Beantwoord

probleem met wifi-versterker

  • 18 December 2020
  • 18 reacties
  • 530 keer bekeken

Beste KPN Moderator,

Ik heb een Experiabox V10 en al enige tijd een Dualband WiFi versterker. Die moest wel bedraag naar de eerste verdieping, want anders was het echt helemaal niets met de wifi. Door Corona zitten we nu met het gehele gezin thuis. 5 personen die voor studie en werk veel op internet zitten.

Als ik op de eerste verdieping mijn deur dicht doe, dan houden we weinig over van de bedrade wifi versterker. Dat is klacht 1

Op de zolderverdieping is de wifi al helemaal waardeloos. Ook hiergeldt dat als de deuren open staan je nog enigszins bereik hebt van de wifi versterker, maar met de deuren dicht (wat vaak wel moet met Teams meetings en meerdere mensen in huis) houdt je niets over. Dat is klacht 2.

Kortom, naar de KPN XL in Barendrecht gereden om een extra versterker te halen voor op zolder. Dit keer een WiFi Experia. Alles aangesloten, alle lampjes branden in de juiste kleur. Maar het resultaat is nihil. Klacht 3.

Vervolgens met een extra module van de draadloze verbindingsset aangesloten (ook hier branden alle goede lampjes in de juiste kleur). Maar dan nog is er weinig tot geen resultaat. Klacht 4.

Als ik vervolgens de andere versterker eruit gooi, pas dan wordt het iets beter, maar het is nog steeds niet de kwaliteit (lees: aantal Mbps) die ik voor al dit geld zou mogen verwachten. Klacht 5.

De helpdesk van KPN heeft ruim 60 minuten met me aan de lijn gehangen, maar zonder resultaat. Vriendelijk geholpen maar niets opgeschoten anders dan “u kunt de versterker ruilen, misschien is die kapot". Nee, kapot is die niet, want als ik de nieuwe bedraad neerzet op de plek van de oude dan doet die het wel goed. Wat de medewerkster denk ik wel terecht concludeert is dat de twee versterkers elkaar een beetje in de weg lijken te zitten. Maar ook dat mag in een situatie van twee KPN producten toch niet het geval zijn. Klacht 6 alsnog.

Ik heb nu de wifi versterker met de draadloze verbindingsset een verdieping omlaag gehaald voor het geval het aan mijn bedrading in huis ligt. Maar de problemen blijven bestaan. Ik kom daarmee uit op het topic dat hierboven al behandeld werd, hetgeen ik ook aan de KPN medewerkster vroeg, maar die daar niet echt een antwoord op wist. de vraag was “Wat betekent Primary?". Ik zit nu immers 1 meter naast de wifiversterker, maar toch pakt bijvoorbeeld mijn telefoon als ik wil testen met KPN Thuis de Primary versterker op, die 10 meter verderop in een andere kamer staat. Kortom, ik blijf hangen op maximaal 20Mbps terwijl 120Mbps mogelijk moet zijn. Sterker nog, ook KPN Thuis herkent geregeld niet direct al mijn WiFi punten. Ik neem de even samen als klacht 7.

Een ander advies van de KPN helpdesk was de KPN Manager te gebruiken. Maar die is nu al dagen offline en tegenwoordig staat er zelfs al bij dat dit nog zeker wel een weekje kan duren. Vrij irritant voor een tool waarmee ik volgens KPN mijn WiFi beheer goed zou kunnen inrichten. Klacht 8.

Als laatste dan nog mijn overall ergernis dat alles van KPN tegen woordig gekocht moet worden en dat als het niet werkt, je een monteur mag bestellen met een pittig starttarief. Hoezo? Ik heb die rommel toch zeker niet gemaakt in eerste instantie? Klacht 9.

Ik krijg graag antwoord op bovenstaande klachten. Maar laat ik me in eerste instantie voor richten op mijn voornaamste probleem. Hoe kom ik van de Primary WiFi versterker af (voorzover dit inderdaad een belemmerende factor is) en waarom is het netwerk zo rigide in het switchen tussen WiFi punten in mijn huis?

 

*Admin: afgesplitst en een eigen topic voor vraag aangemaakt

 

icon

Beste antwoord door Joep1965 21 December 2020, 09:17

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

18 reacties

Badge +19

Blijkbaat gaat er heel veel mis. Ook bij jou is goed wifi door het hele huis prima te doen. Maar daar moet je wel wat voor doen. Als je wil help ik je daar een handje bij.

Reputatie 7
Badge +24

@Annoyed

Gewoon bekabeld aansluiten die pc's en laptops. Doe dat nou maar, want het word (blijft) anders echt helemaal niets. Hoeveel versterkers je ook neer zet.

Ik hoop dat de verbinding naar uw huis wel goed is? Heeft u glasvezel? 

@Nick83 Ik begrijp dat alles bekabelen beter is, maar echt fraai is het niet. Dan moet ik gaten door mijn plafond gaan boren of kabels door mijn trappengat leggen. Allemaal niet zo fraai.

ik hoop dat KPN een oplossing weet, want anders verkopen ze al die spullen enkel voor hun winst. Welk vertrouwen zou ik dan moeten hebben in de SuperWiFi?

Badge +19

Om een goed Wi-Fi in het hele huis te hebben zal je aan de slag moeten. Je hebt maar 2 opties. De eerste is op minimaal 2 plaatsen in huis 2 bekabelde experia wifi's plaatsen. Die hebben meshtechnologie aan boord en werk en voortreffelijk.  De tweede is aan de slag gaan met super wifi's.  1 in de gang bekabeld aan het modem, nr 2 draadloos op de 1ste overloop, nr 3 draadloos op de 2de overloop.  E super wifi's hebben ook meshtechnologie aan boord. Kosten € 199,00. Andere mogelijkheden zijn er niet. Rommel wat data verstuurd via het electriciteitsnetwerk niet gebruiken!!!

Reputatie 7
Badge +24

U heeft wel al een kabel naar de eerste verdieping lopen. Toch? Daar staat deze?

Vervolgens heeft u vanaf deze witte versterker ook een kabel naar zolder. Toch? En daar staat nu deze?

1 keer. Toen u deze aansluite, toen ging WiFi op de Experiabox v10 uit. 

Klopt dat?

@Nick83 dat klinkt alsof je erbij was. Ja, dat klopt bijna. Als je tenminste het aansluiten met een draadloze verbindingsset beschouwd als het bekabeld aansluiten van de WiFi Experia versterker.

Reputatie 7
Badge +24

Dus WiFi op de Experiabox is uit? Dat zal je vast merken. Zal geen vooruitgang beneden zijn denk ik. Kun je misschien die zwarte versterker op de eerste verdieping zetten en die witte vierkante op zolder? En eigenlijk zou je voor onder nog een 2de Experia WiFi aan moeten schaffen...

Reputatie 7
Badge +24

Heeft u de WiFi manager al eens gedaan?

Als je hem doet, eerst je huidige versterkers loskoppelen, WiFi op de Experiabox weer aanslingeren en niet tegen de manager zeggen dat je versterkers hebt.

Ik heb de zwarte kende witte al omgewisseld. Zelfde verhaal. De KPN WiFi manager is al dagen uit de lucht, dus daar kan ik niets mee.

Reputatie 7
Badge +24

Als u de witte vierkante versterker uit zet, heeft u dan nog WiFi van de zwarte versterker?

Reputatie 7
Badge +17

Ben je er nog uitgekomen met de tips die hierboven gegeven worden, @Annoyed?

Vooralsnog wordt het alleen maar slechter. Ook in de woonkamer vlakbij de ExperiaBox kom ik niet veel verder dan 25Mbps. Veel te weinig.

 

Ander KPN probleem betreft de interactieve tv. Als ik hek aanzet geeft de ontvanger meteen geluid door, maar pas na 90 seconde of zo het beeld. Zeeeeeer frustrerend. Ik sta op het punt volledig te kappen met KPN. 

@Joep1965 de rommel die ik gebruik om data via het electriciteitsnet te versturen is ook gekocht bij ....KPN. Ik zie weinig heil er nog eens 200 euro achteraan te gooien voor de SuperWiFi.

Het zou KPN sieren na al die jaren trouw mijn abonnementsgelden betalen om gratis een monteur langs te sturen die alles oplost!

Reputatie 7
Badge +24

Vooralsnog wordt het alleen maar slechter. Ook in de woonkamer vlakbij de ExperiaBox kom ik niet veel verder dan 25Mbps. Veel te weinig.

We hadden dacht ik hierboven al geconstateerd dat het WiFi op de Experiabox uit staat. Dan heeft het ook niet zoveel zin om dicht bij de Experiabox te meten hé… of staat daar ook een versterker? 

Badge +19

Wil je van alle problemen af zorg dan dat je netwerk er uit ziet zoals hieronder omschreven.  

Reputatie 7
Badge +24

Ik had u nog gevraagd of u glasvezel heeft, maar volgens mij heeft u daar nog niet op gereageerd? Indien u geen glasvezel heeft, wat is dan de snelheid op uw adres volgens deze site? 

https://xs4all-fpi-info.fourstack.nl

Ik heb op enig moment de zwarte en de witte gewisseld. De zwarte nieuwe is nu dus direct bekabeld vanuit de ExperiaBox. De Witte is “bekabeld” via mijn DVS (via het stopcontact dus).

Wanneer precies het lampje bij “Wireless” is uitgegaan weet ik niet. Wellicht was dat altijd al uit. Ik zou plug-and-play spullen verwachten en niet dat ik allerlei alternatieven moet gaan proberen om normale WiFi te krijgen. En alles bekabelen is geen optie.

Ik zal vandaag nog een keer alles lostrekken en opnieuw aansluiten om te zien of het daar aan ligt. Lijkt me sterk. Ik werk niet bij KPN, maar ben ook geen volslagen idioot. Zoals eerder gesteld, op enig moment lijkt het me realistisch dat KPN service verleent. Die toets die geboden wordt via internet doet niets anders dan kanaal 1 naar kanaal 2 omzetten en de volgende keer weer van 2 naar 1. En uiteraard eindigend met “U heeft geen optimale WiFi dus er moet een monteur langskomen”. Tuurlijk, voor €50 uit mijn zak. Ik weet niet eens wat daar nog bij gaat komen als de persoon een uurtje of zo zoet is met de klus. Ik vind het een belachelijke manier van zaken doen.

Reputatie 7
Badge +24

Kunt u hier nog een keer antwoord op geven?

Ik had u nog gevraagd of u glasvezel heeft, maar volgens mij heeft u daar nog niet op gereageerd? Indien u geen glasvezel heeft, wat is dan de snelheid op uw adres volgens deze site? 

https://xs4all-fpi-info.fourstack.nl