Beantwoord

KPN Glasvezel 200/200 en maar 1.3 Mbps downloadsnelheid

  • 24 August 2020
  • 10 reacties
  • 449 keer bekeken

Hi allemaal,

 

Ik heb sinds een maand of 4-5 Glasvezel van KPN. Best tevreden over en volgens Ookla Speedtest komt ik ook netjes uit op 200 down en zelfs 500 up. Wanneer ik vervolgens op Fast.com check, kom ik niet boven de 10-11 Mbps. En wanneer ik daadwerkelijk iets download via Usenet (Unlimited speed en server dichtbij) of via een torrent komt ik niet boven de 1.3 Mbps.

 

Het betreft een vrij recente post (usenet) van nog geen week oud waarmee ik heb getest. Dezelfde post heb ik via 3 verschillende tools binnen geprobeerd te halen (Grabit, SabNZB en NZBget) geen van allen kwam hoger. Daarnaast een torrent met meer dan 80 seeders die ook gewoon niet sneller gaat. Her en der lees ik dingen over de befaamde 1.3 Mbps, maar nergens een oplossing. Ik vroeg me dan ook af, wie heeft die oplossing!

 

Ik heb trouwens ook gecheckt of de schrijfsnelheid van de HDD snel genoeg is en niet de botteneck is. Die van de normale HDD lag op 20 Mbps en die van de SSD vele malen hoger. Daarnaast heb ik zowel bedraad als via wifi geprobeerd.

icon

Beste antwoord door Hairy123 27 August 2020, 21:40

Bekijk origineel

10 reacties

Ik moet hem even corrigeren. Het gaat om 1.3 MB/s (ongeveer 11 Mbps).

Reputatie 7
Badge +7

Snelheid meten met een torrent cliënt is geen goed idee. Die 80 seeders hebben allemaal hun uitgaande verkeer geknepen, zitten over de hele wereld dus dat zegt helemaal niets. Heb een keer 4 dagen over een torrent gedaan met 1 kbs.

Als Ookla gewoon goede resultaten geeft is er niets aan de hand.

Wat zegt fast.com? Dat is de speedtest voor Netflix, ook wel betrouwbaar.

Nou we zijn weer wat verder.. ik heb alles nog een keer gereset en fast.com getest op de laptop en een ander device. Andere device haalde 250 Mbps, laptop nog altijd 11.. blijkbaar is er iets gruwelijk mis met de laptop. Ik ga hem nu geheel cleanen en opnieuw installeren.

Klinkt alsof je laptop alleen 802.11b WiFi gebruikt. Die standaard levert precies 11Mbps

https://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11b-1999

Thanks, het gekke is, ik had het ook bij bedraad internet.. en hoe stel ik hem in om 2.4ghz of 5ghz wifi te pakken?

Reputatie 7
Badge +7

Welke Experiabox heb je? Bij een V10 kun je aparte SSID’s instellen voor 2.4 en 5 GHz. 
Raar dat bedraad ook geen normale snelheid geeft. 

Ja idd dat laatste verbaasde me vooral. Maar erm ik heb de V10a

Reputatie 6
Badge +9

Dag @Hairy123. Welkom hier op het Forum. Ik zie dat @Ernst-Jan en @mrGanesha al met je meedenken en dat het erop lijkt dat het probleem in je laptop zit. Je meet, als ik het goed begrijp, op een ander apparaat 250Mbit/s, waar je laptop blijft hangen op 11Mbit/s. Klopt dat? Met de Experia Box V10a kun je de 2.4GHz en 5GHz netwerken helaas niet splitsen. Je gaf eerder aan dat je je laptop zou opschonen. Heb je dit al gedaan? Wellicht dat er malware op zit die de boel in de war schopt. En kun je nog laten weten wat voor merk en model laptop je hebt? 

Hi Natasja,

 

Thanks voor je bericht! Nou, ik had gisteren de boel opnieuw geïnstalleerd zonder succes en vandaag nog een keer de hele boel opnieuw geïnstalleerd.. Gek genoeg is ie nu weer vol aan! Downloaden met 23 MB/s dichtbij genoeg dus voor mijn max snelheid. Zowel op wifi als bedraad!

Problem solved dus.

Reputatie 6
Badge +9

Dat is goed nieuws, @Hairy123. Mooi dat het is opgelost. Mocht je toch nog ergens hulp bij nodig hebben, dan weet je me te vinden. 

Reageer