Vraag

Plotseling hogere upload in Zwolle (glasvezel)

  • 1 December 2020
  • 18 reacties
  • 187 keer bekeken

Badge

Op 26 november is mijn internetverbinding 's nachts 6 minuten down geweest.

Daarna weer up, en vanaf dat moment is mijn snelheid (glasvezel) 120/400 ipv 120/40 (download/upload)

Ik klaag daar niet over, maar waarom alleen de uploadsnelheid? En waarom zonder aankondiging?

Koppeling is via Experia 10 software versie V1.01.00T03.8V3


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

18 reacties

Reputatie 4
Badge +5

Hi @Wilm B, wat gek dat de snelheid opeens is gestegen! Goed dat je even navraag doet. Wil je nogmaals een speedtest uitvoeren om te kijken of de uploadsnelheid nog steeds zo hoog is? Hoor het graag van je!

Badge

Jazeker:

https://kpn-itns.speedtestcustom.com/result/5ed507a0-3638-11eb-99ce-bd681e15db5e

 

Reputatie 4
Badge +5

Vreemd! Ik ga dit even onderzoeken, het kan zijn dat het een foutje is. Mocht het mogelijk zijn, dan laat het ik gewoon staan. Kun je je gegevens invullen in je profiel en hier een seintje geven als dat is gebeurd?

Badge

Profiel ingevuld

Reputatie 7

120Mbps download vind ik ook al een rare waarde immers bij glasvezel abonnementen vind downstream een capping plaats gelijk aan de geabonneerde snelheid. Het lijkt dus alsof hier nog een 100Mbps VDSL profiel actief is.

Reputatie 4
Badge +5

Dank voor je gegevens, @Wilm B! Weet je zeker dat je een glasvezelaansluiting hebt op je adres? Ik zie dat het wel mogelijk is maar dat je een abonnement hebt met 100 Mbit/s download- en 10 Mbit/s uploadsnelheid op een BondingVDSL-verbinding, dat is een koperverbinding. Is je Experia Box verbonden met een IS/RA-punt of een glasvezelkast? Los van het type verbinding is het inderdaad opmerkelijk dat je deze snelheden haalt. Ik kreeg een leeg resultaat terug van mijn speedtest dus ik probeer het even via een andere weg. Welke type Experia Box heb je thuis? Dan ga ik weer aan de slag met die informatie.

Badge

Echt glasvezel hoor. De bonded VDSL is oude informatie. Koppeling is via Experia 10 software versie V1.01.00T03.8V3

 

 

Reputatie 7

Echt glasvezel hoor. De bonded VDSL is oude informatie.

En dat is dus precies waarom…

120Mbps download vind ik ook al een rare waarde immers bij glasvezel abonnementen vind downstream een capping plaats gelijk aan de geabonneerde snelheid. Het lijkt dus alsof hier nog een 100Mbps VDSL profiel actief is.

Bij een VDSL profiel is upstream geen sprake van actieve snelheidsbegrenzing (capping) en dat is waarom jij die hoge uploadsnelheid haalt.

Je hebt dus "gewoon" een verkeerd profiel op jouw aansluiting. Dat betekent dat jij waarschijnlijk ook niet de HD-"Glas" zenders (kanaal 661-670) kunt kijken. Klopt dat?

Badge

TV-zenders 661 etc. zijn prima te ontvangen. Na aansluiting glasvezel ging snelheid van 80/20 naar 120/40. Na een paar weken dus naar de genoemde snelheid. Geen storingen verder

Reputatie 7

TV-zenders 661 etc. zijn prima te ontvangen. 

Hmmm apart want dat duidt wel weer op een "glas-profiel".

Reputatie 4
Badge +5

Ik heb even op onderzoek uit geweest, @Wilm B! Je hebt inderdaad glasvezel zie ik ook aan de voorkant, maar in het technische achterliggende systeem is BVDSL blijven staan. Je bent van BVDSL naar glasvezel gegaan met behoud van hetzelfde abonnement namelijk Alles-in-1 Standaard met 100/10 Mbit/s aan snelheid. Ik vermoed dat de verkeerde registratie in het technische systeem ervoor zorgt dat je nu deze rare snelheden haalt. Ik heb een verzoek ingediend de drager in het technische systeem aan te passen naar glasvezel. Ik weet nog niet zeker wat dit doet met je snelheid, je betaalt wel voor 100/10 Mbit/s dus wellicht heb je die snelheid straks. Mocht de snelheid hoger uitkomen, dan is dat mooi meegenomen voor je. Ik heb het verzoek overigens ingediend om je in het vervolg te blijven helpen, als er namelijk BVDSL blijft staan in het technische systeem dan kunnen we we zoveel analyses uitvoeren als we willen maar ze hebben geen effect dan. 

Badge

Er is mij bij de overgang naar glasvezel beloofd “Tenminste dezelfde down- en upload voor dezelfde prijs".  Ik wacht af...

Reputatie 7
Badge +10

Er is mij bij de overgang naar glasvezel beloofd “Tenminste dezelfde down- en upload voor dezelfde prijs".  Ik wacht af...

Dan gaat het wel over je contract snelheid. Op je DSL aansluiting zal dat tot 100/10 zijn en op glas ook.

Je kan geen aanspraak maken op die eerdere 20 Mbit upload want dat stond niet letterlijk in je contract.

Maar maak je geen zorgen. Ook al zou je naar het standaard 100/10 glasprofiel gaan, dan nog is dat 120/40 in werkelijkheid. Dus eigenlijk lijkt dat eerder wel goed gegaan te zijn als ik naar die snelheid kijk. Alleen die 400 upload is vreemd.

Reputatie 7

Maar maak je geen zorgen. Ook al zou je naar het standaard 100/10 glasprofiel gaan, dan nog is dat 120/40 in werkelijkheid. 

Er bestaat op glas geen 100/10Mbps abonnement.

 

Badge

Alles in ordnung. 120/40 was prima voor mij. Zoals gezegd, ik wacht af. 

@wjb , Nu niet meer nee, maar voorheen wel, KPN wilde de zelfde snelheid aanhouden als DSL,  dus 10% upload van de download, kromme gedachtegang want dat was juist de kracht van glasvezel.

Heb je dus nog een oud 100/10 of 50/5 abennement kun je naar een nieuw contract met de hoge upload snelheden, en soms heb je geluk krijg je die vanzelf al.

Reputatie 7
Badge +10

Maar maak je geen zorgen. Ook al zou je naar het standaard 100/10 glasprofiel gaan, dan nog is dat 120/40 in werkelijkheid. 

Er bestaat op glas geen 100/10Mbps abonnement.

 

Als je overgaat van koper naar glas zonder wijziging of verlenging van abonnement, en je had op koper geen Hussel, dan heb je dat op glas ook niet. Alleen de drager wijzigt, niet het abonnement.

Dus heb je de oude glassnelheden van pre-Hussel. En dat zijn die asynchrone snelheden. 

Badge

We sluiten m af. Ik zie nu net dat mijn snelheid (na een korte onderbreking en herstart) sinds 16 januari 120/40 is geworden. 

Gelukkig ben ik nu weer "normaal". Qua glasvezel dan.

en ik heb nu 200Mbit aangevraagd.