Vraag

Prepaid data simkaart, gekoppeld aan Fritz!Box accepteerd geen inkomende data (port forwards lukt niet)

  • 17 June 2023
  • 14 reacties
  • 194 keer bekeken

Beste mensen,

Momenteel zit ik midden in een overstap van Ziggo kabel naar KPN Glasvezel.
De glasvezelverbinding ondervind problemen bij de oplevering (probleem in de glasvezel aansluiting in de wijkkast/wijkcentrale).

Hierom heb ik een KPN Direct Online pakket ontvangen, waarin ondermeer een prepaid DATA simkaart zit (097-nummer).

Omdat ikzelf een 4G-dongle heb, heb ik de SIM-kaart daarin gestopt en deze aan mijn Fritz!Box 9570 gekoppeld. 

 

Ik had als APN waar geen firewalling door KPN zou worden gedaan gevonden: advancedinternet

Het enige wat ik in de Fritz!Box heb ingesteld is mobiel internet als fallback, met de APN “advancedinternet”, verder geen inbelnummer, naam of wachtwoord ingesteld.

Voor “gewoon”. Internetten werkt dit prima, echter heb ik meerdere port forwards in mijn Fritz!Box ingesteld staan, welke normaliter via de WAN verbinding (verbonden met Ziggo, welke er momenteel uit ligt) prima werken. 

Nu is het dus mijn bedoeling dat deze port forwards gewoon via 4G blijven werken, echter komt er niets binnen.

 

 

inkomende poorten, welke ik probeer te ontvangen:
   TCP: 80, 8080, 443, 8443, 25, 110, 143, 465, 587, 993, 995


Hebben jullie misschien een idee wat ik nog zou kunnen proberen om de port forwards werkend te krijgen? De 4G settings binnen de Fritz!Box zijn beperkt tot een APN, inbelnummer, usernaam en wachtwoord. Meer kan er niet worden ingesteld.

 

Volgens mij gebruik ik de juiste APN?
 

 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

14 reacties

Reputatie 7
Badge +18

Hallo @Marc_Linux 

 

Welke publiek IP adres krijgt de Fritz!Box via 4G, is dat wel een uniek IP adres?

Bedankt voor je reactie.

Ik heb via de DATA SIM verbinding IP:  89.200.41.xxx

Reputatie 7
Badge +18

Dat IP adres zou goed moeten zijn.

Misschien dat ze de mogelijkheid om portforwarding te doen hebben uitgeschakeld op die Direct Online simkaarten/verbindingen.

Je zou even kunnen testen of het wel werkt met een gewone simkaart.

Ik heb helaas geen andere data sim kaarten van KPN.

ik heb mobiele abonnementen van T-Mobile, maar als je die in een mifi router stopt, werkt ie niet.

wordt dus even lastig…

Met een XS4ALL (gratis) DATA simkaart heeft dit op deze router in het verleden overigens wel gewerkt…

Reputatie 7
Badge +18

Dan zou het dus best een blokkade kunnen zijn, waarschijnlijk omdat het KPN Direct Online pakket niet voor dat soort dingen bedoeld is.

Misschien dat een KPN moderator dat weet of na kan gaan.

Ik vraag me af of dit misschien gerelateerd is.

 

 

Hoop dat het, indien nodig, alsnog op een simkaart aangezet kan worden.

Ik host mijn eigen mailserver, maar gisteren besloot de oude provider ineens af te sluiten (terwijl ik eerder nog had gebeld om elk geval een week te verlengen en dat was geen probleem), waardoor mail nu niet binnen komt.

 

Heb al 7 monteurs van KPN over de de vloer gehad, maar mijn nieuwe glasvezel aansluiting werkt nog steeds niet (ingangsdatum was 17 mei, maar zijn er nog steeds meer bezig)…

Alles wat zo ongeveer mis kan gaan gaat ook daadwerkelijk mis, dus zou als een tegemoetkoming wel gewaardeerd worden.

 

Bron artikel:

https://tweakers.net/nieuws/150872/kpn-begint-met-blokkeren-van-poorten-bij-4g-abonnementen-voor-het-buitengebied.html

 

Reputatie 7

Welkom bij ons op het forum @Marc_Linux. Bij het noodpakket zijn dat soort dingen niet mogelijk inderdaad, dat kunnen we niet veranderen. We bieden geen ondersteuning voor een eigen mailserver. Het kan prima werken, maar als het niet werkt hebben wij geen mogelijkheden om daarbij te helpen.

Daarvoor zal de glasvezelverbinding actief moeten worden, en dat heeft nogal wat voeten in de aarde begrijp ik. Er wordt hard aan gewerkt begrijp ik uit je bericht, wat de situatie is kan ik niet inzien doordat er geen gegevens op je profiel staan. Dat kan je invullen zodat ik mee kan kijken, maar als er al aan wordt gewerkt kan het zijn dat ik niets kan bijdragen.

Beste @Jasper ,

Bedankt voor je reactie.

Ik heb alle gegevens inmiddels ingevuld, zodat je één en ander zou kunnen bekijken, alvast dank daarvoor.
Het abonnement staat op voorletter “B”.

Het verloop van de glasvezel verbinding aansluiting verdient geen schoonheids prijs.

Zo ongeveer alles wat mis kan gaan loopt mis. Monteurs welke werkbonnen bijwerken doen dit blijkbaar niet duidelijk of niet compleet, waardoor verkeerde monteurs worden aangestuurd (zo is er 3 keer een installatie monteur ingepland, terwijl de installatie op de ingangsdatum van het abonnement (17 mei) reeds was uitgevoerd. De 3e installatiemonteur stond voor 7 juni gepland. Deze afspraak is verwijderd, maar werd ineens de ingangsdatum van mij abonnement. Ik ontving per SMS en email op 7 juni bericht “alles werkt” en ging de factuurdatum in. 
Ook worden werkzaamheden meerdere keren hetzelfde ingepland omdat werkbonnen worden teruggestuurd, omdat het blijkbaar niet duidelijk is wat al is uitgevoerd. Erg frustrerend en dan zeg ik het heel netjes.
 

Tot op heden werkt het echter nog steeds niet. Ik heb al 7 monteurs over de vloer gehad, als ik een leek was geweest waren het er al zeker 10 of 11 geweest. Ik heb regelmatig contact met Eva van de klantenservice. Het is dat zij regelmatig contact houd, dat ik de boel nog niet heb opgezegd, maar ook dat gaat niet lang meer duren ben ik bang.


Dinsdag 13 juni is voor het laatst een monteur geweest. Het probleem was door de monteurs vastgesteld.

In de wijkkast/wijkcentrale is de patchkabel van de poort, welke voor mij is toegewezen defect. Deze patchkabel zit aan 1 kant echter vast aan een verdeler/splitter (XSGPON). Er is getest met een patchkabel van een andere poort, deze werkte wel, maar KPN wilde deze niet omzetten.

 

De monteur heeft bij KPN een RIP ticket aangemaakt, omdat de patchkabel van deze poort moet worden vervangen. Daarvoor moet de ticket worden doorgezet naar een partij met een naam die lijkt op Analink/ananlink of iets dergelijks.

echter heb ik sinds dinsdag 13 juni daarna geen enkele voortgang meer gehoord of gezien. De medewerker van de klantenservice loopt alles na, maar kan helaas niet vaak iets melden. Morgen zijn we een week verder en lijkt het er, voor mijn gevoel elk geval, op dat er verder niets meer gebeurd…

 

Wat detreft de data SIM-kaart, denk ik dat het voor KPN niet zoveel moeite kost om inkomend verkeer aan te zetten, aangezien het een “normale” prepaid data simkaart (097-nummer) met 100GB bundel betreft. (Staat op de verpakking). Denk dat het meer een kwestie van willen is.

Ik kan ook nergens zien hoeveel data er nog op de bundel beschikbaar is, dus moet maar gewoon opwaarderen als ik het idee heb dat het niet meer werkt? Ik moet dat toch ergens kunnen zien?

 

Ik zie je reactie graag tegemoet, alvast bedankt voor je tijd en moeite ;)

Reputatie 7

Dank je voor de gegevens,, daarmee heb ik voor je gekeken. Het is zo te zien al in behandeling bij aannemers. Ik zie een notitie van gisteren staan dat er een kruising in de verbinding is geconstateerd en dat dat de oorzaak is. De juiste aannemer is aangestuurd, het is voor ons niet te zien wat de status daarvan is.

Ik kan dat proces niet versnellen, als ik er dingen voor probeer te doen veroorzaak ik eerder onbedoeld meer vertraging. Dat wil ik niet, dus het is het beste om dit door te laten lopen, zodat het opgelost kan worden.

@Marc_LinuxWe bieden geen ondersteuning voor een eigen mailserver. Het kan prima werken, maar als het niet werkt hebben wij geen mogelijkheden om daarbij te helpen.

 

@Jasper

Ik vraag ook niet om ondersteuning voor een eigen mailserver. Die beheer ik zelf en weet prima hoe dat werkt. Probleem is echter dat mijn oude provider is gestopt en de nieuwe verbinding nog steeds niet werkt. KPN had me niet gewezen op de overstap service, dus had mijn nieuwe glasvezel abonnement een paar dagen eerder in laten gaan (17 mei) dan dat de oude verbinding zou stoppen (21 mei), zodat er een overlap was als er een probleem mocht zijn.

 

Niet wetende dat men na een maand nog steeds de verbinding niet werkend zou hebben. Eerdere KPN medewerkers waren minder behulpzaam. De ene zei dat een alternatief (zoals tijdelijk een 4G dongle) wel mogelijk zou zijn, maar moest het 2 dagen aankijken. Toen ik 2 dagen later belde (zoals afgesproken), omdat de verbinding nog niet werkte en ik dan mocht terug bellen, kreeg ik te horen dat ze mij niet konden en gingen helpen, omdat ik geen gebruik had gemaakt van de overstap service.

 

Op de oude verbinding werkte mijn mailserver prima, op de nieuwe glasvezelverbinding (als deze uiteindelijk werkt} zal deze ook gewoon functioneren.

Probleem is alleen nu dat de prepaid data simkaart geen port forwards toelaat, ondanks dat alles aan mijn kant goed staat en ik dus zeker weet dat het aan de functionaliteit/rechten op de simkaart verbinding zit.

Ik heb moeite om te geloven dat dat niet kan worden aangepast. Of er bestaat nog een andere APN welke angstvallig stil gehouden wordt, waarbij port forwards wel werkt.

Hoe dan ook, zijn er op dit moment meerdere domeinen per mail niet bereikbaar, omdat mijn mailserver niet bereikbaar is en daarvoor zoek ik een oplossing.

En gezien het feit dat KPN al bijna 7 weken (sinds 7 mei, welke de oorspronkelijke ingangsdatum was) bezig is om de glasvezel in de lucht te krijgen en er al 7 monteurs over de vloer zijn geweest en het tot op heden nog steeds niet werkt en de oude verbinding er inmiddels uit ligt, ben ik van mening dat KPN best wel even wat moeite mag doen en een uitzondering mag maken, gezien het feit dat dit alles behalve soepel verloopt.

En dan heb ik het nog niet eens over alle uren dat ik op monteurs heb moeten wachten en alle telefoontjes welke ik heb moeten plegen.

Dat is echt niet teveel gevraagd…

 

Ik krijg een direct online pakket, waar ik in mijn geval maar gedeeltelijk iets aan heb... Internetten kan, maar ik ben nog steeds per mail niet bereikbaar...

Reputatie 7

Het direct online pakket is inderdaad om je internet te geven, en dat doet het ook. Een eigen mailserver is iets wat we zoals gezegd niet ondersteunen bij een consumenten pakket. Dat is omdat het eigenlijk niet de bedoeling is om dat bij zo'n pakket te hebben. Ik snap dat dat vervelend is, maar daar kunnen we niets aan doen.

Het enige wat we kunnen doen is wachten tot de glasvezelverbinding werkt.

@Jasper 

Inmiddels heb ik een workaround bedacht, welke werkt.

Ik heb buiten de deur een server draaien, waarop geen mail omgeving actief is. Hierop heb ik een VPN-server geïnstalleerd.

Vanaf mijn interne mailserver start ik vervolgens een VPN-cliënt op, waardoor beide machines samen een netwerk verbinding hebben.

Ik wijzig de DNS, om voor de mail server het adres voor de externe server in te stellen.

De inkomende poorten voor email, forward ik op deze server intern (over de VPN-verbinding) naar de poorten van mijn mailserver.

Hierdoor is mijn mailserver alsnog extern bereikbaar en blijven deze diensten via 4G toch ook functioneren.

 

Voor wat betreft mijn glasvezelverbinding…

Afgelopen dinsdag had je gezien dat er afgelopen maandag nog een update was geweest van de informatie.

Je schreef dat er een kruising in de verbinding is geconstateerd en dat dat de oorzaak is. De juiste aannemer is aangestuurd.

Inmiddels is het zondagavond en heb ik verder niemand gehoord of gezien, als alleen een telefoontje van afgelopen donderdag, door de vaste KPN medewerker van de klantenservice. Zij zag ook alleen de update welke jij dinsdag al had gemeld.

Er zijn 7 monteurs over de vloer geweest en ik  heb uren aan de telefoon gezeten, maar voor mijn gevoel is er zeker de laatste week niets meer gebeurd.

De aansluiting werkt nog steeds niet en morgen (maandag) zijn we alweer een week verder.

Wetende dat de oorspronkelijk start datum 17 mei was, heb ik er weinig vertrouwen meer in dat het goedkomt.

Ik weet niet of jij nog nieuwe updates kunt zien, maar heb nu het punt bereikt, dat als het 30 juni nog niet werkt, ik dan genoeg geduld heb gehad…

Ik denk dat ik Ziggo dan ga bellen met de vraag of ze nog een leuke aanbieding voor mij hebben.

Enige contact welke ik dan nog waarschijnlijk met KPN zal hebben is kijken wat zij aan tegemoetkoming van mijn uren en ongemak denken te willen doen.

 

Alvast bedankt voor je tijd en moeite.

Reputatie 7

Fijn om te lezen dat dat via een omweg gelukt is! Dat scheelt toch weer.

Ik zie nog geen nieuwe update staan bij de melding, maar dat kan ook komen doordat de aannemer via een andere melding wordt aangestuurd. Die is niet voor ons (en de telefonische collega's) inzichtelijk. Voor ons is het ook afwachten tot er een update in de eerste melding komt.