Beantwoord

Radiogeluid valt telkens kort weg

  • 16 October 2023
  • 36 reacties
  • 997 keer bekeken

Hallo,

Meerdere topics hierover maar geen oplossing voor mij voor zover ik kan zien.. Ik heb meerdere malen contact gehad met KPN, telefonisch en schriftelijk. Hun 'tip' is nu om een topic op het forum aan te maken zodat een ontwikkelaar het oppikt.

Ik heb ook problemen met wegvallend geluid. Wij hebben hem met een optische kabel aangesloten aan een soundbar. Het geluid valt elke keer kort weg. Via de tv doet het radiogeluid het wel, maar ik wil niet continu de tv aan zetten. Suggesties?

 

Met vriendelijke groet,

Cindy

icon

Beste antwoord door Erik van KPN 5 March 2024, 14:29

Bekijk origineel

36 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Hi @CindyL, welkom op het forum. 

Ik denk graag mee. Heb je de optie voor geluid via een de optische kabel aangezet? Zo niet, zou je dit alsnog willen doen en dit willen testen? Valt het geluid ook als je televisie kijkt met het geluid via de optische kabel of alleen tijdens het radioluisteren? Hoe vaak gebeurt dit per uur bijvoorbeeld? En gebeurt dit bij alle radiozenders? 

 

Hi

Optie staat aan. TV kijken gaat via hdmi.

Radio valt erg vaak weg....i.i.g. bij arrow en slam. -tig keer per uur. Elke keer heel kort.

Reputatie 7
Badge +24

Hi

Optie staat aan. TV kijken gaat via hdmi.

Radio valt erg vaak weg....i.i.g. bij arrow en slam. -tig keer per uur. Elke keer heel kort.

Zou je misschien kunnen aangeven hoe alles precies is aangesloten? Ontvanger naar de TV via HDMI en geluid vanuit de ontvanger naar de soundbar via een optische kabel? 

Ontvanger naar tv via hdmi

Tv naar soundbar ook hdmi

Radio ontvanger naar soundbar optisch

 

Wat wel werkt is radio via tv (dus via hdmi) maar dan moet continu de tv aan. Liever niet. Dit issue heb ik pas sinds ik de nieuwe ontvanger heb. De vorige gaf geen probleem.

Reputatie 7
Badge +24

Hmm dat is gek. Puur om het te testen, zou je de ontvanger op radio willen zetten en daarna de HDMI kabel in de ontvanger en de HDMI kabel in de soundbar los willen koppelen? Blijft het geluid dan wel soepel doorlopen? 

Ja geluid loopt dan wel soepel door.

Reputatie 7
Badge +24

Het lijkt er dan sterk op dat de soundbar twijfelt van welke bron hij het geluid door moet geven als beide kabels op de soundbar zijn aangesloten. Wat is dat voor Soundbar precies? 

Het is een Denon. Maar bij de vorige ontvanger van kpn was er geen enkel probleem. Misschien is de nieuwe ontvanger niet zo slim dan.

Misschien moeten we het maar opgeven. 3x KPN aan de telefoon gehad. Van alles geprobeerd. Daarnaast ook jou hulp.

Op het forum komt het veel voor maar ook veel mensen vinden geen oplossing. Misschien zit ik in de categorie, geen oplossing. Jammer dat ik niet terugkan naar mijn oude abonnement en ontvanger. Radio kopen denk ik maar.

Badge +19

In de categorie geen oplossing zit ik ook. Tv box aangesloten op een wat oudere bose. Stel 2 personen praten met elkaar dan is het eerste woord van de zin niet of nauwelijks te horen. Bij mij is het met radio en terugkijken. Overigens is het bij bijvoorbeeld Netflix niet zo.

Reputatie 7
Badge +9

Dat is een bug van de tv+box, hij zoekt op hdmi-poort naar het endapparaat en verbreekt de verbinding in probeer opnieuw te verbinden. Bij mij is het een workaround, verbindt tv+box met receiver, op receiver bei HDMI-instelling niet op through of automatisch laten staan maar op een vast resolutie (bij mij 4k). Dan funtioniert de receiver als endapparaat ook als tv uit is. Geen geluid- of beeld-issues meer

Badge +19

Klinkt goed @TDN maar als het aan de tv box ligt waarom is het dan niet bij andere apps? 

Reputatie 7
Badge +24

@CindyL, zou dit nog willen proberen? 

 

Alex_P de verschillende instellingen geprobeerd. Maar het probleem is er niet mee opgelost helaas. Inmiddels wel een andere 'oplossing' die werkt, maar niet ideaal is.

Het lijkt erop dat bij KPN+ kastje de optische uitgang wordt beïnvloed door de HDMI verbinding met de TV.

Nu de HDMI verbinding tussen KPN+ kastje en TV losgehaald. De audio via optische verbinding werkt nu goed met de TV uit (ik kan nu dus radio luisteren zonder de TV aan te hebben).

Voor TV kijken via KPN+ kastje moet de HDMi weer aangesloten worden aan de TV (voor beeld). Audio  op de soundbar werkt kan dan via HDMI of optische verbinding.

M.a.w. als ik tv kijk moet de hdmi kabel weer aangesloten, als ik radio luister moet ik de hdmi eruit trekken. Niet ideaal, maar het werkt.

Reputatie 4
Badge +2

Heb jij de HDMI kabel van je soundbar naar jou tv losgekoppeld? 

En de optische audio kabel van je soundbar verbonden met jouw KPN TV + box? 

En heb je ook de HDMI kabel ook verbonden met het KPN TV + box aan jouw TV? 

En heb je ook geluid van jouw TV ook via soundbar laten lopen? 

Heb je ook in de handleiding van jouw soundbar gekeken? 

En heeft jouw soundbar meerdere audioaansluitingen? 

Zoek dan eerst de radio stations Arrow en slam op jouw KPN TV + box. 

En laat een poosje spelen via jouw soundbar met de optische audiokabel aan jouw KPN TV + box. 

Zoek daarna 1 van de TV zenders en laat ook een poosje spelen op jouw soundbar. 

kijk ook naar de versterker instellingen van jouw soundbar en test 1 voor 1 de versterker instellingen en kijken wat er mis gaat op jouw soundbar. 

Ik hoop dat jij succes kunt gaan krijgen met het geluid van jouw soundbar. 

Reputatie 1

Ik heb precies hetzelfde met mijn Samsung soundbar ik heb de Q990C . Soundbar met hdmi op tv en kpn. En kpn kastje met optische kabel naar soundbar. Dus tv kan uit.  Dan speelt de radio en gaat hij uit na ongeveer 20 minuten dan druk ik weer opnieuw de soundbar aan uit en doet hij het weer. Nu speel ik met tv aan en geen probleem.  Maar dat wil ik natuurlijk niet.  Iemand nog een idee?

Bij mij werkt het nu, maar dan wel de hdmi uit de tv of kastje getrokken en aan de optische verbinding niet aankomen. Moet je wel als je tv wilt kijken de hdmi weer aansluiten.

Reputatie 1

Ik heb nu de tv luidspeaker op soundbar gezet terwijl bij deze soundbar combinatie tv de tv speakers aan kunnen blijven. Maar nu speelt hij nog.  Maar het blijft raar want het zou moeten kunnen zoals wij hebben gedaan. 

Badge +19

Bij mij werkt het nu, maar dan wel de hdmi uit de tv of kastje getrokken en aan de optische verbinding niet aankomen. Moet je wel als je tv wilt kijken de hdmi weer aansluiten.

Heb ik nu ook gedaan en verdraaid het geluid is nu perfect! Toen ik hdmi kabel eruit trok was het geluidsniveau ook veel hoger.

Reputatie 7
Badge +24

Dank jullie wel voor de terugkoppeling en fijn dat dit nu werkt, maar dit zou uiteraard niet zo moeten. Ik ga dit nu doorgeven aan onze technische mensen. 

Reputatie 7
Badge +30

@CindyL, @jari481, zouden jullie nog willen aangeven welk merk (inclusief typenummer) TV jullie hebben? Dat helpt ons in het verder uitzoeken waar in de onderlinge communicatie tussen de verschillende apparaten dit misgaat. 

 

@TDN, het is me niet helemaal duidelijk uit jouw opmerking, maar ervaar jij dit probleem ook? Zo ja, zou jij dan ook willen aangeven welk merk en type TV je hebt?

Reputatie 1

Samsung Qled 65Q64C tv 

HWQ99c samsung soundbar.

Groetjes 

Jari481

Televisie Sony KD-49XF8599

Soundbar Denon DHT-S316

 

Groeten

Cindy

Reputatie 7
Badge +24

@CindyL en @jari481, bedankt voor de terugkoppeling. We nemen deze voorbeelden mee voor onderzoek. 

Reageer