Beantwoord

superwifi - hoe ver van elkaar kunnen ze geplaatst worden

  • 16 November 2020
  • 5 reacties
  • 3365 keer bekeken

Wij hebben in huis 3 WiFi punten met superwifi. Nu wil ik het signaal ook in het tuinhuis hebben, dat is ongeveer 15-20 meter verderop in de tuin. Redt een nieuw punt in het tuinhuis dat? Of moet ik gaan bekabelen? Voordat ik een extra WiFi punt koop wil ik dat even weten, want die apparaten zijn aardig prijzig… bedankt alvast voor de informatie! Vriendelijke groeten, Belinda

icon

Beste antwoord door wjb 16 November 2020, 00:29

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

5 reacties

Reputatie 7

Dat is sterk afhankelijk van wat er allemaal tussen zit. Een spouwmuur en hoogrendements isolatieglas kunnen killing zijn voor de wifi.

Installeer eens de app WiFi Analyzer op een Android telefoon of tablet en meet de veldsterkte van zowel 2.4GHz als 5GHz in dat tuinhuis.

Hoeveel dBm meet je?

Bedankt voor je reactie, dat gaan we proberen!

Reputatie 7
Badge +10

Nu wil ik het signaal ook in het tuinhuis hebben, dat is ongeveer 15-20 meter verderop in de tuin. Redt een nieuw punt in het tuinhuis dat?

Als je twee SuperWiFi schijfjes “in het zicht” (zonder obstakels) naar elkaar richt gaat dat prima.
Dat is althans mijn eigen ervaring met wat ik toevallig gisteren heb uitgetest, tussen twee appartementen / bovenwoningen tegenover elkaar met de overkant van de straat - ca. 18 meter.

Het eerste Super Wif-punt bij mezelf achter een dubbelglas raam vanaf de eerste verdieping naar buiten gericht --naar de overkant--. Het andere Super Wif-punt precies vanaf een vergelijkbare plek aan de overzijde precies weer terug gericht naar hier. (Schijfjes “loodrecht” naar elkaar gericht).

In de woonkamer “achter het raam” bij de overburen hield ik van een 100/100 Mbps basis glasvezelverbinding via smartphone en/of laptop achter die WiFi “daar” pakweg 94 Mbps download, en 70-80 Mbps upload van over.  (Te bedenken dat ikzelf hier thuis als download bekabeld of via WiFi nooit boven pakweg 95,5 Mbps download ben gekomen = voormalig Telfort en ca. 130 Mbps upload).

Ik begin steeds meer die “SuperWifi” op waarde te schatten !!!  (Zie eerdere uitgebreide test).
Eerder had ik al wel al ervaring met speciale “Ubiquiti Gen 2 Nano Beams” als draadloze verbinding tussen twee gebouwen waar ongeveer 75 meter draadloos werd overbrugt.

Vanuit een vergelijkbare opzet heb ik dat nu gedaan met twee “SuperWiFi's” op kortere afstand.
Voordeel van zo'n SuperWiFi tegenover zo'n Ubiquiti Nano Beam is, dat die SuperWiFi's meteen tevens WiFi Access Points zijn.  Twee Nano Beams is alleen een onderlinge “punt naar punt” (point-to-point) draadloze verbinding. Daar kun je niet nog eens direct apparaten via WiFi op verbinden.
(Hooguit door erachter dan weer via een switch extra WiFi Access Points op aan te sluiten).

Bedankt voor je reactie @Babylonia! Door jouw reactie kwam ik op het idee om de versterker van zolder te pakken en die in het tuinhuis neer te zetten. Een extra versterker hadden we al gekocht om het signaal van de woonkamer naar het tuinhuis te zenden. We hoopten dat dat voldoende zou zijn, maar dat werkte dus niet, signaal was te zwak in het tuinhuis. Nu heb ik dus die van zolder gepakt en in het tuinhuis gezet. Afstand is 20 meter en er zit alleen 2x dubbel glas tussen. Resultaat: WiFi in het tuinhuis! We verliezen wel in snelheid, van 185 mbps naar 95mbps downloadsnelheid. Dat is prima voor Netflix, YouTube en de telefoons van de kids. Signaal is sterk en ononderbroken. Dus ik koop er nog één bij voor het tuinhuis, dan zijn de WiFi problemen daar ook opgelost. Ben super blij met de Super WiFi van KPN! :-)

Reputatie 7
Badge +10

Kijk eens, dus ook bij U een praktisch prima werkbare oplossing.  :thumbsup:

Een hogere snelheid “boven” 100 Mbps heb ik hier niet kunnen testen, omdat ik geen hogere snelheid afneem. Het maximum (met speedtest) was me om die reden niet bekend.

Met een abonnement van U van naar ik inschat 200 Mbps, en nu ook ongeveer 95 Mbps op 20 meter afstand is dat kennelijk ongeveer het maximum.  Een prima werkbaar resultaat.

Een set-up die naar ik denk in veel vergelijkbare situaties een oplossing kan bieden.
Dus mensen, houd dit soort opties met KPN SuperWifi als uitbreiding in het achterhoofd. :wink: