Vraag

router achter experiabox v12

  • 2 January 2021
  • 17 reacties
  • 2040 keer bekeken

Sinds twee maanden heb ik glasvezel van kpn. De installateur die overigens zeer vriendelijk was heeft mogelijk de setup van mijn installatie niet goed gedaan.

 

Wat is de situatie:

  • experiabox v12
  • eigen meshsysteem van netgear Orbi

Volgens mij zijn beide apparaten ingesteld als router. Zo zit mijn orbi nu op 192.168.2.1 (wat volgens mij verboden is). De apparaten zorgen voor storing omdat ze elkaar nu in de weg zitten.  

 

Er is mij van te voren verzekerd dat de monteur mijn systeem zou kunnen instellen zoals het hoort. Ik wil graag dat er een monteur langskomt en de experia in dmz modus zet zodat mijn orbi de enige router is. Hoe kom ik met jullie in contact om dit op te lossen?

 

Mvg

 

Chris


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

17 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Hoe komt u erbij dat de orbi als router geconfigureerd is? Ondervindt u problemen?

Probleem is dat ik niet de snelheden haal die ik wil halen. Voornamelijk de upload is slecht. Iemand vertelde mij dat dit aan de instellingen van mijn systeem ligt. Dus de manier waarop experia en orbi achter elkaar zitten. Ik wil dat mijn orbi blijft zoals hij was. Dat betekent dat de experia in dmz modus moet. Ik heb te weinig verstand en ook tijd om zelf te gaan knutselen. Daarom wil ik graag dat een monteur dat komt doen. 

Dan zul je daar wel voor moeten betalen, een KPN monteur sluit uitsluitend gratis KPN spullen aan zoals het volgens KPN behoort te werken, je eigen thuisnetwerk en apperatuur is eigen verantwoording.

Daarbij nog de vraag of de monteur wel verstand heeft van je eigen Orbi spullen.

 

Dat zou ik een beetje gek vinden. Ik heb er voordat ik het abonnement afsloot specifiek naar gevraagd. Toen is mij verzekerd dat de monteur het aan zou sluiten ook icm mijn orbi. Met aansluiten verwacht ik dat het ook daadwerkelijk werkt. Nu werkt het internet wel maar zijn mijn connecties en upload ruk. Ook wordt er gebruik gemaakt van een vreemd ip adres. 192.168.2.1. Die volgens mij niet gebruikt mag worden. 

Reputatie 7
Badge +13

Hoi @chris_nijmegen

Wat vervelend om te horen dat jouw orbi-systeem niet de gewenste snelheden oplevert. De orbi router wordt helaas niet door KPN zelf ondersteunt, maar hopelijk vind je hier op het forum het antwoord dat jij zoekt. 

Neem even een kijkje in dit topic van @wjb over het gebruik van een eigen router achter de Experiabox:

 

Reputatie 7

Heb je ook televisie van KPN?

@Hanna_ 

mijn orbi is helemaal correct afgesteld. Daar is het probleem niet. Het probleem is dat ik nu twee NAT heb die met elkaar aan het vechten zijn. Dit geeft oa problemen met online vergaderen. De experia box had in dmz modus geïnstalleerd moeten worden. Dat is niet gedaan. Mijn verzoek aan kpn is om dat alsnog te doen. Ik krijg alleen geen contact met kpn. 
 

 

dit forum heeft helaas ook geen hulp geboden. Er moet toch iemand bij jullie bedrijf werken die verstand heeft van de experiabox???

@wjb 

ja ik heb televisie van kpn maar dat is niet aangesloten. Heb geen internetkabel bij mijn tv. Kijk ook nooit tv dus ook niet nodig. Helaas kon ik geen internet afsluiten zonder tv. 

Reputatie 7

Helaas kon ik geen internet afsluiten zonder tv. 

Hoezo kon je geen Internet afsluiten zonder TV?

Je gaat toch niet minimaal €10,- per maand betalen voor iets wat je niet gebruikt?!

Het is bij KPN uiteraard gewoon mogelijk om een abonnement zonder TV af te sluiten.

 

Heb je een glasvezel of VDSL aansluiting?

Glasvezel. Mij is verteld dat ik het niet zonder tv kon afsluiten. Als de module tv alsnog geannuleerd kan worden dan ben ik zeer content.  Kunt u dat voor mij doen?

Reputatie 7
Badge +13

Hoi @chris_nijmegen,

@wjb is geen moderator maar een medeforum gebruiker met heel veel nuttige kennis (waar ik als moderator zeer dankbaar voor ben!). Hij kan jouw pakket dus niet aanpassen, maar ik kan dat wel. Zou je voor mij jouw postcode en huisnummer aan jouw profiel willen toevoegen? Dan kan ik met je mee kijken. 

Reputatie 7

Ik ben, net als jij, gewoon een klant van KPN en lid van dit forum.

Je kunt zelf zeer eenvoudig het TV abonnement beëindigen via mijnKPN.

Kies voor Nee, ik wil geen TV van KPN.

 

Aangezien je een glasvezelaansluiting hebt en geen televisie van KPN kan je mijns inziens veel beter de KPN Box V12 vervangen door jouw Netgear Orbi.

Reputatie 7
Badge +24

Glasvezel. Mij is verteld dat ik het niet zonder tv kon afsluiten. Als de module tv alsnog geannuleerd kan worden dan ben ik zeer content.  Kunt u dat voor mij doen?

Het kan zijn dat u nu een pakket heeft waar tv een vast onderdeel van is. U zult dan uw abonnement moeten veranderen naar Hussel.

Reputatie 7
Badge +24

Maar ik geloof er eigenlijk niets van dat dubbel nat een probleem is voor online vergaderen. Voor zoom in ieder geval niet. Ik heb al jaren dubbel nat, en zoom word hier in huis met regelmaat gebruikt. Nooit een probleem. En DMZ gebruik ik niet.

Reputatie 7

Het kan zijn dat u nu een pakket heeft waar tv een vast onderdeel van is. U zult dan uw abonnement moeten veranderen naar Hussel.

Ik ben er van overtuigd dat TS al een Hussel abonnement heeft immers…

Sinds twee maanden heb ik glasvezel van kpn.

 

Reputatie 7
Badge +24

Het kan zijn dat u nu een pakket heeft waar tv een vast onderdeel van is. U zult dan uw abonnement moeten veranderen naar Hussel.

Ik ben er van overtuigd dat TS al een Hussel abonnement heeft immers…

Sinds twee maanden heb ik glasvezel van kpn.

 

Misschien had die daarvoor ook gewoon internet van KPN, maar dan over de telefoonlijn...

Reputatie 7

@chris_nijmegen,

Aangezien je toch geen televisie van KPN gaat gebruiken zou ik je echt willen adviseren om de V12 er tussenuit te snijden en de Netgear ORBI rechtstreeks op de ONT of NTU aan te sluiten. Hiervoor zal je op de Netgear moeten configureren dat er een pppoe verbinding op vlan 6 opgezet moet worden. De vlan zou je, als ik de documentatie mag geloven, moeten kunnen instellen op het scherm Orbi Advanced - Advanced Settings - VLAN Bridge Settings.