Beantwoord

Router en internet snelheid

  • 1 December 2020
  • 17 reacties
  • 394 keer bekeken

Reputatie 3
Badge

Goedendag,

Al langere tijd valt op dat onze internet verbinding thuis vaak traag is en dat pagina's langzaam laden.

Maar ik heb ook problemen met het thuis werken. Ik werk op een laptop met een VPN verbinding naar kantoor. Via een remote desktop werk ik op het systeem op kantoor.

Omdat de bewerkingen via Remote desktop nogal traag is, wat onder andere zichtbaar wordt bij het verslepen van vensters, heb ik onze externe systeembeheerder mee laten kijken.

Na het opzetten van een nieuwe VPN server bleek er nog geen verbetering. Momenteel zit ik op de wifi, omdat dit systeem geen netwerkaansluiting heeft. De systeembeheerder heeft een aantal testen gedaan, maar vond dat de (wifi) verbinding nogal traag was, mogelijk ook door de bezetting in de buurt.

Ik heb al diverse keren van kanaal gewisseld naar een rustiger kanaal, maar met weinig resultaat.

Nu heb ik nog altijd een oudere Experia 8, Arcadyan VGV7519 router en ben dus beperkt tot de 2,4 GHz band. Kunt u me vertellen hoe lang routers in gebruik blijven en wanneer die omgewisseld worden voor een nieuwe, met daarop 5 GHz wifi?

icon

Beste antwoord door Babylonia 5 December 2020, 21:37

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

17 reacties

Hoi @bnwgraaf . Welkom op het forum.

De laptop(?) waar je mee werkt heeft dus geen mogelijkheid om bedraad te testen? 

Als de wifi ondermaats blijft kun je proberen de wifi manager te doorlopen. Via deze weg kun je in veel gevallen gratis wifi versterkers toegestuurd krijgen. Deze ondersteunen ook 5Ghz.

 

Reputatie 3
Badge

@Erwin_ 

Dank je voor je reactie.

Ik zou dan een ethernet adapter moeten halen, want er zit inderdaad geen aansluiting op de laptop zelf (blijkbaar is dat tegenwoordig niet meer standaard...)

De wifi manager heb ik doorgelopen en het lijkt iets te schelen. Het probleem was niet alleen op de laptop maar ook bijvoorbeeld op de tablet. Daar heb ik nog niet goed op getest na de wifi manager.

Feit blijft dat er best veel wifi routers in de buurt zijn en je met de 2.4GHz band toch minder opties hebt. En in het verleden heb ik ook diverse malen al het kanaalnummer gewijzigd, maar blijkbaar verandert er in de buurt nogal eens wat, want dan kon ik weer een ander kanaal kiezen omdat de gebruikte inmiddels ook al druk was.

En omdat mijn modem al weer wat langer mee gaat (Experia box 8 - Arcadyan VGV7519, oorspronkelijk uitgegeven via Telfort abonnement), vroeg ik me af hoe het eigenlijk zit met de levensduur van de modems en wat de trigger is om deze op een gegeven moment te vervangen door een nieuwere? Is dat pas als deze kapot gaat, of worden oudere modems op een gegeven moment sowieso vervangen?

Reputatie 7
Badge +10

Zolang modem/routers op zichzelf geen defecten hebben, worden ze door KPN niet uitgewisseld.

Indien een laptop / tablet geen standaard ethernet adapter meer heeft voor bekabelde connectie, kun je je toevlucht nemen met een “USB naar ethernet” convertor, zoal s bijv. < DEZE >

Afgezien van USB convertor opties zijn er uitgebreide WiFi alternatieven - voor eigen rekening!!

Mogelijk dat je voor “gratis” extra WiFi uitbreidingen in aanmerking komt als je de WiFi manager doorloopt??

https://www.kpn.com/internet/wifi/manager.htm#/login

De wifi manager is inderdaad een goede stap. Als je dan gratis wifi versterkers toegestuurd krijgt nemen die sowieso het wifi signaal van je v8 over.

Ik heb niks meer gehoord en ga er van uit dat je voldoende informatie hebt. Mocht je toch nog vragen hebben, stel ze gerust. 

Reputatie 3
Badge

Hoi Erwin,

Sorry voor de late reactie.

De wifi manager lijkt soms iets geholpen te hebben, waarschijnlijk door het kanaal te wijzigen. De waardes in de app waren op zich niet heel veel hoger, maar het lijkt in het dagelijks gebruik iets beter. Het wisselt wat.

Sindsdien krijg ik nog wel nu en dan een melding dat de verbinding even een moment niet goed is (wordt weergegeven door de remote desktop app van HP).

Hopelijk blijft het goed, want ik heb wel vaker gehad dat als ik het kanaal had gewijzigd, dit na een tijdje weer opnieuw moest, waarschijnlijk door wijzigingen in de buurt.

Reputatie 3
Badge

Hallo Erwin,

Toch nog even een vervolg op mijn topic. Een aantal dagen leek het iets beter, maar ik krijg toch nog altijd wisselende resultaten.

Ik heb in de meterkast de router staan. Ik zit met de laptop op ongeveer 4 meter van de meterkast en daar zit nog 1 kamerdeur tussen. Ik heb in de kamer ook een powerline adapter met wifi (ook op ongeveer 4 meter afstand).

Wanneer ik jullie speedtest uitvoer, met de laptop via wifi verbonden met de powerline adapter, haal ik snelheden tussen ongeveer 5 en 15 Mbps. Het varieert nogal, en soms komt het ook wel richting de 25, maar vaak zit het rond de 10.

 

Wanneer ik de powerline adapter verwijder en de laptop via wifi rechtstreeks verbind met de router, dan kom ik bijna op snelheid 0….. dan is er ook niets meer mee te beginnen.

 

Zoals al gezegd heeft deze laptop geen ethernet aansluiting. Ik probeer nog aan een USB ethernet adapter te komen, maar dat zal dan voor om te testen zijn. Want wifi moet natuurlijk ook gewoon functioneren, al is het alleen maar voor de mobiele apparaten! Wel heb ik op zolder een desktop staan. Ik moet even te veel overhoop halen om deze rechstreeks bedraad naar de router te testen. Maar ik heb wel de speed test uitgevoerd. Deze desktop is namelijk bekabeld naar een powerline adapter (dus niet via wifi). Daar kom ik ondanks de power adapter toch al op beduidend betere waardes van rond de 30 Mpbs:

 

Het zit denk ik dus toch in de wifi. Ik heb jullie wifi manager doorgelopen en zoals gezegd, waren de gemeten waardes iets hoger en de verbinding leek iets beter. Ik zag dat het kanaal nummer op 9 gezet was. Maar zoals hierboven beschreven zijn er ook weer slechte momenten en varieert de snelheid nogal. Ik heb ook eens met een tool een wifi scan gedaan en daar bleek dat er nogal wat routers/wifipunten in de buurt zijn (ongeveer 45) dus kan me voorstellen dat we elkaar toch een beetje in de weg zitten. De meeste hebben kanaal 1 of 11 ingesteld, maar zoals al gezegd is mijn router via de wifi manager op 9 ingesteld.

 

Ik weet dat 5 Ghz minder ver draagt, maar dat er wel veel meer kanalen beschikbaar zijn, zodat ik in een vrijer stuk zou kunnen gaan zitten en daarbij minder interferentie met de buren zal zijn. Zeker in de woonkamer, welke niet ver van de router is, zal het mindere bereik geen probleem zijn lijkt me. Is er toch niet een mogelijkheid dat jullie heroverwegen mijn oudere router (Experia 8, Arcadyan VGV7519) te vervangen voor een nieuwere met 5 Ghz?

Dat zijn nogal wat netwerken, @bnwgraaf . Wat we kunnen proberen is dat ik jou 2 wifi versterkers stuur. Die moeten bedraaad en op tactische plekken in huis aangesloten worden.

Deze hebben ook 5Ghz aan boord. Voel jij hier iets voor? 

Reputatie 7
Badge +10

Is er toch niet een mogelijkheid dat jullie heroverwegen mijn oudere router (Experia 8, Arcadyan VGV7519) te vervangen voor een nieuwere met 5 Ghz?

Zoals eerder uitgelegd krijg je alleen een andere router als die stuk is.
Maar met dit soort lage WiFi-waarden met wat je laat zien, zou je in aanmerking kunnen komen voor gratis WiFi-versterkers, wat aan je is medegedeeld.  Waarom maak je daar dan geen gebruik van?

Ah, kennelijk net in de voorbereiding van dit bericht nog eens opnieuw door @Erwin_ aangeboden.

 

Ik heb ook eens met een tool een wifi scan gedaan en daar bleek dat er nogal wat routers/wifipunten in de buurt zijn (ongeveer 45) dus kan me voorstellen dat we elkaar toch een beetje in de weg zitten

45 stuks - mag je je nog gelukkig prijzen.
Kwam ik anderhalf jaar of wat aan pakweg 89 stuks.
Inmiddels is dat al weer toegenomen. Zie een test zojuist gemaakt met zelfde tooltje hieronder.
(De bovenste betreffen WiFi-punten van mezelf).  :sunglasses:

Die “WiFi-bridge” betreffen twee KPN Super WiFi punten.
De 2e reeks met zelfde SSID is het 2e schoteltje circa 18 meter aan de overkant van de straat.
(Voor meer achtergrond info over die set-up zie < deze reactie > ).

 

Reputatie 3
Badge

Dat zijn nogal wat netwerken, @bnwgraaf . Wat we kunnen proberen is dat ik jou 2 wifi versterkers stuur. Die moeten bedraaad en op tactische plekken in huis aangesloten worden.

Deze hebben ook 5Ghz aan boord. Voel jij hier iets voor? 

Hoi Erwin,

Dat klinkt inderdaad goed! Ondanks dat de router geen 5Ghz heeft, beschik ik dan daarmee wel over?
Ik zal even moeten kijken waar ik bedrading aan kan leggen, maar al zou ik er maar eentje op de beneden verdieping hebben, dan heb ik dus in ieder geval 5Ghz?
Naar boven moet even een doorgang voor de kabel gezocht worden.

@Erwin_  en @Babylonia :

Ik had bij de Wifi manager niets aangeboden zien worden en ging er dan vanuit dat ik er niet voor in aanmerking zou komen!

Bedankt beiden voor je snelle reactie!

 

@Babylonia 107 stuks…. dan kunnen we hier in de buurt nog het nodige opbouwen! :sunglasses:

@bnwgraaf : ik heb het verzoek om jou twee van die Experia Wifi's te sturen zojuist gedaan. Ik verwacht dat je op korte termijn een sms’je krijgt met logistieke informatie. (ik weet het niet zeker maar volgens mij worden ze bij huis bezorgd)

Deze 2 versterkers zullen de wifi functie van de v8 overnemen. De v8 speelt op dat moment dus geen rol meer bij het draadloze internet. 

Herstel: Ze gaan naar een afleverpunt. Volgens mij een plus bij jou in de buurt. :-)

Reputatie 3
Badge

Hallo @Erwin_ ,

 

Hartelijk dank voor de snelle service!

Ik kreeg inderdaad zojuist een sms dat ik ze morgen kan ophalen! Ik b en benieuwd en laat zeker nog even weten hoe het resultaat is!

Reputatie 3
Badge

Vandaag de twee super wifi punten binnen gekregen. Ik heb er eentje bij de router in de meterkast gezet en eentje op de eerste verdieping.

Dat schrijft wel een hele hoop! De meeste apparaten pakken nu 5Ghz en de wifi internet snelheden liggen in het hele huis nu tussen 55 en 60 Mbps! Volgende mij is 60 ook zo'n beetje het maximale met mijn abonnement op mij adres (via de kabel met ik net iets meer dan 60).

Zelfs achterin de tuin meet ik nog rond de 30 a 35 Mbps!

Nogmaals hartelijk dank voor de hulp en de twee wifi punten. Dit heeft het probleem blijkbaar inderdaad opgelost!

Nog een vraag: als ik het goed gezien heb, wordt de wifi overgenomen van de router, maar instellingen voor bijvoorbeeld vaste ip adressen gebeurt nog wel door in te loggen op de Experiabox.

Daar kun je 32 ip adressen vast zetten. Dat is neem ik aan niet veranderd in de nieuwe situatie? Ik zag dat ik ook kan inloggen op de wifi punten zelf maar dat stel je geen ip adressen in.

Reputatie 7
Badge +10

Kijk, dat scheelt een slok op een borrel met die resultaten die je nu hebt.

Vaste IP-adressen blijven gewoon af te stemmen in de router zelf.
Je blijft daarbij (standaard) gebruik maken van de DHCP-server die daarin is opgenomen.
Ben blij dat je de Experia Box V8 nog hebt. → Daarin kun je voor genoeg apparaten in het netwerk vaste IP-adressen vastleggen. Met de nieuw Experia Box modellen is dat slechts maximaal 10.

Dank voor de update en fijn dat die Experia Wifi's je draadloos internet een boost hebben gegeven. 

Wat die IP adressen betreft heeft @Babylonia  het mooi verwoord.  Soms is het nog verstandig om de draadloze verbindingen die al bestonden in je telefoon/tablet/laptop even te verwijderen en opnieuw op te zetten met het nieuwe netwerk. Dat komt in sommige gevallen de stabiliteit ten goede. 

Reputatie 3
Badge

Jullie bedankt voor de hulp; het heeft veel geholpen!