Vraag

Problemen met Harman Kardon draadloze speakers met Experia Box 10a

  • 4 February 2020
  • 11 reacties
  • 1437 keer bekeken

Sinds kort heb ik de experiabox V10a en sinds die tijd heb ik problemen met het audio streamen naar mijn Harman Kardon speakers. Voorheen met de experia 9 heb ik weinig of geen problemen gehad.

De Ipad wordt verbonden via bluetooth met de master speaker. De andere 3 speakers zijn via het internet met de master verbonden. De speakers werken alleen via 2,4 Ghz. Bij het starten van het streamen doen alle speakers het eventjes en vallen dan weg. Uiteindelijk doet alleen de master het nog via de bluetooth.

Als ik de experia V10a aan/uit schakel dan werkt alles weer normaal totdat de eerstvolgende keer weer audio streaming plaats gaat vinden. Alleen aan/uitschakelen van de box zorgt er weer voor dat de speakers goed via wifi functioneren.

5Ghz staat uit op de modem op advies van de KPN monteur.

Kan iemand hulp bieden?


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

11 reacties

Reputatie 7
Badge +30

Welkom op het forum, Fred! Wat een irritant probleem. Toen ik begon met het lezen van je bericht ging mijn gedachte gelijk naar dat er overgesprongen werd ergens naar 5 Ghz en dat voor het verlies van verbinding zorgde. Maar toen sloot je af met dat 5Ghz al uit staat. Dus ik heb niet direct een idee. Daarom heb ik vragen voor je :)

Wat is het type speaker? Wat heb je verder nog aan apparaten in je netwerk zitten? En zou je jouw forumprofiel willen invullen? Dan kan ik hier ook nog even kijken of ik iets raars zie.

Goedemorgen Erik,

Harman Kardon Omni20 4 stuks. Behalve telefoons geen noemenswaardige continue apparatuur op het netwerk. Alvast  dank voor de hulp.

Reputatie 7
Badge +30

Dank je, Fred. Ik zie hier geen rare dingen in je verbinding. Dus dat lijkt in orde. Je hebt verder ook een glasverbinding, dus dan verwacht ik in de basis dat je wifi ook qua snelheid voldoende zou moeten zijn. Als je, via wifi, een speedtest doet wat komt daar uit? 

 

Iets wat je kunt proberen is het toewijzen van een vast IP (DHCP binding) aan de speakers.  Dit doe je door in te loggen op de Experia Box webinterface. Ga dan in het linker menu naar Network, en vervolgens bovenaan onder LAN naar LAN DHCP. Daar kun je dan het mac adres van elk apparaat invoeren en deze een vast IP toewijzen. 

Erik, de speedtest geeft 40-43. Geprobeerd via LAN DCHP maar kan daar niets toevoegen. Probleem blijft bestaan, alleen bij opnieuw saven van 5 Ghz  WLAN Radio OFF of box compleet  aan/uit helpt eenmalig. Graag weer je hulp.

Reputatie 7
Badge +30

Ik zie hier dat je ook vandaag de Wifi Manager hebt doorlopen. Je wifisnelheid is inderdaad in de 40. Dat is wat aan de lage kant voor een 200 Mbit glasverbinding, hoewel het feit dat je alleen 2,4 GHz gebruikt wel meespeelt. Waar in huis staat de Experia Box?

 

Wat betreft de DHCP bindings, je kunt in de interface bij LAN DHCP klikken op de blauwe knop Add/Toevoegen (rechts onder). Vervolgens kun je daar dan het mac adres invullen van het apparaat dat je wilt binden, en het vaste IP adres dat je wilt toekennen (zorg dat deze begint met 192.168.1, de cijfers achter de laatste punt kun je dan zelf kiezen). 

Erik, de modem staat in de meterkast/hal. Ik heb de "add" knop gevonden en ga het later vanmiddag proberen.

Erik, vast IP adres toegewezen aan de speakers. Hebben nu na de punt 3, 4, 5 en 6.

Situatie weinig veranderd. Ik vrees dat de wifi snelheid toch te laag is. Bij de experia 9 had ik hier geen last van maar bij de 10A heeft dit probleem van zich doen spreken. Wat kunnen we hier nu nog aan doen, super wifi?

Groet,

Fred

Reputatie 7
Badge +30

Jammer dat te horen, Fred. Heb je mogelijkheid om de Experia Box buiten de meterkast te plaatsen? Je zou een Experia Wifi of Superwifi kunnen plaatsen. Let er wel op dat Experia Wifi allemaal, en bij Super Wifi de eerste, bekabeld aangesloten moeten worden. Ander aandachtspunt is dat je, zodra je dergelijke apparaten gaat gebruiken, je de 2,4 en 5Ghz niet meer kunt splitsen, of selectief uit kunt zetten. Dus er is ook kans dat het probleem er niet beter van wordt. Je kunt het proberen, als het niet werkt zijn ze ook binnen 14 dagen weer te retourneren.

Wat ik je echter zou aanraden in dit geval is een los access point aanschaffen die de mogelijkheid heeft om beide frequenties te splitsen. Als je die dan bekabeld aan kunt sluiten op de Experia Box, en hem in/dichterbij de kamer kunt plaatsen waar je speakers staan, verwacht ik een stabielere verbinding.

Erik, dank voor je antwoord. Uiteindelijk denk ik dat ik op zoek ga naar een andere provider. Tot voor kort waren er weinig of geen problemen maar de geleverde wifi snelheid is te laag.

 

Reputatie 7
Badge +30

Ik snap je insteek, maar let er wel op dat wifi ook erg beïnvloed wordt door omgevingsfactoren. Het is niet iets dat een provider 100% kan regelen. Dus het is mogelijk dat je met een ander provider ook wifi problemen gaat hebben. Wat je nog zou kunnen doen is de Wifi Manager volgen. Als daar een slecht resultaat uitkomt kan het zijn dat we je gratis Experia Wifi sturen, of een wifimonteur.

Een ketting is zo sterk als de zwakste schakel, de internetverbinding zal via glas prima binnenkomen en dan komt er een moeilijk stukje, de wifi.
Voor de "handigheid" zitten modem en wifi in een kastje, maar dat wil niet zeggen dat je die moet gebruiken, een ander wifi punt via een ethernetkabel er aan hangen kan ook natuurlijk.

Hebben de luidsprekers een mogelijkheid voor bedrade internet aansluiting ? Da's toch altijd nog het beste.

Verder, de 2,4 GHz band heeft maar een beperkt aantal kanalen, is daar al naar gekeken ? Wellicht zit 'm daar het verschil tussen de vorige en de huidige experiabox, de vorige stond misschien wel op een vrij kanaal, de nieuwe niet.

De glasvezel experiabox kun je met een langere ethernetkabel tussen glasvezel kastje en modem zonder probleem 10tallen meters verplaatsen, voor een beter cq centraler wifi punt locatie.

Zo maar en paar ideeën in willekeurige volgorde