Vraag

Modem wegvallen internet en phone maar TV blijft werken

  • 14 November 2022
  • 7 reacties
  • 50 keer bekeken

Sinds een paar maanden ben ik overgestapt van Ziggo naar KPN (glasvezel).

Voorheen werkte het internet stabiel, nu valt regelmatig het internet en phone signaal op de modem (KPB Box 12) weg en TV blijft werken.

Het ledje van Power en TV blijven aan, led phone is uit en internet knippert, dit gebeurt op random momenten.

Soms komt het vanzelf terug en soms moeten we de modem uitschakelen en weer inschakelen.

De modem bevat de basis instellingen zoals wij hem hebben gekregen, alleen WIFI uitgezet en 1 port forwarding ingesteld.

Ik heb bewust een eigen (glasvezel) netwerk met een router (met Mesh wifi) op de modem aangesloten om zo min mogelijk van de modem te vragen (zelfde configuratie als toen ik bij Ziggo zat en het stabiel werkte).

 

Wat kan ik eraan doen zodat Internet en Phone niet wegvalt op de modem?


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

7 reacties

Ik heb het zelfde probleem, ik heb bewust een router achter de modem gezet zodat er maar 1 apparaat is aangesloten op de modem.

Bij mij gaat ook het internet ledjes knipperen, phone gaat uit en TV blijft aanstaan.

Terwijl internet en phone weg is blijft de TV het wel doen (TV's zitten ook achter mijn router en niet op de modem), dus de modem functioneert nog wel gedeeltelijk.

Volgens mij moet dit wel aan de POP zijde van KPN liggen anders hadden wij ook geen TV gehad.

Ik ben benieuwd naar de oplossing.

 

Admin afgesplitst en samengevoegd met bestaand topic

Reputatie 7
Badge +17

Hi @FerryUp! Welkom op het forum. Vervelend dat de wifi zo wegvalt. Je geeft aan dat het met een herstart weer even is opgelost. Heb je ook al een reset van je modem gedaan? Zo ja, wat is daarvan de uitkomst?

Verder geef je aan dat er een router aanwezig is met Mesh wifi. Welke router is dit? En zit er ook een switch in je netwerk?

Hallo Bram,

Mijn wifi valt niet weg, maar het volgende doet zich voor:

  • Glasvezel (FTTH) valt niet weg;
  • Op de modem branden de volgende statusleds bij wegvallen internet:
    - Internet led knippert (geen internet aanwezig in geheel bekabeld netwerk);
    - Wifi led uit (deze is niet in gebruik);
    - Power led aan (brand continu);
    - TV led aan (brand continu);
    - Phone led uit (normaal is deze led aan en kunnen we bellen).

Vanaf de modem naar de router is dus geen internet meer op het netwerk beschikbaar maar TV stream wordt wel via de modem naar de router doorgegeven en er kan wel TV gewoon TV gekeken worden terwijl internet niet beschikbaar is.

 

Op dit moment zetten wij de modem spanningsloos (ook dan geen TV beschikbaar), wachten 30 seconden voordat wij hem weer aanzetten en dan hebben we weer internet. Soms reset de modem zichzelf en dan naar een paar minuten komt het internet weer terug.

 

Het lijkt er dus op dat de internet in de POP-locatie van de ftth wegvalt.

Zie onderstaand een globale opbouw van de opbouw van het netwerk.

 

Dank voor het mooie uitgebreide overzicht, @FerryUp .

Heb jij toevallig ook een router die de volledige functie van de box12 kan overnemen?

Hoi Erwin,

Graag gedaan voor de uitgebreide overzicht.

Ik heb geen router die de volledige functionaliteit van de box12 kan overnemen (ik maak ook nog gebruik van de vaste telefoon).

Volgens mij kan ik in de Netgear RBK53 wel PPPoE instellen en ITV (IGMPv2) wordt ook ondersteund en ik kan ook gebruik maken van Vlans en routeringen.

Ik heb bewust ervoor gekozen om de box12 ervoor te laten zitten i.v.m. support vanuit jullie (kpn) als er problemen zijn met internet dan is er geen discussie waar het aan ligt.

Ik heb ook niet het idee dat een eigen router toepassen het probleem zal oplossen gezien de internetverbinding vanaf de POP tot aan de modem wegvalt, of er zit een bug in het modem waardoor internet soms wegvalt.

Ik zie wel een aantal verbrekingen in het verleden.  De laatste is van 23-11.

Heb jij gisteren of vandaag wel weer onderbrekingen gemerkt? 

Van de vrouw en kinderen hoorde ik dat ze nog wel wat problemen hebben ondervonden maar ik zie in de logs van de router en modem geen problemen.

Soms kan het probleem ook aan de andere kant van de verbinding liggen ;-) en hoeft niet perse aan onze verbinden te liggen.

Vanaf 23-11-2022 is de PPPoE nog niet weggevallen, het lijkt nu wel stabiel te werken.

Soms zit er 10 dagen tussen de errors, ik hoop dat het probleem hiermee weg blijft.

Mocht er weer een PPPoE error zijn dan laat ik je het weten.