Beantwoord

Zener komt bij u thuis, glavezelaanleg

  • 26 August 2021
  • 10 reacties
  • 876 keer bekeken

Ik word de laatste maanden af en toe gebeld door een firma Zener (tel +31854864800); ik neem niet op (waarom zou ik, ik heb geen zin in telemarketing) en krijg daarna een voicemailbericht waarin Zener zich voorstelt als 'partner van KPN' met het verzoek een afspraak te maken voor het doortrekken van glasvezel mijn huis in. Vooral de toon bevalt me niet, want er wordt gesuggereerd alsof het doortrekken van de glasvezel een vanzelfsprekende zaak is waartoe KPN als het ware opdracht heeft gegeven; alsof ik eigenlijk geen keuze heb. Ik moet gewoon even een afspraak maken.

Hoe moet ik dit zien?

icon

Beste antwoord door Erik van KPN 26 August 2021, 19:01

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

10 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Tja... dat is een onderaannemer. Die heeft geen communicatiewetenschap gestudeerd moet je maar denken.

U heeft nu verbinding via de telefoonlijn. De glasvezel is ter vervanging van de telefoonlijn. Deze word op termijn buiten gebruik gesteld. Dus nee, op de lange termijn heeft u eigenlijk geen keus.

Dank voor het bericht. Ik heb kennelijk alle info hierover gemist (uit gebrek aan interesse). Twee vragen:

-brengt de aanleg van de glasvezel ook extra kosten met zich mee?

-hoe lang/kort is de ‘lange termijn’ waarover u spreekt?

Reputatie 7
Badge +30

Hoi @MCDoes, welkom! KPN Netwerk is bezig om op zo veel mogelijk plekken in Nederland glasvezel aan te leggen. Dit doen ze met hulp van verschillende aannemers en onderaannemers in Nederland. Die brengen de glasvezelverbinding tot in de huizen. Hier zijn géén kosten aan verbonden. Op het moment dat in een regio glasvezel aangelegd wordt begint ook een informatiecampagne. Je zou dan ook papierwerk in de brievenbus moeten hebben gekregen hierover. Met ook een uitnodiging om een afspraak te maken en dergelijke. 

Je kunt op de site van KPN Netwerk je adres invoeren en kijken wat de status is. Ook kun je via hun klantenservicepagina vragen stellen en contact opnemen.

 

Als je eigenaar van je huis bent kun je de aanleg weigeren, maar dat raad ik niet aan. Ook als je zelf geen behoefte hebt aan abonnement over glasvezel zorgt het er wel voor dat je huis toekomstvast is. Als je nu weigert en op een later moment alsnog glasvezel zou willen, dan zitten er wel kosten aan verbonden om het aangelegd te krijgen. Ben je huurder, ga dan in overleg met de eigenaar van het pand. Wellicht dat de communicatie dan ook (deels) via hen is verlopen en je daarom dingen gemist hebt. 

Wat betreft de opmerking van Nick over het buiten gebruik stellen van de koperverbinding, dat zal nog wel even duren. Er zijn gebieden waar we al niet meer over koper leveren. Maar als je nu in een gebied woont waar glasvezel nog niet is aangelegd, dan gaan we natuurlijk niet zomaar koper uitzetten. 

 

Toevoeging:

Als medewerker van KPN Netwerk NL (die dus die aanleg doen) kan ik aangeven dat Zener absoluut een aannemer is die voor ons glasvezel aanlegt. Geen onderaannemer maar een hoofdaannemer.​​​​​

Dan is er tegenwoordig niet zo heel veel post en zo meer (na klachten dat het wel veel werd) dus als je twee brieven van KPN Netwerk NL hebt gemist of bij de reclame hebt gegooid kan ik me voorstellen dat je het niet hebt meegekregen.

 

Stoppen met koper lijnen is drie jaar na de start van de aanleg in een bepaald gebied. (bron)

 

Reputatie 7
Badge +10

Als medewerker van KPN Netwerk NL (die dus die aanleg doen) kan ik aangeven dat Zener absoluut een aannemer is die voor ons glasvezel aanlegt. Geen onderaannemer maar een hoofdaannemer ( @Nick83 ).

Dan is er tegenwoordig niet zo heel veel post en zo meer (na klachten dat het wel veel werd) dus als je twee brieven van KPN Netwerk NL hebt gemist of bij de reclame hebt gegooid kan ik me voorstellen dat je het niet hebt meegekregen.

Zoals aangegeven zitten er nul kosten aan de aanleg in deze projectfase.

Stoppen met koper lijnen is drie jaar na de start van de aanleg in een bepaald gebied. 

@Erik_ Dat van die drie jaar mag je gewoon communiceren. Is openbare informatie die KPN Wholesale heeft gedeeld op haar website. 

Reputatie 7
Badge +30

 

Stoppen met koper lijnen is drie jaar na de start van de aanleg in een bepaald gebied. 

@Erik_ Dat van die drie jaar mag je gewoon communiceren. Is openbare informatie die KPN Wholesale heeft gedeeld op haar website. 

Ah, da's goed om te weten. Ik wist zelf niet dat die termijn vast lag en ook openbare informatie was :thumbsup_tone1:

Reputatie 7
Badge +10

 

Stoppen met koper lijnen is drie jaar na de start van de aanleg in een bepaald gebied. 

@Erik_ Dat van die drie jaar mag je gewoon communiceren. Is openbare informatie die KPN Wholesale heeft gedeeld op haar website. 

Ah, da's goed om te weten. Ik wist zelf niet dat die termijn vast lag en ook openbare informatie was :thumbsup_tone1:

 

Openbaar nieuwsbericht:

https://www.kpn-wholesale.com/producten-diensten/breedband/uitfaseren-koper.htm

 

Citaat: De lijst met alle aangekondigde adressen waar koper zal worden uitgezet (End of Life) vindt u in de MIJN omgeving van KPN Wholesale. Naast de uitfaseringsdatum wordt in deze lijst ook de datum aangegeven tot wanneer koper bestelbaar blijft (End of Sale). Mede door de verdere uitrol van FttH wordt deze lijst elk kwartaal uitgebreid met nieuwe adressen en nieuwe planningen. Voor de toegevoegde adressen zal KPN steeds de termijn van 36 maanden in acht nemen.

Reputatie 7
Badge +24

Dus als je nu glasvezel weigert, en je wilt over 3 jaar alsnog een aansluiting omdat het signaal over koper stopt, dan moet je betalen voor de glasvezelaansluiting? Iets van 1000 euro ofzo? Iets in die richting? 

Reputatie 7
Badge +10

Dus als je nu glasvezel weigert, en je wilt over 3 jaar alsnog een aansluiting omdat het signaal over koper stopt, dan moet je betalen voor de glasvezelaansluiting? Iets van 1000 euro ofzo? Iets in die richting? 

Waar haal je dat vandaan? Dat staat toch nergens?

Als je nu weigert en je laat de kabel voor je huis liggen dan ZOU het kunnen dat er kosten worden berekend als je alsnog wil. En als je over moet omdat de koperlijn stopt dan weet ik oprecht niet wie er dan gaat betalen en of er uberhaupt betaald wordt. En dat bedrag van 1000 euro is sowieso idioot hoog. De kabel wordt in de stoep klaargelegd of bij de gevel als je daar wel toestemming voor geeft. Om die dan nog later naar binnen door te voeren is 1 tot 2 uur werk voor twee monteurs.

Het is gewoon nog niet bekend, maar als het nu gratis kan en je zit helemaal nergens aan vast (behalve een paar uur thuisblijven voor de monteur) dan loop je geen risico voor de toekomst. En mocht je ineens besluiten je huis te verkopen dan is een glasvezelaansluiting toch weer een kleine pré.

 

Reputatie 7
Badge +24

In dit topic moet iemand € 1250 betalen:

https://forum.kpn.com/internet-9/offerte-gehad-voor-glasvezel-moet-1-250-euro-betalen-547552?postid=1362260#post1362260

Dat is iemand die in het verleden ook de glasvezelaansluiting geweigerd heeft. Maar goed, zal verder wel weer een andere situatie zijn.

Reputatie 7
Badge +10

In dit topic moet iemand € 1250 betalen:

https://forum.kpn.com/internet-9/offerte-gehad-voor-glasvezel-moet-1-250-euro-betalen-547552?postid=1362260#post1362260

Dat is iemand die in het verleden ook de glasvezelaansluiting geweigerd heeft. Maar goed, zal verder wel weer een andere situatie zijn.

Klopt. Is buitengebied/hele dure aanleg. En zoals ik daar uitlegde is dat bedrag niet zozeer voor wat er nog gedaan moet worden maar wat er al gedaan is. En dat iedereen daar moest betalen, ook toen de aanleg nog bezig was. Wat KPN overigens  niet heeft gedaan maar Giessenlanden Net zelf (kleinschalig initiatief).

Dit project van Zener en KPN Netwerk NL is gewoon wat overal wordt gedaan in steden, dorpen en wijken. Kosteloze aanleg tijdens project.