Beantwoord

Regelmatig wegvallen internet

  • 24 March 2020
  • 8 reacties
  • 94 keer bekeken

Beste,

Sinds 4 weken zijn wij naar een nieuwe locatie verhuisd. We maken van een glasvezel aansluiting.

In eerste instantie hebben we het oude modem (Experiabox V10) mee verhuisd. Het viel ons op dat regelmatig de internet verbinding wegviel gedurende een 2 tot 3-tal minuten.

Aangemeld bij de KPN Service organisatie en inmiddels een nieuwe Experiabox V10A aangesloten.

Probleem echter blijft het zelfde.

Wat valt me op:

  • Ping naar Experiabox (continuous) levert geen verstoring op (zowel via Wifi als bedraad)
  • Ping naar KPN Speedtest (continuous) levert geen verstoring op
  • Ping naar bijv NU.nl en diverse ander publieke IP adressen… laat wel verstoring zien van 2-3 minuten.
    • tijdens storing werkt telefoon ook niet

Praktijk is dus nu dat tijdens de huidge thuiswerk druk. De conferencecalls er regelmatig voor een paar minuten uitvallen. Dit is niet te voorspellen. Soms 2 a 3 keer per uur. Soms uren niet.

 

Hoe kunnen we dit fiksen?

 

Groet,

 

Niels

 

 

 

icon

Beste antwoord door Niels Everstijn 2 April 2020, 08:10

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

8 reacties

Reputatie 2
Badge

Hoi Niels,

 

Raar probleem.

als ik het goed begrijp kan je dus wel constant KPN (extern) pingen maar niet naar andere publieke site? (Google nu.nl enz.)

 

Als alle externe servers niet te pingen zijn probeer dan is je kabel tussen je experiabox en modem te vervangen. uitgaande dat je het modem ook al uit en aan gedaan hebt.

 

Zet ook vast je klantnummer en NAW gegevens in je account. dan kunnen ze je sneller helpen.

 

Martijn

Hallo Martijn,

KPN ID etc staan in mijn profiel.

De reden waarom een kabel vervangen moet worden, begrijp ik niet zo.

Er is gewoon een steady verbinding en die PINGs die ik doe, zijn niet selectief mbt de kabel toch?

 

Groet,

Niels

Reputatie 2
Badge

Als alle externe servers niet te pingen zijn probeer dan is je kabel tussen je experiabox en modem te vervangen. uitgaande dat je het modem ook al uit en aan gedaan hebt.

 

Alleen dus als alles niet te bereiken was/is.

gebruik je gewoon de DNS van KPN of een andere? probeer is op moment van niet werken 1.1.1.1 (of 8.8.8.8) te pingen.

 

Uit je verhaal begrijp ik dat je dit ook met andere apparaten getest hebt. Zo nee uiteraard ook proberen.

 

Martijn

Hey Martijn,

 

Ik heb de IP adressen na NSLOOKUP gebruikt. En dan vanuit de zelfde laptop 3x ping traces tegelijkertijd zodat ik de verschillen kan zien. Vandaar dat ik op de zelfde tijdstippen de ene PING een timeout zag opleveren (gedurende 2-3 minuten) en de andere pings gingen gewoon door.

Ook typisch dat dan je “geen internet” vlaggetje aanschiet.

Zal straks de pings naar 1.1.1.1 en 8.8.8.8 eens aanzetten.

Groet,

Niels

Reputatie 7
Badge +15

@Niels Everstijn Welkom op het forum. Wat irritant dat je verbinding wegvalt, zeker nu we allemaal aan het thuiswerken zijn. Als ik het verhaal zo lees dan lijkt het inderdaad op een DNS probleem. Is het ondertussen gelukt om te testen met de optie die @Martijn-Tinus heeft genoemd? Wat ook nog een optie zou zijn is het glasvezelkastje even 2 minuten stroomloos te maken, daarmee wordt het glasvezelkastje gereset. Zou je overigens voor mij ook je forumprofiel willen aanvullen en mij kunnen laten weten als dit gelukt is? Op basis van enkel het e-mailadres vind ik namelijk niet de juiste gegevens. Zo kan ik de gegevens er bij pakken wanneer nodig. 

Reputatie 7
Badge +15

@Niels Everstijn We hebben niets meer van je gehoord dus ga ik ervan uit dat je vraag is beantwoord. Anders weet je ons te vinden!

Hey Rutger,

Het grappige is dat na de conversatie vorige week, over het algemeen de verbinding veel stabieler is.

Soms 1 a 2 dagen achter elkaar geen enkel issue. Wel zie ik veel variatie in de latency naar diverse IP adressen (waaronder 1.1.1.1 en 8.8.8.8).

Soms gedurende de dag 2 of 3 keer geen verbinding. Wel lokaal zoals beschreven maar een timeout op een Ping ook naar 1.1.1.1 etc.

Maar de frequentie is afgelopen week veel lager dat ik deze storingen ervaar.

 

Dus ff afwachten nog de komende dagen.

 

Groet,

 

Niels

Reputatie 7
Badge +15

@Niels Everstijn Dit klinkt inderdaad een stuk beter dan dat het was. Laten we hopen dat dit ook zo blijft! Mocht je in de toekomst toch weer problemen ervaren dan hoor ik dit natuurlijk graag.