Vraag

Opgedrongen overstap naar glasvezel?

  • 13 March 2021
  • 52 reacties
  • 2327 keer bekeken

Reputatie 1

Sinds 17 september 2020 heb ik in de meterkast een aansluitpunt voor glasvezel. Op 19 januari 2021 heeft een KPN-medewerker mij gebeld over de mogelijke overstap. Ik heb uitdrukkelijk en gemotiveerd aangegeven dat ik niet wens over te stappen.

Op 9 maart 2021 heb ik van KPN een mail ontvangen met de aanhef ‘We passen uw verbinding aan’. Hierin werd de datum 22 maart 2021 aangekondigd waarop de monteur zou komen voor de installatie.

Op 10 maart 2021 heb ik gebeld met het in de mail genoemde nummer 0800 0402, met de mededeling dat ik niet wil overstappen. Volgens de KPN-medewerker kon de monteur uitsluitend worden afgezegd door in te loggen op een bepaald onderdeel van de KPN-site, waarnaar trouwens ook in de mail was verwezen (zij het voor het verzetten van de zogenaamde afspraak).

Ik heb die procedure gevolgd, waarna op de site werd getoond: 'De afspraak is geannuleerd'. De annulering is niet d.m.v. een mail bevestigd. Later en ook weer vanmorgen heb ik gekeken naar de status van de zogenaamde bestelling. Die is nog steeds ongewijzigd, dus ook het door mij afgezegde bezoek van de monteur staat nog steeds genoteerd.

Op 12 maart 2021 heb ik een nieuwe mail ontvangen dat een ethernetkabel naar mij onderweg is. Die zal ik in ontvangst nemen en goed bewaren tot het moment dat ik ooit wel overstap.

De gang van zaken geeft mij het onaangename gevoel dat mij glasvezel wordt opgedrongen. De termen ‘bestelling’ en ‘afspraak’ vind ik misplaatst. Ik heb mij tot niets verplicht. Het zou mij niet verwonderen dat er op 22 maart toch een monteur voor de deur staat.

Ik ben benieuwd of meer mensen deze ervaring hebben en stel uiteraard een reactie van KPN op prijs.

 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

52 reacties

Reputatie 6
Badge +9

@Jan Willy

Het is mij nooit opgedrongen !!!

Het werkt uitstekend hier, en de up en download snelheid zijn hetzelfde.

Bij een glasvezelverbinding maakt de afstand van je wijkcentrale tot je huis niet uit, zoals bij dsl waar het internet trager wordt hoe verder weg je woont.

Ik zou het gewoon doen :ok_hand:

Reputatie 7
Badge +24

Het kopernetwerk word op den duur wel uitgeschakeld. Ik heb ergens anders hier op forum gelezen dat het op sommige plekken al gebeurt is. Een KPN medewerker schreef dat.

Dus je kunt het misschien nog ff rekken. Maar op gegeven moment heb je geen verbinding meer.

Naar ik aanneem heb je op dit moment nog een koperverbinding en neem van mij aan dat deze verbindingen de langste tijd gehad hebben,  maar dat terzijde als Je van KPN een glasvezel abonnement gratis kunt krijgen tegen de hetzelfde tarief dan zou ik dat mooi aanvaarden, heb het hier nu alweer 5 jaar en ik kan niets negatiefs bedenken over deze verbindingen

Ik begrijp uit jouw bericht, dat het je gaat om jouw indruk over de manier waarop de glasvezelsaansluiting je wordt opgedrongen en dit forum de enige plaats is waar je dat kan melden. 

Je weerzin is volgens mij niet dat het gebeurt, maar hoe het gebeurt. Ik hoop dat je een reactie krijgt van KPN, en niet dat zoals vaak als het om glasvezel gaat zich er snel van af maakt door te vertellen dat het een andere werkmaatschappij is. 

Dat laatste is erg moderator afhankelijk overigens, er zijn er die het heel goed oppakken. 

Reputatie 7

Helaas laat de communicatie van KPN met haar klanten regelmatig te wensen over en blinkt deze niet uit in duidelijkheid. Dat is een belangrijk verbeterpunt voor KPN om aan te werken.

Aan de andere kant ben ik geïnteresseerd in de redenen om af te willen zien van een overstap van koper naar glas. Glas heeft zo ontzettend veel voordelen t.o.v. koper en als je er dan ook nog eens niets meer voor gaat betalen dan weet ik wel wat voor een advies ik zou willen geven.

Reputatie 1

Aan de andere kant ben ik geïnteresseerd in de redenen om af te willen zien van een overstap van koper naar glas. Glas heeft zo ontzettend veel voordelen t.o.v. koper en als je er dan ook nog eens niets meer voor gaat betalen dan weet ik wel wat voor een advies ik zou willen geven.

Feitelijk is dit off-topic. Omdat je er specifiek naar vraagt, ga ik er toch op in. Vooropgesteld, ik heb in principe niets tegen glasvezel. De belangrijkste reden om niet over te stappen is simpelweg dat ik voor mijn beperkte gebruik van vast internet en vaste telefonie (geen t.v.) volkomen tevreden ben met de stabiele en voldoende snelle koperverbinding. Het zou anders zijn als ik er een heel netwerk aan had hangen of een verwoed  gamer of streamer zou zijn. Mijn internetverkeer loopt bij mij vooral via 4g (ook KPN) op de smartphone. Als het kopernetwerk wordt afgeschakeld, stap ik natuurlijk wel over.

Reputatie 7

Zelfs in die situatie zou ik van koper naar glas omschakelen.

Verplaats je overigens ook even in de provider die maar wat graag van dubbele kosten af komt door niet en een glasvezel netwerk en een koper netwerk operationeel te moeten houden.

Maar goed, het is jouw keuze.

Reputatie 1

Quote:

Verplaats je overigens ook even in de provider die maar wat graag van dubbele kosten af komt door niet en een glasvezel netwerk en een koper netwerk operationeel te moeten houden.

KPN houdt twee bedrade netwerken in bedrijf. Of ik betaal voor het ene of voor het andere is niet van invloed op de omzet van KPN. Relevant is dat ik een vrije keuze heb. In de daaraan voor KPN verbonden commerciële en bedrijseconomische aspecten, waar ik toch al onvoldoende inzicht in heb, hoef ik mij als consument niet te verdiepen. Dat doe je toch ook niet als je bij de bakker voor een bepaald soort brood kiest?

Reputatie 7

Quote:

Verplaats je overigens ook even in de provider die maar wat graag van dubbele kosten af komt door niet en een glasvezel netwerk en een koper netwerk operationeel te moeten houden.

KPN houdt twee bedrade netwerken in bedrijf. Of ik betaal voor het ene of voor het andere is niet van invloed op de omzet van KPN. 

Dat bedoel ik met "verplaats je ook even in de provider". Denk je dat jouw abonnementsgelden voldoende zijn om de kosten te dekken voor het operationeel houden van het koper netwerk als jij en tien anderen nog gebruik maken van het kopernetwerk? Nee dus. Qua omzet zal het indetdaad niet uitmaken maar qua resultaat is het een wereld van verschil en dat vertaalt zich uiteraard in de tarieven.

Reputatie 7
Badge +24

KPN houdt twee bedrade netwerken in bedrijf. 

Dat doet KPN niet. Glasvezel word aangelegd ter vervanging van het kopernetwerk. Niet als extra netwerk.

Als glasvezel operationeel is word het kopernetwerk op den duur uitgeschakeld. U kunt nog ff blijven hangen op koper. Maar over een paar jaar is het klaar. Zoals ik al schreef is het nu al zo dat het kopernetwerk in sommige regio's is uitgezet.

Reputatie 7

Wauw, dit is precies iets wat niet te begrijpen valt,… Als ik die keuze had en er komt hier glasvezel, dan gaat direct die lelijke koperkabel uit de meterkast :sweat_smile: Alleen al de bewoording ‘voordelen’ zou al een omslag moeten zijn om je te triggeren om over te gaan, maar ja, ieder zijn keuze.

Dit valt wel weer in straatje van de tegenstanders van analoog naar digitaal, van dode meter naar slimme meter en nu weer van koper naar glasvezel :joy:

Reputatie 7

Off-topic:

...van dode meter naar slimme meter...

Deze hoort wat mij betreft niet in het rijtje thuis maar waarschijnlijk valt er niet aan te ontkomen.

Voor mensen die zonnepanelen hebben geldt nu nog een salderingsregeling waarbij de teruggeleverde energie verrekend wordt met het eigen gebruik tegen gelijk tarief.

De overheid is voornemens vanaf 2023 de salderingsregeling stapje voor stapje te beëindigen. Je zult uiteindelijk voor elke teruggeleverde kWh een veel lager tarief ontvangen dan het tarief dat je betaalt voor een afgenomen kWh. Met een ouderwetse "dode meter" kan de energiemaatschappij echter niet zien hoeveel kWh er terugeleverd is immers alleen het eindsaldo is zichtbaar. Een ouderwetse "dode meter" is daarmee op termijn veel gunstiger dan een "slimme meter".

Reputatie 7
Badge +24

Een ouderwetse "dode meter" is daarmee op termijn veel gunstiger dan een "slimme meter".

Volgens mij is een slimme meter van af 1 jan 2023 verplicht als je zonnepanelen hebt. Het is dan vanuit overheidswege verboden om nog een ouderwetse terug-draai-meter te hebben.

En als een meter verouderd is, dan word die sowieso gewoon vervangen. Dat kan je niet tegenhouden. Net zo goed als dat KPN nu koper vervangt door glas wat je uiteindelijk niet kan tegenhouden.

Slimme meter is dus verplicht, kan je uiteindelijk niet tegen houden. Wat je wel kan tegenhouden is dat dit ding automatisch de meterstanden door stuurt.

Reputatie 7

Off-topic:

Een ouderwetse "dode meter" is daarmee op termijn veel gunstiger dan een "slimme meter".

Volgens mij is een slimme meter van af 1 jan 2023 verplicht als je zonnepanelen hebt. Het is dan vanuit overheidswege verboden om nog een ouderwetse terug-draai-meter te hebben.

Klopt, helaas maar dat laat onverlet dat een "dode meter" op termijn veel gunstiger zou zijn. Dan weet men ook direct waarom een slimme meter bij zonnepanelen verplicht is vanaf 2023. :confounded:

 

En als een meter verouderd is, dan word die sowieso gewoon vervangen. Dat kan je niet tegenhouden.

Een paar jaar terug was nog niet bekend wat er zou gaan gebeuren met de salderingsregeling. Er was toen al sprake van dat deze zou komen te vervallen maar wanneer dat zou gaan gebeuren en wat er voor in de plaats zou komen was toen nog niet bekend. Wij hebben toen probleemloos de vervanging van onze "dode meter" kunnen annuleren nadat wij van Stedin een datum hadden gekregen waarop deze vervangen zou gaan worden.

Reputatie 1

KPN houdt twee bedrade netwerken in bedrijf. 

Dat doet KPN niet. Glasvezel word aangelegd ter vervanging van het kopernetwerk. Niet als extra netwerk.

Als glasvezel operationeel is word het kopernetwerk op den duur uitgeschakeld. U kunt nog ff blijven hangen op koper. Maar over een paar jaar is het klaar. Zoals ik al schreef is het nu al zo dat het kopernetwerk in sommige regio's is uitgezet.


Ja, dat heb ik mij gerealiseerd.

 

Reputatie 4
Badge +2

Off-topic:

Een ouderwetse "dode meter" is daarmee op termijn veel gunstiger dan een "slimme meter".

Volgens mij is een slimme meter van af 1 jan 2023 verplicht als je zonnepanelen hebt. Het is dan vanuit overheidswege verboden om nog een ouderwetse terug-draai-meter te hebben.

Klopt, helaas maar dat laat onverlet dat een "dode meter" op termijn veel gunstiger zou zijn. Dan weet men ook direct waarom een slimme meter bij zonnepanelen verplicht is vanaf 2023. :confounded:

 

En als een meter verouderd is, dan word die sowieso gewoon vervangen. Dat kan je niet tegenhouden.

Een paar jaar terug was nog niet bekend wat er zou gaan gebeuren met de salderingsregeling. Er was toen al sprake van dat deze zou komen te vervallen maar wanneer dat zou gaan gebeuren en wat er voor in de plaats zou komen was toen nog niet bekend. Wij hebben toen probleemloos de vervanging van onze "dode meter" kunnen annuleren nadat wij van Stedin een datum hadden gekregen waarop deze vervangen zou gaan worden.

De toekomst van de salderingsregeling is overigens nog steeds ongewis. Na de val van het kabinet is het betreffende wetsvoorstel controversieel verklaard, waardoor niet bekend is of genoemde data nog gehaald gaan worden.

Zie: https://www.zonnefabriek.nl/nieuws/nieuws-over-de-salderingsregeling/

Zwolle - wijk Stadshagen is een nieuwe wijk en is 1 van de plekken waar KPN ueberhaupt geen telefoonlijn/koper verbindingen naar de nieuwbouwhuizen heeft gelegd. Misschien moet/kan er nu wel wat apparatuur aan de randen worden ontmanteld, maar net als de communicatie omtrent ‘overstap naar glasvezel’ zal ook hier marketing/reclame een vinger in de pap hebben. De eindklant/bewoner die niet in Stadshagen woont, moet of zal nu misschien denken dat het wel erg hard gaat met ‘overstappen naar glasvezel’. Gunstig voor KPN, en wellicht ook wel een beleids-/reclame strategie, want uit KPN rapport/verslag had o.a. Tweakers al eens opgemaakt dat het kopernetwerk tot 3x zo duur in onderhoud is. Dus in algemene zin is het goed voor zowel klant als KPN dat vervanging van koperkabels door glasvezelkabels plaatsvindt.

Voor mensen met heel traag DSL is dit vaak een geschenk uit de hemel, want het is geen overstap naar andere provider, de abokosten blijven gelijk. Tenminste, als je je als bestaande klant niet laat verleiden tot b.v. 4K TV abo of 10x zo hoge snelheden als nodig is. Dat is wat KPN natuurlijk graag wil, maar met gewoon het bestaande laagste abo van 50Mbps kan je prima uit de voeten, helemaal als je eigenlijk het meeste internetten met de smartphone doet. Je zou misschien nog eerder vast internet opzeggen, je vaste telefoonnummer porteren naar een VoIP provider en dan als je even achter de laptop gaat zitten, de smartphone in hotspotmodus.

Reputatie 7
Badge +24

KPN houdt twee bedrade netwerken in bedrijf. 

Dat doet KPN niet. Glasvezel word aangelegd ter vervanging van het kopernetwerk. Niet als extra netwerk.

Als glasvezel operationeel is word het kopernetwerk op den duur uitgeschakeld. U kunt nog ff blijven hangen op koper. Maar over een paar jaar is het klaar. Zoals ik al schreef is het nu al zo dat het kopernetwerk in sommige regio's is uitgezet.


Ja, dat heb ik mij gerealiseerd.

 

En ... dit is niet bij u wilt u daar mee zeggen?

Reputatie 1

KPN houdt twee bedrade netwerken in bedrijf. 

Dat doet KPN niet. Glasvezel word aangelegd ter vervanging van het kopernetwerk. Niet als extra netwerk.

Als glasvezel operationeel is word het kopernetwerk op den duur uitgeschakeld. U kunt nog ff blijven hangen op koper. Maar over een paar jaar is het klaar. Zoals ik al schreef is het nu al zo dat het kopernetwerk in sommige regio's is uitgezet.


Ja, dat heb ik mij gerealiseerd.

 

En ... dit is niet bij u wilt u daar mee zeggen?


Ik wilde er mee benadrukken dat ik mij realiseer dat KPN begint met het uitfaseren van het kopernetwerk. Dat zou met de genoemde locaties trouwens al een jaar eerder gebeuren. Begin 2023 moeten 2,4 miljoen aansluitingen zijn overgezet (planning van begin 2020).

Reputatie 1

Je zou misschien nog eerder vast internet opzeggen, je vaste telefoonnummer porteren naar een VoIP provider en dan als je even achter de laptop gaat zitten, de smartphone in hotspotmodus.

Goede suggesties. Dank daarvoor. Ik zal erover nadenken en mij nader oriënteren.

Edit: Internet op de laptop via de smartphone (hotspotmodus) heb ik vorig jaar al eens uitgeprobeerd. Mogelijk pak ik dat weer op. Desondanks stap ik voorlopig nog niet af van vast internet.

Reputatie 1

Iedereen die aan deze thread heeft bijgedragen, wil ik hartelijk dank zeggen (het uitdelen van likes vind ik nogal kinderachtig). Het heeft geleid tot een omslag in mijn denken.

Dat wil zeggen dat ik heb gekozen voor een polderoplossing. De door KPN voor 22 maart 2021 aangekondigde installatie heb ik uitgesteld tot 8 september 2021. In tegenstelling tot de eerdere (op het 1e gezicht geslaagde) poging om de installatie te annuleren, heeft KPN mij keurig een bevestigingsmail gestuurd.

Het geeft mij (royaal) de ruimte om enkele stopcontacten in de meterkast te laten aanleggen. Naast mijn tevredenheid over het kopernetwerk, was de noodzakelijke ingreep in de meterkast mijn 2e argument om niet over te stappen. Toen ik al weer een tijd geleden op dat onderwerp googelde, zag ik tamelijk chaotische taferelen voorbij komen: een wirwar van apparaten, snoeren en kabels. Ook het opsluiten van de router in de meterkast sprak mij niet aan. Maar goed, ook hier zal ik mij overheen zetten.

@Jan Willy

Een wirwar van kabels valt reuze mee hoor

Van koper naar glasvezel

Een wcd heb je inderdaad nodig

Je kunt van het glasvezel kastje een netwerk kabel leggen waar nu jou experiabox staat

Dan kan dat zo blijven zoals je dat nu hebt 

Je gebruikt dan de wan poort van de experiabox i.p.v. De adsl kabel 

Ik ben hier 2014 over gegaan naar glasvezel door drukriool buitengebied 

Wat een verademing kan zelfs YouTube kijken 

En door de afsluiting intern van het koper netwerk geen apparatuur naar de bliksem gehad (door indirect inslag) 

Wat regelmatig gebeurde via de dsl lijn 

Niet weer gehad met de glasvezel 

Als ik u was had ik het zo snel mogelijk om laten zetten 

Niet alleen om de snelheid maar ook om de stabiliteit van het netwerk 

Wat betreft het door KPN benodigde stopcontact in de meterkast bij het glasvezelaansluitpunt, dit speelt wel bij meer mensen, zie o.a. https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/glasvezelkastje-aan-experia-via-moca-533913?postid=1259857#post1259857

Op termijn zou KPN het misschien ook kunnen toestaan om van dat glasvezelaansluitpunt direct met een losse glasvezelverlengkabel naar ergens in de woning te gaan waar dan al een stopcontact is en ook de router staat. Maar dat kan jaren duren en zal voorlopig wel zijn voorbehouden de oudere/bestaande glasvezel aansluitingen. Daarbij is dat wel mogelijk in het kader van vrije modemkeuze.

Wat betreft het door KPN benodigde stopcontact in de meterkast bij het glasvezelaansluitpunt, dit speelt wel bij meer mensen, zie o.a. https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/glasvezelkastje-aan-experia-via-moca-533913?postid=1259857#post1259857

Op termijn zou KPN het misschien ook kunnen toestaan om van dat glasvezelaansluitpunt direct met een losse glasvezelverlengkabel naar ergens in de woning te gaan waar dan al een stopcontact is en ook de router staat. Maar dat kan jaren duren en zal voorlopig wel zijn voorbehouden de oudere/bestaande glasvezel aansluitingen. Daarbij is dat wel mogelijk in het kader van vrije modemkeuze.

Dat gebeurd al als je overlegt met kpn-netwerk

Of andere partij dan plaatsen ze het glaskastje op de jou aangegeven plek bijvoorbeeld de woonkamer

Ik heb voor een plek in de meterkast gekozen

Je bepaalt zelfs de plek ik de meterkast 

Zo ging het hier in iedergeval 

En de glasvezel loopt hier door mij aangelegd 50mm buis wat hier in de stortvloer ligt 

Waren ze toen heel blij mee 

 

Wat betreft het door KPN benodigde stopcontact in de meterkast bij het glasvezelaansluitpunt, dit speelt wel bij meer mensen, zie o.a. https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/glasvezelkastje-aan-experia-via-moca-533913?postid=1259857#post1259857

Op termijn zou KPN het misschien ook kunnen toestaan om van dat glasvezelaansluitpunt direct met een losse glasvezelverlengkabel naar ergens in de woning te gaan waar dan al een stopcontact is en ook de router staat. Maar dat kan jaren duren en zal voorlopig wel zijn voorbehouden de oudere/bestaande glasvezel aansluitingen. Daarbij is dat wel mogelijk in het kader van vrije modemkeuze.

Dat gebeurd al als je overlegt met kpn-netwerk

Of andere partij dan plaatsen ze het glaskastje op de jou aangegeven plek bijvoorbeeld de woonkamer

Ik heb voor een plek in de meterkast gekozen

Je bepaalt zelfs de plek ik de meterkast 

Zo ging het hier in iedergeval 

En de glasvezel loopt hier door mij aangelegd 50mm buis wat hier in de stortvloer ligt 

Waren ze toen heel blij mee

Dat is niet wat ik bedoel. Bij Jan Willy is de FTU al in de meterkast geplaatst (zie eerste zin van topic) en het is GPON ga ik van uit, geen AON zoals bij jullie. Het gaat in mijn suggestie niet om  glasvezel voor de FTU, maar erna, om een extra lange fiber patchkabel tussen FTU en Nokia ONT, niet een kort stukje van 1,5 meter, maar 15 meter of langer.