hoi @Natasja 

Dank voor je reactie. Ik heb mijn profiel aangevuld.

Ik heb even 2 speedtests gedaan;

Deze was voordat ik mijn 4Modem gerestart heb.
https://www.speedtest.net/result/9627783626.png

Deze nadat ik hem gerestart heb.
https://www.speedtest.net/result/9627804076.png
 

Je ziet dus dat na de restart de upload ca de 10% van de download is. Wat inhoudt dat de upload niet constant de 4G hanteert, maar enkel de ADSL lijn gebruikt, totdat ik een herstart doe van de 4G modem.

Na de laatste firmware update ging het overigens een lange tijd erg lekker, maar sinds een aantal weken is het een beetje een ‘drama’.

https://kpn-itns.speedtestcustom.com/result/5f2f7b60-b1ac-11ea-8cab-53f1f9015673 hier de link van de KPN speedtest, zelfde uitkomst.

De 4G modem staat in een raamkozijn, heeft 3 streepjes bereik.

Ik heb tijden gehad dat ik gewoon 20Mbps upload had, maar kom daar nooit meer aan.

Ik heb wel een test gedraaid met mijn mobiele telefoon, ook KPN, maar ook die upload haalt de 5 maar net, dus wellicht toch iets in de omgeving :(.

Hoop het niet, want dan kost het mij 1500,- om naar glasvezel over te stappen..

Reputatie 6
Badge +9

Dag @GerbenBouwhuis. Bedankt voor het delen van de resultaten. Bij het doormeten van je verbinding valt me op dat de verbinding inderdaad verbreekt. Dat is natuurlijk behoorlijk vervelend. Ik heb daarom nu eerst een afspraak voor je ingepland met een storingsmonteur voor aanstaande maandag tussen 10.00 en 12.00 uur. Je ontvangt een sms’je en/of e-mail ter bevestiging. Laat je weten hoe het monteursbezoek is gegaan? 

Hoi Natasja,

Dank daarvoor, maar nogmaals, op mijn iPhone krijg ik via 4G dezelfde resultaten. Ik zit nu op kantoor, via 4G op mijn mobiel en ik kom op 159 down en 22,4 up.

 

Resume, ik verwacht dat er iets anders aan de hand is in mijn omgeving. Wellicht de zendmast, zendvermogen o.i.d.
 

Ik ben dus bang dat een monteur hier niets aan verbeteren gaat?

Reputatie 6
Badge +9

Hallo @GerbenBouwhuis. Ik zie dat de monteur gisteren alsnog is geweest. In het rapport lees ik dat de monteur een aantal resets heeft uitgevoerd en de snelheden nu wel stabiel zijn. Kun je dit bevestigen? Is het probleem opgelost?

Hoi @Natasja

We hebben samen besloten het op deze manier af te sluiten inderdaad. https://kpn-itns.speedtestcustom.com/result/0061b840-b540-11ea-acba-877fcdb89984 de snelheden voor een herstart, en nu na een herstart van de 4G modem.

https://kpn-itns.speedtestcustom.com/result/8fd58150-b540-11ea-acba-877fcdb89984

 

Je ziet dus dat de download wel stabiel hoog blijft, maar de upload na (ca 4 uur) verloop van tijd wegvalt en niet meer terugkomt, todat de 4G een herstart krijgt.

Resume, de monteur kan hier niets mee, de 4G modem is niet instelbaar/configureerbaar helaas, hetgeen we konden bedenken is dat de oorzaak ergens in het verzendvermogen van de zendmasten zit.

Mijn opties:

  1. Terug naar de oude KPN techniek met ENKEL een 4G moden en geen adsl verbinding, die zou hogere waardes langer vasthouden.
  2. Overstappen naar Glasvezel

@GerbenBouwhuis 

 

als je de optie hebt glasvezel gelijk nemen

altijd stabiel

zo heb ik al een paar jaar glasvezel in het buitengebied door drukriool

pilot Rijssen/Holten

altijd een stabiele verbinding en super snel

@GerbenBouwhuis

 

als je de optie hebt glasvezel gelijk nemen

altijd stabiel

zo heb ik al een paar jaar glasvezel in het buitengebied door drukriool

pilot Rijssen/Holten

altijd een stabiele verbinding en super snel


‘k heb het huis te laat gekocht, kon niet meer meedoen met de voorinschrijving en dus zijn de kosten nu verhoudingsgewijs vrij hoog, maar ‘t is zeker het overwegen waard :)

wat zijn de kosten als ik vragen mag

hier in dit pilot was een deel voor de provider / gemeente en de bewoner

heeft ons 500 euro gekost

Zo’n soort regeling was er inderdaad destijds hier ook, maar laten we het erop houden dat het nu een veelvoud is van wat u betaald heeft.

Zo’n soort regeling was er inderdaad destijds hier ook, maar laten we het erop houden dat het nu een veelvoud is van wat u betaald heeft.


Oke maar ik zou er wel naar informeren als ik u was

Ik dacht dat je het bij kpn-netwerk aan moet vragen / informatie op doen

 

@peter-keetfm ik kan geen glasvezel via KPN krijgen, maar heb de offerte zeker al in mijn bezit :)

Oke geen kpn jammer

Ik kan er inderdaad niet in kijken vanaf hier

Reputatie 6
Badge +9

Jammer dat het niet is opgelost. Er zit inderdaad nogal een verschil tussen die uploadsnelheden, @GerbenBouwhuis. Dat is natuurlijk ook best vervelend. Nu gaf je eerder aan dat je met je iPhone via 4G (mobiel internet) ook tegen dit probleem aan loopt. @tmoesel, heb jij hier misschien nog ideeën over? 

Ik doe ondertussen ook navraag binnen de organisatie. :slight_smile: Als ik een reactie heb, deel ik die met je.

@Natasja dit is mobiel: https://www.speedtest.net/my-result/i/3979347429 ik denk dat de zendmasten net ‘verkeerd’ staan..

Reputatie 6
Badge +9

Dank je wel, @GerbenBouwhuis. Dat zou kunnen, maar ik durf daar zo geen uitspraken over te doen. Het is in ieder geval bij de juiste mensen aangekaart en er wordt uitgezocht hoe dit kan. Je hoort van me. :slight_smile:

Reputatie 6
Badge +9

Dag @GerbenBouwhuis. Excuses dat mijn reactie even op zich heeft laten wachten. Ik heb eindelijk een reactie vanuit het development team. Het onderzoek had wat voeten in de aarde. Er is sprake van een issue met de upstream van de Experia Box V10a. Dit wordt veroorzaakt door het vol lopen van de buffers, waardoor er latency ontstaat en de verbinding uiteindelijk wegvalt. Voor de V10 loopt het onderzoek nog. Het probleem met de V10a is inmiddels gemeld bij de fabrikant en moet worden opgelost door middel van een fix in de software van de V10a. Het omruilen van je V10 voor een V10a zal dus niets uithalen. Als ik een update heb omtrent het onderzoek voor de V10, deel ik die met je.

Ik hoop dat andere KPN gebruikers ermee geholpen zijn, binnenkort stappen wij over naar Glasvezel.

Reputatie 6
Badge +9

Ik hoop dat andere KPN gebruikers ermee geholpen zijn, binnenkort stappen wij over naar Glasvezel.


Een begrijpelijke keuze, @GerbenBouwhuis:slight_smile: Mocht je toch nog ergens vragen over hebben, dan weet je me te vinden.

Reageer