Beantwoord

Openstellen glasvezel KPN voor andere providers (Maarssen)

  • 28 September 2020
  • 16 reacties
  • 692 keer bekeken

Hi,

Wanneer gaat KPN haar glasvezel netwerk openstellen voor andere ISP's in Maarssen?

 

Ik heb nu al 1 jaar een glasvezelaansluiting, maar zou graag een andere provider kiezen. Nu kan ik alleen KPN als ISP kiezen.

 

Groeten, Derk

icon

Beste antwoord door Ward_ 1 October 2020, 13:13

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

16 reacties

Reputatie 3
Badge +2

KPN levert alle particuliere glasvezel (FTTH) open voor alle providers die via het WBA principe erover gebruik willen maken. En dat zijn een heleboel ISP's.

 

Ik heb een willekeurig adres in Maarsen gepakt en online ingevoerd om te kijken wat er beschikbaar is en die geven mij ook genoeg opties kwa ISP's (express 1 die niet van KPN is gepakt als bewijs).

bijvoorbeeld:

https://www.glasvezelinternetaanbieding.nl/vergelijken/?zip=3603AA&huisnr=1&singlebutton=

 

Is er een specifieke provider die u probeert aan te vragen waarmee er problemen zijn?

 

 

(Tevens is dit technisch gezien de verkeerde plek ervoor, dit forum is voor de ISP KPN, uw vraag is  waarschijnlijk over het netwerk van KPN NetwerkNL)

 

 

 

Hi,

 

Dank je voor je antwoord. Ik ben met name geinteresseerd in T-Mobile als provider.

 

Groeten, Derk

Reputatie 7
Badge +24

Hi,

 

Dank je voor je antwoord. Ik ben met name geinteresseerd in T-Mobile als provider.

 

Groeten, Derk

T-mobile levert over het DSL netwerk van KPN. En ook op verschillende plaatsen over het glasvezel netwerk. Echter KPN gebruikt tegenwoordig bij veel glasvezel netwerken gpon techniek. En dat schijnt t-mobile nog niet te ondersteunen. 

T-Mobile ondersteunt al GPON techniek, dus technisch zou er geen belemmering moeten zijn,

Even op een willekeurige postcode / huisnummer in Maarssen gecheckt en dan geeft T-mobile aan dat dat mogelijk is. J. de Regtstraat 2, 3602DW, Maarssen

https://www.t-mobile.nl/thuis/internet/glasvezel

Reputatie 3
Badge +2

T-Mobile ondersteunt al GPON techniek, dus technisch zou er geen belemmering moeten zijn,

Ligt even iets anders. Voor GPON om te kunnen werken moet er apparatuur zijn op klantlocatie die geregistreerd word met de centrale voordat ze verbinding kunnen maken met elkaar. Hierom zal bij GPON de ONT ook geleverd worden door WBA (in tegenstelling tot P2P waar de provider voor de NT zorgt).

Dus dat ze beide GPON hebben betekent niet dat ze compatible zijn, sterker nog voor zover als ik begrijp zijn ze dat juist niet.

WBA levert natuurlijk GPON, en KPN als provider gebruikt dit maar voor zover ik kan vinden gebruikt T-mobile dit niet.  Dat je het dus mogelijk niet kan bestellen ligt aan T-mobile als provider en niet KPN, KPN NetwerkNL of WBA (er vanuitgaand dat dit het geval is).

Reputatie 3
Badge +2

Zou je misschien is je adres kunnen invullen op deze site https://xs4all-fpi-info.fourstack.nl/addresses/search en een screenshot ervan maken en op forum zetten (zorg er wel voor dat je je adres niet meeneemt in de screenshot)? Dan krijgen we beter idee wat er beschikbaar is op uw adres.

 

(helaas maakt het geen verschil tussen P2P en GPON)

Hi,

Dank voor jullie antwoorden en hierbij de screenshot op basis van mijn adres.

Groeten,

Derk

 

Hallo @DerkdV , via onderstaande link kun je zien welke providers via KPN netwerk leveren:

https://www.kpnnetwerk.nl/providers/

en

https://www.kpnnetwerk.nl/providers/alle-providers/

Hi @JanD , hiet staat T-Mobile gewoon bij. Kern is dus of T-Mobile kan leveren in op mijn postcode. Voor zover ik in de KPN systemen zie staat mijn galsvezel geregistreerd, maar op een of andere manier niet leverbaar in de T-Mobile portal.

 

Als ik kijk bij een aantal andere providers: Breedband, Youfone, Tele2, dan is daar ook geen Ftth te verkrijgen via het KPN netwerk.

 

Lijkt er op dat KPN het gebied nog niet heeft vrijgegeven.

 

Groeten, Derk

Hallo @DerkdV , de genoemde providers kunnen xDSL en/of Glasvezel over het KPN netwerk leveren.

Voor details raadpleeg de betreffende provider.

Succes.

 

 

@JanD dat heb ik al gedaan en T-Mobile wijst weer naar KPN. Ik als klant zit dus in het midden, en kan niks doen, helaas :-(

Heeft iemand een idee naar wie ik moet stappen hiervoor?

  • Naar KPN voor het vrijgeven van het gebied, of
  • Naar T-Mobile voor het opnemen van het gebied?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Groeten, Derk

Reputatie 7
Badge +10

@DerkdV Het is geen kwestie van vrijgeven en het ligt niet aan KPN. het ligt aan T-Mobile. KPN Wholesale is vorig jaar al begonnen met het toepassen van GPON in hun netwerken. Als het goed is zie je dat bij jou thuis, als je een abonnement bij KPN hebt, aan dat zwarte Nokia kastje naast of bij je glasvezelaansluiting.

Probleem is dat de providers die bij KPN Wholesale inkopen (zoals T-Mobile) daarvoor ook aanpassingen moesten maken in hun systemen. Zowel in het ordersysteem als technisch. T-Mobile heeft dat tot op heden nog altijd niet gedaan en een aantal kleinere providers ook niet.

Dit is door KPN echt ruim van te voren aangekondigd dus ik ben van mening dat je de schuld aan die providers mag geven.

De klantenservice van T-Mobile lijkt de opdracht te hebben om voor alles de schuld aan KPN te geven dus potentiele klanten weten niet meer waar ze nu heen moeten. Maar geloof me: het probleem is hier T-Mobile.

 

Ik weet trouwens ook dat ze echt wel willen en nu ook druk bezig zijn met die technische aanpassing want ze willen ook weer niet duizenden potentiele klanten verliezen hierdoor.

 

 

Reputatie 3
Badge +2

De grap is juist dat KPN Serviceprovider de verbinding aanvraagt bij KPN Netwerk Provider (WBA/KPN NetwerkNL), gezien deze in het verleden wettelijk van elkaar gescheiden moesten zijn (ben niet 100% zeker of dat nog steeds zo is), maar WBA/KPN NetwerkNL moet alle providers gelijk behandelen en ze dus ook allemaal toegang geven tot dezelfde lijnen.

 

Dat KPN Service Provider deze verbindingen kan gebruiken zou dus moeten betekenen dat dit openstaat voor alle providers om te gebruiken (uitzondering kan zijn kleinschalige testen).

 

In mijn ogen is dit dan ook onkunde bij T-mobile zelf.

Dank voor jullie uitgebreide antwoorden, ik ga naar T-Mobile toe met mijn vraag.