Beantwoord

Kopernetwerk KPN wordt uitgezet, wat te doen met ISRA kopernetwerk?

  • 21 February 2020
  • 5 reacties
  • 1969 keer bekeken

Ik las in het nieuws dat KPN de koperdraad gaat uitschakelen, ten gunste van glasvezel. Op ons adres komen beide binnen, maar zit de koperdraad straks voor onnut in de meterkast. Kan ik deze tegen deze tijd laten verwijderen?

Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid topic

icon

Beste antwoord door Nadia 24 February 2020, 09:12

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

5 reacties

Badge +19

Alles na het israpunt mag weg. Het israpunt en de kabel daar naar toe is van kpn. Daar mag je dus niets mee doen.

Reputatie 7
Badge +10

Dat nieuwsbericht gaat over 2023. Dat duurt dus nog drie jaar. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat KPN zelf alle koperkabels uit woningen gaat verwijderen maar laten we afwachten wat er tegen die tijd over gecommuniceerd wordt.

Reputatie 7

Hey @Ronald73, welkom op het KPN forum. Je bent er vroeg bij ;) Maar, goede vraag.

KPN investeert in hét toekomstbestendige netwerk: glasvezel. We gaan ook dit jaar weer veel huishoudens verglazen. Op termijn zullen alle adressen waar glasvezel ligt het kopernetwerk uitgeschakeld worden.

Begin 2023 worden op 2,4 miljoen adressen waar nu glasvezel van KPN beschikbaar is, de koperverbinding buiten gebruik worden gesteld. Klanten die op deze adressen nog gebruik maken van het kopernetwerk, kunnen door hun provider worden omgezet naar glasvezel. In enkele proefgebieden wordt het kopernetwerk al eerder uitgezet.

Ik ga er vanuit dat de koper-ISRA door de bewoner kan/mag worden verwijderd  het uitschakelen van het kopernetwerk. Wanneer jouw regio precies aan de beurt is om overgezet te worden, is nog niet bekend. We gaan iedereen van te voren op de hoogte stellen. Daarin zullen we je ook informeren wat je met het ISRA-punt kunt doen. Nog even afwachten. 

Ik denk ook niet dat KPN t.z.t. fysiek de koperlijnen uit de grond gaat halen en de IS/RA-punten gaat ontmantelen.

Volgens mij wordt gewoon het signaal afgeschakeld op de koperlijn als er op dat adres tevens een werkende glas-aansluiting is, maar zoals @Ward_  schrijft, de tijd zal het leren.

 

 

Reputatie 4
Badge +3

Als de KPN over enkele jaren het kopernet definitief buitengebruik stelt, gaat de vraag komen: wie verwijdert al die afgedankte kabels. Voor de openbare ruimte ligt het antwoord in wet, verordeningen en overeenkomsten: Door en voor rekening van KPN. KPN, beheerders en gebruikers van de openbare ruimte hebben er geen belang bij dat de straat open gegraven gaat worden om alleen de buiten gebruik gestelde kabels te verwijderen. Vaak gebeurt dit pas als er andere werkzaamheden in de straat plaats moeten vinden. In het verlengde van deze openbare opruimplicht  is het geen gekke gedachte  dat als de perceeleigenaar erom vraagt,  KPN ook de aansluiting op partikulier terrein verwijdert.