Vraag

Nieuwe modem en decoder

  • 7 February 2021
  • 28 reacties
  • 309 keer bekeken

Hoe kan ik een nieuwe modem en decoder ontvangen/bestellen?

We zijn 17 jaar klant en hebben daarom oude apparatuur in huis. We ondervinden een steeds tragere tv en ook regelmatig is de wifi niet goed genoeg voor whatsapp bellen of zoom. We hebben glasvezel internet waarvan de snelheid en stabiliteit uitstekend is. We hebben meerdere malen de wifi optimizer gedraaid.


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

28 reacties

Badge +19

Welk type ontvanger heeft u en welk type modem?

Reputatie 7
Badge +24

Welk modem en ontvanger heeft u nu?

De decoder is een motorola VIP 1853 en de experiabox v10 als modem.

De motorrola kan vervangen worden echter de V10 is nog niet zo oud en volgens mij het beste modem wat KPN heeft.

Hoe is bv de tv ontvanger aangesloten is dat draadloos of bekabeld 

Badge +19

De v10 is prima. De ontvanger kunt u hier omruilen.  

We hebben glasvezel internet.

 

Neem onderstaande link eens door en wat komt  daar uit

 

https://www.kpn.com/internet/wifi/manager.htm#/login

De wifi manager heb ik al een aantal keer gedraaid over het afgelopen jaar. Daarvoor gebruikte ik dan mijn laptop en verplaatste me door het huis. Voor en na optimalisatie kreeg ik overal steeds dezelfde snelheid.
Trage wifi ondervinden we vooral met de mobiele telefoons. Die hebben denk ik een zwakkere wifi ontvanger dan een laptop. Ik heb vanalles geprobeerd. Het wifi kanaal veranderd. Je kunt ook instellen of je 2.4GHz  en/of 5GHz (weet niet of de getallen precies goed zijn) en dat lost het ook niet op.

Ik kan vanuit de huiskamer eigenlijk niet video bellen met de mobiele telefoon. Dat gebruiken we voor de online muzieklessen. Whatsapp video gaat dan nog het beste. Ik heb ook zoom geprobeerd. Er is veel vertraging en het is erg behelpen. Ik realiseer me dat hiervoor aan beide kanten de verbinding goed moet zijn en de laatste keer hebben we maar 4G connectie gedaan (aan beide kanten) en dat werkte beter. Zo moet het toch niet zijn...

Hoever van je huiskamer staat het modem opgesteld en als je bv een speedtest.nl uitvoert wat voor snelheden geeft die aan voor de 5Ghz en de 2 Ghz band  en de meeste mobieltjes draaien op de 2Ghz band die wel sterker is maar waar het vaak veel drukker op is

Ik gebruik ook een V10 en van de meterkast tot de woonkamer (10 meter) krijg ik ongeveer 48 Mbps binnen met mijn 50 Mbps aansluiting

Bedankt voor jullie reakties.
Ik heb de wifi manager nogeens uitgevoerd. Ik zit in de huiskamer op hemelsbreed 2 meter van de modem maar er zit wel een betonnen muur tussen. De wifi manager geeft aan dat de snelheid goed is: 65 Mbps. Dat is op een laptop via wifi gemeten. Met mijn mobiele telefoon wil de tester niet starten helaas. Wanneer ik een KPN glasvezel snelheidstest doe vanaf mijn bekabelde LAN vaste computer dan haal ik 70 Mbps download en 35 Mbps upload snelheid.

Je zou zeggen dan het dan toch allemaal super moet lopen, de wifi.

Dat zijn mooie snelheden, heb je een 100/100 abonnement 

Ik weet eigenlijk niet wat mijn abonnement is. Het zal wel 100 Mbps zijn dan.  Ik heb nog wat verder gemeten hen heb nu dit overzicht:

 

Bedraad LAN PC glazvezel snelheid 70Mbps download 35 Mbps upload

Wifi woonkamer op 2 meter van het modem. Met laptop 65Mbps. Met mobiel 13Mbps.

Wifi op zolder (2e verdieping): Met laptop 35Mbps en met mobiel 9Mbps.

 

Het lijken mij prima snelheden. 8Mbps = 1MB/s en dat zou toch genoeg moeten zijn voor video. Ik lees ergens dat whasapp video ongeveer 5MB/min = 83KB/s = 0.666Mbps is.

 

Wellicht helpt het is je het modem een harde reset geeft  door het reset gaatje achterop 10 sec in te drukken,echter ik verwacht niet dat je daarmee op de 2e verdieping meer snelheid gaat meten dan je nu hebt

Bij 70/35 heb je een 50/5 abonnement. Want die waarden heb ik via koper namelijk ook.

Bij 100/100 glasvezel mag je dat ook als snelheid verwachten en niet lager (70/35).

Ruil die 1853 om via kpn.com/omruilen.

Het zendbereik van wifi is:

2.4 Ghz tot ca. 20 meter van het modem goed signaalsterkte (heb 't hier niet over de internetsnelheid, maar die is met 2.4 ook aan de lage kant. Ik kom via laptop,die alleen 2.4 Ghz wifi heeft, niet verder dan 30 mb/s down terwijl mijn aansluiting dus 70 mb/s down is. Maar 30 is natuurlijk uitstekend als je bedenkt dat een HD stream van KPN ITV en Netflix 5 mb/s is en UHD 25 mb/s).

5 Ghz tot ca. 10 à 12 meter van de Experia nog goed zendbereik. (snelheid via 5 Ghz zou gelijk moeten zijn aan aansluiting. Een telefoontje heeft feitelijk niet zo veel nodig. Als het daar al op hapert heb je minder dan zo'n 3 Mb/s. De streams van KPN ITV app doen het al prima bij 5 mb/s.)

Reputatie 7
Badge +24

Je zal misschien nog een ouder abonnement hebben wat je vroeger op ADSL had. Daarbij heb je dan bijvoorbeeld 50 mbit download, en maar 5 mbit upload. En bij videobellen is upload wel belangrijk. 

Als je het abonnement wijzigt naar Hussel, dan krijg je een abonnement waarbij  upload net zo hoog is als de download. Misschien moet je dat eens overwegen. 

 

Dit is wat ik kan vinden op ‘Hussel’. Wat een rare term trouwens.

Ik kan hier niet welke snelheden ik nu heb maar ik doe er goed aan op de 500Mbit/s over te stappen denk ik.

ik doe er goed aan op de 500Mbit/s over te stappen denk ik.

Weet je dat videobellen ongeveer 5 Mb/s down en up verbruikt? Vaak nog wat minder.

Die 500 is echt voor kleine bedrijven / kantoren / grote gezinnen met tieners/gamers.

Met gebruik door 1 of 2 personen is 100/100 echt meer dan voldoende (ook qua €). Je kunt dan allebei tegelijk videobellen. Bij glasvezel gaat TV kijken dan ook nog eens niet ten koste van die 100/100 ook.

Reputatie 7
Badge +24

 

Dit is wat ik kan vinden op ‘Hussel’. Wat een rare term trouwens.

Ik kan hier niet welke snelheden ik nu heb maar ik doe er goed aan op de 500Mbit/s over te stappen denk ik.

Hussel 500 is alleen internet hé. Daar zit nog geen tv bij. Dat kost 10 euro voor de eerste ontvanger. En ook geen bellen. Dat kost 2 euro. En verder ook geen enkele extra optie. Dus geen pluspakket ofzo. Dus let even op!!!

Kies dus gewoon voor Hussel 50, Alles-in-1 Instap is ook 50 download (maar 5 upload). Of eventueel heel misschien voor Hussel 100. Maar begin onderaan zou ik zeggen.

Hussel 50/5 is het dan wel. Maar je krijgt, zeker op glasvezel, 70/30 hoor. (Op VVDSL ook)

Reputatie 7
Badge +24

Hussel 50/5 is het dan wel. 

Wat bedoel je daarmee? Waarom geen 50/50?

50/50 bestaat niet. Wel 50/5 (wat in de praktijk op glas 70/30 is en op koper VVDSL 100 zal dat ook 70/30 zijn.)

De abonnementen via glasvezel zijn gelijk aan koper. Het zijn dezelfde abonnementen.

Als je echter een snelheidsverhoging naar 100 Mb/s down neemt dan is dat bij koper met 10 Mb/s up (in de praktijk dus 30) en op glasvezel is de up dan 100 Mb/s.

Glasvezel extra te nemen dus 100/100, 200/200 en 500/500. Op enkele plekken is ook al 1000/1000 beschikbaar.

Reputatie 7
Badge +24

50/50 bestaat niet.

Waarom niet? Wat staat hier dan?

Ik zie daar 50 mbit met pijltje naar beneden en 50 mbit met pijltje omhoog. Lijkt me 50/50. Of ben ik nou gek?

Nee, je bent niet gek, of misschien toch wel maar op dit vlak niet dit keer @Nick83 :yum:

@PeterG , De 50/5, 100/10 enz is al een tijdje geleden met de introductie van Hussel afgeschaft en is nu ook gewoon 50/50, 100/100 geworden, KPN heeft gelukkig besloten dat gelijk opgaan met DSL toch uit de tijd was.

Dus alleen de oudere abbo’s hebben nog 10% upload tov de download snelheid, alles wat je nu op Hussel afsluit is zoals het behoord te zijn.

 

Thanks, @Doornekamp33 . Omdat hier nog DSL is geeft de site 50/5 enzo aan. Ik was dus niet op de hoogte dat het met glas nu (Hussel) anders is. Ook omdat ik dat nog nergens aangekondigd heb gezien. Dus dan gaat het aan de koperklant voorbij….
Ook nooit aan gedacht het “even” via het adres van mijn moeder (glas) te checken.:persevere:

Ik kan en zal er met mijn antwoorden voortaan dus rekening mee houden.

@Nick83 .

Bedankt voor al jullie reakties. Ik meld nog even dat ik een adviesgesprek heb aangevraagd bij KPN en de 100/100 heb uitgenomen. Ik ben benieuwd of me dat gaat helpen.

Theoretisch had ik dus 50down/5up wat kennelijk in de praktijk neerkomt (hoe kan dat?) op 70/30 voor glasvezel. Ik ga nu ietsje hoger naar 100/100.

Wat ik raar vind is dat ik als trouwe klant op zo'n 50/5 abonnement zat. Ik ben begonnen met ADSL bij KPN. Toen kwam er glasvezel dat werd verkocht als betrouwbaar, breedband, snel. Betrouwbaar is het absoluut maar ik vind het wel raar dat ze je dus eigenlijk niet de snelheid geven tenzij je erom vraagt. Er was vroeger een speciale glasvezel website en ik dacht dat ik het beste van het beste had. Voel me nu wel een beetje bedonderd.

Nu blijkt ook dat Ik voor hetzelfde maandbedrag de 50/50 kan nemen. Dan rijst de vraag waarom KPN dat niet zelf voorstelt. Het is toch raar dat ze me op een supersnelle verbinding afknijpen tot 50/5 terwijl een nieuwe klant standaard al 50/50 krijgt.  Wanneer ik overstap naar een andere aanbieder (Tmobile) krijg ik 100/100 standaard en toch blijf ik klant bij KPN. Ook raar eigenlijk. Tenslotte vind ik het bizar dat het advies krijg een hussel abonnement te moeten afsluiten. Ik wil niks even husselen maar gewoon serieus genomen worden als trouwe klant bij KPN. Ben het type dat het dan maar even opzoekt waar ik me nu mee inlaat. Ik houd mijn hart vast nu ik de van Dale erop raadpleeg:

hus·se·len (husselde, heeft gehusseld) alles door elkaar husselen (a) vermengen; (b) verwarren