Beantwoord

Na XS4ALL overgang zijn willekeurige websites opeens onbereikbaar

  • 6 June 2022
  • 9 reacties
  • 288 keer bekeken

Sinds de migratie van XS4LL naar KPN doet zich het fenomeen voor dat uiteenlopende websites ineens onbereikbaar zijn. Meestal krijg ik dan een time out met melding: "De wachttijd voor de verbinding is verstreken”. Andere websites worden afbeeldingen niet (allemaal) geladen. Het gaat vrijwel allemaal om websites met een .nl extensie. Voor de migratie heb ik nooit problemen hiermee gehad.

Het fenomeen doet zich voor op al mijn apparaten waarmee ik via de Fritzbox met mijn thuisnetwerk verbonden ben (zowel wifi (telefoon; laptop) als bekabeld (pc) en met verschillende browsers (Edge; Chrome; Firefox; Safari; Opera). Via 4G doet het probleem zich niet voor. Ik heb op de pc de firewall tijdelijk uitgeschakeld maar daarmee verandert er ook niks.

Als ik trouwens de postcodecheck doe op de website van KPN dan zie ik dat er op mijn adres geen netwerk beschikbaar is…..??

 

icon

Beste antwoord door NHendriks 6 June 2022, 18:11

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

9 reacties

Reputatie 7
Badge +18

Hallo @S3B4ST144N 

 

Die Fritz!Box heb je ook al eens herstart na de migratie?


Waarschijnlijk heeft dit er niets mee te maken maar welke Fritz!Box heb je, staat daarin het internetprofiel nu op KPN ingesteld of is het een oudere Fritz!Box waar je niet voor KPN kan kiezen?
Indien het laatste dan kan je XS4ALL helpdesk bellen en om een nieuwe vragen waarin dat wel ingesteld kan worden.

 

Haal je nog wel een goed snelheid, wat geeft het modem nu aan en is dat nog ongeveer gelijk aan de snelheid bij XS4ALL?

Kan je b.v. nu.nl openen?
Zo niet, wat geeft dan de output van nslookup nu.nl en ping nu.nl beide commando's kan je via een Opdrachtprompt venster uitvoeren.

Geef anders eens wat websites die het bij jou helemaal niet doen, inclusief bovenstaande output van die websites, niet alle websites hebben ping aan staan dus daar krijg je dan sowieso geen respons op, nu.nl geeft hier wel een respons bij ping.

Bedankt voor de reactie. Ja vandaag de router (weer eens) opnieuw gestart maar dat maakt geen verschil. Ik heb een Fritzbox type 7360. Ik kan inderdaad geen KPN als profiel selecteren onder Internet\Account Information\Internet Service Provider (als profiel staat nog steeds XS4ALL geselecteerd). De snelheid wat betreft andere websites (die wel bereikbaar zijn) is vergelijkbaar met voor de migratie. Dat blijkt ook uit een speedtest.

Nslookup/ping van nu.nl levert de volgende data op:


Server:  fritz.box
Address:  fd00::c225:6ff:fe83:c991

Non-authoritative answer:
Name:    nu.nl
Addresses:  2a02:26f0:fe00::686e:f019
          2a02:26f0:fe00::686e:f02a
          2a02:26f0:fe00::686e:f022
          88.221.24.74
          88.221.24.72
          88.221.24.90
          88.221.24.113
          88.221.24.11
          88.221.24.98
          88.221.24.120
          88.221.24.105

Pinging nu.nl [2a02:26f0:fe00::686e:f02a] with 32 bytes of data:
Reply from 2a02:26f0:fe00::686e:f02a: time=12ms
Reply from 2a02:26f0:fe00::686e:f02a: time=12ms
Reply from 2a02:26f0:fe00::686e:f02a: time=11ms
Reply from 2a02:26f0:fe00::686e:f02a: time=13ms

Ping statistics for 2a02:26f0:fe00::686e:f02a:
    Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
    Minimum = 11ms, Maximum = 13ms, Average = 12ms


Websites die het o.a. bij niet doen:

www.xs4all.nl - "De wachttijd voor de verbinding is verstreken”

ox.eatserver.nl - "De wachttijd voor de verbinding is verstreken”

www.watismijnip.nl - "De wachttijd voor de verbinding is verstreken”

www.nr1motor.nl - geen afbeeldingen van items in de webshop

www.dumpert.nl - geen afbeeldingen of video's

Nslookup/ping van www.xs4all.nl levert de volgende data op:


Server:  fritz.box
Address:  fd00::c225:6ff:fe83:c991

Non-authoritative answer:
Name:    www.xs4all.nl
Addresses:  2001:888:0:18::80
          194.109.6.92

Pinging www.xs4all.nl [2001:888:0:18::80] with 32 bytes of data:
Reply from 2001:888:0:18::80: time=11ms
Reply from 2001:888:0:18::80: time=10ms
Reply from 2001:888:0:18::80: time=12ms
Reply from 2001:888:0:18::80: time=11ms

Ping statistics for 2001:888:0:18::80:
    Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
    Minimum = 10ms, Maximum = 12ms, Average = 11ms


Geen time out bij de ping dus. Ook de andere websites die niet bereikbaar zijn geven geen time out.

 

Verder geeft de Fritzbox aan dat de firmware up to date is (versie 06.33).

Reputatie 7
Badge +18

Dat is i.d.d. de laatste versie voor die Fritz!Box, de nieuwere hebben een versie 7.xx

Ik vind het wel een apart probleem, de namen resolven prima en je kan ze pingen maar via de browsers kan je ze niet benaderen.

Je hebt niet toevallig een VPN connectie (onder Internet / Permit Access) in die Fritz!Box ingesteld staan?

 

Nee geen VPN ingeschakeld staan. Aan de instellingen van de Fritzbox heb ik verder ook nooit iets gewijzigd.

Reputatie 7
Badge +11

Ik zou even bellen met de helpdesk van XS4ALL zoals dat hiervoor ook altijd kon via het nummer 020 398 76 66. Ik weet het zo niet zeker maar volgens mij mag dat model zeker wel vervangen worden. Mogelijk dat dat de problemen al oplost. Deze problemen klinken mij in ieder geval niet bekend en ik ben niet bekend genoeg met Fritzbox om hierin echt te ondersteunen maar het lijkt mij dat er of in de router iets mis gaat of dieper in het netwerk van KPN. De klantenservice kan hier indien nodig de juiste stappen voor zetten.

Reputatie 7
Badge +18

Op een andere locatie waar dezelfde Fritz!Box 7360 nog in gebruik is op een naar KPN omgezette verbinding werkt het prima, net nog getest, de genoemde websites openen daar prima.

Daar is trouwens al een nieuwer type Fritz!Box geleverd, moet alleen nog even geĂŻnstalleerd worden.

Lijkt mij onwaarschijnlijk dat de Fritz!Box het probleem is maar je zou sowieso een nieuwer type moeten kunnen krijgen via XS4ALL.

Dus zoals @NHendriks ook zegt, het beste even contact opnemen met XS4ALL, wellicht is er wat fout gegaan bij de omzetting van je ip-adres en de onderliggende routering.

Bedankt voor jullie reacties. Ik ga even contact opnemen met de helpdesk.

Reputatie 7

Hoi @S3B4ST144N, welkom bij ons op het forum. Dat klinkt als een heel specifiek probleem! Net als NHendriks denk ik dat je hiervoor het beste met de klantenservice contact kunt opnemen, zodat zij direct met je mee kunnen kijken. Is dat inmiddels gelukt?