Vraag

Opgedrongen overstap naar glasvezel?

  • 13 March 2021
  • 52 reacties
  • 2337 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

52 reacties

@tmoesel 

Je hebt gelijk 

Dat zal een optie kunnen zijn 

Is dat dan niet mogelijk? 

Als het een ntu is is het een kwestie van een nt plaatsen en een netwerk kabel naar de experiabox leggen 

Dan heb je voor de nt inderdaad een wcd nodig 

Ik snap niet dat mensen zich hier druk om maken 

Op een groep prikken en klaar 

Maar misschien denk ik iets te makkelijk 😁

 

 

@tmoesel

Je hebt gelijk 

Dat zal een optie kunnen zijn 

Is dat dan niet mogelijk? 

Gewoon technisch gezien wel natuurlijk, alleen eigenlijk een langere glasvezel verlengkabel. Die connectoren aan een glasvezelverlengkabel zijn kleiner in diameter dan RJ45, passen door een loze PVC buis. Maar daarmee verplicht KPN (de monteur die de NTU/ONT meebrengt en plaatst en het internet werkend maakt) zich dan ook tot het niet even snel zijn ding doen in de meterkast (kan een kind ook), maar dan moet ie mogelijk ook langs plinten en ik weet niet waar overal. Dat is dan zo 2 uur in andermans huis. Een tactiek is om overal, ook op dit forum, te stellen dat de NTU/ONT onderdeel is van het netwerk, dus van KPN, dan bepaalt KPN ook makkelijker hoe het er uit komt te zien in hun voordeel, ook al moet de klant dan een extra stopcontact plaatsen en is nog steeds de WiFi vaak in de meterkast.

In dat andere geval wat ik aanhaalde, is het een woningcorporatie die min of meer overrompeld is. De FTU wordt gewoon in de meterkast geplaatst voordat men het door heeft bij wijze van spreken. Door diverse onderaannemers die zeer waarschijnlijk zoveel mogelijk FTU’s per dag willen plaatsen. KPN doet ‘groot onderhoud’ aan het netwerk (telefoonlijn vervangen) en het netwerk is van hun en valt onder de telecomwet.

Als het een ntu is is het een kwestie van een nt plaatsen en een netwerk kabel naar de experiabox leggen 

Dan heb je voor de nt inderdaad een wcd nodig 

Ik snap niet dat mensen zich hier druk om maken 

Op een groep prikken en klaar 

Maar misschien denk ik iets te makkelijk 😁

Voor jouw en mij met technische achtergrond/beroepen inderdaad geen probleem. En in buitengebied waar je jarenlang met 1 Mbps DSL moest doen, wat maakt het uit. Voor aansluiting op glasvezelbuitenaf project in mijn regio betaalt een klant sowieso 1900 euro zelf/extra voor een glasvezel aansluiting.

Zelfs een KPN verplicht jouw niks over het aansluiten van een wcd in de meterkast. Je mag ook een verlengsnoer gebruiken. De keuze is er reuze……...

Een groot voordeel van glasvezel: je ITV gebruik via de decoders gaat niet ten koste van je internetbandbreedte van je abonnement.

Verder is het m.i. stabieler dan koper.

Mijn moeder is nu 82 en stapte zo'n 7 of 8 jaar terug DIRECT naar glas over toen dat mogelijk werd. En niet op mijn advies…. Ze belde indertijd dat ze glasvezel had geregeld.

En wat voor verbruik heeft een oudere dame nou….. 1 laptop en 1 tv ontvanger. Ook dan kan je gewoon over naar glas en ben je het gedoe in de toekomst kwijt. Je kunt het maar beter voor zijn.

De maandelijkse kosten blijven ook nog eens gelijk. Tenzij je een al te oud abonnement hebt (als brons, koper, goud). Dan moet je dat vernieuwen.

Ook een abonnement met een download van 50 Mb/s, wat je nu wsl hebt, wordt ook over glas geleverd. Je hoeft echt geen '’gigantische'’ snelheden af te gaan nemen als je dat niet nodig hebt.

Een groot voordeel van glasvezel: je ITV gebruik via de decoders gaat niet ten koste van je internetbandbreedte van je abonnement.

Maar nu heeft Jan Willy geen ITV en wil het volgens mij ook niet.

Verder komt dit principe dat het niet van je internetbandbreedte afgaat wel met extra complexiteit. Een concurrent pakt het wat slimmer aan in mijn ogen, maar die zitten dan ook niet in hun maag met een oud telefoonnetwerk.

 

Zelfs een KPN verplicht jouw niks over het aansluiten van een wcd in de meterkast. Je mag ook een verlengsnoer gebruiken. De keuze is er reuze……...

Als een monteur dat accepteert, inderdaad ook een optie. Als je meterkast een dichte kast is, moet je dan wel 2 draden ergens langs leiden i.p.v. 1. Maar voor huurhuis/tijdelijk wellicht optie.

Zelfs een KPN verplicht jouw niks over het aansluiten van een wcd in de meterkast. Je mag ook een verlengsnoer gebruiken. De keuze is er reuze……...

Als een monteur dat accepteert, inderdaad ook een optie. Als je meterkast een dichte kast is, moet je dan wel 2 draden ergens langs leiden i.p.v. 1. Maar voor huurhuis/tijdelijk wellicht optie.


leg altijd een wcd aan met randaarde 3 draden (blauw / bruin / geel-groen)

dat is altijd waar ik van uit ga

ondanks dat de adaptor niet geaard is gebruik altijd wcd met randaarde

 

Reputatie 7

leg altijd een wcd aan met randaarde 3 draden (blauw / bruin / geel-groen)

dat is altijd waar ik van uit ga

ondanks dat de adaptor niet geaard is gebruik altijd wcd met randaarde

Sinds 1996 is het verplicht om bij renovatie en nieuwbouw wandcontactdozen met randaarde te gebruiken.

leg altijd een wcd aan met randaarde 3 draden (blauw / bruin / geel-groen)

dat is altijd waar ik van uit ga

ondanks dat de adaptor niet geaard is gebruik altijd wcd met randaarde

Is 1996 is het verplicht om bij renovatie en nieuwbouw wandcontactdozen met randaarde te gebruiken.


nen1010

tmoesel schreef: Maar nu heeft Jan Willy geen ITV en wil het volgens mij ook niet.

Ah, scherp gelezen van je, @tmoesel . Moest het even flink zoeken. Overheen gelezen. “(geen t.v.)”

Echter, zou TS wel TV hebben? Nu dan via Ziggo. Dan betaalt ie € 19,95 voor alleen tv bij Ziggo. (maar 4 zenders HD). Of € 26,95 voor iets meer zenders en wel HD.

Dat is dan toch wel een ‘pietsie’ duurder dan TV erbij nemen bij KPN ( € 10 basispakket; 63 tvzenders, regionalen niet meegerekend want dat verschilt. Maar 12 kanalen in SD. Overige zenders HD).

Reputatie 1

tmoesel schreef: Maar nu heeft Jan Willy geen ITV en wil het volgens mij ook niet.

Ah, scherp gelezen van je, @tmoesel . Moest het even flink zoeken. Overheen gelezen. “(geen t.v.)”

Echter, zou TS wel TV hebben? Nu dan via Ziggo. Dan betaalt ie € 19,95 voor alleen tv bij Ziggo. (maar 4 zenders HD). Of € 26,95 voor iets meer zenders en wel HD.

Dat is dan toch wel een ‘pietsie’ duurder dan TV erbij nemen bij KPN ( € 10 basispakket; 9 v.d. 10 zenders HD).


Nee, geen TV van KPN. Wel van Ziggo. De berekening klopt, is inderdaad duurder (€ 26,95). Is historisch zo ontstaan. In onze in 1996 betrokken nieuwbouwwoning zit de kabelaansluiting (TV) in een muur tegenover de toenmalige telefoonaansluiting (nu DSL). Omdat het goed bevalt en ook wel uit gemakzucht, altijd zo gelaten. Omdat storingen uiterst zelden voorkomen, is het voordeel dat een storing in de ene verbinding de andere verbinding niet beinvloedt vooral theoretisch. Stroomuitval komt vaker voor. Ja, dan ligt natuurlijk alles plat.

Is historisch zo ontstaan

Die historie heb ik in 2009 al doorbroken, aangezien het verschil toen al enkele euro's was. Heb toen dus kabel-tv (digitaal SD toen al) stopgezet en per 1 mei 2009 tv bij kpn genomen, waar ik al internet en vaste telefoon had. Want die 2 diensten kon Ziggo toen niet leveren. Pas jaren later.
Toen ik in voorjaar 2011 weer terug wilde naar Ziggo (met TV i.v.m. start van HD) hadden ze daar voor HD alleen een dure kooptuner. Ze hebben me dus 2 x weggejaagd. Duurdere TV en toendertijd veel duurder om te starten (ipv met huurtuner).
Ben toen (2011 dus) bij kpn geswitched van digitenne naar Interactieve TV met, toen nog, HD-pakket met 14 zenders.

Zonde, dat verschil. Voel je tegenover Ziggo nergens toe verplicht. Ook niet historisch. Vergelijk wel het zenderaanbod. Hier heb ik het aanbod van KPN volledig, per pakket, vermeld staan. Afgezien van wat niche zenders ontbreekt bij KPN m.n. TV5. En Duitse radiokanalen.

En je weet dat Ziggo nog dit jaar stopt met radio via FM doorgeven?

Ik ben na 2 omzwervingen met tv terug bij Ziggo sinds 3 weken, tv Start met CI+ ook 26,95 per maand. Heeft vind ik toch wel echt het fijnste zenderpakket. Maar ook de meest logische standaard zendervolgorde. Internet loopt bij een andere DSL aanbieder. Ook gewoon stabiel en probleemloos. Totalen per maand 52 euro :yum:

@PeterG tegenwoordig (iig na uitschakelen van analoog) heeft ziggo vanaf kanaal 1800 ook de radiozenders (ook ongecodeerd) beschikbaar. Hier heb ik al die zenders geblokkeerd, want wij luisteren op een andere wijze. 

PeterG tegenwoordig (iig na uitschakelen van analoog) heeft ziggo vanaf kanaal 1800 ook de radiozenders (ook ongecodeerd) beschikbaar. Hier heb ik al die zenders geblokkeerd, want wij luisteren op een andere wijze. 

@JeroenB22 . Ik heb toch de indruk dat je Breedbeeldweetjes niet volgt, dan zou je weten dat ik dat inderdaad (al een tijdje) weet. Zie bericht 11 februari j.l. op m'n site.

FF weer beetje reclame: https://breedbeeldweetjes.wordpress.com/

N.B. ik zou nooit voor CI+ kiezen maar een Mediabox XL of Next i.v.m. kunnen opnemen. Helaas moet je dan ook internet van Ziggo hebben anders werkt het opnemen in the cloud niet.
Je kunt dan een ontvanger met HDD bij de kringloop halen natuurlijk.

Ik ben na 2 omzwervingen met tv terug bij Ziggo sinds 3 weken, tv Start met CI+ ook 26,95 per maand. Heeft vind ik toch wel echt het fijnste zenderpakket.

Afgezien van de dure prijs van deze combi, TV Start bij Ziggo en Internet bij KPN, welke zenders kijk je die KPN niet heeft? Ik kan alleen TV5 (basispakket) en DJAZZ (series & docu's XL) verzinnen.

Verder is TV only met TV Start natuurlijk écht vele malen duurder dan KPN ITV. I.v.m. ook de beperkte mogelijkheden, zeker als je een CI+ gebruikt.

Reputatie 1

@PeterG

Quote:

N.B. ik zou nooit voor CI+ kiezen maar een Mediabox XL of Next i.v.m. kunnen opnemen.

Laat ik vooropstellen dat je veel meer van de materie weet dan ik. Dat blijkt ook uit je informatieve site (hulde). Ik heb een Samsung TV (CI+) met twee tuners. D.m.v. een aan de TV gekoppelde externe harde schijf neem ik op wanneer en wat ik wil. Geen gedoe met aparte kastjes (afgezien van de hard disk), extra afstandsbedieningen, snoeren e.d. Misschien haal ik ergens niet het onderste uit de kan, maar het past in elk geval in mijn streven naar eenvoud.

met twee tuners

Dan kan je nog maar één opname 'tegelijk’ maken. Ik neem vaak tot wel 3 programma's op dezelfde tijd op, omdat rond 20:00 uur / 20:30 uur nu eenmaal de aardigste programma's worden uitgezonden.

Zowel bij Ziggo als KPN kan je ‘in the cloud’ wel tot 6 tegelijk opnemen.

In de jaren '90 had ik al 2 videorecorders. (van verschillende merken i.v.m. afst.bed.)

Reputatie 1

@PeterG 

Quote:

Dan kan je nog maar één opname 'tegelijk’ maken.

Dank voor de moeite die je neemt om een leek als ik, op dit gebied meer kennis bij te brengen. Je wijst terecht op een minpunt van - zoals ik het maar even noem - de harde schijf-oplossing. In de weinige gevallen dat ik simultaan uitzendingen had willen opnemen, behelp ik mij met Uitzending Gemist. Zoiets is natuurlijk heel persoonlijk. Ik kan mij goed voorstellen dat mensen kiezen voor de door jou voorgestelde oplossing.

@PeterG nee, het internet valt nu met Fritz onder de Magenta vlag voor €25,- samen ivm mobiel met CI+ a €26,95 is dit dus maar €52,- per maand voor ons prima zo, en voordeliger dan alleen Ziggo of KPN. Opnemen boeit ons werkelijk he-le-maal niks. Gebruiken we niet. Meest onzinnige optie ever. Alles is gewoon al terug te kijken. En daarnaast Videoland, Netflix, prime, Discovery+ enzo. Dus meer dan genoeg. Ik zit in f-ziggo gebied. De CI+ werkt hier dan ook interactief, dus niet onbeperkt vindt ik. 

Van huis uit destijds altijd Ziggo gehad, sterker nog in onze huidige woning heeft Ziggo vanaf de straatkant enkele jaren geleden kosteloos een nieuwe groene kabel gelegd ivm breuken in kabel buiten mijn erf. Dus signaal is ook vlekkeloos. En het is gewoon superfijn om géén ontvanger, Uni afstands, of andere zooi te moeten hebben. Onlangs een nieuwe Sony tv. Zelfs die bedient ook de volume van de Sonos. PS4 zou er evt ook nog op kunnen geloof ik,.. 

Opnemen boeit ons werkelijk he-le-maal niks. Meest onzinnige optie ever.

@JeroenB22 . Nou, niet. Meest nuttige. Ik zie alle programma's (die ik wil zien) van de commerciëlen ZONDER reclame!
Verder programma's kijken op een moment dat het MIJ schikt om te kijken.

LIVE kijken doe ik alleen met sport (formule 1, voetbal en tennis) en nieuws. Zelfs talkshows kijk ik opgenomen. Kan ik de onderwerpen en mensen die me geen biet boeien lekker doorspoelen.

@JeroenB22

Heb jij ook de problemen op discovery plus van stotterend beeld

Kom het tegen met glasvezel kpn 500/500 maar precies het zelfde op de 4g verbinding van de smartphone

En merk dat met meer content

Lijkt wel of er door corona bandbreedte bespaart (onderdrukt) wordt 

O ja ondertiteling is ook een drama op discovery plus

Was zelfs nog beter toen het dplay was

Gewoon een vraagje Jeroen 

 

Reputatie 7
Badge +10

KPN houdt twee bedrade netwerken in bedrijf. 

Dat doet KPN niet. Glasvezel word aangelegd ter vervanging van het kopernetwerk. Niet als extra netwerk.

Als glasvezel operationeel is word het kopernetwerk op den duur uitgeschakeld. U kunt nog ff blijven hangen op koper. Maar over een paar jaar is het klaar. Zoals ik al schreef is het nu al zo dat het kopernetwerk in sommige regio's is uitgezet.


Ja, dat heb ik mij gerealiseerd.

 

Dat is de laatste stap van zes proefgebieden 

Maar voor de rest geldt:

Per maart 2023 worden de koperaansluitingen voor 2,3 miljoen adressen die al een glasvezel in huis hebben niet langer meer van signaal voorzien. Voor die tijd moeten al die mensen via hun provider omgezet worden naar glasvezel. 

Na maart 2023 worden elk kwartaal de koperaansluitingen uitgezet die 36 maanden eerder zijn voorzien van glasvezel. 

@Jan Willy rond september 2023 zijn koperdiensten dus niet meer mogelijk op jouw adres.

Jaaa, klopt! Soms is het inderdaad niet om aan te zien. Maar ook loopt de ondertiteling halverwege spontaan achter,.. Vaak zet ik 'm even stop. En start ik de boel opnieuw, lijkt inderdaad dat er te weinig bandbreedte meekomt, was voorheen wel een stukje beter

Hopelijk komen ze weer met een knaller van een update, wat die stabiliteitsproblemen al oplost. Denk dat er een te grote stap is gezet vwb de lancering naar Discovery+. 

Hoi, @JeroenB22 . Volgens mij moest je bovenstaande reactie op een ander topic.:neutral_face:

@PeterG 

nee hoor van jeroen was even een antwoord op mijn vraag

die ik ff tussendoor hier stelde (sorry off topic)

 

Reputatie 6
Badge +9

Is toch nog een heel mooi informatief TOPIC geworden voor iemand die eigenlijk geen glasvezel wil :joy: