Beantwoord

Problemen met IP-adressen uitdelen. Ziggo kon modem in Bridge mode met TP-link Deco M5 voor mesh

  • 27 April 2021
  • 14 reacties
  • 1054 keer bekeken

Ik heb al een jaar exact hetzelfde probleem. Heel irritant. 
Ik heb hier in huis heel veel WiFi apparaten. 
De ene keer krijgt mijn telefoon geen ip adres, de andere keer m’n privé notebook dan weer het notebook van m’n werk niet. Heb hier in huis ook veel sonos speakers. De ene keer valt de speaker in de keuken uit, de andere keer in m’n kantoor. 

Ik ben geen techneut maar mij lijkt het een probleem in de modem mbt uitdelen van ip adressen. 
 

Voorheen had ik Ziggo, modem in bridge laten zetten en daar achter TP link Deco m5 systeem voor mesh WiFi. In dit scenario is de TP link verantwoordelijk voor uitdelen van ip adressen en had ik nooit deze problemen. 

Nu met KPN alleen maar dit gezeik, modem kan niet in bridge heb ik begrepen dus probleem kan niet worden opgelost. 

 

Zit er nu over na te denken om m’n abonnement maar op te zeggen en weer terug te gaan naar Ziggo
 

*Admin: eigen topic voor je vraag aangemaakt

 

icon

Beste antwoord door wjb 29 April 2021, 14:27

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

14 reacties

Hoi @Sjakie1979 . Hou me ten goede maar je kunt deco systeem toch aansluiten op de experiabox en de wifi van de experiabox uitzetten?

(ik ben geen kenner van deco systemen).

Reputatie 7

Staat jouw Deco in router mode of in accesspoint mode?

@Erwin_  @wjb 

 

bedankt voor jullie reacties.

 

wifi staat inderdaad uit op de experiabox echter blijft de experiabox wel het apparaat wat de IP-adressen uit deelt aan alle aangesloten apparaten. 
Decos staan allemaal in AP modus. Routermodus kan niet ivm conflicten tussen 2 apparaten in 1 netwerk die beide IP-adressen aan het uitdelen zijn. 
Tot zo ver gaat mijn “technische” kennis

Op het moment dat er een apparaat in het netwerk uit valt/geen verbinding krijgt en je kijkt in de logs van het modem dan wordt hier wel wat over gezegd, maar ik ben geen techneut dus geen idee hoe ik dat zou moeten interpreteren/oplossen. 
 

Zou ik hiervoor contact op kunnen nemen met de technische helpdesk van KPN?

want in alle eerlijkheid zit ik niet te wachten op een overstap naar Ziggo maar als dit probleem niet kan worden opgelost dan zal ik wel moeten

Reputatie 7

Routermodus kan ook, zie het topic "Gebruik een eigen router achter de Experia Box".

Ik denk echter niet dat dat is wat je zou moeten willen.

Alleen als je alle apparaten uitgezonderd de TV ontvangers op de Deco aansluit is dat een goede optie.

 

Welke Experia Box heb je?

@wjb 

Ik heb de V10a

 

Ik zit hier nu op zolder en zie dat 1 van de Deco's nu “ruzie” heeft met de Experia.
Lampje knippert nu af en toe rood.

Als ik dan in de logs ga kijken zie ik dit

 

Apr 29 16:20:11 VRV9517 daemon.info dhcpd: DHCPDISCOVER from 0c:80:63:f9:03:88 (deco-M5) via br0
Apr 29 16:20:11 VRV9517 daemon.info dhcpd: DHCPOFFER on 192.168.2.141 to 0c:80:63:f9:03:88 (deco-M5) via br0
Apr 29 16:20:11 VRV9517 daemon.info dhcpd: arp replies from this address (192.168.2.141).
Apr 29 16:20:11 VRV9517 daemon.info dhcpd: Reclaiming not used lease 192.168.2.141.
Apr 29 16:20:11 VRV9517 daemon.info dhcpd: DHCPREQUEST for 192.168.2.141 (192.168.2.254) from 0c:80:63:f9:03:88 (deco-M5) via br0
Apr 29 16:20:11 VRV9517 daemon.info dhcpd: DHCPACK on 192.168.2.141 to 0c:80:63:f9:03:88 (deco-M5) via br0
Apr 29 16:20:29 VRV9517 daemon.info dhcpd: DHCPDISCOVER from 0c:80:63:f9:03:88 (deco-M5) via br0
Apr 29 16:20:29 VRV9517 daemon.info dhcpd: DHCPOFFER on 192.168.2.141 to 0c:80:63:f9:03:88 (deco-M5) via br0
Apr 29 16:20:29 VRV9517 daemon.info dhcpd: arp replies from this address (192.168.2.141).
Apr 29 16:20:29 VRV9517 daemon.info dhcpd: Reclaiming not used lease 192.168.2.141.
Apr 29 16:20:29 VRV9517 daemon.info dhcpd: DHCPREQUEST for 192.168.2.141 (192.168.2.254) from 0c:80:63:f9:03:88 (deco-M5) via br0
Apr 29 16:20:29 VRV9517 daemon.info dhcpd: DHCPACK on 192.168.2.141 to 0c:80:63:f9:03:88 (deco-M5) via br0
Apr 29 16:20:30 VRV9517 daemon.info dhcpd: Solicit message from fe80::ca63:f1ff:fef1:d0c8 port 546, transaction ID 0x32FD3600
Apr 29 16:20:30 VRV9517 daemon.debug dhcpd: Unable to pick client address: no IPv6 pools on this shared network
Apr 29 16:20:30 VRV9517 daemon.info dhcpd: Sending Advertise to fe80::ca63:f1ff:fef1:d0c8 port 546
Apr 29 16:21:28 VRV9517 daemon.info dhcpd: Solicit message from fe80::fef1:52ff:fed5:3412 port 546, transaction ID 0xA0901400
Apr 29 16:21:28 VRV9517 daemon.debug dhcpd: Unable to pick client address: no IPv6 pools on this shared network
Apr 29 16:21:28 VRV9517 daemon.info dhcpd: Sending Advertise to fe80::fef1:52ff:fed5:3412 port 546
Apr 29 16:22:11 VRV9517 daemon.info dhcpd: DHCPDISCOVER from 0c:80:63:f9:03:88 (deco-M5) via br0
Apr 29 16:22:11 VRV9517 daemon.debug dhcpd: ICMP Echo reply while lease 192.168.2.141 valid.
Apr 29 16:22:11 VRV9517 daemon.err dhcpd: Abandoning IP address 192.168.2.141: pinged before offer
Apr 29 16:22:15 VRV9517 daemon.info dhcpd: DHCPDISCOVER from 0c:80:63:f9:03:88 via br0
Apr 29 16:22:15 VRV9517 daemon.info dhcpd: DHCPOFFER on 192.168.2.142 to 0c:80:63:f9:03:88 (deco-M5) via br0
Apr 29 16:22:18 VRV9517 daemon.info dhcpd: DHCPDISCOVER from 0c:80:63:f9:03:88 (deco-M5) via br0
Apr 29 16:22:18 VRV9517 daemon.info dhcpd: DHCPOFFER on 192.168.2.142 to 0c:80:63:f9:03:88 (deco-M5) via br0
Apr 29 16:22:18 VRV9517 daemon.info dhcpd: Reclaiming not used lease 192.168.2.142.
Apr 29 16:22:18 VRV9517 daemon.info dhcpd: DHCPREQUEST for 192.168.2.142 (192.168.2.254) from 0c:80:63:f9:03:88 (deco-M5) via br0
Apr 29 16:22:18 VRV9517 daemon.info dhcpd: DHCPACK on 192.168.2.142 to 0c:80:63:f9:03:88 (deco-M5) via br0
Apr 29 16:22:28 VRV9517 daemon.info dhcpd: DHCPDISCOVER from 0c:80:63:f9:03:88 (deco-M5) via br0
Apr 29 16:22:28 VRV9517 daemon.info dhcpd: DHCPOFFER on 192.168.2.142 to 0c:80:63:f9:03:88 (deco-M5) via br0
Apr 29 16:22:28 VRV9517 daemon.info dhcpd: arp replies from this address (192.168.2.142).
Apr 29 16:22:28 VRV9517 daemon.info dhcpd: Reclaiming not used lease 192.168.2.142.
Apr 29 16:22:28 VRV9517 daemon.info dhcpd: DHCPREQUEST for 192.168.2.142 (192.168.2.254) from 0c:80:63:f9:03:88 (deco-M5) via br0
Apr 29 16:22:28 VRV9517 daemon.info dhcpd: DHCPACK on 192.168.2.142 to 0c:80:63:f9:03:88 (deco-M5) via br0
Apr 29 16:22:30 VRV9517 daemon.info dhcpd: Solicit message from fe80::ca63:f1ff:fef1:d0c8 port 546, transaction ID 0xB0B7F700
Apr 29 16:22:30 VRV9517 daemon.debug dhcpd: Unable to pick client address: no IPv6 pools on this shared network
Apr 29 16:22:30 VRV9517 daemon.info dhcpd: Sending Advertise to fe80::ca63:f1ff:fef1:d0c8 port 546 

 

Ik ben echt een enorme leek hoor, maar als ik dit zo lees dan lijkt het alsof die Deco M5 telkens een ander IP adres toegewezen krijgt, heel kort op elkaar.

Dat kan toch niet goed zijn? 

Sorry voor de late reactie. Is hier nog verandering in gekomen? Heb je het aan de praat?

Sorry voor de late reactie. Is hier nog verandering in gekomen? Heb je het aan de praat?

 

ja uiteindelijk gebeld met de helpdesk, ik heb al mijn apparaten in het netwerk een vast IP adres moeten geven. 

Helaas kan je in de Experia v10a maar 32 apparaten een vast IP adres geven.
Dat zijn er voor mij te weinig ik heb meer apparaten in huis.


Hebben alle Experia's een beperking van maar 32 vaste IP adressen uit te kunnen geven of heeft de v11 of v12 de mogelijkheid om meer vaste ip adressen te registreren?

De v11 bestaat niet. (hoewel het gerucht gaat dat @wjb  een prototype in z'n kelder heeft verstopt ;-) 

Ik vrees dat alle experiaboxen daar vrij beperkt in zijn. Ik wil mijn collega's ook niet afvallen maar ik ben zelf geen fan van vaste ip-adressen. Wat is de gedachtegang hierachter? 

Reputatie 7
Badge +24

Vaste adressen is onzin. Dat moet niet nodig zijn. Voor een NAS of printer ofzo nuttig, maar niet voor alle apparaten. 

Reputatie 7
Badge +24

En de Deco's in router mode kan uiteraard gewoon ik heb al jaren een 2de router achter de Experiabox. Gaat prima.

Reputatie 7

De v11 bestaat niet. (hoewel het gerucht gaat dat @wjb  een prototype in z'n kelder heeft verstopt ;-) 

Hoe kom je erbij dat die in de kelder staat, de V11 is bij mij gewoon operationeel. :wink:

Ik heb een glasvezelaansluiting en dus …

Bron (fictief).

Helaas probleem is toch niet opgelost helemaal opgelost.


Ik heb inmiddels nog wat extra apparaten gekocht die een IP adres willen hebben.
Ik kom niet uit met de beperking van 32 vaste ip-adressen van de V10a.

 

Ik kwam al niet helemaal uit met die 32, dus moest schipperen met apparaten die ik wel een vast IP adres gaf en welke niet.

Ik had de deurbel geen vast ip adres gegeven en die verliest nu af en toe de verbinding met zijn basisstation… heel irritant.

Ondertussen ook nog een extra sonos one voor op zolder gekocht, kan ook geen vast IP adres krijgen en valt nu af ten toe weg…

 

Gebeld met de helpdesk met de vraag een Box 12 toegezonden te krijgen, had op het forum gelezen dat die geen beperking heeft in het aantal vaste ip adressen.
Dame al daar geeft aan dat ik een eigen modem kopen.

Daar heb ik dus helemaal geen trek in als KPN de Box 12 neer zet bij nieuwe klanten, maar een bestande klant kan verreken met oude troep.


Vreemd beleid om een klant na 1,5 jaar weg te jagen op deze manier.


Leest KPN dit forum ook? Wellicht iemand die wel een Box 12 mag toesturen zodat een klant behouden blijft?

Nu vlak voor mijn vakantie geen trek om een heel overstapproces in te gaan maar als ik terug ben ga ik dat toch maar doen :(

 

Reputatie 7
Badge +11

De V10a is zeker geen oude troep en een degelijk modem 😉

 

Het lijkt me verstandig om toch even wat dieper in het probleem te duiken, ieder apparaat een vast IP-adres geven is namelijk echt niet nodig. Ik heb hier een compleet netwerk achter een router achter de Experiabox (nu V10, voorheen V10a) zitten en dat werkt helemaal prima. Mijn huisgenoten gebruiken het netwerk van de Experiabox en ik dus mijn eigen netwerk. Het enige apparaat wat ik vast IP-adres heb gegeven in de Experiabox is mijn TP Link TL-R605 router die tevens als DMZ-host is ingesteld. Daar zit dan wel weer een hoop in met een statisch IP maar dat is nu niet relevant.

 

Hoe zit alles nu op elkaar aangesloten? Ik ken de TP Link Deco-serie verder niet dus hoe het precies aangesloten moet zitten en qua instellingen daar kan ik je helaas niets over vertellen. Wat ik wel weet is dat Router-modus zeker wel een optie is en ik verwacht eerder dat er een probleem in de instellingen zit bij de Deco's en niet in de Experiabox.

@NHendriks bedankt voor je reactie….

mja ouwe troep is misschien wat ongenuanceerd :grinning: 

 

Vooropgesteld ik ben geen techneut maar begrijp de terminologie aardig en met google kom ik een heel eind…

 

Voorheen had ik Ziggo kabel, modem in bridge laten zetten en daar achter TP link Deco m5 systeem voor mesh WiFi. In dit scenario stond de eerst TP link achter de modem van Ziggo in router modus, de TP link was verantwoordelijk voor uitdelen van ip adressen en had ik nooit deze problemen. 

KPN modem kan niet in bridge had ik begrepen dus alle Deco's gereset voor de zekerheid en vervolgens allemaal in accespoint modus gezet.

Nu met KPN had ik last van wegvallende SONOS apparatuur of een notebook wat geen IP adres kreeg, of nog erger.. de ipad/iphone van mijn tienerdochter had geen IP adres… berg je dan maar…. :sweat_smile: 
 

Gebeld met de helpdesk en die medewerker ging advies vragen bij 2e lijns (waar je normaal dat support abonnement voor moet afsluiten) en die gaven aan dat vaste ip adressen de oplossing zou bieden.
Dus 32 apparaten in het netwerk hebben nu een vast IP adres, dat zijn helaas niet alle apparaten.

aantal weken zonder problemen zo gedraaid totdat ik onlangs een paar extra beveiligingscamera's had aangeschaft en nog een extra Sonos voor op zolder.
Sindsdien weer last van wegvallende apparaten die nog geen vast IP adres hebben.

 

Dan zegt mijn jip en janneke logica dat een modem die niet de beperking heeft van max 32 vaste ip adressen de oplossing zou moeten bieden. Ik begrijp van dit forum dat de v12 die beperking niet heeft.

Misschien voor een echte techneut een "quick and dirty” oplossing om van te gruwelen, maar hee als het werkt dan werkt het...en kan ik verder met mijn leven.