Beantwoord

Probleem met routing tussen KPN en Orange

  • 14 September 2023
  • 55 reacties
  • 1500 keer bekeken


Toon eerste bericht

55 reacties

Ik vraag me dat ook af, als je een MTR draait met “-c 50”, dan zie je duidelijk dat zowel OpenTransit als LiberyGlobal gebruikt worden om OVH te bereiken.

What the f***!

Inderdaad, in jouw MTR is het helemaal spannend op die 5e hop waar het ter plekke wisselt tussen OpenTransit en Aorta. Of te wel, het is niet (permanent) gefikst, in tegendeel zelfs. Mogelijk is de routering wat aangepast en de trigger op basis van congestion iets wat gewijzigd maar daar heb je nog altijd niets aan.

 

p.s. wellicht kan KPN ook een web developer inzetten zodat dit forum meer dan een kwart van mijn scherm breedte gebruikt, en bovenstaande code blocks wat beter leesbaar zijn?

Of de overflow aan past en het block scrollable maakt? Want dit is beroerd leesbaar...

Die blocks copy/paste ik nu in kladblok, KPN kan geen developer hiervoor inzetten aangezien het forum eigendom en in beheer is van Insided/Gainsight. Je zou verwachten dat een forum als deze die door verschillende toko's wordt gebruikt de boel meer responsive zou zijn 😔

Reputatie 1

Nog even deels off topic maar wél de moeite waard om ook nog even te vermelden.

Een klant van mij had ook een klacht ingediend waarbij ik hem de tekst had voorgekouwd. Hij werd gebeld door de klachtenafhandeling en de conclusie van de medewerker klantenservice was “mijnheer dát ondersteunt KPN niet” waarop de klant informeerde “wat ondersteunt KPN niet?”, immers is het een gewone http verbinding, waarop de medewerker nog even reageerde dat hij er verder ook geen verstand van had maar bleef bij zijn bewering dat dát niet ondersteund wordt door KPN. Maar goed dat er nog wel goedwillende medewerkers zijn bij KMP, sorry KPN, want ook deze medewerker van de klachtenafhandeling kan beter groente gaan verkopen. Knollen voor citroenen wellicht?

Ik vraag me dat ook af, als je een MTR draait met “-c 50”, dan zie je duidelijk dat zowel OpenTransit als LiberyGlobal gebruikt worden om OVH te bereiken.

De eerste 7 hops gemeten vanuit het KPN netwerk zijn nog steeds dezelfde 7, en aangezien de data dan al lang het KPN netwerk verlaten heeft vraag ik me ernstig af wie wat waar aan “routing” heeft aangepast.

Start: 2023-09-29T12:50:43+0200
HOST: raspberrypi Jttr Javg Jmax Loss% Snt Rcv Last Avg Best Wrst StDev
1. AS??? fritz.box (192.168.188.1) 0.3 0.2 0.7 0.0% 50 50 2.3 1.7 1.3 2.3 0.2
2. AS??? 195-190-228-52.fixed.kpn.net (195.190.228.52) 0.2 1.8 7.6 0.0% 50 50 4.2 5.3 3.5 11.2 1.8
3. AS??? ??? 0.0 0.0 0.0 100.0 50 0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0
4. AS??? ??? 0.0 0.0 0.0 100.0 50 0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0
5. AS??? 193.251.132.225 0.1 232. 1007 48.0% 50 26 9.0 124.2 6.2 1013. 327.1
AS6830 nl-ams02a-rc2-lag-22-0.aorta.net (84.116.136.146)
6. AS16276 bru-bru1-pb2-8k.be.eu (91.121.131.254) 10.5 5.2 12.1 0.0% 50 50 16.7 11.0 5.2 17.3 4.9
AS6830 nl-ams09c-ri1-ae-6-0.aorta.net (84.116.136.61)
7. AS16276 be106.ams-gsa1-pb1-8k.nl.eu (91.121.131.85) 1.5 1.2 7.5 48.0% 50 26 9.8 9.5 8.1 16.8 1.6

 

 

Topic is vandaag (7 oktober) opnieuw voorzien van een beste antwoord (van @Frenzelke nu door @Bart_Z) maar na de laatste updates van @FlexCoders en mij is het zekers niet opgelost zoals hierboven weer even aangehaald.

Nogmaals, de routering is deels gefikst en loopt het ene moment via OpenTransit en het andere moment via Aorta (Liberty Global) daarnaast lijkt het erop dat het voor een select aantal IP Adressen geldt. Ik weet niet of FlexCoders dit ook nog steeds ervaart (?).

Badge

Wij ervaren op zich niet zo veel, het zijn meer onze klanten (en hun klanten) die er last van hebben, en er via hun op gewezen worden, zoals ik dit geval @Frenzeike deed.

En natuurlijk is het voor ons zakelijk minder als wij gehinderd worden in het leveren van diensten doordat KPN zijn klanten een slechte service levert, dat kan ons potentieel op kosten jagen of klanten kosten, zonder dan wij er ook maar iets aan kunnen doen...

Reputatie 1

@GerritS76 

Ik kan enkel nog maar bevestigen dat mijn probleem en van enkele anderen waar ik direct contact mee heb gehad, opgelost is en dat het downloaden van de downloadserver nog steeds perfect werkt. Zelfs nu KPN naar hun eigen zeggen dit niet ondersteunt. Wat een zeldzaam domme reactie van een medewerker klantenservice. 😂🙄
Het heeft eerder gewoon super gewerkt en dat niveau is gelukkig weer terug.

 

Reageer