Vraag

Niet laden sommige websites/apps, zoals Rabobank op Android toestellen

  • 18 November 2023
  • 33 reacties
  • 669 keer bekeken

Sinds we gebruik maken van kpn (half juli 2023) hadden we op onze mobiele telefoons tijdens gebruik van WiFi problemen met openen van aanzienlijk deel van applicaties, vooral die extra beveiligd zijn (bitvavo, Rabobank, bunq) maar soms ook andere apps. App opent direct maar hangt dan bijvoorbeeld vast in een laadmodus tijdens inloggen (passend bij geen of zeer langzame internet verbinding). Wifi uitzetten (en dus op 4g overschakelen) lostte probleem altijd direct op en wees dus op wifi/router probleem. Nu werd het zo irritant dat ik was gaan zoeken naar oplossing en kwam ergens tegen "ipv6 uit te zetten" op de KPN Box 12.  Dit heb ik gedaan en nu hebben mijn partner en ik al de hele dag geen enkele hapering meer gemerkt. Opgelost dus eigenlijk... 

De Android toestellen die dit probleem hadden waren: 

Google pixel 8 pro, android versie 14

Xiaomi mi 9T pro, android versie 11

 

Vervolgens ben ik verder gaan zoeken hoe dit kan, en dan kom ik tegen dat eigenlijk wordt ontraden om ipv6 uit te zetten omdat dit andere problemen juist kan gaan veroorzaken.

https://www.sidn.nl/nieuws-en-blogs/zet-ipv6-niet-uit

 

Is er een "betere" oplossing voor dit probleem?

 

Hoor graag jullie gedachtes of eventuele extra benodigde informatie. 


33 reacties

Reputatie 7

Maak jij gebruik van wifi accesspoints of alleen van de wifi van de V12?

Als je gebruik maakt van wifi accesspoints, hoe zijn deze dan aangesloten op de V12?

Ook wifi access points via dit systeem

https://www.devolo.nl/dlan-1200-powerline

Direct in stopcontacten gestoken, en verdeeldoos in de devolo om alle netwerkapparatuur in meterkast van stroom te voorzien om storing zoveel mogelijk te minimaliseren. Hiermee op alle verdiepingen goed bereik.

Beneden alleen de kpn box voor wifi (met de devolo ontvanger zal ik het maar noemen die met ethernet kabel is verbonden met de kpn box) en dan nog 2 wifi punten: 1e etage en zolder. 

Reputatie 7

Kan jij die andere wifi accesspoints eens uitzetten, de IPv6 ondersteuning op de V12 weer aan en daarna een wifi verbinding vanaf de telefoon opzetten.

Kan je nu die sites wel benaderen?

Zo nee, geef eens een voorbeeld van een site die je niet kunt benaderen.

Heeft jouw telefoon wel netjes een IPv6 adres dat met 2a02 begint?

Bedankt voor de interesse en hulp tot zover in het troubleshooten. 

Ik heb het hele devolo systeem uitgetrokken. Kpn box is dus opnieuw opgestart. Ipv6 aangezet

 Vervolgens nog andere instellingen even screenshot van gemaakt

 

Telefoon opnieuw opgestart maar ipv6 lijkt niet te werken

 

Of waar kan ik zien wat mijn ipv6 ip is? Ik heb namelijk eigenlijk geen idee wat ik aan het doen ben 😂

Nu werken de apps overigens nog wel, maar dit was voorheen ook erg wisselend. Ik zal devolo even onaangesloten laten en ipv6 aan laten staan. Dan lees ik morgen de reactie op deze post en kan ik ook laten weten of ik nog tegen connectieproblemen aanloop

Reputatie 7

Zo te zien krijgt jouw V12 ook helemaal geen IPv6 adres toegewezen, het getoonde IPv6 adres lijkt met fd te beginnen en dat is een lokaal IPv6 adres.

Als jij in mijn KPN kijkt naar jouw IP adressen, zie je daar dan wel een IPv6 prefix staan?

 

Ja, daar staat ie wel en begint met 2a02 en eindigd op 48

Reputatie 7

Dan hoop ik dat er binnenkort een moderator van KPN zal reageren die hier eens in gaat duiken.

Zolang er geen IPv6 prefix aan jouw V12 toegewezen wordt zal IPv6 ook niet gaan werken en zal je deze hélaas dus weer uit moeten zetten.

Zojuist met ipv6 nog aan in de instellingen weer probleem met Rabobank gemerkt. Bij betaling hing ie vast bij laadscherm. Wifi uitgezet en na omschakelen 4g direct kunnen betalen.

Toen ik ipv6 wilde uitzetten zag ik dat er nu wel ip goede adressen staan! Als in, begint met 2a02. Dus dat is het probleem toch niet? 

Reputatie 7

En wat is jouw score dan nu op https://ipv6-test.com vanaf het apparaat waar je dat probleem ervaart?

 

Die gaat nu goed. De test van gisteren maximaal en die wat jij stuurt zegt alleen dit 

 

Reputatie 7

Wat voor een apparaat gebruik je?

Is dat een Windows computer?

Is het apparaat op de V12 zelf aangesloten en niet via een wifi accesspoint achter die devolo's?

Google pixel 8 Pro op android versie 14

Via wifi van router zelf. 

 

Reputatie 4
Badge +2

Dan moet je Google Pixel 8 pro uitzetten zoals op die foto staat.

Daarna moet de Rabobank site of app gaan werken.

En verder moet je prefex delegation voor IPV6 aanzetten in jou box 12.

Veel succes nog.

Bedankt Frans. 

Welke "aan"? Met of zonder DHCPv6? 

 

Reputatie 7

En verder moet je prefex delegation voor IPV6 aanzetten in jou box 12.

Prefix delegation is alleen interesant als je een tweede router achter de Experia/KPN Box plaatst en op het netwerk achter die tweede router IPv6 wilt kunnen gebruiken.

Daar is in dit geval dus geen sprake van.

Nu toch weer problemen met bijv digid, Rabobank etc

Als ik op modem inlog staat er nog steeds een ipv6 adres

Maar de ipv6 check, terwijl ik verbonden ben direct met wifi van router (niet devolo), gaat weer mis. 

 

@Martijn Ro

Is dit probleem voor jou inmiddels verholpen?

Ik loop tegen hetzelfde probleem aan met onze nieuwe V12 (firmware 12.C.23.04.38). Ik gebruik weliswaar netwerk apparatuur (switches en accesspoints) van Ubiquiti en dus geen Wifi van de KPN Box. Maar ervaar hetzelfde probleem met bijv. Internetbankieren.

Het gekke is: het probleem is niet continu aanwezig. De ene keer werkt Internetbankieren (via app op smartphone) goed en even later niet.

Wanneer het niet werkt krijg ik een fout te zien via ipv6-test.com m.b.t. ipv6. Wanneer alles werkt, zie ik daar geen foutmelding. 

Makkelijke route is wellicht om ipv6 uit te schakelen op de KPN Box, maar ik ben toch benieuwd of hier een oplossing voor is waarbij ipv6 gewoon ingeschakeld kan blijven.

Nee, nog steeds hetzelfde probleem. Ipv6 staat dus nog steeds uit. Zodra het jaarabonnement voorbij is ga ik naar andere internet provider.... 

@Frans123 & @wjb 

Hebben jullie nog andere ideeën behalve uitschakelen van ipv6?

Of wellicht dat @Erik van KPN of een andere moderator iets in kan betekenen? Lijkt me ook zonde om @Martijn Ro als klant te verliezen om zoiets?

Reputatie 7

Hebben jullie nog andere ideeën behalve uitschakelen van ipv6?

Zou het kunnen zijn dat je op één van de switches of accesspoints (onbekend) multicast verkeer blokkeert. Multicasting is immers essentieel voor een juiste werking van IPv6.

Hebben jullie nog andere ideeën behalve uitschakelen van ipv6?

Zou het kunnen zijn dat je op één van de switches of accesspoints (onbekend) multicast verkeer blokkeert. Multicasting is immers essentieel voor een juiste werking van IPv6.

Nee want had zelfde probleem bij alléén gebruik van de kpn box als wifi access punt. Lastige is dat het probleem niet altijd aanwezig is

Reputatie 7

Wanneer het niet werkt krijg ik een fout te zien via ipv6-test.com m.b.t. ipv6. Wanneer alles werkt, zie ik daar geen foutmelding.

Wat voor een fout krijg je dan te zien?

Plaats eens een screenshot.

Ik heb multicast zojuist ingeschakeld voor onze SSID's. Op de switches zie ik geen mogelijkheid om dit aan te passen.

 

Zojuist (dus enkele minuten na deze wijziging) ervaar ik opnieuw een probleem met Internetbankieren.

Reputatie 7
Badge +8

Ik zou ook eens kijken wat er nu precies aan ipv6 DNS adressen wordt aangeboden door de v12 box aan de aangesloten LAN apparaten en eventueel eens een tijdje draaien met een eigen opgegeven ipv6 DNS. Het hoeft namelijk niet zo te zijn dat ipv6 communicatie echt wegvalt. Kan ook zijn dat er op bepaalde momenten geen DNS response is om wat voor reden dan ook en dan is het per aangesloten apparaat maar de vraag of er dan direct  een terugval naar ipv4 dns gemaakt wordt.

Ik zou ook eens kijken wat er nu precies aan ipv6 DNS adressen wordt aangeboden door de v12 box aan de aangesloten LAN apparaten en eventueel eens een tijdje draaien met een eigen opgegeven ipv6 DNS. Het hoeft namelijk niet zo te zijn dat ipv6 communicatie echt wegvalt. Kan ook zijn dat er op bepaalde momenten geen DNS response is om wat voor reden dan ook en dan is het per aangesloten apparaat maar de vraag of er dan direct  een terugval naar ipv4 dns gemaakt wordt.

Ik heb dit zojuist aangepast, nadat we in de tussenliggende tijd het probleem een aantal keer hebben kunnen reproduceren. Ik ben wel op een opvallend feitje gestoten: als een apparaat een probleem heeft met bijv. Internetbankieren, geeft ipv6-test.com altijd een probleem weer met betrekking tot IPv6: "Not supported" en DNS4 + IP6 en DNS6 + IP6 "Unreachable". 

Wanneer ik met het betreffende apparaat door huis loop waarbij het apparaat met een ander accesspoint verbind, is het probleem verholpen. Ook wanneer ik dan weer terug verbind met het AP waar het probleem in eerste instantie optrad. 

Om problemen in AP's of switches uit te sluiten heb ik daarom toch nog even Wifi op de KON Box ingeschakeld en mij telefoon een tijdje uitsluitend hiermee verbonden. Ook dan treed het probleem echter op. Ik heb alleen geen verklaring hoe het kan dat het probleem lokaal verholpen lijkt te worden (wat ik slechts drie keer heb kunnen constateren tot dusver) wanneer het betreffende apparaat van AP wisselt. Maar het feit dat het probleem zich ook voordoet wanneer ik rechtstreeks met het Wifi-netwerk van de KON Box ben verbonden, bevestigt wel dat het probleem daar gezocht moet worden.

 

Dus zojuist DNS proxy uitgeschakeld en de DNS-servers van Google ingesteld voor DNSv4:

8.8.8.8

8.8.4.4

En de DNS-servers van Google voor DNSv6:

2001:4860:4860::8888

2001:4860:4860::8844

Nu maar kijken wat dat oplevert.

 

Reageer