Beantwoord

Probleem met de Sagemcom 4G ontvanger

  • 22 October 2020
  • 12 reacties
  • 892 keer bekeken

Hoihoi,

 

Thuis maken wij gebruik van KPN Sneller internet buitengebied.

Hiervoor gebruiken wij de Experiabox V10 i.c.m de Sagemcom 4G ontvanger.
De laatste tijd merk ik dat het netwerk af en toe wat vastlopertjes heeft, bufferende video's, of een hoge ping in games. Dus ben ik even snelheidstests gaan uitvoeren, en kom ik er achter dat deze tests vast blijven hangen tussen de 11 ~ 14 Mb/s. Wat dus de normale snelheid zou moeten zijn zonder de 4G ontvanger (met 30 ~ 40Mb/s).
Dus heb ik de 4G ontvanger uitgezet, en de tests weer uitgevoerd zonder, uitkomst: 11 ~ 14 Mb/s, vervolgens de 4G ontvanger weer aangezet en aangesloten, uitkomst: 11 ~ 14Mb/s.

De 4G ontvanger is gewoon benaderbaar op zijn IP nummer, en geeft aan een goede verbinding te hebben, echter zie ik dit niet terug in de down/upload snelheden.
Ik heb voor alle zekerheid de 4G ontvanger, en de Experiabox een fabrieks-reset gegeven, alleen helaas zonder resultaat.

 

Lang verhaal kort: Het lukt niet om te profiteren van de 4G snelheden die zijn beloofd d.m.v de Sagemcom 4G ontvanger.

 

Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen, of waar de fout misschien zit?

Alvast dank!

 

Ken

icon

Beste antwoord door FamvanDoorn 5 November 2020, 16:57

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

12 reacties

Hallo,

Thuis maken wij gebruik van Sneller Internet Buitengebied, wij hebben hiervoor de volgende hardware:

  • Experiabox V10
  • NETGEAR GS105Ev2
  • Sagemcom F@st 4360Air (voor sneller internet buitengebied)

Ik merk helaas dat ik geen hogere snelheden meer binnen krijg met de Sagemcom F@st 4360Air.
De download snelheid die wij normaal gesproken behaalde met de Sagemcom F@st 4360Air aangesloten, zat rond 30 - 40 Mb/s, wat echt super is.
Maar sinds kort blijft de download snelheid hangen op 7 - 11 Mb/s, wat de normale snelheid lijkt die wij binnen halen met de DSL verbinding.
En dat lijkt ook te kloppen: Als ik een speedtest uitvoer zonder dat de Sagemcom F@st 4360Air is aangesloten, krijg ik de zelfde snelheid die ik via DSL ontvang: 7 - 11 MB/s.
Dit lijkt er dus op dat de Sagemcom 4G ontvanger niet goed zijn werkt doet. (denk ik)

 

Wat ik heb geprobeerd om het probleem op te lossen:

  • Sagemcom F@st 4360Air web interface controleren, hier staat wel dat de LTE verbinding actief is, maar verder niets geks:

     

  • Sagemcom F@st 4360Air factory reset; geen effect
  • Experiabox V10 factory reset; geen effect
  • NETGEAR GS105Ev2 factory reset; geen effect
  • Sagemcom F@st 4360Air direct aangesloten op de Experiabox V10; geen effect

Mijn opties zijn daarom een beetje op, wat ik in het verleden wel in de settings van de Experiabox heb gezien, zijn "APPlists", deze hadden soort profielen toegekend aan de IP nummers van mijn TV ontvanger en de Sagemcom box, het lijkt op portforwarding. Zou er een port geforward moeten worden voor mijn 4G ontvanger? Er staat alleen een port forward in voor mijn KPN TV ontvanger Het ziet er momenteel zo uit:

 

Helaas moet ik het nu even doen met "sneller" internet buitengebied, zonder sneller.
Want hiervoor had ik niet over hoeven stappen naar dit pakket, aangezien wij hiervoor ook al 7 Mb/s haalde.

Reputatie 7
Badge +30

Hallo @FamvanDoorn, welkom en sorry voor de late reactie. Ik zie dat er een monteur geweest is en dat de capaciteit van de 4G mast niet voldoende blijkt. Dat is wel ontzettend balen, zeg.. Ik neem aan dat de monteur geprobeerd heeft om het modem wat te verplaatsen? Dat heeft ook geen soelaas geboden? Dan kan ik helaas weinig anders voor je betekenen :-(.

Hi @Marcia_ !

 

Geen probleem hoor.

De monteur had inderdaad geconstateerd dat er onvoldoende capaciteit op de 4G mast beschikbaar was. Ook vertelde hij dat mobiele 4G gebruikers van KPN voorrang krijgen op 4G gebruikers voor thuis, en dat het dus nooit zeker zal zijn of wij überhaupt ooit nog kunnen profiteren van de extra 4G ondersteuning.
Het was niet echt nodig om het modem te verplaatsen, aangezien deze al top ontvangst had.


Maar het geen wat ik echt heel vreemd vind, is dat er echt 0.0 ondersteuning van uit het modem komt, ik had verwacht dat er ten minste een heel klein beetje snelheid uit zou komen, maar het lijkt he-le-maal niks.
Dus dan dacht ik (maar ben ik vergeten te vragen aan de monteur): Kan het niet zijn dat op een of andere manier de sim kaart geblokkeerd is van het netwerk?

Groet,

Kenneth

 

 

 

Reputatie 7
Badge +30

Dat zou ik wel moeten kunnen zien: wil je het simkaartnummer onder de ‘persoonlijke opmerkingen’ in je profiel zetten? Laat hier even weten dat je dat gedaan hebt, dan kijk ik er naar. 

@Marcia_ Ik heb de gegevens toegevoegd!

Reputatie 7
Badge +30

Dank! Ik zie dat de simkaart wel actief is, maar de afgelopen maand totaal geen verbruik. Daarnaast zegt ons systeem dat 4G wel gewoon moet werken in de omgeving. Ik zou dus eigenlijk nogmaals een monteur aan willen sturen. Vind je dat oké? Zo ja, wanneer zou dit uitkomen?

 

@Marcia_ Dat is prima hoor.
Alleen vraag ik me dan af of ik dan het zelfde verhaal krijg van de monteur: i.v.m de drukte & capaciteit op de mast.
Want de vorige monteur gaf ook aan dat andere mensen rondom de plaatst Loosdrecht tegen het zelfde probleem aan lopen, en dat het probleem met het KPN netwerk te maken heeft. Dus puntje bij paaltje: de monteur er vrij weinig aan kan doen.
Daarbij gaf hij ook aan dat hij bij dit probleem zelf ook eindeloos modems heeft vervangen, zonder resultaat.
Maar misschien kan eventueel ook zelf het modem vervangen? Dat scheelt dan weer een monteur. Maar dan moet er natuurlijk wel eentje opgestuurd worden.

Is dat een mogelijkheid?

Reputatie 7
Badge +30

Nee, dat kan niet :-(. Bij vrijwel alle problemen met 4G buitengebied, ‘moet’ ik een monteur aansturen. Ik kan wel bij het aansturen van de monteur een notitie achterlaten met de uitleg over de eerdere monteur én de vraag of het modem wellicht vervangen kan worden. 

@Marcia_ Ah, geen probleem!

Als je die notitie wilt achterlaten zou fijn zijn :)

Vorige keer kon de monteur direct de volgende dag komen, ik ben morgen vroeg op de zelfde tijd weer beschikbaar. (was rond 7:30 of 8:00 volgens mij) maar kan eventueel ook aankomende zaterdag als dat uit komt!

Reputatie 7
Badge +30

Dank voor je snelle reactie! I.v.m. Corona en de drukte in jouw omgeving kan ik zelf geen monteur inplannen. Je wordt gebeld door de backoffice om, vermoedelijk later deze maand, een afspraak te maken. Ik heb in ieder geval uitgelegd dat er al eerder een monteur geweest is die sprak van te weinig 4G capaciteit, maar dat ik geen verbruik zie van het 4G modem de afgelopen maand en of we deze misschien om kunnen ruilen. Laat je t.z.t. nog even weten wat eruit gekomen is?

@Marcia_ Thanks!

Backoffice heeft inderdaad gebeld, en gaf aan dat het een bekend probleem is, waar het vervangen van het 4G modem geen nut heeft.
Het is een bekend probleem en wordt aan gewerkt. Alleen het is nog onduidelijk wanneer dit wordt opgelost, hier is ook nog geen indicatie van.

Voor mij zit er dan helaas niks anders op dan wachten, het is dan maar zo.
Alleen met thuiswerken e.d wordt het wel erg lastig zo. Dus ik zal hier en daar dan maar even naar een andere oplossing moeten kijken, want wie weet hoe lang wij nog zo moeten werken.

In ieder geval hartelijk dank voor je ondersteuning! :)

Reputatie 7
Badge +30

Fijn dat je het nog even liet weten! Ik kan me, helemaal in deze tijden, zeer goed voorstellen dat je naar een andere oplossing gaat kijken inderdaad..