Beantwoord

Oplichting KPN: ik haal maar 650 Mbit/s van de 1Gbit

  • 19 May 2022
  • 26 reacties
  • 447 keer bekeken

Nu een nieuwe v12 modem en nog steeds 650 mbps direct bekabeld op de modem via glasvezel. Ik betaal voor 1 G.

zelfs via de wifi versterkers maar 30 mbps ik weet dat er verlies is maar zoveel. De glasvezel reclame op tv is dan ook misleidend.

al een paar keer gebeld maar nog steeds geen oplossing.

 

icon

Beste antwoord door Edwtie 19 May 2022, 23:25

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

26 reacties

Badge +12

Om dat ‘oplichting’ te noemen gaat je niet echt helpen….

Zou je eens aan willen geven hoe je alles aangesloten hebt en welke apparatuur je gebruikt (soort kabel, wifi punten, wel of geen Devolo’s, switches etc)

Als ik betaal voor een product en dat vervolgens niet geleverd krijg noem ik dat oplichting.

ik ben al vaak met KPN in contact geweest.

alles is aangesloten volgens de beschrijving.

directe cat 5 van modem naar switch van switch naar Experia wifi de andere 2 experia wifi zin aangesloten via DVS 650.

daar krijg ik maar 32 mbps.

en nee geen magnetrons vaatwassers etc

alleen apple telefoon en laptop.

directe cat 5 aansluiting op de V12 modem levert ook maar 650 mbps

Reputatie 5
Badge +1

Nu een nieuwe v12 modem en nog steeds 650 mbps direct bekabeld op de modem via glasvezel. Ik betaal voor 1 G.

zelfs via de wifi versterkers maar 30 mbps ik weet dat er verlies is maar zoveel. De glasvezel reclame op tv is dan ook misleidend.

al een paar keer gebeld maar nog steeds geen oplossing.

 

Hier heb je weer zoiets. De meeste mensen meten hun snelheid via wifi en een wifi verbinding is nooit zo snel als een bekabelde verbinding. Je meet de goede snelheid door een kabel rechtstreeks op de NTU aan te sluiten en dan gaan meten met bijv. speedtest.net/nl. Dan krijg je pas de snelheid die de kpn je levert.

Wat denk je zelf 🤷‍♂️Dat zeg ik toch.

Je moet lezen wat ik schrijf niet zomaar wat roepen

Badge +12

Als ik betaal voor een product en dat vervolgens niet geleverd krijg noem ik dat oplichting.

ik ben al vaak met KPN in contact geweest.

alles is aangesloten volgens de beschrijving.

directe cat 5 van modem naar switch van switch naar Experia wifi de andere 2 experia wifi zin aangesloten via DVS 650.

daar krijg ik maar 32 mbps.

en nee geen magnetrons vaatwassers etc

alleen apple telefoon en laptop.

directe cat 5 aansluiting op de V12 modem levert ook maar 650 mbps

Paar dingen:

Cat5 is maximaal 100mbps...ik hoop dat je Cat5E bedoelt?

Die Devolo’s zijn ondingen en zouden niet verkocht mogen worden. 

Test eens zonder de DVS’sen, Overigens is draadloos testen nooit een goede graadmeter...

Reputatie 1

het moet CAT6 netwerkkabels gebruiken. vanaf cat6 is er minimaal 1 gpbs. voor thuisnetwerk moet er rond 1 gbps switch hebben. 

 

Badge +19

1GB vergt heel veel rekenwerk van je pc of laptop.  Die moet dus die snelheid ruim aankunnen.  Qua wifi gaat het natuurlijk mis vanwege de dvs. Die kan helemaal niets met die snelheid.  Ik hoop dat je cat5e kabels hebt want anders wordt het ook niks. 

He he eindelijk een verstandige reactie.

ja Cat 5 E heb ik en overweeg om Cat 6 te nemen.

Ja dat die DSV ondingen zijn weet ik sluit er maar eens een tv op aan dan zie je blokjes.

maar goed KPN verkoopt en adverteert ermee.

de directe bekabeling op poort 1,2,3 of 4 levert 650mbps op zelfs al leg ik mijn telefoon naast de modem met WIFI dan nog maar 160mbps.

Reputatie 1

Wist je het dat je eigen modem mag gebruiken. dus Neem Fritz.box 7590 AX wifi 6. Wifi 6 ondersteunt rond 1,8 Gbps tot 2,5 gbps.

Edwtie

Cat 6 zit in de planning.

Jammer dat KPN daar niet in mee gaat.

Badge +12

het moet CAT6 netwerkkabels gebruiken. vanaf cat6 is er minimaal 1 gpbs. voor thuisnetwerk moet er rond 1 gbps switch hebben. 

 

Cat6 is ook beter (heb ik hier ook) maar Cat5E is voor thuisgebruik ook prima. Ze kunnen beiden 1000mbps aan alleen kan CAT6 meer data tegelijkertijd verwerken (100mhz vs 250mhz). Voor de snelheidsmeting van TS zou dat geen verschil mogen maken.

Er zijn hier een paar zaken die spelen:

1G: als je de kleine lettertjes leest staat daar. Misschien “tot 1G” ? Wellicht kan bellen met kpn helpen, en de verbinding checken? 

 

de devolo’s geven typisch zo 180mbits door

wifi  real life data transfer: 350mbits voor ax, 160 als je achter een devolo 650 zit lijkt me normaal.

 

Er zijn hier een paar zaken die spelen:

1G: als je de kleine lettertjes leest staat daar. Misschien “tot 1G” ? Wellicht kan bellen met kpn helpen, en de verbinding checken? 

 

de devolo’s geven typisch zo 180mbits door

wifi  real life data transfer: 350mbits voor ax, 160 als je achter een devolo 650 zit lijkt me normaal.

 

Alweer bellen? Ik blijf aan de gang.

Wist je het dat je eigen modem mag gebruiken. dus Neem Fritz.box 7590 AX wifi 6. Wifi 6 ondersteunt rond 1,8 Gbps tot 2,5 gbps.

Dat zijn de marketing getallen/ verbindingssnelheden.

Real life data transfer is de helft, en waarschijnlijk nog lager. 

En die super wifi punten die rechtstreeks in het stop contact gaan  dus zonder DVS zijn die het waard om aan te schaffen?

De DVS eruit dat helpt.

Een kabel trekken en je accesspoint bedraad aansluiten, dat helpt echt.

Reputatie 1

Wist je het dat je eigen modem mag gebruiken. dus Neem Fritz.box 7590 AX wifi 6. Wifi 6 ondersteunt rond 1,8 Gbps tot 2,5 gbps.

Dat zijn de marketing getallen/ verbindingssnelheden.

Real life data transfer is de helft, en waarschijnlijk nog lager. 

 

Nee het is geen marketing getallen. het is technische specificaties. Er is maximale snelheidsbereik.  Sommige apparaten hebben geen wifi 6 ax. en werkt gewoon goed met wifi 6. Dus het zal wel lagere snelheden werken,omdat ze geen wifi 6 ax hebben. De snelheid wordt geremd door beton muur.  Het zal wel stuk hoger,omdat wifi 6 heel sterker werkt. 

een les 1: Dit Wifi 6 is op gebaseerd van 802.11 ax. Dit protocool werkt tot 10 gbps. De hardware zorgt dat snelheid van wifi 6 wordt beperkt tot 2,5 gbps met 2x antenne van de modem. Zoek even met google. 


 

De DVS eruit dat helpt.

Een kabel trekken en je accesspoint bedraad aansluiten, dat helpt echt.

Dat wordt een hele lange kabel.

En is de KPN reclame misleidend.

Reputatie 5
Badge +1

Je moet lezen wat ik schrijf niet zomaar wat roepen

Dat kijk ik hier van bepaalde lieden af ;-)

Goed nog een poging…….

> alles is aangesloten volgens de beschrijving.

En hoe is dàt volgens de beschrijving aangesloten?

> directe cat 5 van modem naar switch van switch naar Experia wifi de andere 2 experia
> wifi zin aangesloten via DVS 650.

Enige uitleg wat een DVS 650 is niet overbodig. Opgezocht op internet. Maar dat zijn adapters om via het electriciteitsnetwerk internet te krijgen.

Nu heb ik daar “enige” ervaring mee. Bij de ene werkt het voor geen meter en bij een ander werkt dat als een speer…….
Ten eerste moeten beide adapters rechtstreeks in het stopcontact zitten en NIET via een verlengdoos. Ten tweede hebben die adapters ook niet het “eeuwige” leven. Dus die kunnen (deels) defect zijn door regelmatig uit te vallen. Wat bij de vriendin het geval was omdat ze zo ip-tv keek. Dat is een paar jaar goed gegaan toen die adapters begonnen te klieren. Geen nieuwe (dure) adapters gekocht maar een kabel gelegd naar de ip-ontvanger en probleem definitief opgelost…...

> daar krijg ik maar 32 mbps.

Ik weet niet hoe oud die DVS 650 adapters zijn, maar als die al in de jaren gekomen zijn, kan ik me best voorstellen dat die een huidige 1 Gb/s snelheid niet meer kunnen bijbenen.

> en nee geen magnetrons vaatwassers etc

Goh, onvoorstelbaar dat er nu nog mensen zijn die het overgebleven eten niet in de magnetron opwarmen en nog met de hand afwassen ;-)

> alleen apple telefoon en laptop.

Met apple telefoons heb ik geen ervaring. Met laptops wel. Er moet dus in een telefoon en laptop een adapter zitten die op de hoge band (5 gHz) kan ontvangen. De meeste telefoons en laptops hebben nog niet zo'n “snelle” adapter aan boord en blijven dan wat snelheid “hangen” op een lagere snelheid.

> directe cat 5 aansluiting op de V12 modem levert ook maar 650 mbps

Ik wil niet meteen zeggen dat cat5e kabel geen 1 Gb/s aan kan (met andere woorden niet voldoet), maar wanneer als je op zeker wilt spelen gebruik je minstens cat6 kabel.

Wist je het dat je eigen modem mag gebruiken. dus Neem Fritz.box 7590 AX wifi 6. Wifi 6 ondersteunt rond 1,8 Gbps tot 2,5 gbps.

Dat zijn de marketing getallen/ verbindingssnelheden.

Real life data transfer is de helft, en waarschijnlijk nog lager. 

 

Nee het is geen marketing getallen. het is technische specificaties. Er is maximale snelheidsbereik.  Sommige apparaten hebben geen wifi 6 ax. en werkt gewoon goed met wifi 6. Dus het zal wel lagere snelheden werken,omdat ze geen wifi 6 ax hebben. De snelheid wordt geremd door beton muur.  Het zal wel stuk hoger,omdat wifi 6 heel sterker werkt. 

een les 1: Dit Wifi 6 is op gebaseerd van 802.11 ax. Dit protocool werkt tot 10 gbps. De hardware zorgt dat snelheid van wifi 6 wordt beperkt tot 2,5 gbps met 2x antenne van de modem. Zoek even met google. 


 

Mij hoef je geen les ax te geven, ik heb vrijwel alles ax, en weet hoe het werkt. 

er is een groot verschil (altijd geweest) tussen connectiesnelheid en echte transfersnelheid van een 5gb file van de ene naar de andere pc.

ik kan je alleen verwijzen naar mijn eigen metingen fritz 6000 maar ook naar externe metingen:https://www.cnet.com/home/internet/how-fast-is-wi-fi-6/

Op mijn macbook staat connection speed 1200 ax, gooi ik een groot bestand naar een pc of de nas, kom ik echt niet boven 350 uit, al leg ik de mac bovenop de ax router of repeater.

 

De DVS eruit dat helpt.

Een kabel trekken en je accesspoint bedraad aansluiten, dat helpt echt.

Dat wordt een hele lange kabel.

En is de KPN reclame misleidend.

Ja dat is een lange kabel, maar dat maakt voor ethernet niet uit. 

sinds dat ik planet internet had in 1994 adverteren ALLE providers met snelheid “tot … mbps” . Met glasvezel zitten ze overigens meestal wel tot de max. Dus een check kan geen kwaad.

 

Reputatie 1

Wist je het dat je eigen modem mag gebruiken. dus Neem Fritz.box 7590 AX wifi 6. Wifi 6 ondersteunt rond 1,8 Gbps tot 2,5 gbps.

Dat zijn de marketing getallen/ verbindingssnelheden.

Real life data transfer is de helft, en waarschijnlijk nog lager. 

 

Nee het is geen marketing getallen. het is technische specificaties. Er is maximale snelheidsbereik.  Sommige apparaten hebben geen wifi 6 ax. en werkt gewoon goed met wifi 6. Dus het zal wel lagere snelheden werken,omdat ze geen wifi 6 ax hebben. De snelheid wordt geremd door beton muur.  Het zal wel stuk hoger,omdat wifi 6 heel sterker werkt. 

een les 1: Dit Wifi 6 is op gebaseerd van 802.11 ax. Dit protocool werkt tot 10 gbps. De hardware zorgt dat snelheid van wifi 6 wordt beperkt tot 2,5 gbps met 2x antenne van de modem. Zoek even met google. 


 

Mij hoef je geen les ax te geven, ik heb vrijwel alles ax, en weet hoe het werkt. 

er is een groot verschil (altijd geweest) tussen connectiesnelheid en echte transfersnelheid van een 5gb file van de ene naar de andere pc.

ik kan je alleen verwijzen naar mijn eigen metingen fritz 6000 maar ook naar externe metingen:https://www.cnet.com/home/internet/how-fast-is-wi-fi-6/

Op mijn macbook staat connection speed 1200 ax, gooi ik een groot bestand naar een pc of de nas, kom ik echt niet boven 350 uit, al leg ik de mac bovenop de ax router of repeater.

 

Omdat jouw macbook geen standaard wifi 6 1200 heeft. het is ook gevolg van 350 mbps. Wifi 6 ax 1200 is lagere standaard


Let op: 2,4 ghz instellen ipv 5 ghz instellen. en kijk goed naar 160mhz. dus. dit test uit c.net was niet volledig getest.

Reputatie 1

devolo is geen goede apparaat. het is ook niet veilig. het heeft beperking tot 350 mbps via stroom (tussen stopcontact tot stopcontact) . Daarom zou ik aanraden: ethernet Cat 6 en switch.

@Edwtie

Sorry, maar het is helder dat deze discussie een battle of the nerds gaat worden. 
de macbook pro ax is niets mee mis. https://support.apple.com/nl-nl/guide/deployment/dep2ac3e3b51/web

Ik geef aan dat de marketing ax getallen niet een realistisch dataoverdracht snelheid geven, en jij geeft vervolgens een tabelletje met marketing ax getallen.
ik stop met deze discussie. Draai eerst maar eens een iperf of blackmagic met een flink bestand tussen twee pc’s op je netwerk via wifi, dan zul je zien dat iedereen die denkt dat wifi snelheid in de buurt komt van de 1gbps, teleurgesteld zijn, omdat de wifi snelheid waarmee geadverteerd wordt, een marketing snelheid is waarbij ze de totale snelheid van alle banden bij elkaar optellen, en dan ook nog de theoretische snelheid nemen.

lees ook een https://www.increasebroadbandspeed.co.uk/realistic-speeds-wi-fi-5-and-wi-fi-6