Beantwoord

Overgestapt naar glasvezel... en nu?

  • 27 January 2021
  • 17 reacties
  • 413 keer bekeken

Reputatie 2
Badge +1

Mijn oude abonnement uit de Telfort-tijd is inmiddels overgezet van VDSL naar glasvezel en dat werkt. Maar ik heb nog wel een paar vragen:

Blijft mijn koperaansluiting actief en zou ik daar t.z.t. opnieuw een abonnement op kunnen aanvragen? Of wordt koper op mijn adres uitgefaseerd? En komt KPN dan het IS/RA-punt verwijderen? Of mag ik dat zelf doen?

Verder heb ik voor de aardigheid op een aantal sites een postcodecheck gedaan om te zien welke providers en abonnementen beschikbaar zijn. Tot mijn verbazing kunnen sommige providers alleen via koper leveren terwijl ze wel gebruik maken van het KPN-netwerk. Of ze geven aan dat op mijn huisnummer (zonder toevoeging) maar een beperkt aantal diensten geleverd kan worden. Moet de wijziging in mijn aansluiting nog administratief verwerkt worden in de onderliggende systemen?

icon

Beste antwoord door Maja van KPN 9 September 2021, 12:19

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

17 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Mijn oude abonnement uit de Telfort-tijd is inmiddels overgezet van VDSL naar glasvezel en dat werkt. Maar ik heb nog wel een paar vragen:

Blijft mijn koperaansluiting actief en zou ik daar t.z.t. opnieuw een abonnement op kunnen aanvragen?

Nee, in principe niet. U kunt maar 1 internet abonnement op uw adres hebben. Bij het aanvragen zal altijd automatisch voor de glasvezel aansluiting gekozen worden.

Of wordt koper op mijn adres uitgefaseerd? En komt KPN dan het IS/RA-punt verwijderen?

Misschien in de toekomst. 

Of mag ik dat zelf doen?

Nee.

Verder heb ik voor de aardigheid op een aantal sites een postcodecheck gedaan om te zien welke providers en abonnementen beschikbaar zijn. Tot mijn verbazing kunnen sommige providers alleen via koper leveren terwijl ze wel gebruik maken van het KPN-netwerk. Of ze geven aan dat op mijn huisnummer (zonder toevoeging) maar een beperkt aantal diensten geleverd kan worden. Moet de wijziging in mijn aansluiting nog administratief verwerkt worden in de onderliggende systemen?

Die postcode-check-sites maken soms gebruik van verouderde gegevens. Die data, welk type aansluiting op elk adres beschikbaar is, die data moeten ze natuurlijk kopen. Niets is gratis, deze data is ook niet gratis voor deze sites. Ze kopen die data misschien maar 1 x in de 2 jaar in ofzo. Dus die is soms verouderd.

Je kunt het best op de sites van de providers zelf checken.

Reputatie 2
Badge +1

Nee, in principe niet. U kunt maar 1 internet abonnement op uw adres hebben. Bij het aanvragen zal altijd automatisch voor de glasvezel aansluiting gekozen worden.

 

Volgens mij kan ik gewoon meerdere abonnementen op één adres hebben. In het kopertijdperk ging dat door meerdere aderparen te gebruiken. En ik heb hier een loodkabel van KPN waar 4 aderparen uitkomen die alle vier in de straatkast zijn aangesloten. Ik denk dat je bedoelt dat ik maar één van de twee dragers kan gebruiken en dat mijn koper door de overstap naar glas administratief inactief is geworden. Ook vanuit de gedachte dat KPN plannen heeft om gefaseerd het kopernetwerk uit te gaan zetten als de bewoners naar glas zijn overgezet.

Misschien dat iemand van Webcare dat nog kan toelichten?

 

En over dat ISRA-punt… het gaat om een superlelijke loodkabel met lasdop die bij de voordeur tegen de muur loopt en die eigenlijk gewoon in de weg hangt, Dus die zou ik liever vandaag nog verwijderen. Als KPN daar een gratis monteur voor wil sturen dan is dat mooi. Maar ik heb er geen bezwaar tegen om die zelf (na toestemming van KPN) te verwijderen. En natuurlijk goed om vooraf te kijken of er niet nog een actieve lijn op aangesloten zit.

 

Reputatie 3

 

Verder heb ik voor de aardigheid op een aantal sites een postcodecheck gedaan om te zien welke providers en abonnementen beschikbaar zijn. Tot mijn verbazing kunnen sommige providers alleen via koper leveren terwijl ze wel gebruik maken van het KPN-netwerk. Of ze geven aan dat op mijn huisnummer (zonder toevoeging) maar een beperkt aantal diensten geleverd kan worden. Moet de wijziging in mijn aansluiting nog administratief verwerkt worden in de onderliggende systemen?

 

Wat ook nog het geval kan zijn is dat andere providers niet willen meewerken aan bepaalde glasvezeltechnieken. Zo weet ik dat T-Mobile vaak wél over een ‘reguliere’ glasvezelverbinding kan leveren. Maar, dan weer niet over een zogenaamde GPON verbinding. 

Reputatie 2
Badge +1

Ik ben nog wel benieuwd naar de loodkabel in het trappenhuis. Binnenkort hebben we in het complex een renovatie en dan zou het fijn zijn als de oude koperaansluiting verwijderd mag worden.

Kan KPN hier duidelijkheid over geven?

 

 

Reputatie 7
Badge +24

Die 2 grijze kabeltjes die er naar toe lopen mag je sowieso verwijderen.

In verglaasde gebieden wordt van af 2023 koper uitgezet. Er kan dan geen enkele provider meer op leveren. Op dit moment mag de IS/RA officieel nog niet verwijderd worden.

36 maanden na aanleg van glasvezel wordt koper sowieso uitgezet. Dus weigeren om omgezet te worden kan consequenties hebben.

Reputatie 7
Badge +20

Hi @Franzki, het staat in de planning dat we in ‘glasvezelgebieden’ de koperverbinding uit gaan faseren, maar totdat zo ver is blijft het netwerk actief en kan er niet zomaar iets verwijderd worden. Zeker met het oog op de aanstaande renovatie van het trappenhuis, snap ik echter héél erg goed dat jullie hem daar liever kwijt dan rijk zijn :wink:

Volgende week ga ik even navraag voor je doen, wie weet is er toch iets mogelijk. Kom bij je terug als ik meer weet!

@Franzki , Geheel zwart wit, je mag de oude koperen ISRA niet verwijderen.

Iis alleen ook een grijs gebied.

Te weten, je kan hem op eigen risico verwijderen, de koper verbinding is toch niet in gebruik en derhalve aan beide kanten niet aangesloten, je kan hem dus gewoon weghalen, wil je niet de hele boel slopen/afknippen heb je misschien de mogelijkheid om hem, als je de lasdop heb verwijderd hem onder in de kruipruimte, mits van toepassing, door te trekken.

Nu je glasvezel hebt zal die ISRA toch nooit meer in gebruik geraken, ikzelf heb hem gewoon afgezaagd bij de gevel in de kruipruimte, lag meer dan 5 meter kabel in de kruipruimte in de weg, tzt gaat de kabel ook nog uit de grond bij mij als de voortuin word aangepakt, moet de riolering nog aan gaan passen en dan kom ik hem vanzelf tegen.

Enige risico dat jij loopt is dat als die weer in gebruik gesteld moet worden er een nieuwe  ISRA aan gemaakt moet worden en dat dit een paar honderd euro kan gaan kosten, kans is nihil als je glasvezel hebt.

Reputatie 7
Badge +24

Tot mijn verbazing kunnen sommige providers alleen via koper leveren terwijl ze wel gebruik maken van het KPN-netwerk. 

Dat kan kloppen. Waarschijnlijk is uw glasvezelaansluiting een gpon aansluiting. Daar kunnen diverse providers nog niet over leveren. T-mobiel bijvoorbeeld niet dacht ik. En Budget ook nog niet geloof ik.

Reputatie 7
Badge +11

kans is nihil als je glasvezel hebt.

Alleen levert nog niet iedere provider over het glasvezelnetwerk van KPN NetwerkNL.

 

Het is wat je zegt een grijs gebied. Heel zwart/wit gezien mag een bewoner zelf niets aan het ISRA toen, het ISRA is namelijk inclusief de kabel eigendom van KPN. Echter bestaat er een kans dat deze inderdaad nooit meer in gebruik genomen gaat worden op jullie adres. 

 

Koper uit gaat nog wel even duren, er zijn nu vijf pilot-gebieden waarin het kopernetwerk vanuit de hoofdverdeler is uitgeschakeld dus alle klanten moeten of overgezet zijn op een actieve straatkast of op glasvezel om dit überhaupt mogelijk te maken. In die gebieden is het dus nog niet 100% uitgeschakeld, dat is namelijk een proces wat jaren duurt aangezien er best wel wat moet veranderen, afhankelijk van het type centrale waarop deze aansluiting zit. Het is echter zo dat als er nog wholesale klanten op een centrale aangesloten zitten zoals bijvoorbeeld van Online of T-Mobile dan kan een centrale niet zomaar uitgeschakeld worden. Deze klanten moeten dus ook allemaal overgezet kunnen worden op een andere drager. Ook zakelijke klanten die bijvoorbeeld diensten als ‘Ethernet-over-Koper’ afnemen moeten dan worden omgezet.

Reputatie 2
Badge +1

Het is vooral het grijze gebied waar ik nu even tegenaan loop.

Oorspronkelijk zaten op dit ISRA-punt zelfs 4 aderparen aangesloten voor in totaal 3 verschillende adressen. In de KPN-administratie stond dan weer dat er toch echt drie eigen ISRA-punten waren.

Alledrie de woningen zitten inmiddels op glasvezel. Maar zolang er hier ook nog abonnementen op koper bestelbaar zijn, durf ik het niet aan om kabels te verwijderen. Inderdaad omdat herstel van het ISRA-punt kostbaar is.

Reputatie 7
Badge +20

Jouw vraag is nu in behandeling bij een collega van onze infra afdeling @Franzki :slight_smile:

Ik weet niet helemaal zeker of hij als eerst contact met jou gaat zoeken (ik heb je 06 doorgegeven) of dat ik een terugkoppeling zal ontvangen, zullen we afspreken dat we elkaar op de hoogte houden?

Reputatie 7
Badge +20

Heb jij al iets gehoord @Franzki? Ik nog niet, dus ben benieuwd :blush:

Reputatie 2
Badge +1

@Maja_ 

Inmiddels ben ik al gebeld door een KPN-monteur en die komt op korte termijn even kijken naar het ISRA-punt. Vermoedelijk bestaat er de mogelijkheid om dit kosteloos te laten verwijderen als er geen diensten meer afgenomen worden. En als dit inderdaad zonder kosten kan, zou dat mooi zijn. Ik ben nog aan het navragen bij mijn buren omdat er ooit drie verschillende adressen met in totaal vier aderparen gebruik maakten van deze aansluiting.

Het officiële beleid is me nog niet helemaal duidelijk. KPN schijnt koperlijnen een status te kunnen geven dat ze uitgefaseerd worden vanwege de beschikbaarheid van glasvezel. Eerst is er dan een periode dat bestaande producten gehandhaafd worden maar dat je geen nieuwe bestellingen op de aansluiting kunt doen. En uiteindelijk gaat de stekker er dan uit.

 

Reputatie 7
Badge +20

@Maja_

Inmiddels ben ik al gebeld door een KPN-monteur en die komt op korte termijn even kijken naar het ISRA-punt. Vermoedelijk bestaat er de mogelijkheid om dit kosteloos te laten verwijderen als er geen diensten meer afgenomen worden. En als dit inderdaad zonder kosten kan, zou dat mooi zijn. Ik ben nog aan het navragen bij mijn buren omdat er ooit drie verschillende adressen met in totaal vier aderparen gebruik maakten van deze aansluiting.

Het officiële beleid is me nog niet helemaal duidelijk. KPN schijnt koperlijnen een status te kunnen geven dat ze uitgefaseerd worden vanwege de beschikbaarheid van glasvezel. Eerst is er dan een periode dat bestaande producten gehandhaafd worden maar dat je geen nieuwe bestellingen op de aansluiting kunt doen. En uiteindelijk gaat de stekker er dan uit.

 

Ah, heel fijn @Franzki, hopelijk kan het :smiley:

Het klopt dat we langzamerhand het kopernetwerk uit willen schakelen, het onderhouden van 2 verschillende netwerken is erg kostbaar en glasvezel heeft meerdere voordelen ten opzicht van koper waardoor wij het liefst iedereen aansluiten op glasvezel, ook al hoeft men niet zo’n hoge snelheid. 

Reputatie 2
Badge +1

Uiteindelijk was het een fluitje van een cent…

De monteur heeft even naar de lijn gekeken vervolgens de kabel en het ISRA-punt verwijderd.

 

Reputatie 7
Badge +20

Helemaal top @Franzki!