Beantwoord

pirvé-netwerk bouwen achter router/modem

  • 10 November 2020
  • 3 reacties
  • 79 keer bekeken

Situatie is aldus. Ik heb een appartement oo 2e verdieping, terwijl router/modem in een studio op 1e verdieping staat. Daar kan ik niet bij. Ik ontvang 250 mbits va wifi. Nu wil ik dit wifi deels omzetten naar een bekabeld systeem en via wifi ook afgescheiden mijn google chromecast en google home speakers gebruiken zonder dat medebewoners mee kunnen kijken op het host-netwerk dat wij delen. Hoe doe ik dat het beste?

Ik overweeg de TP-Link AC2600 Wifi Versterker, 4 × 4 MIMO met Gigabit-poort, zodat ik van hieruit een bekabeling kan maken. En deze kabel dan eerst in een TP-Link TL-SG105 - Switch te doen en van daaruit een simpele mobiele routertje (welke?) te hangen waar ik dan mijn google home chromecast en google home speakers mee kan verbinden. Want die mobiele router maakt dan toch zijn eigen netwerkje aan?  Gaat dat zo werken? Of zijn er slimmere oplossingen?

Ik hoop het, want ik zou graag mijn google spullen blijven gebruiken zonder dat anderen op hetzelfde host-netwerk mee kunnen doen of mee kunnen kijken.

Reacties stel ik zeer op prijs. Waarvoor dank.
Emiel van den Bosch

icon

Beste antwoord door wjb 10 November 2020, 11:46

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

3 reacties

Reputatie 7

Ik denk dat het beter is om een tri-band Mesh Router aan te schaffen zoals bijvoorbeeld de “Mikrotik Audience”. Deze heeft twee 5GHz zenders, één voor de verbinding met de Experia Box en één voor het eigen wifi netwerk.

@wjb maar kan ik dan vanuit die triband Mesh router wel een nieuw, gescheiden netwerk aanmaken met ander SSID en password zodat dit niet toegankelijk is voor medebewoners?

Reputatie 7

Als ik de documentatie mag geloven dan kan die Mikrotik Audience kan zowel in bridge (accesspoint) mode als in Router mode gezet worden. In het laatste geval zet je dus een eigen subnet op dat vanuit de Experia Box alleen via de firewall te benaderen is.

 

Zelf heb ik een soortgelijke situatie voor het kunnen kijken van televisie via de iTV app tijdens zakenreizen. Daarvoor gebruik ik een GL-AR750 die via 2.4GHz met de wifi van het hotel verbonden wordt en waarbij de 5GHz en LAN poorten het eigen netwerk vormen.