Beantwoord

Maakt buitenantenne voor 4g modem echt verschil?

  • 19 March 2020
  • 3 reacties
  • 1036 keer bekeken

Beste,

Voor mijn woning in een buitengebied maak ik gebruik van de experia box en een daaraan gekoppelde Sagecom 4g modem met externe antennes. Mijn datasnelheid is jammergenoeg nog steeds maar beperkt. Nu ik vol aan het thuiswerken ben, is dit een belemmering. 

Ik weet dat er een mogelijkheid bestaat om een buitenantenne aan de 4g modem aan te sluiten. Leidt dit echt tot verhoging van de snelheid? Wat is de ervaring met deze buitenantennes?

Bij voorbaat dank!

icon

Beste antwoord door Anonymous 19 March 2020, 18:42

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

3 reacties

Als de signaalkwaliteit op de Sagemcom voldoende is, dan heeft een buitenantenne eigenlijk geen zin om een hogere snelheid te krijgen. Bij SIB is het een kwestie van capaciteits-verdeling en mobiele gebruikers hebben prioriteit.

Dank voor deze snelle reactie. De modem staat op de bovenverdieping bij een raam. Ik heb veelal slechts 1 streepje op de modem en haal volgens kpn speedtest een downloadsnelheid die varieert tussen 3 en 10 mbit/s . Klinkt dat realistisch? 

Je DSL snelheid alleen is waarschijnlijk dan 3Mbps, en de extra snelheid van 4G dan maar 7 Mbps. Zou eigenlijk wel tot 30Mbps moeten kunnen zijn, maar drukte op mobile netwerk momenteel kan de reden zijn dat het extra 4G niet veel is.

1 streepje is niet veel, maar weet zo niet hoe zich dat vertaalt naar gestandaardiseerde waardes als RSRP, ik heb geen Sagemcom, maar gebruikte eerder een Huawei waarmee je dergelijke zaken 24/7 kan monitoren.

Maar kan ook zijn dat je veel isolatie en/of HR++ glas hebt. Kijk anders ook even op 

https://kpn-compleet-fpi-info.fourstack.nl/maps/zendmasten

misschien is andere kant van huis o.i.d. gunstiger.

Over buitenantennes kun je hele boeken over schrijven, maar ga er in principe van uit dat als KPN van te voren zou weten dat de signaalsterkte bij jouw te laag was, dan hadden ze jou SIB niet aangeboden of wel gelijk een buitenantenne geadviseerd of bijgeleverd.

Als het signaal echt wegvalt of vaak nul streepje, zou deze

https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/1307995/buitenantenne-4g-incl-10m-kabel-voor-verbeteren-ontvangst-icm-4g-modem/

bij goede richting zeker wel het signaal op voldoende niveau moeten kunnen krijgen. Maar ik denk dat in dit geval je snelheid er niet door verandert.