Beantwoord

KPN - T-Mobile concurrentiebeding

  • 16 February 2021
  • 13 reacties
  • 703 keer bekeken

Hallo!

 

Na maanden van vertraging bij het afsluiten van een T-Mobile glasvezel aansluiting over een KPN glasvezel kabel lopen wij als consument weer tegen iets vervelends aan. KPN biedt namelijk wél de hoogste snelheid glasvezel op ons adres aan, doch de T-Mobile zegt deze mogelijkheid van KPN niet te krijgen. Hierdoor zijn we ernstig beperkt in keuze, althans we kunnen naar de KPN gaan, maar uit principe ben ik, na vertraging en nu dit, niet van plan mij te laten dwingen.

 

Ik heb een melding gedaan bij de ACM en hoop dan ook dat de KPN voortvarend hiermee aan de slag gaat. Op dit moment hebben drie van onze woningen/ kantoren hier last van en ik vind het heel flauw van de KPN om op deze manier met klanten om te gaan. Uiteindelijk betaalt de T-Mobile huur voor de lijn die wij betalen. Het is niet netjes.

 

 

icon

Beste antwoord door wjb 19 February 2021, 12:25

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

13 reacties

Reputatie 4
Badge +6

Hi @Marcel Mulder ,
Welkom op het forum. Nou wist ik niet wat T-mobile leverde qua abonnementen, dus heb ik dat eerst eens opgezocht:nerd: . T-mobile levert geen pakketen die hoger zijn dan 100Mbit/s. KPN bied meer pakketen aan ( ook boven de 100 Mbit/s). Snap dat je het vervelend vind dat je bij T-mobile niet meer dan 100Mbit/s kan krijgen omdat de abonnementen dat niet toe staan, dit heeft verder alleen niks te maken met het concurrentie beding. 
Even helemaal los van dat. Ik denk dat je KPN Netwerk bedoelde als glasvezel aanlegger? Want  KPN Netwerk (eerder bekend als reggefiber) is een bedrijf dat los staat van KPN ondanks dat een deel van de naam overeen komt. 

Ik hoop dat dit een antwoord is op je vragen en dat je hier verder mee kunt. :blush:

Reputatie 7

Nou wist ik niet wat T-mobile leverde qua abonnementen, dus heb ik dat eerst eens opgezocht:nerd: . T-mobile levert geen pakketen die hoger zijn dan 100Mbit/s.

Maar T-Mobile levert op mijn postcode ook 1000Mbit/s.

 

@Denise. 

 

T’-Mobile levert glasvezel pakketten tot 1000 Mbit/s

Ik weet niet waar jij gekeken hebt, maar hier staat die info.

https://www.t-mobile.nl/thuis/internet-en-tv

De echte snelheidsduivel kiest voor 1000 Mbit/s

Het is dus zeer aannemelijk dat de opmerking:

T-Mobile zegt deze mogelijkheid van KPN niet te krijgen.

wel degelijk met concurrentiebeding te maken heeft.

Reputatie 7

...wel degelijk met concurrentiebeding te maken heeft.

Het heeft sowieso niet met een "concurrentiebeding" te maken want er bestaat helemaal gen begrip "concurrentiebeding" anders dan dat je als medewerker een concurrentiebeding kunt hebben die je kan weerhouden binnen een afgesproken termijn bij een concurrent in dienst te treden.

 

Overigens levert T-Mobile over twee glasvezel netwerken, het eigen netwerk en via het netwerk van KPNNetwekNL (voorheen reggefiber) waarbij KPN de active operator is (WBA) of T-Mobile de actieve operator is (ODF). Het is de actieve operator wiens apparatuur in de PoP's gebruikt wordt. Bij distributie via WBA netwerken praat je dus niet alleen over de huur bij KPNNetwerkNL van de glasvezel en ruimte in de PoP maar ook van de afname van capaciteit van de netwerkapparatuur van KPN zelf.

Bij WBA aansluitingen kan T-Mobile niet meer dan 100Mbit/s leveren omdat ze er blijkbaar niet uitgekomen zijn om ook een overeenstemming met KPN te bereiken voor het leveren van 1000Mbit/s via hun netwerkapparatuur.

Welke plaatsen via WBA danwel ODF ontsloten zijn kan je hier zien.

@Denise.

 

T’-Mobile levert glasvezel pakketten tot 1000 Mbit/s

Ik weet niet waar jij gekeken hebt, maar hier staat die info.

https://www.t-mobile.nl/thuis/internet-en-tv

De echte snelheidsduivel kiest voor 1000 Mbit/s

Het is dus zeer aannemelijk dat de opmerking:

T-Mobile zegt deze mogelijkheid van KPN niet te krijgen.

wel degelijk met concurrentiebeding te maken heeft.

Als T-Mobile op jouw locatie (PoP) gebruik maakt van KPN netwerkapparatuur, dan bieden ze niet meer dan 100Mbps abo’s aan tegenwoordig (KPN WBA). Als ze echter in de PoP waar jouw glasvezel mee verbonden is eigen apparatuur hebben staan, dan kunnen ze de glasvezel ompluggen van KPN naar hun eigen spullen en dan kunnen ze wel 1000Mbps leveren (ODF in T-Mobile termen). Met ODF huren ze alleen dus de kale glasvezel van KPN, daar kan KPN (Denise) verder niet aan zien wat T-Mobile daar mee doet.

Reputatie 4
Badge +6

@Vlijm   Heb gekeken op de T-mobile website. Aangezien ik jou postcode niet in je profiel kon vinden heb ik een andere gebruikt waar ook glasvezel ligt :relieved: .
Lijkt me dat dit een probleem is in de T-mobile omgeving. Verder... Als op de website staat dat je dat kunt bestellen lijkt me toch echt dat je dat zou kunnen bestellen? Of dat T-mobile je moet kunnen omzetten.

@wjb dank voor de duidelijke toelichting.

T-Mobile heeft zelf de beslissing gemaakt om over WBA niet meer dan 100 te leveren omdat zij de hoogste snelheid voor de laagste prijs willen leveren.

Gezien de tarieven voor een hogere snelheid zouden ze daar op toe moeten leggen en hebben een fabeltje verteld op hun community dat ze via de ACM lagere vergoedingen willen afdwingen.

Maar de tarieven blijven zoals ze zijn en zelfs door de ACM goedgekeurd, ik heb daar regelmatig met ze over in de clinch gelegen, is hun eigen keuze, elke concurent vraagt hogere tarieven als ze via KPN WBA leveren.

 

@Denise. 

Ik reageerde nav jouw reactie op de vraag van de topicstarter.

Ik reken er op dat reacties van KPN medewerkers inhoudelijk en kompleet zijn.

Ik had een vraagteken bij je opmerking:

T-mobile levert geen pakketen die hoger zijn dan 100Mbit/s.

Topicstarter wist dit al voor zijn adres, dus je wekte hiermee de indruk dat dit voor het hele land geldt.

Mijn link naar naar T-Mobile site was naar de algemene website. De info daar heeft dus niets met mijn postcode te maken.

 

 

Dank u wel voor uw reacties allen.

Buiten dat ik per ongeluk het woord concurrentiebeding verkeerd gebruikt heb ben ik nog niet veel verder gekomen. Daarom ben ik blij dat ik mijn vraag/ probleem bij het ACM gelegd heb. Mijn ziens is het verplicht openstellen in de letter van de wet zonder beperkingen bedoeld. Iedereen weet dat klanten niet zo snel overstappen als zij eenmaal klant zijn geworden. 

Postcodes: **************************

T-Mobile levert zeker wel de hoogst mogelijke snelheid op andere plaatsen. Maak voor het gehele netwerk afspraken met T-Mobile is mijn idee zou ik 'zeggen' en val klanten die de extra kabelcapaciteit willen huren niet lastig met dit soort concurrentie de pas afsnijdende zaken niet lastig. 
Admin: gegevens verwijderd ivm privacy

@Marcel Mulder , Zou ik de laatste uitspraken nog even na zoeken, KPN is niet meer verplicht de concurentie toe te laten, dit is op vrijwillige basis.

Reputatie 7

T-Mobile levert zeker wel de hoogst mogelijke snelheid op andere plaatsen. Maak voor het gehele netwerk afspraken met T-Mobile is mijn idee zou ik 'zeggen' en val klanten die de extra kabelcapaciteit willen huren niet lastig met dit soort concurrentie de pas afsnijdende zaken niet lastig. 

Ik hoop dat je begrijpt wat het verschil is tussen WBA en ODF en dat je dan ook snapt dat het bij WBA niet alleen het huren van lijnen is maar ook het huren van rekencapaciteit in de netwerkservers. Dat T-Mobile en KPN er niet uitgekomen zijn om voor snelheden boven 100Mbps tot een overeenstemming te komen is hun goed recht en daar is ook niets mis mee.

Overigens staat het KPNNetwerkNL zelfs vrij om de overeenkomst met T-Mobile voor distributie van diensten over haar glasvezels (WBA en ODF) te beëindigen, er is namelijk geen sprake meer dat KPNNetwerkNL verplicht is haar netwerken open te stellen voor derden. Ik verwacht overigens niet dat KPNNetwerkNL dat snel zal doen.

Daarom ben ik blij dat ik mijn vraag/ probleem bij het ACM gelegd heb. Mijn ziens is het verplicht openstellen in de letter van de wet zonder beperkingen bedoeld. Iedereen weet dat klanten niet zo snel overstappen als zij eenmaal klant zijn geworden.

Zelfde commentaar als Doornekamp33 en wjb: Al bijna een jaar heeft de ACM kwa openstelling niks meer te zeggen, misschien nog wel voor bestaande contracten, maar niet voor nieuwe. Zie o.a.

https://nos.nl/artikel/2327378-kpn-en-vodafoneziggo-hoeven-netwerk-niet-open-te-stellen-voor-concurrenten.html

Er was medio vorig jaar ook een politiek debat over Telecom in z’n algemeenheid, toen was hoofdzakelijk het ontbreken van basis internet ( meestal buitengebied waar nog geen eens 10Mbps beschikbaar is), een thema. Misschien dat de politiek de ACM meer macht moet geven, maar men wou het nog aanzien, KPN was volgens de staatssecretaris wel op de goede weg. Wat ik zie is dat vooralsnog hightech telecom de politiek met gemak inpakt / bespeeld / naar hun hand zet, indien nodig. De massa aan individuele klanten idem.

Reputatie 7

Het zou overigens goed zijn als die openstelling in de toekomst weer wettelijk geregeld gaat worden want ik denk dat concurrentie op een netwerk van levensbelang is voor het betaalbaar houden van Internet. Zo'n openstelling zou dan overigens wel voor alle grote marktpartijen moeten gelden en niet alleen, zoals het was, KPNNetwerkNL.

Dus als KPNNetwerkNL haar netwerk in de toekomst weer open zou moeten stellen, dan zou dat mijns inziens ook voor Ziggo moeten gelden.