Beantwoord

Kan niet inloggen op de webinterface van mijn KPN Box 12

  • 25 September 2020
  • 27 reacties
  • 6501 keer bekeken

Oké… Hier iets héél vreemds. Zojuist is de monteur geweest en heeft mijn nieuwe glasvezelaansluiting klaargemaakt voor gebruik met de Experia Box v12. Alles werkt prima, op één ding na:

Wat ik ook probeer, ik krijg het standaard admin-password dat achter op de box staat met geen mogelijkheid werkend. Als ik naar 192.168.2.254 (de box) surf krijg ik keurig netjes een scherm met daarin de mogelijkheid om het in te voeren, maar zelfs na 75 pogingen van mij en 25 van mijn buurman werkt het wachtwoord niet.
Opvallend genoeg werken de WiFi-gegevens die op dezelfde sticker staan, wel prima. Alléén het wachtwoord voor toegang tot de configuratie-portaal geeft problemen. Ik ben op de hoogte van het bestaan van de mogelijkheid om de box via de KPN servicetool te herstellen naar de fabrieksinstellingen, maar aangezien de box letterlijk vandaag nieuw uit de doos kwam, vrees ik dat dat geen enkele zin heeft (immers, de gegevens op de sticker zouden de fabrieksinstellingen moeten zijn.
Nou ben ik uiteindelijk weliswaar van plan om een eigen router te gaan gebruiken, maar toch vind ik het op zijn zachtst gezegd vreemd dat deze informatie onjuist is terwijl die op de sticker op het apparaat staat… Heeft het eventueel zin om hierover de klantenservice te bellen (als in: kunnen zij het wachtwoord dat is ingesteld uitlezen zolang het 't standaardwachtwoord is)? Ik ben benieuwd naar jullie mening…

*admin: eigen topic voor je vraag aangemaakt

icon

Beste antwoord door Sanne van KPN 11 September 2022, 14:08

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

27 reacties

Reputatie 7
Badge +21

Hallo @ereus 

Heeft de monteur misschien bij het installeren al een keer ingelogd op de KPN Box? Dan heeft hij het admin password moeten wijzigen. Heeft hij dat vervolgens niet aan jou verteld dan helpt alleen een reset van de Box (via het ‘reset’ gaatje aan de achterzijde). KPN kan dat niet op afstand uitlezen.

Er is nog een andere mogelijkheid als de monteur niet de schuldige is. Iemand op het forum met hetzelfde probleem had een slimme oplossing.

Op de achterzijde van de KPN Box staat een QR-code waarin alle informatie opgeslagen is:

Een smartphone kan deze QR-code met de camera scannen en de codes ontcijferen.

Met kopiëren en plakken kan je het Admin password dan gebruiken op het inlogscherm. Dan weet je zeker dat je de juiste tekens gebruikt. 

Hallo @ereus 

Heeft de monteur misschien bij het installeren al een keer ingelogd op de KPN Box? Dan heeft hij het admin password moeten wijzigen. Heeft hij dat vervolgens niet aan jou verteld dan helpt alleen een reset van de Box (via het ‘reset’ gaatje aan de achterzijde). KPN kan dat niet op afstand uitlezen.

Er nog een andere mogelijkheid als de monteur niet de schuldige is. Iemand op het forum met hetzelfde probleem had een slimme oplossing.

Op de achterzijde van de KPN Box staat een QR-code waarin alle informatie opgeslagen is:

Een smartphone kan deze QR-code met de camera scannen en de codes ontcijferen.

Met kopiëren en plakken kan je het Admin password dan gebruiken op het inlogscherm. Dan weet je zeker dat je de juiste tekens gebruikt. 

Voorzover ik weet heeft de monteur niet hoeven in te loggen op de Experiabox. Het was letterlijk een kwestie van “NT1”-kastje op de aansluiting zetten, daar de Experiabox aanhangen en wachten. Na 5 minuten werkte alles.

Ik heb inderdaad die QR-code al gevonden en ook met het wachtwoord daarin heb ik hetzelfde probleem. Kennelijk zouden we dus toch een factory reset moeten proberen. Alleen snap ik dus, met het gegeven dat de monteur niet in de box is geweest, niet waarom de sticker nu kennelijk niet klopt…

Anyway, hoe lang moet ik een paperclip in dat gaatje houden (cq. hoe lang moet ik die knop indrukken om een reset te doen?

Reputatie 7
Badge +21

 

bron: KPN Box 12 - uitleg lampjes en knoppen

Reputatie 4
Badge +3

soms lukt het gewoon niet om in de box 12 in te loggen. omdat misschien de wachtwoord op het stickertje zelf fout is. enige manier om iets te veranderen is dan via servicetools van kpn. 

of een nieuwe box eisen.

Reputatie 7
Badge +21

soms lukt het gewoon niet om in de box 12 in te loggen. omdat misschien de wachtwoord op het stickertje zelf fout is. enige manier om iets te veranderen is dan via servicetools van kpn. 

Ik denk niet dat het wachtwoord fout is, maar KPN heeft ervoor gekozen om dit onnodig moeilijk te maken door het gebruik van speciale tekens. Sommige tekens lijken erg op elkaar ( { [ en de afdruk is vaak ook nog slecht leesbaar. En dat voor een wachtwoord wat je één keer gebruikt :rolling_eyes: bij installatie en dat je dan meteen moet wijzigen.

Helaas heb ik het idee dat er in dit specifieke geval wel degelijk iets mis is met de info op de sticker, want zelfs na een reset van de box werkt het in de QR-code verwerkte wachtwoord niet… Wel sluit ik me bij @RBxx aan als het gaat over moeilijk leesbare tekens in wachtwoorden…

Hoe dan ook, het probleem speelt niet meer. Zoals ik al van plan was, heb ik inmiddels een eigen router (Fritz!Box 7590 (KPN levert dit model zelf ook)) aan de verbinding gehangen en alles werkt perfect. De Experia Box ligt nu keurig in zijn doos in een kast stof te happen tot er ooit verregaande support nodig is… Gezien het feit dat ook de Experia Box in het nodige geval het meest noodzakelijke doet (de verbinding kan door KPN worden uitgelezen en dergelijke) ga ik dan ook niet de moeite doen om een nieuwe box te eisen… Wel zou het fijn zijn als de verantwoordelijken in de toekomst beter opletten, zodat dit bij andere klanten niet meer voorkomt...

Reputatie 7

Helaas heb ik het idee dat er in dit specifieke geval wel degelijk iets mis is met de info op de sticker, want zelfs na een reset van de box werkt het in de QR-code verwerkte wachtwoord niet…

Dan heb je het dus over het inloggen op de wifi.

Ik heb eergisteren een vervelende bug gemeld bij KPN die dan wellicht ook voor jou van toepassing is.

Als je de V12 een factory reset geeft dan zouden daarna de SSID en wachtwoord vanuit de centrale beheeromgeving van KPN weer op de door jou gebruikte waarden gezet moeten worden. Dit is voor veel mensen heel handig immers de wifi blijft dan gewoon werken in het geval dat je een nieuwe Experia Box in gebruik neemt of nadat je factory reset hebt uitgevoerd.

Wat is nu de bug op de V12 ... welnu, het wachtwoord wordt wel teruggeplaatst naar de door jou gebruikte waarden maar de SSID blijft op de standaard waarde staan.

Je moet dan dus de standaard SSID (KPNxxxxx) i.c.m. met het door jou ingestelde wachtwoord gebruiken. Erg verwarrend. :confounded:

Reputatie 7
Badge +21

@wjb: de QR code op de achterzijde v12 bevat alle codes van het etiket, ook het admin password

Als ik met de camera van mijn Samsung S10 de QR scan krijg ik achtereenvolgens te zien

  1. admin password
  2. MAC adres
  3. SSID
  4. WiFi wachtwoord

Zo kan je de juiste tekens identificeren, ook als het etiket onduidelijk is.

Reputatie 7

Zo kan je de juiste tekens identificeren, ...

Totdat je de wifi instellingen (SSID en wachtwoord) gewijzigd hebt en vervolgens de V12 een factory reset hebt gegeven.

Reputatie 7
Badge +21

Dat klopt, maar we hebben het hierboven over het admin password

Helaas heb ik het idee dat er in dit specifieke geval wel degelijk iets mis is met de info op de sticker, want zelfs na een reset van de box werkt het in de QR-code verwerkte wachtwoord niet…

Dan heb je het dus over het inloggen op de wifi. (...) ​​​​

Nope. WiFi werkte wél… Het Admin-password werkte niet; ook niet na een Factory reset. Dat die QR-code niet specifiek voor het WiFi-netwerk is, verbaast me wel. Dat is namelijk wat de meeste andere leveranciers doen. Ook AVM (Fritz!Box) doet het op die manier. Eeen QR met daarin alle (standaard) gegevens van de modem is ook allesbehalve veilig in mijn optiek.
Maar ik dwaal af… Nee, ik heb het dus níet over inloggen op het WiFi-netwerk van de Experia Box. Ik heb het wel degelijk over inloggen op de beheersportaal, voor het kunnen aanpassen van technische aspecten van de werking van de box. En nogmaals, hoe vaak ik ook een FR heb geprobeerd, het heeft geen soelaas mogen bieden. Maar zoals ik ook al heb aangegeven speelt het probleem niet meer, aangezien de Experia Box op dit moment sowieso in de kast ligt, want ik heb nu m'n eigen modem aan de lijn gehangen. En op de koop toe haal ik ook nog eens hogere snelheden dan met de Experia Box.

Reputatie 7

Dan wordt het tijd dat iemand van KPN zich hier eens over gaat buigen.

Ook ik krijg met geen mogelijkheid toegang tot de web interface van mijn KPN box V12.

Inmiddels al alles uitgeprobeerd wat als mogelijke oplossing hier in het forum is aangedragen, incl. factory reset. Het password dat op de QR-code vermeld staat wordt ook na de factory reset NIET geaccepteerd…. wat nu?

Reputatie 7
Badge +24

De QR code vermeld niet alleen het wachtwoord van de website. Maar ook de naam en wachtwoord van het WiFi netwerk. Bijvoorbeeld:

v4M;X6E1e] 12 841EA3A808B0

KPNA808B6 LkNmjwV9KtKWMtMv

Alleen de eerste 10 teken is het wachtwoord van de webinterface. Dat weet u? Als u de hele inhoud van de QR code in het wachtwoord veld plakt werkt het niet.

Helaas is mij dat maar al te goed bekend....maar geen succes 😖

Reputatie 7
Badge +17

@ZeOnenl Als je het met de url  https://192.168.2.254/2.0/gui/#/ probeert, hoe gaat het dan? Ik lees in andere topics dat het bij sommigen via Edge beter gaat, heb je ook de optie om die te proberen? Test een aantal webbrowsers, benieuwd of het dan goed gaat. 

Zie ons topic over de Box 12 voor meer info over inloggen:

 

Hartelijk dank Sanne, dit heeft idd het gewenste resultaat gehad en ik kan weer gewoon inloggen op de web interface van m'n KPN box. Super! 👍🏾

Reputatie 7
Badge +17

Fijn! Super dat je laat weten dat dit geholpen heeft. 😄

Het moet inderdaat met https:// beginnen anders lukt het niet. Anders via firefox lukt het wel.

Ik heb een manier gevonden om wel te kunnen inloggen

Trek de stekker uit de wan poort en je kunt inloggen , hier kwam ik achter door dat het ook wel eens gebeurt met een eigen router achter een experialbox en via de wanpoort aan internet hangt

wel vreemd dat dat nergens staat, heb ook een reset uitgevoerd voor ik hier achter kwam het schoot iuneens in mijn gedachte, moet nu alle routeringen weer invoeren

Bij mij werkt het ook niet: ik kan niet inloggen op de V12. Heb al een reset gedaan en terug naar default instellingen. Al diverse keren zelfs.

Met WAN-verbinding actief kan ik niet inloggen met default wachtwoord, met WAN-verbinding eruit wel. Helaas heeft dat geen zin, want alle wijzigingen worden overschreven zodra het WAN weer op komt. Dan ga ik ook weer terug naar de default WiFi-instellingen.

Ik heb nu dus die default WiFi-instellingen (wil ik niet) en kan verder ook niets aan de config van de V12  aanpassen.

Het vreemde is dat ik altijd heb kunnen inloggen en dat ik niets gewijzigd heb. 

Bellen met Helpdesk levert alleen maar frustratie op. Wie heeft een oplossing? Ik gebruik het juiste wachtwoord.

Reputatie 7
Badge +17

@gp100 Je geeft aan dat je het juiste antwoord gebruikt, bedoel je daarmee het antwoord uit dit topic? In je bericht zie ik de stappen uit het juiste antwoord namelijk niet terug, dus als dubbelcheck: 

Als je het met de url  https://192.168.2.254/2.0/gui/#/ probeert, hoe gaat het dan? Ik lees in andere topics dat het bij sommigen via Edge beter gaat, heb je ook de optie om die te proberen? Test een aantal webbrowsers, benieuwd of het dan goed gaat. 

Probeer het met deze tips. 

Ik log altijd in via ip-adres. Ik heb ook verschillende browsers geprobeerd, maakt geen verschil. Dit zou ook niet verklaren dat het default wachtwoord (van de sticker en ook uitgelezen via QR-code) wel werkt als ik terug ga naar fabrieksinstellingen zonder internetverbinding. Zodra ik weer verbinding heb, werkt het niet meer. 

Blijkbaar wordt er vanuit KPN een ander wachtwoord gepusht, maar hoe kom ik erachter welk dat is? Ik kan nu niets wijzigen in de Experiabox en dat vind ik niet acceptabel.

Inloggen box 12 lukte bij mij ook niet. Van alles geprobeerd maar geen succes. Uiteindelijk, via bekabelde pc, Firefox gedownload en zowaar.....wel succes. 

Ja, bij mij is het ook gelukt. Schijnt een bug te zijn. De bug wordt binnenkort door update verholpen. Alleen met Firefox kun je inloggen en dan met je oude wachtwoord. Blijkbaar wordt door KPN na je reset (terug naar fabrieksinstellingen) toch nog je oude wachtwoord gepusht.