Vraag

Locatie glasvezel aansluitpunt in de meterkast

  • 28 February 2020
  • 20 reacties
  • 2289 keer bekeken

Het glasvezelaansluitpunt zit in de onderste helft van mijn meterkast gemonteerd. Hier was destijds voldoende ruimte en er is mij ook niet gevraagd waar dit aansluitpunt te monteren.

Nu heb ik een brief van Vattenfall gekregen dat het warm tapwatersysteem wordt aangepast (ja ik het stadsverwarming). Deze wordt gemonteerd in de onderste helft van de meterkast (onder de spatwater afscherming onder het electrische gedeelte. Nu zit daar dus het  glasvezel aansluitpunt (niet het experia modem, die hangt bovenin de meterkast). Volgens Vattenfall had deze nooit in het natte gedeelte gemonteerd mogen worden en zal deze ook verwijderd moeten worden.

Kan ik dit aansluitpunt zelf verplaatsen (hoeft in principe slechts 40cm omhoog verplaastst te worden)m of moet dit door een KPN monteur worden uitgevoerd. In het laatste geval voor wie zijn dan de kosten? Volgens Vattenfall voor KPN aangezien die zich niet aan het meterkastbesluit (??) gehouden heeft.

Wat is wijsheid in deze? Bij navraag bij vier buren zit het aansluitpunt bij hun op dezelfde plek en dus waarschijnlijk in de hele straat of mogelijk de hele wijk.


20 reacties

Hallo @HJ Glasbergen , glasvezel mag alleen een KPN-monteur aan werken.

Via onderstaande link kun je met KPN Netwerk contact opnemen:

https://www.kpnnetwerk.nl/

en met hen even overleggen over e.e.a.

Op deze hoogte zou het glasvezelmodem ongeveer moeten komen:

Plaats glasvezelmodem

 

Het is te hopen dat er nog lengte zit in de glasvezel, een lus in kruipruimte bv, dan is het eenvoudig.

Tenminste, als je bij de schroefjes kan (mag) komen.

Dichte kastjes daar ben ik allergisch voor, ik laat het op een stukje plaat (multiplex) monteren dan kan ik het naderhand altijd nog verplaatsen.

Nou die van mij zit veel lager, op slechts 60 cm van de onderkant van de meterkast:

Ik zal contact opnemen met KPN netwerk en de vraag voorleggen.

Bedankt voor het antwoord.

Ik vermoed dat er een warmtewisselaar gemonteerd moet worden, dat heb ik ook jaren gehad in een vorige woning.

De opstelling die ik toen had zou hier nog best bij passen.

Bij navraag bij vier buren zit het aansluitpunt bij hun op dezelfde plek en dus waarschijnlijk in de hele straat of mogelijk de hele wijk.

De foto naar Vattenfall sturen ? Tenminste, is daar mee te communiceren zijnde een groot bedrijf :-/

Anders zou ik het gewoon op z’n beloop laten en afwachten.

 

Na mijn idee van een eigen woning

Is er geen richtlijn van wat waar geplaatst wordt in de meterkast

maar ik kan het mis hebben

ik heb het glaskastje ook lager hangen

op mijn zelf aangewezen plek laten plaatsen

de verdeling voor de schotel heb ik ook redelijk onderin zelf geplaatst

volgens mij geen richtlijn hier voor

Let niet op de zooi moet van alles nog weg werken

Wat ik inmiddels begrepen heb is omdat ik stadsverwarming heb er afspraken zijn vastgelegd hierover. Normaal heb je 1 netbeheerder voor gas en electra. Bij standsverwarming hen je er 2. In mijn geval Liander voor electra en Vattenvall voor de stadsverwarming en warmwater.

De afspraken zijn dat de onderste 33 cm voor de waterleverancier zijn vervolgens 90 cm voor de stadsverwarming en de rest voor electra. Wat ik echter niet boven water krijg is of je nu wel of niet in de onderste 90 cm voor de stadsverwarming andere aansluitingen mag monteren. Vattenfall zegt dat er in het natte deel (onderste 90 cm) geen elektrische componenten gemonteerd mogen worden. Het glasvezel kastje is aangesloten op een adapter. Als het nu eigen zaken zijn kan ik ze zelf verplaatsen, maar het KPN glasvezel kastje komt ik liever niet aan.

Vraag staat inmiddels uit bij Vattenvall, Feenstra (monteur van de warmtewisselaar) en KPN Netwerk. Even afwachten dus, als ik meer duidelijkheid heb zal ik dat hier melden.

@HJ Glasbergen

Wel een raar verhaal vind ik van hun

maar als je een wcd (stopcontact) boven deze grens hebt dan maakt het niet uit

het glaskastje werkt op een veilige spanning van 12 volt

dus mag geen probleem zijn

Ik denk dat ze ruimte nodig hebben

 

Reputatie 7
Badge +10

Vattenfal is een beetje in de war met nieuwbouw woningen .Daarvoor is een meterkast besluit en daar staat dit inderdaad in en is ook verplicht. Als de aansluitingen gemaakt moeten worden komt de aannemer voor de gezamenlijke netbeheerders kijken en zal de meterkast afkeuren als deze niet voldoet. Dan krijg je dus geen aansluiting.

Bij oudere meterkasten geldt dit niet .

http://www.ekbouwadvies.nl/bouwbesluit/meterruimte/meterruimte.asp

 

@Ward_

Is dit geval alleen bij vattenfal?

na mijn idee mag je zelf de meterkast inrichten hoe je het zelf wil

Als alles maar volgens de norm voldoen

Als ik een router 10cm van de vloer neer hang moet ik dat zelf weten

Lijkt mij

Rare regel van vattenfal

Ik heb verdelers in huis met 230 v aansluiting op (pomp) /bij  verdeler

 

Reputatie 7
Badge +10

Er staat sowieso nergens in het meterkastenbesluit dat bewoners niet zelf eigen zaken mogen monteren .Dat besluit gaat alleen over de aansluitingen van de netbeheerders. Electra, gas, stadsverwarming, water, Cai en telecom (glas en of koper).

 

Het kan natuurlijk wel ergens in de leveringsvoorwaarden van Vattenfall staan.

 

@HJ Glasbergen hier de bedoelde meterkast normen: https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.mijnaansluiting.nl/assets/downloads/Richtlijn%2520en%2520bijlage%2520meterruimten%2520gasaansluiting%2520laagbouwwoningen.pdf&ved=2ahUKEwjSzZfx8PTnAhWP-aQKHR-YDw8QFjACegQIBRAC&usg=AOvVaw0SmThoTMVIiDjKEX62D7Vk

Ik denk dat kpn-netwerk het gewoon mag laten zitten

Stel je zou een waterontharder apparaat hebben

Dan zou vattenfal je niet kunnen verplichtingen om dit weg te halen

en dat geld hier ook met het glaskastje

 

 

Reputatie 7
Badge +24

Wat heeft een waterontharder met een glasvezelkastje te maken? Een waterontharder in het onderste gedeelte van de meterkast is niets mis mee, dat hoort daar. Het glasvezelkastje niet.

Het kan zomaar wezen dat er straks apparatuur van Vattenval voor het glasvezelkastje gebouwd word. Met als gevolg dat je er niet meer bij kunt. Dat is een situatie die sowieso niet wilt.

Die monteurs van Vattenval intreseert het niks hoor. Die bouwen gewoon de apparatuur in en gaan weer. Als dan een jaar later dat glasvezelkastje stuk gast en de KPN monteur komt: "ja, ik kan er niet bij" en hij gaat weer. En je mag het vervolgens zelf uitzoeken.

@Nick83

Het is gewoon een voorbeeld hoor

Ook al zou je hier een nas of een router op de grond van de meterkast plaatsen

Moet je lekker zelf weten

Bij mij hangt het glaskastje ook onderin de meterkast

Echt volgens de norm

Dat vattenfal er anders over denkt is aan hun

Vervolgens ligt de fout niet bij kpn-netwerk

Je mag dat ding gewoon onderin de meterkast plaatsen

 

Reputatie 7
Badge +24

Een NAS of een router kun je zo opzij zetten. En dat is ook vrij logisch dat je dat ff doet als er monteurs komen om wat in te bouwen.

Het kan zomaar wezen dat er straks apparatuur van Vattenval voor het glasvezelkastje gebouwd word. Met als gevolg dat je er niet meer bij kunt. Dat is een situatie die sowieso niet wilt.

Het kan maar zo zijn dat vattenfal de waterontharder vast bouwd omdat hun apparatuur er voor komt te staan

Reputatie 7
Badge +24

Het kan zomaar wezen dat er straks apparatuur van Vattenval voor het glasvezelkastje gebouwd word. Met als gevolg dat je er niet meer bij kunt. Dat is een situatie die sowieso niet wilt.

Het kan maar zo zijn dat vattenfal de waterontharder vast bouwd omdat hun apparatuur er voor komt te staan

Wat bedoel je hiermee?

Glaskastje lijkt mij gewoon netjes hier

Na mijn idee hoeft het ook niet verplaatst worden

Lijkt mij raar dat je hier voor gaat bouwen

Kan het mis hebben

Maar dit verplaatsen lijkt mij niet een must

 

 

Het kan zomaar wezen dat er straks apparatuur van Vattenval voor het glasvezelkastje gebouwd word. Met als gevolg dat je er niet meer bij kunt. Dat is een situatie die sowieso niet wilt.

Het kan maar zo zijn dat vattenfal de waterontharder vast bouwd omdat hun apparatuur er voor komt te staan

Wat bedoel je hiermee?


Dat jij beweert dat vattenfal voor de nt glasvezel kastje gaat bouwen en dat kan met alles zijn

Maar lijkt mij niet te gebeuren bij deze nt

Reputatie 7
Badge +24

Tja, ik weet niet wat er in gebouwd gaat worden, maar als Vattenval zegt dat ie weg moet, dan zou ik het risico niet lopen.

Ja heel makkelijk praten

Even verplaatsen

ligt er een lus (heb ik wel buitenhuis)

heb ik allemaal geregeld met reggefiber toen

Maar er zijn kosten aan verbonden als kpn-netwerk het verplaatst

en ik denk in dit geval niet nodig

lijkt mij

ik hou het topic in de gaten ben benieuwd hoe het af loopt

Reageer