Beantwoord

Kan ik mijn oude PTT ISRA verwijderen?

  • 1 March 2022
  • 10 reacties
  • 1193 keer bekeken

Reputatie 1

In mijn meterkast zit nog een hele oude ISRA kast. Zo’n grote kast met metalen deksel met ‘PTT’ erop.

Ik maak al heel erg lang geen gebruik meer van KPN. 

Zou ik de kabel kunnen doorknippen en die kast verwijderen? Of moet een KPN monteur dat doen?

Ik wil hem weg hebben, om op die plek mijn modem en router aan de muur te zetten.

 

 

icon

Beste antwoord door NHendriks 2 March 2022, 04:06

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

10 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Op de eerste foto is aan de rechterzijde nog net een klein wit kastje te zien, ik denk dat dat de ISRA is… dan is alles dat daar op aangesloten is - mits natuurlijk uw eigendom - te verwijderen. De ISRA moet blijven, die is eigendom KPN.

Reputatie 1

Dat kleine witte kastje was vroeger de aansluiting voor de ADSL. Die heb ik destijds zelf daar gemonteerd, dus die haal ik sowieso weg.

Dus van die antieke PTT kast moet ik afblijven?  Ik dacht dat die rechtstreeks naar het KPN museum zou kunnen….

Jammer. Zonde van de ruimte die dat ding inneemt. Ik zou ook kunnen zeggen, als hij eigendom is van KPN, prima, kom maar ophalen. Maar zo werkt dat zeker niet.

Reputatie 7
Badge +7

Ok. Dan zal die kast toch wel het eerste koppelpunt, de ISRA, zijn. Waar gaat die inkomende kabel links naar toe? Geen andere koppelpunten te zien?

Zo te zien heeft dit pand dus meerdere aansluitingen (gehad). Zijn die allemaal niet meer in gebruik? Dan zou een KPN monteur wellicht een normale ISRA kunnen monteren.

Dat kost wel geld denk ik.
 

Reputatie 7
Badge +11

Dit is inderdaad een oud meervoudig ISRA die geplaatst werd voordat de zogenoemde LSA-kasten gebruikt werden. Verwijderen kan maar als er ooit weer diensten van KPN (of een provider die op het netwerk van KPN levert) afgenomen gaan worden dan zullen er kosten in rekening gebracht worden voor het plaatsen van een nieuw ISRA. KPN monteurs plaatsen immers geen meervoudige ISRA-punten, enkel de pairbonding-ISRA's voor twee aderparen, hier zitten echter 20 aderparen op waardoor dat niet kan. 

KPN kan iemand niet verbieden het weg te halen maar het wordt wel streng afgeraden, juist vanwege de kosten die erbij kunnen komen kijken om zoiets terug te plaatsen, ik weet niet precies wat het kost bij meervoudige ISRA's maar reken erop dat het boven de 200 euro kost omdat Volker Wessels Telecom hiervoor langs moet komen. Dat levert dan ook vertraging op. Bij KPN zal de monteur direct VWT langs kunnen laten komen, bij een andere provider bestaat de kans dat er eerst een KPN-monteur wordt aangestuurd voor ISRA-herstel die vervolgens alsnog VWT aan moet sturen. Dan ben je al snel richting de twee á drie weken verder voor er met het abonnement gestart kan worden.

Met weghalen beperk je jezelf dus tot de provider die over het coax-netwerk kan leveren, of glasvezel indien dit er al ligt.

 

Dan zou een KPN monteur wellicht een normale ISRA kunnen monteren.

Op dit type kabel is het helaas niet zo gemakkelijk om een regulier ISRA te monteren, hij heeft immers 20 aderparen en de kabel is daarmee alleen al te dik om in een regulier ISRA te plaatsen.

 

Reputatie 7
Badge +24

Is er een kruipruimte? Misschien kun je de doos en kabel dan los maken van de muur en laten zakken. De kabel laat je dan in de kruipruimte verdwijnen. Vlak boven de vloer schroef je de doos weer tegen de muur. Netjes dicht maken. Dan heb je er wellicht geen last meer van.

Je kunt er ook een plaatje hout overheen monteren. Dan hang je daar je apparuur aan.

Reputatie 1

Dit zat er al toen ik dit huis in 1992 kocht. De vorige bewoner had ook het pand hiernaast, en had daarin een administratiekantoor. Daar zal het dus mee te maken hebben.

 

De suggestie om er een plaat hout voor te zetten vind ik een goed idee. Als ik dat over de hele hoogte van de meterkast doe, dan is die wand meteen netjes, en kan ik de bedrading voor modem en router aan de achterkant wegwerken. de PTT kast is dan verstopt, en ik heb een nette oplossing voor mijn apparatuur. Super. Opgelost :-)

@janvv Je maakt geen gebruik van KPN zeg je, maak je nu gebruik van de kabelaar (Ziggo Ciaway) of heb je een glasvezel in huis.

Als je glasvezel in huis hebt, doe eens de KPN postcode check, het is heel simpel, krijg je geen aanbieding voor DSL meer kan je de hele boel weghalen, dan zit je in gebied waar de koper er uit gaat en gaat die nooit meer gebruikt worden, kan je nog wel of alleen DSL afsluiten zou ik hem laten zitten.

Reputatie 1

Ik heb nu kabel van Ziggo.

ADSL van KPN is hier beschikbaar, glasvezel niet, en dat zie ik ook niet snel gebeuren hier.

ADSL zal ik nooit gaan bestellen. 

Een kennis die bij KPN werkt zei: als er in je huis ooit een KPN aansluiting nodig is, dan zullen ze die antieke kast meteen vervangen, dus gewoon weghalen dat ding.

Reputatie 7
Badge +11

ADSL zal ik nooit gaan bestellen. 

ADSL wordt nog maar amper gebruikt, zal eerder VDSL2 zijn, mogelijk zelfs met vectoring. Sterker nog, KPN heeft geen ADSL meer, de langzaamste drager op consumentenmarkt is ADSL2+ welke ook alweer uitgefaseerd wordt ten behoeve van Long Reach VDSL. Omdat er zo veel aderparen beschikbaar zijn lijkt me dat pairbonding ook nog een optie is. In optimale omstandigheden is dan een snelheid van 200Mbps download en 60 upload haalbaar. Het kopernet is flink verbeterd tussen 2007 en 2016, het is niet ‘zo erg’ als dat het ooit was. Een snelheid van 100 om 10 is voor de meesten al voldoende.

Helaas blijft de term ‘ADSL’ veelgebruikt in de volksmond en daarmee geassocieerd met een lage internetsnelheid via het kopernet terwijl dat zeker niet het geval hoeft te zijn.

 

Een kennis die bij KPN werkt zei: als er in je huis ooit een KPN aansluiting nodig is, dan zullen ze die antieke kast meteen vervangen, dus gewoon weghalen dat ding.

Dan ben ik benieuwd in welke hoedanigheid deze kennis bij KPN zit. Een installatiemonteur van KPN zal deze immers niet vervangen, simpelweg omdat deze de spullen hiervoor niet heeft. Als ie al vervangen wordt dan wordt het er een met LSA-stroken, qua functionaliteit zal dit geen enkel verschil maken maar ik acht de kans dan ook minimaal dat ie vervangen wordt. Een aansturing van Volker Wessels Telecom, die de kast dan zou vervangen, gebeurd immers alleen als het noodzakelijk is. Alleen als het defect is dan zal deze vervangen worden.

Ik zal mijzelf herhalen: als je deze kast weghaalt en er zal toch ooit voor een provider gekozen worden, door jou of een eventueel volgende bewoner, die op het kopernet van KPN levert, of dat nou KPN is of een andere provider, dan kunnen er aanzienlijke kosten in rekening gebracht worden voor herstel van het ISRA.

Reputatie 1

Dank voor je uitgebreide reactie. Je boodschap is duidelijk. Ik laat de kast zitten, en volg het eerdere plan om hem achter een plank weg te stoppen.