Beantwoord

Kun je superwifi als access point gebruiken?

  • 28 October 2020
  • 4 reacties
  • 4538 keer bekeken

Hallo foramensen,

 

Ik heb onlangs een pakketje van KPN ontvangen met de modem en 2 superwifi modules. Maar na een beetje onderzoek begreep ik dat een access point beter werkt dan een mesh netwerk mits je bekabeling door je woning hebt gedaan. En toevallig heb ik dat gedaan.

 

Mijn vraag is kort en simpel. Kun je Superwifi als access point gebruiken? Of moet je daar echt de experia box voor hebben?

 

Ik heb namelijk een nieuwbouw huis met glasvezel aansluiting. En ik heb op de begane grond naar de woonkamer een CAT.6 kabel getrokken. Op de 1ste verdieping CAT.6 kabels lopen naar 3 slaapkamers en op de 2de verdieping een CAT.6 naar 1 slaapkamer. In principe heb ik overal in huis een kabel lopen.

 

Wat ik heb begrepen is dat een ‘access point’ veel beter is dan een ‘mesh module’. Daarom mijn vraag.

 

Alvast bedankt voor de moeite om mijn vraag te bantwoorden.

 

Groeten

 

 

icon

Beste antwoord door Nick83 3 November 2020, 13:17

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

4 reacties

Weet niemand dit?

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @Technoguy, de SuperWiFi's hang je achter jouw Experia Box. Het liefst bekabeld voor de beste snelheden. Zo heb je overal in huis goed WiFi dekking. En mesh wil zeggen dat als je door het huis loopt dat je altijd verbonden bent met het sterkste punt. Er wordt automatisch overgeschakeld zonder dat je het merkt.

Reputatie 7
Badge +24

De SuperWiFi's zijn accespoints. Als je ze bekabeld aansluit functioneren ze zo. Dit heeft ook sterk de voorkeur.

Als bekabeld aansluiten geen optie zou zijn, dan is het eventueel mogenlijk 1 module draadloos ergens in huis te plaatsen. Daarbij word dan dus gebruik gemaakt van "mesh".

Dit houd dan in dat de draadloze module het verkeer doorgeeft aan de andere die wel bekabeld aangesloten is. Daarbij gaat dus wel snelheid verloren. Het is alsof je halverwege een treinrit over moet stappen op een andere trein: dat kost tijd.

Als je de beide SuperWiFi's bekabeld aansluit, dan is dit niet van toepassing. Elke SuperWiFi geeft zijn verkeer rechtstreeks aan de Experiabox door.

De SuperWiFi's beschikken over fast/seamless roaming. Dit zorgt ervoor ... ik citeer:

... dat als je door het huis loopt dat je altijd verbonden bent met het sterkste punt. Er wordt automatisch overgeschakeld zonder dat je het merkt.

En deze techniek is altijd actief. Bekabeld of niet bekabeld. De Experia WiFi's ondersteunen dat ook. De Experiabox v10a ook. De oudere Experiaboxen niet. Daarom word hierop het WiFi uitgeschakeld als je versterkers aansluit. De nieuwste KPN Box ondersteund het ook nog niet. Maar dat gaat nog wel komen met een update.

Bedankt Nick83,

 

Dat is een duidelijk antwoord!

 

Ik heb op de beagne grond in de meterkast en in de woonkamer kabel liggen.

Op de 1ste verdieping in 3 slaapkamers bekabeling.

En op de 2de verdieping 1 kabel liggen.

 

Dus in totaal 6 punten in het huis.

 

Ik plaats de modem in de meterkast, 1 superwifi punt in een slaapkamer op de 1ste verdieping en 1 op 2de verdieping. En allemaal bekabeld. Zo denk ik het meeste eruit te kunnen halen.

 

Bedankt voor je antwoord!

 

Met vriendelijke groet,

Technoguy