Skip to main content
Beantwoord

KPN fon handmatig uitzetten


Met de service tool krijg ik KPN fon niet uit. Ik kan inloggen in de Experia V10a maar vervolgens niet vinden waar ik KPN fon te lijf kan gaan. De link naar de pagina met aanwijzingen werkt niet meer. Wie kan me helpen?

dankdankdank, Paul

Beste antwoord door Nadia

Hey @arnoudj, misschien toch nog goed om van een aantal zaken van onze kant aan je toe te lichten. Ik heb me alleen gefocust op het FON uitschakelen op je modem, maar het meest vervelende probleem dat je ervaart is een brak wifi-signaal. Maar FON heeft daar matig tot geen invloed op.  

FON op je modem
Wanneer je FON aan hebt staan gebruikt dat maximaal 2 Mbit/s. In je woning is er technisch tot 1.000 Mbit/s down beschikbaar omdat er glasvezel is aangelegd. En daar waar het technisch mogelijk is wordt de afgenomen abonnementssnelheid niet strak afgekapt door ons. Dit doen we om jou als klant de beste internet en tv-ervaring te bieden. Je neemt een abonnement bij ons af van 100 Mbit/s. En omdat er dus meer dan dat haalbaar is, zal je in de praktijk, via een bekabelde verbinding, ook meer halen dan die 100 Mbit/s. Dat is meer dan genoeg om FON naast je eigen (wifi-)netwerk ruimte te geven.

Neemt niet weg, en daarom was ik ook zo geconcentreerd op je initiële vraag, dat je via de servicetool of middels inlog op het modem de instellingen van FON zouden moeten worden overgenomen. Dat wordt dus helaas niet gedaan. Normaal gesproken zou ik dit probleem najagen en intern vragen zich hiermee bezig te houden. Maar, in augustus wordt FON door ons landelijk voor elke gebruiker uitgeschakeld. Dan is bovenstaande probleem automatisch verholpen. Daarnaast is het daadwerkelijke issue wat je aankaart  hiermee niet verholpen: een slecht wifi-signaal.

Hoe verbeter je dan wel het wifi-signaal?

Het succes van een goed wifi-signaal is afhankelijk van vele (externe) factoren in en rondom je woning. Het draadloze netwerkverkeer gaat door de lucht over een bepaalde frequentie. Die netwerken kunnen elkaar wegdrukken. Zoal je al hebt geconstateerd door de wifi monitor is het om je heen erg druk, hierdoor zal de snelheid van het draadloze internet afnemen.
Ook wordt wifi onderweg gehinderd door signalen van andere apparaten. Kijk maar eens om je heen in huis: er zijn vast ‘wifiverstoorders’ aanwezig, zoals de magnetron en tv. Ook obstakels zoals; muren, staal en beton moet het netwerk doorheen gaan. Isolatiemateriaal hebben ook een negatief effect op het wifi-signaal. Zo kun je in elke ruimte, ook verschillende uitkomsten van snelheden meten. Dat is afhankelijk van de afstand van het apparaat tot het modem en alle bovengenoemde storingsbronnen die het draadloze signaal moet overbruggen. Ieder huis en huishouden is verschillend, de een heeft meerdere storingsbronnen dan de ander. We kunnen je helpen met advies op maat door de KPN Wifi Manager. Dat is een online tool die we hebben ontwikkeld om je te helpen wifi bij je thuis te verbeteren. Eerst meet je de wifi-kwaliteit in een aantal verschillende ruimtes. Je geeft antwoord op een paar korte vragen en je loopt door je huis om je internetsnelheid te meten. De Wifi Manager geeft je daarna advies passend bij jouw woonsituatie. Handig om het eens te proberen. 

Meer info over trage wifi lees je op: Oplossingen voor trage en wegvallende wifi :)

Bekijk origineel
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

Chrizziey
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+16

Hallo @arnoudj,

Als het goed is heeft de Experia Box V10a geen ondersteuning voor FON.
Daarnaast wordt later dit jaar FON helemaal afgebroken en ik verwacht ook dat deze optie uiteindelijk uit alle boxen verwijderd zullen worden. 


  • Helper
  • 28 mei 2020

Ik heb fon gevonden in de experia. Onder WLAN. Het schuifje staat netjes op off. Maar in de Wifi monitor op mijn telefoon blijf ik KPN fon zien. Dat is dus niet uit de lucht. Zet ik het modem uit dan is ook KPN fon weg. Het heeft dus wel met mijn eigen modem te maken. Niet met een buurman. Maar ik krijg met geen mogelijkheid dus KPN fon uit de lucht. Zowat even sterk als WiFi van het modem zelf, ± -75. Even zwak bedoel ik. Ik ben trouwens niet onder de indruk van dit modem, de WiFi functie is belabberd. Maar dat terzijde. Maar vandaar dat ik van Fon af wil, die tast de WiFi onnodig aan. 


Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+31
  • Superuser
  • 28 mei 2020

@arnoudj

Op de V10A kun je inderdaad Geen FON gebruiken. 

Op 1 augustus 2020 ben je van jouw probleem verlost. Dan wordt KPN landelijk uitgeschakeld. 


  • Helper
  • 28 mei 2020

Maar hoe kan het dan dat ik op mijn wifi monitor op mijn telefoon wél het signaal van KPN Fon zie? Dat komt toch echt uit dit experia V10 ding.


Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+31
  • Superuser
  • 28 mei 2020

Geen idee waarom jij dat ziet, maar voor die twee maanden zou ik me er verder niet druk over maken. 

Onder andere hier kun je teruglezen dat KPN Fon niet met de V10A werkt : https://forum.kpn.com/internet-9/veel-gestelde-vragen-kpn-wifi-fon-265753

 

 


  • Helper
  • 28 mei 2020

Ik heb een hele slechte WiFi met die V10a. Dus daarom wil ik van Fon af en geen maanden wachten. Is het Fritz modem niet veel beter? Ook beter in te stellen?


  • Helper
  • 28 mei 2020
Noordzee schreef:

Geen idee waarom jij dat ziet, maar voor die twee maanden zou ik me er verder niet druk over maken. 

Onder andere hier kun je teruglezen dat KPN Fon niet met de V10A werkt : https://forum.kpn.com/internet-9/veel-gestelde-vragen-kpn-wifi-fon-265753

Hier kun je ook lezen dat al jaren geleden mensen Fon niet uitgezet kregen op hun modem. Kennelijk is dat probleem door KPN nooit goed opgelost. En dat het soms 3GB scheelt aan bandbreedte. Die kan ik op deze V10a echt niet missen. 

Admin: aangepast op verzoek


  • Helper
  • 28 mei 2020

Beetje rommeltje geworden. Maar de tweede Noordzee schreef moet natuurlijk weg.


Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+31
  • Superuser
  • 28 mei 2020

Dat kun je doen door op de drie stipjes te klikken rechtsonder het bericht (druk op bewerk)  

 


  • Helper
  • 28 mei 2020

En 3GB moet zijn 3Mbps. Maar mijn vermoeden dat Fon de wifi prestaties zwaar schaadt worden hier bevestigd. Al jaren kennelijk.


  • Helper
  • 29 mei 2020

Is er geen mogelijkheid om op een dieper niveau in het modem te komen en daar Fon uit te zetten?


Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+31
  • Superuser
  • 29 mei 2020

Een moderator kan het voor jou op afstand uitzetten. Dus nog enkele dagen geduld, er komt hier vanzelf een moderator langs. 
 

Zorg er dan wel voor dat jouw forumprofiel volledig gevuld is. Want anders kan de moderator het niet voor jou regelen. 


  • 29 mei 2020

Hoi @Noordzee  en de Moderator die op komst is.
 

Noordzee schreef:

Een moderator kan het voor jou op afstand uitzetten. 
Zorg er dan wel voor dat jouw forumprofiel volledig gevuld is. 

Nou Noordzee, als hij dan toch bezig is mag hij dat meteen (als hij er zin in heeft)
ook bij mij doen.:grin:
En ja al mijn gegevens zijn al een tijdje geleden ingevuld.:wink:


Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+31
  • Superuser
  • 29 mei 2020

Ja @genetic ,

Ik weet dat want Erik heeft dit ooit voor mij geregeld. 


  • Helper
  • 29 mei 2020

Kan ik de moderator rechtstreeks een berichtje sturen?


Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+31
  • Superuser
  • 29 mei 2020

Nee, de moderator komt hier vanzelf langs als je aan de beurt bent. Ik snap jouw ongeduld, maar je kunt de procedure bespoedigen door het onderstaande uit te voeren : 

Zou je het Forum profiel  willen aanvullen met naam, postcode + huisnummer en klantnummer? Deze gegevens zijn alleen zichtbaar voor jou en KPN moderators. En geef hier even een seintje wanneer dit gedaan is.
 


  • 29 mei 2020

Hoi @arnoudj 

En weer was ik te laat,die @Noordzee is zo snel.:sunglasses:
Heb mijn berichtje gewoon weggehaald.


  • Helper
  • 29 mei 2020

Dag Noordzee,

Ik heb die gegevens toegevoegd.

m.vr.grt. Paul


Nadia
Wijsgeer
  • Oud Moderator
  • 5 juni 2020

Hey @arnoudj, bedankt voor het wachten. Welkom op het KPN forum, hier helpt de community je graag. Maar dat heb je al gemerkt ;) 

Heel goed dat je jouw gegevens hebt ingevuld, daarmee kon ik meteen even een kijkje nemen in je gegevens. Ik heb een check uitgevoerd, en hierin kwam onderstaande naar voren:

KPN WiFi accountstatus

Modem KPN WiFi geschikt?:

Ja

Is KPN WiFi actief op het modem?:

Nee

Gebruikersnaam:

Er is geen gebruikersnaam bekend

Toegangsgebied:

-


KPN WiFi is niet geactiveerd op je modem. Waarom je dan nog wel een FON ​​​​​​-netwerk in de buurt ziet, is me een raadsel. Misschien helpt het dat je onderstaande servicetool probeert om te controleren wat jij in je modemgegevens terug kan vinden: 

Instructies Servicetool:

  • Ga naar kpn.com/servicetool
  • Kies voor 'WiFi instellen & problemen oplossen'
  • Kies voor '(De)activeren van KPN WiFi met FON'
  • Vul de de laatste 3 cijfers van het bankrekeningnummer in
  • Kies voor 'Ja, schakel KPN WiFi met Fon in (aanbevolen)' of ‘Nee’ 

Start daarna je modem een opnieuw op, door 2 - 3 minuten de V10A stroomloos te maken. Is het FON-netwerk dan verdwenen?


  • Helper
  • 5 juni 2020

Dag Nadia,

Bedankt voor je antwoord. Ik heb het (weer eens) precies gevolgd, maar het helpt niet. Het KPNfon signaal blijft aan staan, vrijwel even sterk als het gewone wifi signaal van het modem.

m.vr.grt.

Paul Jansen


Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+31
  • Superuser
  • 5 juni 2020

Vervelend, want dit lijkt nu niet op te lossen. Maar aan de andere kant is het probleem binnen twee maanden (1 augustus 2020) wel verdwenen. 

arnoudj schreef:

I Ik ben trouwens niet onder de indruk van dit modem, de WiFi functie is belabberd. Maar dat terzijde.  

Heb je al eens een ander modem overwogen ? :

https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/fritz-box-bij-kpn-490648

 

 


  • Helper
  • 5 juni 2020

Xs4All biedt alleen maar Fritz aan. Dat lijkt me een prima optie, ook kwa ondersteuning. 


Nadia
Wijsgeer
  • Oud Moderator
  • 5 juni 2020
arnoudj schreef:

Dag Nadia,

Bedankt voor je antwoord. Ik heb het (weer eens) precies gevolgd, maar het helpt niet. Het KPNfon signaal blijft aan staan, vrijwel even sterk als het gewone wifi signaal van het modem.

Hoi Paul, Dat heb je snel gedaan :sweat_smile: Toch wel erg vreemd.. 

Wil je een printscreen maken van je modem webinterface?

  • Ga naar: http://192.168.2.254/ 
  • Log in met gebruikersnaam (admin) en het wachtwoord dat op de sticker van het apparaat staat
  •  Ga naar tab: ‘WLAN’
  • Ga naar: ‘Fon’
  • Zet het schuifje KPN Fon op: ‘Off’ 
  • Klik op: ‘Save settings’ 

Mocht dat niet werken, dan is een harde reset van je modem te overwegen. Let op, je modem gaat dan weer terug naar de fabrieksinstellingen. 

 


  • Helper
  • 5 juni 2020

Dat schuifje staat inderdaad op off. Om Fon uit te krijgen moet er iets gebeuren op een dieper niveau. En om nu te resetten, dat levert weer werk op om daarna de instellingen weer terug te zetten. Ik heb er al zoveel uur in zitten. Dit is het beeld van een of andere wifi analyser die ik heb geinstalleerd. De bovenste Huber1805 is van een TP link versterker, die daaronder is van het modem een daaronder zie je KPN Fon. Dat modemsignaal ligt bij -70dB, terwijl het modem op een meter of 10 afstand staat. Ziggo is van een mij onbekende buurman. Kanaalwissel heb ik ook al geprobeerd, Fon gaat dan gewoon mee.

 


  • 5 juni 2020

Hoi @Nadia , @Noordzee , @arnoudj en andere,

Ik heb Fon uitgezet op de pagina van de Super Wifi. 
En aangezien de Wifi op mijn modem al is uitgeschakeld is, denk ik dat het voor mij al opgelost is.
Bedankt voor het meedenken