Vraag

Smerige praktijken KPN glasvezel uitrol.

  • 23 April 2020
  • 11 reacties
  • 380 keer bekeken

Reputatie 2

 

KPN is samen met VodafoneZiggo de grootste aanbieder van vast internet & Televisie. Deze sterke duopolie positie misbruiken beide bedrijven om opkomende concurrentie de kop in te drukken. Vergeet niet dat KPN zo groot is geworden vanwege het feit dat het jaren lang een staatsbedrijf is geweest en daarmee dus heel wat voordelen heeft verworven. 
 

De situatie in de Haagse wijk Segbroek staat symbool voor een hele reeks van plekken waar KPN de glasvezelplannen van opkomende concurrenten frustreerde. Zo heeft KPN het voor E-Fiber onmogelijk gemaakt om in een deel van Breda glasvezel aan te leggen. Zodra bekend werd dat E-Fiber daar glasvezel wilde gaan uitrollen melde KPN dat zij ook voornemens was om daar een glasvezelnetwerk aan te gaan leggen. E-Fiber moest zich daardoor terugtrekken omdat het voor deze relatief kleine aanbieder niet rendabel zou zijn om een netwerkt te bouwen naast KPN. Overigens had E-Fiber beloofd veel meer huishoudens en huishoudens buiten de kernen aan te sluiten. Tot nu toe ligt er nog steeds geen volledig glasvezel netwerk in dat deel van Breda.

T-Mobile kondigde iets meer dan 1,5 jaar geleden aan om glasvezel aan te gaan leggen in de Haagse wijk Segbroek. Dat voelde als hete adem in de nek van KPN. Daarom besloot het ‘koninklijke’ bedrijf om in die wijk ook glasvezel aan te gaan leggen. Dit zou er toe leiden dat er in de nabije toekomst twee netwerken, in één wijk naast elkaar zouden bestaan. Dat betekend dat de straten 2x opengebroken zouden moeten worden en dat huishoudens twee verschillende glasvezelaansluitingen zouden krijgen. KPN besloot om toch met T-Mobile & Co in gesprek te gaan. Gisteren werd bekend dat KPN die gesprekken met investeringsmaatschappij Primevest (investeerder van het T-Mobile glasvezelnetwerk) gestaakt te hebben. KPN wil geen gebruik maken van het Primevest wholesale aanbod. Dat Wholesale aanbod zou betekenen dat KPN gebruik zou gaan maken van het T-Mobile/Primevest netwerk. 
Na het afzien van dit aanbod besloot KPN om toch te beginnen met de uitrol van een eigen glasvezelnetwerk. 
 

Kortom KPN is bezig met smerige praktijken om het voor de concurrentie onmogelijk te maken om glasvezelnetwerken op te zetten. Er zijn genoeg plekken waar nog geen glasvezel ligt en waar KPN dus heel wat bewoners blij zou kunnen maken. KPN kiest er liever voor om agressief de concurrentie aan te vallen door overal plannen bekend te maken en vervolgens heel lang te doen over de uitrol. Mijn oproep aan KPN is: Werk samen met zoveel mogelijk glasvezelaanbieders, gebruik elkaars netwerk en zorg ervoor dat heel Nederland zo snel als mogelijk aangesloten is op Glasvezel!
 

 


11 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Het gebeurt ook heel vaak dat mensen helemaal niets anders willen dan KPN. Bij ons konden we ook inschrijven voor glasvezel. Maar er heeft maar 35 % van de aansluitingen zich aangemeld ofzo. Dit omdat KPN er niet bij zit. 35 % is te weinig. Dus nu gebeurt er niets. Fijn...

Als ik morgen glasvezel kan krijgen van aanbieder X i.p.v glasvezel bij KPN over 2 jaar, dan kun je wel raden waar ik voor ga kiezen.

 

Reputatie 2

@Nick83,

 

dat klopt inderdaad. Die andere glasvezelaanbieders nodigen KPN vaak wel uit om hun diensten via dat netwerk middels Wholesale aanbod aan te bieden. Maar KPN sluit dat altijd uit. Vandaar mijn oproep dat KPN ook dat zij hun diensten ook via andere netwerken gaan leveren. 

Reputatie 2

@JanD,

ik snap wel dat je bij KPN wilt blijven. Maar meer concurrentie op de glasvezelmarkt betekend lagere prijzen. Ook betekent meer concurrentie dat de uitrol van glasvezel sneller zal gaan en dat ook mensen die in buitengebieden wonen aangesloten zullen worden. Tevens ben ik van mening dat alle netwerken volledig open moeten zijn. Zodat netwerkaanbieders en providers op elkaars netwerken kunnen roamen. Dus in dat geval zou je op het netwerk van aanbieder X gewoon KPN kunnen behouden. 

@JanD,

ik snap wel dat je bij KPN wilt blijven. Maar meer concurrentie op de glasvezelmarkt betekend lagere prijzen. Ook betekent meer concurrentie dat de uitrol van glasvezel sneller zal gaan en dat ook mensen die in buitengebieden wonen aangesloten zullen worden. 

Hallo @Stefan.1997 , dan heb je me verkeerd ingeschat, ik wil dolgraag glasvezel, niet omdat het moet, maar omdat het kan, om de slogan van een concurrent te gebruiken en zou ik dus kiezen voor aanbieder X.

Ik ben nu ook geen klant van KPN, maar van TFT.

 

Reputatie 7
Badge +24

@Nick83,

 

dat klopt inderdaad. Die andere glasvezelaanbieders nodigen KPN vaak wel uit om hun diensten via dat netwerk middels Wholesale aanbod aan te bieden. Maar KPN sluit dat altijd uit. Vandaar mijn oproep dat KPN ook dat zij hun diensten ook via andere netwerken gaan leveren. 

KPN moet wel "huur" betalen om op andere netwerken te mogen leveren. En die is vaak te hoog naar de zin van KPN.

Reputatie 2

@Nick83,

Ook daar heb je weer gelijk in. Echter, In het geval van Segbroek bood T-Mobile, KPN de mogelijkheid om op het netwerk van Primevest/T-Mobile te roamen via een Wholesale aanbod. Deze prijzen lagen ver onder de prijzen die KPN vraagt voor het gebruik van haar netwerk. T-Mobile vroeg daarvoor in de plaats ook lagere prijzen voor het gebruik van het KPN Netwerk. Maar dat wilde KPN niet. 
 

Reputatie 7
Badge +17

Hoi @Stefan.1997, Bedankt voor je bericht. Omdat ik er het fijne niet van weet, kan ik er niet op ingaan zoals je wenst of zo 1..2..3..  regelen dat we je wens waarmaken. Nick geeft al aan dat huur o.a. meespeelt. Wij moeten overigens ons netwerk ook (altijd) delen. Iedereen mag op ons netwerk leveren. Dit is bij wet geregeld. Tuurlijk kan niet één provider overal glasvezel uitrollen en dan na de grote investering zeggen, kijk aan jongens hier hebben jullie een gratis netwerk. De investering moet terugverdiend worden. Afijn, dat is je punt helemaal niet. Ik vind het lastig om zo een harde uitspraak, waarin je zegt dat wij onze positie misbruiken en ik de details/feiten niet van weet en niet kan halen uit je verhaal, te verdedigen. Ik ga hier dus ook geen uitspraak over doen.

Vermoedelijk gaat het er allemaal toch iets anders aan toen, dan je het nu beschrijft. Althans laten we het hopen  :joy:
Wellicht kan de community je helpen met het vinden van de informatie over deze (telecom) concurrentie strijd en onze rol daarin.

Edit: kleine aanvulling alvast. De straten hoeven niet meer open gebroken te worden voor glasvezel zoals we gewend zijn waren bij koper.
 

Wij moeten overigens ons netwerk ook (altijd) delen. Iedereen mag op ons netwerk leveren. Dit is bij wet geregeld.

Nee, dat hoeft sinds kort niet meer. Zowel VodafoneZiggo als KPN zijn niet (meer in het geval van KPN) verplicht hun infrastructuur open te stellen voor anderen. KPN heeft echter direct aangegeven dat er wat hun betreft niets verandert en dat ze hun netwerk gewoon blijven openstellen voor andere aanbieders. 

Reputatie 7

KPN heeft echter direct aangegeven dat er wat hun betreft niets verandert en dat ze hun netwerk gewoon blijven openstellen voor andere aanbieders. 

Er komt alleen wel een ander prijskaartje aan te hangen.

Reputatie 7

Deze prijzen lagen ver onder de prijzen die KPN vraagt voor het gebruik van haar netwerk. 

T-Mobile vroeg daarvoor in de plaats ook lagere prijzen voor het gebruik van het KPN Netwerk. Maar dat wilde KPN niet. 

Dat is ook wel logisch.

T-Mobile: "Hé KPN, kom op bij deze 30.000 huishoudens in Segbroek kan je via ons netwerk lekker goedkoop jouw diensten leveren ... maar alleen als wij zo'n zelfde aanbod krijgen op jullie glasvezel netwerk."

KPN: "Daar trappen we niet in."

T-Mobile: "Shit ... ze hebben door dat dat er een paar miljoen zijn ... daar gaat ons plannetje." 

Reageer