Beantwoord

Monteur komt niet langs ivm Covid19

  • 17 March 2020
  • 30 reacties
  • 859 keer bekeken

Helaas kwam bij mij de monteur niet langs om mijn glasvezelverbinding te installeren. 

Het kan dus nog wel enige tijd duren voordat ik van glasvezel gebruik kan maken. 

Is het niet mogelijke een zelfinstallatie pakket te maken, waarbij de rol van de monteur op afstand uitgevoerd wordt? Dan kunnen vele aansluitingen in ieder geval gemaakt worden.

De helpdesk is overigens door het naar huis verplaatsen een wanhoop geworden.

icon

Beste antwoord door Nadia 19 March 2020, 11:40

Bekijk origineel

30 reacties

Zit er al een FTU (in de meterkast)?

En zit er al een NTU of heb je die al? En de ExperiaBox/router?

Maak anders even een foto van wat er al is, dan is wel te zeggen of het in theorie of afstand / per post zou kunnen.

Ik weet niet of dit een FTU of een NTU is.

 

Hij is voor zover ik weet aangesloten, maar nog niet over ge.zet

Dat op de foto is alleen de FTU. De NTU en ExperiaBox moet je dan toegestuurd krijgen en dan zou je zelf de NTU op de FTU kunnen aansluiten en de ExperiaBox op de NTU. En de 230V stekkers erin.

Als het dan in de centrale ook aangesloten is (dat er dus licht/signaal op staat), is geen monteur aan huis nodig en moet het zo werken.

Reputatie 7
Badge +24

Dat oranje kabeltje ziet er wel een beetje gevaarlijk uit zo. Daar kom je toch zo af en toe met de stofzuiger tegenaan zou ik denken…

Verder: zit er een dubbel stopcontact in de buurt? Dat witte kastje moet vervangen worden door een ander kastje. Vervolgens komt er misschien nog een 2de zwarte kastje bij. En dan nog de Experiabox. Tja... het word zo wel een hele uitdragerij in de woonkamer.

Reputatie 7
Badge +30

Beste @simpelm34, welkom! Heb jij op dit moment al een koperverbinding bij ons? Of ben je echt een nieuwe klant? In beide gevallen moet de NTU door de monteur aangesloten worden. Dat zal dan vermoedelijk nog wel even duren, ben ik bang. Vreselijk vervelend dit :-(. 

@Marcia_ Wat is vervelend? Dat KPN NetwerkNL het presteert om een glasvezel aansluiting zo in de woonkamer aan te leggen, lekker risico m.b.t. voor stofzuiger of andere zaken over de vloer.

Maar wel de klant ‘verplicht’ aan het handje houden omdat die blijkbaar niet in staat is om een NTU op een FTU aan te sluiten? Of wat is de reden hiervan? Is KPN bang dat ze alsnog massaal reparaties o.i.d. tegen hoge nafacturen moet uitvoeren omdat de arme klant in zijn poging om 2 kastjes op elkaar aan te sluiten de boel volledig ruineert? Of dat KPN een claim krijgt omdat een klant het nodig vond ‘het licht’ in een vezel eens even te aanschouwen? En wat gaat KPN doen tegen al die mensen die een router met directe glasvezel aansluiting in gebruik nemen? Afsluiten of beboeten?

Zoals al uit 1 ander bericht blijkt, als er geen procedure is dat mensen zelf een NTU+router (per post / afhalen / zelf kopen) kunnen installeren, kan er een concurrent zijn waar dat wel het geval is. Ik zal de URL naar het stappenplan maar achterwege laten.

Wat dat kabeltje betreft, dat heeft Selecta voor De Digitale Stad aangesloten. Die gebruiken geen bescherming en ik moet dat nog even wat fatsoeneren.

Om te beginnen, er staat op de site van KPN een instructie om een experia box op een glasvezel verbinding aan te sluiten. Maar, dan zit de NTU er al aan. 

Dat kastje extra mag de pret niet drukken, met het aansluiten van een paar kabeltjes is niks te vernielen.

het enige, waar een monteur voor nodig is, is het telefoontje om de verbinding over te laten zetten. Dat kan de monteur beter op afstand, dat is alleen een probleem van communicatie. voor het voltooien van de verbinding is dat al twee keer fout gegaan, het is dus handig, als de monteur daar niet voor langs hoeft te komen.

Reputatie 7

Wat een vragen, @tmoesel :o 

@Marcia_ Wat is vervelend? Dat KPN NetwerkNL het presteert om een glasvezel aansluiting zo in de woonkamer aan te leggen, lekker risico m.b.t. voor stofzuiger of andere zaken over de vloer.

Eén daarvan is door de topic starter geantwoord.

Wat dat kabeltje betreft, dat heeft Selecta voor De Digitale Stad aangesloten. Die gebruiken geen bescherming en ik moet dat nog even wat fatsoeneren.

Op al je andere vragen heb ik nu geen antwoord. Dit zijn zeer bijzondere tijden. Wij proberen daar een weg in te vinden met de minste impact voor onze klanten en tegelijkertijd volgen we het landelijke advies op van het RIVM om verspreiding van het coronavirus te voorkomen. De veiligheid van onze klanten en die van onze monteurs staan voorop.

Ik begrijp erg goed dat je als klant zit te springen wanneer je glasvezelverbinding bijna gereed is. Maar, wat nu vooral de voorkeur geniet, kan de installatie worden uitgesteld? Omdat er nog een verbinding op koper aanwezig is. Laten we het dan uitstellen. Tot nader order. De monteursorganisatie neemt hierover contact op met de klant. En waar kan, op afstand de installatie voortzetten. 

Ik kan hierover voor, @simpelm34 niets zeggen. Heb je nog een werkende KPN-verbinding? Heeft de plandesk / monteur al contact met je opgenomen?

Reputatie 7
Badge +10

Wat dat kabeltje betreft, dat heeft Selecta voor De Digitale Stad aangesloten. Die gebruiken geen bescherming en ik moet dat nog even wat fatsoeneren.

Om te beginnen, er staat op de site van KPN een instructie om een experia box op een glasvezel verbinding aan te sluiten. Maar, dan zit de NTU er al aan. 

Dat kastje extra mag de pret niet drukken, met het aansluiten van een paar kabeltjes is niks te vernielen.

het enige, waar een monteur voor nodig is, is het telefoontje om de verbinding over te laten zetten. Dat kan de monteur beter op afstand, dat is alleen een probleem van communicatie. voor het voltooien van de verbinding is dat al twee keer fout gegaan, het is dus handig, als de monteur daar niet voor langs hoeft te komen.

 

Er is in elk geval een monteur nodig in de wijkcentrale van Digitale Stad. Dit om de patchkabel aan te brengen en zo je aansluiting te voorzien van licht. in theorie is het mogelijk om de NT die op deze FTU moet zelf aan te sluiten. Daar is het geheel ook voor ontworpen. Tot op heden heeft KPN altijd nog het standpunt gehanteerd dat een monteur dit moet doen. Zoals Nadia al zegt: Het zijn bijzondere tijden en veel mensen binnen KPN en KPN NetwerkNL denken na over alternatieven voor allerlei zaken.

Mocht het zo zijn dat zelf-installatie bij bepaalde aansluitingen wordt vrijgegeven dan zal dit zeker gecommuniceerd worden.

Tot die tijd is het protocol zoals hier aangegeven. Dus alleen een monteur bij storing en het zeker stellen van een internetverbinding. als deze er (nog) niet is.

 

@tmoesel Hou er rekening mee dat een deel van de nieuwe aansluitingen in Nederland momenteel via Gpon wordt uitgerold. Daarbij is het zeker niet meer mogelijk om zelf de NT te installeren. Niet alleen moet dat met een patchcover en een glaskabeltje. Ook hoort er een ONT bij die er los naast hangt en welke met een speciale app voor monteurs moet worden geactiveerd. Dat geldt niet voor deze aansluiting overigens. Bij Digitale Stad wordt dat volgens mij nog niet gedaan.

Reputatie 7

Ik kom hier even op terug. Wanneer de NT nog niet door een professional is geïnstalleerd, is het niet wenselijk dat de klant dat zelf thuis gaat ondernemen. Voor de installatie van de NT is een KPN-monteur nodig. Uiteraard om schade aan de glasverbinding te voorkomen. En de stabiliteit en kwaliteit van het netwerk te kunnen garanderen.

Alle monteurs die deze week ingepland staan zijn uit voorzorg geannuleerd, vanwege de richtlijnen die we momenteel tijdens de coronacrisis hanteren. De plandesk gaat nu alle installatieopdrachten controleren en de urgente installaties inplannen. Zoals het operationeel krijgen van de NT. Wanneer de nieuwe afspraak precies plaats gaat vinden kan ik niet voorspellen. We zijn heel hard achter de schermen bezig dit weer op de rit te krijgen. De installatie van de Experiabox en tv-ontvangers gaan de monteurs voorlopig niet doen. Wanneer de NT actief is kan het installatiepakket door de klant worden geïnstalleerd. 

Bij het installatiepakket zit een duidelijke instructiekaart, zodat je zelf aan de slag kunt. Op Internet, TV en Vast bellen installeren vind je alle informatie ook nog eens online. 

Hou er rekening mee dat een deel van de nieuwe aansluitingen in Nederland momenteel via Gpon wordt uitgerold. Daarbij is het zeker niet meer mogelijk om zelf de NT te installeren. Niet alleen moet dat met een patchcover en een glaskabeltje. Ook hoort er een ONT bij die er los naast hangt en welke met een speciale app voor monteurs moet worden geactiveerd. Dat geldt niet voor deze aansluiting overigens. Bij Digitale Stad wordt dat volgens mij nog niet gedaan.

Bij PON is het fundamenteel zo dat de NT (of NTU) een soort van subscriber ID en een soort van subscriber authenticatie nodig heeft omdat er van shared channels gebruik gemaakt wordt die tot aan de subcriber locatie reiken (ofwel tot aan de CPE). Vergelijkbaar met mobiele wereld, waar dat alles in een SIMkaart of eSIM gevangen is.

Het “zeker niet meer mogelijk” zal nu in de praktijk zo gekozen en geïmplementeerd zijn, maar ik zie het als een kunstmatige onmogelijkheid. Fysieke zaken zoals kabels, covers, enz is allemaal geen argument in mijn ogen. Mensen kunnen ook zelf een SIMkaart in een smartphone stoppen.

Het proces van een monteur die met een App die ONT ‘programmeert’ kan je ook anders organiseren. Een SIMkaart wordt op een veilige manier (kwa anti-fraude) bij mensen thuis afgeleverd of kan worden opgehaald. Iets vergelijkbaars kan men ook voor ONT’s organiseren. In het buitenland kreeg ik b.v. ooit eens een lange code op papier om DSL modemrouter te activeren (land waar vrije router keuze overigens geëffectueerd is).

Reputatie 6
Badge +8

Het kan misschien technisch allemaal wel, maar de procedure bij KPN is er momenteel niet op ingericht. 

 

De meeste mensen hebben het al moeilijk met het aansluiten van de ExperiaBox, laat staan dat ze bezig moeten met codes etc., etc.

 

Het kan misschien technisch allemaal wel, maar de procedure bij KPN is er momenteel niet op ingericht. 

Zo is het nu ja, PON zijn alle nieuwe installaties waarbij glasvezel naar binnen leiden en glasvezel lassen het meest specialistische is. Een NTU programmeren kan er dan ook wel bij. Maar al er al een FTU is, kan men de NTU ook voorprogrammeren specifiek voor een klantadres en dan met de post verzenden. Juist nu met de covid19 crisis, ligt er maar aan hoe lang alles nog gaat duren. Er waren hiervoor ook wel situaties dat mensen maanden op glaswezelaansluiting moesten wachten na bestelling, dus wat dat betreft...

 

De meeste mensen hebben het al moeilijk met het aansluiten van de ExperiaBox, laat staan dat ze bezig moeten met codes etc., etc.

Bij een ExperiaBox kun je makkelijker draden / aansluitingen verwisselen, dat maakt het moeilijker denk ik, een NTU is meer eenduidig, alle 3 de interfaces moeten worden verbonden, anders doet ie het niet. Maar het hoeft niet defacto voor iedereen doe-het-zelf te zijn, zou een keuze moeten zijn , net als bij DSL.

Wij zijn net verhuisd en zouden maandag de KPN monteur over de vloer krijgen. Door Corona komt de thuismonteur niet, waarvoor alle begrip. Waarvoor ik geen begrip heb is dat de monteur voor de patch kast er ook uit is gegooid omdat dit 1 order is in het systeem en KPN het niet kan scheiden?! Waarvoor ik nog minder begrip heb is dat ik heel vaak heb gebeld en men er maandag avond achter kwam dat een nieuwe opdracht voor de patchkast nog aangemaakt moest worden. Dit zou vanaf maandag dan 3 werkdagen duren. Vervolgens onduidelijkheid tot vandaag (vrijdag) wanneer de monteur wel komt. Wel extra data van KPN op mobiel gekregen, maar met thuiswerken, teams vergaderingen en huiswerk van de kids geen goede oplossing. 

Van ellende ga ik nu iedere dag naar mijn werk met alle risico’s vandien. Dit kan toch niet de bedoeling zijn KPN?

 

PS: heb ook een mail gestuurd naar klantenservice@kpn.nl (op advies van jullie helpdesk), hierop echter geen reactie gehad. 

Reputatie 7

Hoi Inaatje, welkom! De thuismonteur die bij je thuis komt is ook degene die in de centrale de werkzaamheden uitvoert. Waardoor bij afzegging dan ook beide dingen niet plaatsvinden. Waar we nu mee bezig zijn is, op individuele basis, contact opnemen met iedereen om te kijken wat er moet gebeuren. Als daar een monteur toch voor nodig is, dan wordt die alsnog gepland. Bij voorkeur dan inderdaad alleen voor werk in de centrale en dat de klant zelf het thuisdeel doet. Mocht dat niet lukken kan de monteur ook, onder voorwaarden, bij je thuis komen. Vanuit dit proces wordt er contact met je opgenomen. Ik kan je alleen maar vragen dat af te wachten. We begrijpen dat het vervelend is, maar het is een balans vinden tussen de veiligheid van onze monteurs en de belangen van de klant.

Het e-mail adres dat je gegeven is, is niet een die door KPN in gebruik is. De klantenservice is sowieso niet rechtstreeks per e-mail te benaderen. Daarin ben je dan ook incorrect geïnformeerd, mijn excuses daarvoor.

Dag Erik,

Door te slechte verbinding via hotspot voor zware toepassingen icm kinderen die online huiswerk maken ben ik gedwongen op de zaak te werken, ook dat is niet veilig. 

Daarnaast is de order voor de monteur er door KPN uit gegooid maar niet vervangen door een nieuwe. Daar kwam KPN later pas achter. En dat er een week na dato nog steeds geen enkel idee is of en wanneer het signaal komt vind ik helemaal vreemd.

Er heeft nog niemand van KPN contact met ons opgenomen terwijl afgelopen maandag de monteur langs zou komen (eerste dag dat afspraken niet door gingen). Je zou toch zeggen dat wij dan als 1 vd eerste gebeld zouden moeten worden?

Meterkast is er klaar voor...

Uit alle reacties blijkt, dat velen, inclusief mijn buurman zitten te wachten op een dhz oplossing. Kan niet is alleen een reden om er niet over na te gaan denken.

 

Reputatie 7
Badge +24

Dag Erik,

Door te slechte verbinding via hotspot voor zware toepassingen icm kinderen die online huiswerk maken ben ik gedwongen op de zaak te werken, ook dat is niet veilig. 

Daarnaast is de order voor de monteur er door KPN uit gegooid maar niet vervangen door een nieuwe. Daar kwam KPN later pas achter. En dat er een week na dato nog steeds geen enkel idee is of en wanneer het signaal komt vind ik helemaal vreemd.

Er heeft nog niemand van KPN contact met ons opgenomen terwijl afgelopen maandag de monteur langs zou komen (eerste dag dat afspraken niet door gingen). Je zou toch zeggen dat wij dan als 1 vd eerste gebeld zouden moeten worden?

Ik kan je op dit moment alleen verzoeken om dit vriendelijk af te wachten. Het is zeker geen onwil van onze kant. Als het aan ons lag hadden we alle klanten die zitten te wachten als eerste gebeld. 

Badge

Er is blijkbaar nogal wat verwarring bij KPN onderling.

Donderdag na een kort telefoontje naar de klantenservice heb ik de NT unit thuisgestuurd gekregen en zelf op de FTU geschoven (dat is ook letterlijk de enige handeling die je moet doen….). Nu wacht ik alleen nog op de monteur die mij fysiek in de wijkkast nog moet aansluiten op het glas. 

Snap dus niet waarom hier zo stellig wordt gezegd dat de NT niet zelf geinstalleerd kan worden, terwijl telefonisch dit zo geregeld was??? :S

Badge

Toevoeging op bovenstaande, ik wacht net zoals iedereen ook nog tot KPN wat van zich laat horen over de monteur in de wijkkast...

 

Om het geheel te completeren, dit is de NT, die bij de (andere) buren twee weken geleden op de ftu geklikt is, waarna de bestaande Xperia box er aan verbonden is. De monteur is daarna nog een uurtje bezig geweest met bellen en dergelijke. Is niet naar de wijkkast geweest, want die staat bij hun voor de deur.

 

 

We zijn nu twee maanden verder en vorige week heb ik glasvezel aan kunnen sluiten. 

Dat alles als was het resultaat van een klacht, dat ik van het kastje naar de muur gestuurd  was en niemand kon vinden die op mijn vragen een afdoende antwoord kon geven.

De dame, die mijn klacht beantwoordde kon in vijf minuten vinden, dat de aansluiting door de digitale stad niet opgeleverd was, waardoor  geen doe-het-zelf oplossing geleverd kon worden. Na een telefoontje naar de digitale stad werd de aansluiting opgeleverd. De volgende dag een mailtje van KPN,  dat ik een pakket kon uitzoeken. Twee dagen later een telefoontje van KPN,  om een afspraak te maken voor een doe-het -zelf pakket 20 mei geleverd zou worden met monteur op afstand.

Toen ik de telefoon neerlag bracht de post het pakket met de NTU. Twee dagen later belde de monteur op afstand met de eerste instructie. NTU over de FTU geschoven en.. geen glasvezel lichtje. Toch monteur nodig, die de volgende morgen voor de deur stond. Toen bleek, dat het overzetten van koper naar glasvezel op 20 mei gepland was. Dat probleem was snel opgelost en glasvezel werkt als een tierelier.

 

Tot mijn verbazing kreeg ik afgelopen vrijdag een mailtje van KPN,  dat het aansluiten weer uitgesteld was. Dat mailtje was afkomstig van de particuliere afdeling van KPN,  en ik heb een kleinzakelijke aansluiting. Over een administratieve janboel gesproken? Kontakt met de klantenservice leverde niets op!

 

Reageer