Beantwoord

Rood service lampje op Experiabox V10

  • 12 April 2021
  • 10 reacties
  • 3237 keer bekeken

Vandaag bij mijn oude moeder de Experiabox V10 aangesloten die ze ontvangen heeft bij het verhogen van internetsnelheid (50 naar 100 Mbps) zodat ze wellicht op de computer met minder of zonder haperingen naar uitzending gemist kan kijken. De interacrieve TV is te ingewikkeld voor haar. Alles werkt gewoon weer. De Tv, de telefoon en internet. Echter het rode service lampje wordt niet groen. Ook de intersnelheid is wel wat sneller als voorheen maar het valt me wat tegen, net aan maximaal 20 Mbps. Voorheen nauwelijks 10 Mbps. Ik heb toch daarom het idee dat allemaal niet echt klopt. Wie o wie kan me helpen. Ik heb alles diverse keren gereset middels het knopje en ook de stroom er afgehaald.  Het maakt allemaal niet uit.

icon

Beste antwoord door robquatr1 13 April 2021, 13:14

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

10 reacties

Reputatie 7
Badge +11

Ik heb even een paar vragen; Welke knop gebruik je voor een reset? De herstelknop of de resetknop die je met een paperclip moet indrukken? Hoe lang houdt je de resetknop ingedrukt? Betreft het een DSL-verbinding of een glasvezel verbinding? Is het abonnement ooit een Telfort-abo geweest en recentelijk overgezet op glasvezel?

 

Dat je maar 20mbps haalt vind ik wel bijzonder. Meet je dit bekabeld of met wifi? 

 

Vul voor de zekerheid ook even je gegevens in op je profiel, dan kan een moderator met je meekijken en wat metingen verrichten als dat nodig is. 

Dank voor de reactie,

De herstelknop heb ik gebruikt, ook het modem gewoon van de stroom afgehaald. Dus niet niet die resetknop. Dom van me, had ik ook moeten proberen!  Zover ik weet is het geen glasvezel anders had er toch een rood stekkertje aanwezig moeten zijn. Het is grijs en volgens mij is die ook te klein om in die rode uitgang te passen.

De handel is bij mijn moeder in 2013 geïnstalleerd na een hoop gedonder (met enige regelmaat storingen, zowel telefoon, Tv of internet) bij een andere provider. Welke weet ik niet meer precies maar het kan heel goed Telfort zijn geweest. Er was zelfs spraken van dat ergens de bedrading buiten op straat in een kastje niet juist was. Alles werkt in haar huis sindsdien zonder grote problemen maar internet blijft traag en ze moet soms op de Windows 10 computer de verbinding herstellen. De afgelopen tijd hoor ik ze daar minder over. De Ipad  daarentegen heeft altijd wel internet en WIFI. Ze weet inmiddels gelukkig wat ze dan moet doen. Rechtsonder op dat wereldbolletje klikken en op de juiste netwerknaam klikken. De computer is verbonden via de WIFI. Niet bedraad dus en dus via de WIFI gemeten. Ik begrijp dat dan de 100Mbps nooit gehaald zal worden. Maar het lijkt me dat de snelheid toch wel hoger mag zijn dan die maximale 20 Mbps.

Reputatie 7
Badge +11

Dan zou ik inderdaad eens die resetknop proberen! Dat lost vaak al een hoop problemen op!

 

Wat je omschrijft is inderdaad een DSL-verbinding over het kopernetwerk van KPN. De maximale snelheden zijn hierbij sterk afhankelijk van de afstand tot de apparatuur van KPN, deze staan vaak in de centrale of steeds vaker in de straatkasten. 20mbps als maximum is dus zeker mogelijk met een ADSL verbinding maar als je een 100mbps verbinding kan afnemen zou het om een VDSL 17a profiel moeten gaan, daarop is maximaal 100mbps mogelijk, dit kan iets afwijken door die afstand zoals ik het net beschreef maar een afwijking van 80mbps is wel heel erg veel. 

 

Dat je maar 20mbps over de wifi meet is zeker mogelijk, als het aangesloten apparaat geen Wifi5 (de 5GHz band) ondersteunt is de snelheid vaak een stuk lager. Heb je de mogelijkheid om de laptop eens aan de kabel te leggen en dan nog eens een Speedtest te doen? Na de reset uiteraard :)

Oh ben ik vergeten te vermelden. De telefoon werk alleen naar behoren als ik deze de in uitgang 2 van het modem steek. In de uitgang 1 maakt de telefoon geen belsignaal.

Reputatie 7

Hoi @robquatr1, welkom op het forum! Dit klinkt inderdaad niet ideaal. Goed om te lezen dat je met @NHendriks al een aantal dingen hebt kunnen checken. Je hebt het forumprofiel ook al ingevuld met gegevens zie ik, heel fijn. Daarmee heb ik gelijk een kijkje kunnen nemen. Je moeder heeft een pairbonding aansluiting waarop, volgens onze systemen 200 Mbit haalbaar zou moeten zijn zelfs. Dus die 100 Mbit zou geen probleem, moeten zijn. En ook op wifi zou ik dan meer dan 20 Mbit verwachten.

Wat ik echter wel zie, als ik de aansluiting daadwerkelijk een doormeting geef, is dat een van de aderparen niet lijkt te werken. Ik wil je dan ook vragen om terug te gaan naar je moeder. Controleer daar of de Experia Box goed aangesloten zit op het IS/RA punt. Dit moet met een Y-kabel zijn zoals op deze afbeelding. Check of dit er overal goed inzit. Geef de Experia Box dan, voor de zekerheid een reset via het resetgaatje achterop. Als het lampje daarna nog steeds rood brandt, dan kun je het beste op dat moment gelijk de klantenservice bellen. Want dan is er waarschijnlijk een monteur nodig. Die kan dan op dat moment dan ingepland worden op een moment dat voor jou en je moeder uitkomt.

 

84852225-687d-4166-b41c-9866c74b18ce.png

Ok, die Y kabel heb ik inderdaad gezien in de buurt bij het modem. Ga ik proberen. Dank voor de reactie.

Snelheid blijkt heel toch keurig te zijn. Met de iPad vlak naast het modem gemeten. Dan net geen 100mbps. WIFI adapter met verlengsnoer meer richting meterkast gelegd dus computer nu rond de 50mbps. Alles werkt naar behoren. Alle stekkertjes gecontroleerd en modem met haarspeld opnieuw gestart. Service lampje blijft echter op rood staan. Er wordt een afspraak gemaakt met een monteur.

In ieder, beide heren, geval bedankt voor de hulp.

Reputatie 7

Goed om te horen, @robquatr1! Fijn dat de snelheid nu wel acceptabel is, maar ook goed dat je wel een monteursafspraak maakt. Want er lijkt dus onder water wel degelijk iets aan de hand te zijn. En dan is het beter dat daar toch even naar gekeken wordt :)

Nadat ik vorige week donderdag uiterlijk gebeld zou worden voor een monteur afspraak maar nu nog steeds niets gehoord te hebben, de helpdesk opnieuw gebeld. Nu wordt gezegd dat ik het rode lampje met een gerust hart kan negeren volgens de “techneuten” omdat alles nog steeds naar behoren werkt. Het zal wel. Waarom dat lampje er op zit is mij dan wel weer een raadsel. Maar goed, de hele handel werkt en daar gaat het om.

Reputatie 7

Hmmm. Het is inderdaad wel zo dat een rood (of oranje) servicelampje niet een acuut probleem is (vergeleken met, bijvoorbeeld, een rood internetlampje). Maar het geeft wel aan dat iets niet optimaal is qua signaal of qua box. Gezien het echter om de Experia Box bij je moeder gaat en het nu werkt stel ik dan voor om het voor nu zo te laten. Mocht ze wel problemen met de verbinding krijgen, neem dan opnieuw contact op. Telefonisch is het snelst, maar mag ook altijd hier. Dan kunnen we op dat moment alsnog een monteur plannen.