Beantwoord

Lampje "glas" gaat niet aan op NTU

  • 30 January 2020
  • 14 reacties
  • 775 keer bekeken

Beste lezer,

Ik zag op het forum al dat ik niet de eerste ben met dit probleem: vorige week heeft VolkerWessels Telecom (ruim acht maanden na oplevering van mijn woning) eindelijk de glasvezel-NTU geplaatst (ZTE ZXHN F3100). Afgelopen maandag kon mijn provider (KPN) “zien” dat de werkzaamheden inderdaad waren afgerond, en werd mij een Experiabox toegestuurd. Het lukt echter nog niet om deze werkend te krijgen, ik vermoed omdat het lampje “Glas" op de NTU uit is en uit blijft (ook na herhaaldelijk de stroom eraf halen en opnieuw aansluiten).

De meneer van VolkerWessels Telecom belt helaas nooit terug (ik heb zijn voicemail inmiddels twee maal ingesproken en heb ‘m wel vijf keer getracht telefonisch te bereiken de laatste dagen; eerder, gedurende de laatste acht maanden, was dat overigens ook al zo) en KPN wijst naar KPN Netwerk, dus het lijkt enigszins op “van het kastje naar de muur”. Wat nu?

icon

Beste antwoord door ajo21 7 February 2020, 14:14

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

14 reacties

Reputatie 6
Badge +8

Heb je al bericht van KPN gehad dat jouw abonnement daadwerkelijke geactiveerd is dan? Meestal ontvang je de ExperiaBox eerder en is de activatiedatum later.

KPN moet er namelijk voor zorgen dat er signaal op jouw aansluiting gezet wordt, 

Reputatie 6
Badge +9

Zo te lezen is de patch in de PoP nog niet gemaakt of de poort waarop je bent gepatcht is nog niet geconfigueerd.

Als je je forumprofiel aanvult met je gegevens (postcode/huisnummer) dan kan een webcare medewerker even naar de situatie kijken en de juiste mensen/afdeling aansturen.

Beste Hsd, geen schriftelijk bericht, maar wel de mededeling van de klantenservice (0800-0402) dat het abonnement geactiveerd zou moeten zijn per ergens vorige week. Vreemd genoeg zie ik bij “Mijn KPN” overigens helemaal niets aan abonnementen staan.

Reputatie 7
Badge +30

Hoi Ajo, welkom op het forum! Het glaslampje gaat pas branden als je abonnement actief is. Dus het lijkt me goed dat ik daar nog eens naar ga kijken. Aan de hand van je gegevens zie ik dat de order in het systeem wel al op gereed is gesprongen. Dus van daaruit zou het inderdaad moeten kunnen. Dan hoort de activatie van het abonnement te gebeuren zodra jij de Experia Box aansluit. Heb je dat gedaan? Zo niet, voer de installatie uit. Zo ja, en dat heeft niet geholpen, wil je de Experia Box eens loskoppelen, hem resetten en dan nog eens aansluiten? Als dat ook niet helpt, geef het aan. Want dan is er of actie door de backoffice of een monteur nodig.

 

Wat betreft het abonnement niet zichtbaar in je MijnKPN, dat kan. Een nieuw abonnement moet je daar eerst koppelen. Dat kan door te kiezen voor Producten in de bovenste balk. Daar krijg je dan de optie om een abonnement te koppelen. Bij een vast abonnement doet hij dit dan vervolgens door de verbinding uit te lezen. Mocht dat niet lukken omdat het nog niet actief is, klik dan in de informatietekst op de link. Die opent aanvullende velden, dan kun je het met klantnummer koppelen.

Beste Erik_, dank voor je bericht. De Experiabox blijft hangen op “rood lampje aan”, ook na 30+ minuten wachten en ook na herhaaldelijk opnieuw opstarten. Ik ga dat resetten straks nog eens proberen (ben nu niet thuis), en laat weten of dat soelaas biedt. Overigens zei één van je collega’s gisteren (via 0800-0402) dat er nog een “nummer” niet zichtbaar is in het systeem en dat dat alleen door KPN Netwerk opgelost zou kunnen worden…

 

Overigens staat nu - zonder dat ik zelf iets heb gedaan - mijn abonnement wél bij Mijn KPN, dus er gebeurt in ieder geval wel “iets” :grinning:

Loskoppelen, resetten en opnieuw opstarten van de Experiabox levert helaas niets op. Het lampje “glas” op de NTU blijft geheel uit (knippert zelfs niet één keer).

Reputatie 7
Badge +30

Ja, ik zie hier ook dat het nog niet in orde is. De backoffice die zich bezighoudt met levering heeft dit inmiddels ook gezien. Er is, begin van de avond, een melding aangemaakt daarvoor. Daar zullen ze, gezien het tijdstip, morgen mee verder gaan. Als het goed is heb jij in een eerder stadium een sms gekregen met daarin een telefoonnummer en pincode. Je mag dan morgen, ik raad aan in de middag, via dat nummer even contact opnemen. Dan kan de backoffice je meer informatie geven over wat er aan de hand is en wat er moet en gaat gebeuren. Voor zover ik nu kan zien lijkt het een administratief systeemprobleem en niet iets fysieks waar monteurs voor nodig zijn, maar zij weten dat beter dan ik.

Dank Erik_, ik ga vanmiddag weer bellen!

Reputatie 7
Badge +30

Ik zie dat er een monteur is ingepland voor volgende week, ajo. Ik ga ervan uit dat op dat moment dan ook alles goed werkend aangesloten zal worden. Wil je laten weten hoe het afloopt?

Zeker. Het is jammer dat de monteur pas eind van de week beschikbaar is, dus tot die tijd nog even behelpen met het “noodpakket”...

Reputatie 3
Badge +2

Hoi Ajo, welkom op het forum! Het glaslampje gaat pas branden als je abonnement actief is. Dus het lijkt me goed dat ik daar nog eens naar ga kijken. Aan de hand van je gegevens zie ik dat de order in het systeem wel al op gereed is gesprongen. Dus van daaruit zou het inderdaad moeten kunnen. Dan hoort de activatie van het abonnement te gebeuren zodra jij de Experia Box aansluit. Heb je dat gedaan? Zo niet, voer de installatie uit. Zo ja, en dat heeft niet geholpen, wil je de Experia Box eens loskoppelen, hem resetten en dan nog eens aansluiten? Als dat ook niet helpt, geef het aan. Want dan is er of actie door de backoffice of een monteur nodig.

 

Wat betreft het abonnement niet zichtbaar in je MijnKPN, dat kan. Een nieuw abonnement moet je daar eerst koppelen. Dat kan door te kiezen voor Producten in de bovenste balk. Daar krijg je dan de optie om een abonnement te koppelen. Bij een vast abonnement doet hij dit dan vervolgens door de verbinding uit te lezen. Mocht dat niet lukken omdat het nog niet actief is, klik dan in de informatietekst op de link. Die opent aanvullende velden, dan kun je het met klantnummer koppelen.

 

@Erik_ Wat je schreef klopt niet. Het glaslampje op de NT(U) geeft aan of de NT een lichtverbinding heeft met de centrale, als deze geen verbinding heeft is er dus geen verbinding tussen klantlocatie en de centrale. Ik weet dan ook niet hoe je een abonnement wilt activeren als er geen verbinding is. Het is dan ook logisch dat de experiabox een rood broadband lampje laat zien en het heeft eerlijk gezegd geen nut om de experiabox aan te sluiten als er geen licht(verbinding) is.

Reputatie 7
Badge +30

Ja, goed punt, inderdaad. Ik bedoelde ook te zeggen dat het glaslampje pas gaat branden als de verbinding actief is, en niet het abonnement. Het aansluiten van de Experia Box triggert dan het activeren van het abonnement. En dan klopt mijn tekst inderdaad niet helemaal qua wat te doen. 

 

Ik zie, Ajo, dat de monteur morgen komt. Laat je daarna even weten hoe het ging?

Nou, alles werkt! Ze zijn vijf minuten binnen geweest en 20 minuten bij de PoP want daar lag het probleem (althans, de heren zeiden “het modem maakt geen connectie” en toen gingen ze buiten aan de slag). Kennelijk toch KPN Netwerk c.q. VolkerWessels die iets niet hadden gedaan. Nu kan eindelijk, na acht maanden, het noodpakket met pensioen (weg met Digitenne; als het goed is geen wegvallend TV-beeld meer zodra je een spier beweegt).

Reputatie 7
Badge +30

Top, goed om te horen, Ajo!