Vraag

Netwerk adres wijzigen

  • 13 March 2021
  • 7 reacties
  • 200 keer bekeken

Reputatie 2

Ik ben vorige maand overgestapt naar kpn internet. Ik heb een Xperia 12 modem.

De modem deelt ip-adressen in de adressenreeks 192.168.2.1 - 192.168.2.200. Ik wil echter graag 192.168.1.x als range gebruiken. Ik heb mijn netwerk namelijk ingericht in deze range en heb aantal apparaten zoals raspberry pi’s, server met docker statische IP-adressen ingericht omdat ik dat prettig vind. Natuurlijk, kan ik deze statische adressen aanpassen naar de 192.168.2.x range maar liever doe ik dat niet. 

Is er een mogelijkheid om de modem in te stellen om een lan in te richten in de 192.168.1.x range? Daar waar ik denk dat ik dit zou kunnen wijzigen is ‘uitgegrijsd’  en ik ben bang dat ik verplicht ben om te switchen naar 192.168.2.x range. 

Klopt mijn conclusie of zie ik toch wat over het hoofd? 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

7 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Ja, uw conclusie klopt, het kan niet. Apparaten een statisch adres geven zou je ook beter niet kunnen doen.

Reputatie 5
Badge +5

Of het met de Eperia 12 kan weet ik niet. Maar ik heb de range in de Expedia 10A aan kunnen passen dankzij een tip van @SnoopDoge 

 

Reputatie 2

@JanBar thanks, ga ik uitproberen

 

@GercovdBoon is het gelukt om de range aan te passen op de Xperia 12?

Reputatie 7
Badge +24

@GercovdBoon is het gelukt om de range aan te passen op de Xperia 12?

Dat zal niet. Want dat kan niet. Het kan alleen op de Experiabox v10 (zonder a). Op alle andere modellen van KPN kan het niet.

Reputatie 2

@GercovdBoon is het gelukt om de range aan te passen op de Xperia 12?

Nee, de Xperia 12 staat dat niet toe, althans dat was een jaar geleden. Het is mogelijk - maar acht de kans niet zo groot -  dat d.m.v. een firmware upgrade dit nu wel ter beschikking is gekomen.

Ik gebruik zelf een Draytek 2927 en een Fritzbox 7590 (heb ik van een buurman gekregen) waarbij jezelf uitgebreid kunt configureren. De Fritzbox is snel te installeren via een wizard. Draytek heeft een handleiding samengesteld (heb erbij geholpen als eindgebruiker) hoe dit modem in te richten voor KPN TV en Internet; telefonie werkt niet via dit modem.

Ik ben er nog niet uit welke ik definitief ga gebruiken…

Is je vraag voldoende beantwoord? Zo niet en/of je hebt aanvullende vragen, laat me weten.

 

Hi, bedankt voor de reactie. Jammer om te horen dat het niet gaat. Ik had T-mobile en dus 192.168.1.1 als start en ik moet nu een aantal apparaten omgooien zodat alles netjes weer verbinding maakt.