Vraag

Snelheid glasvezel

  • 26 August 2020
  • 16 reacties
  • 206 keer bekeken

Sinds een kleine week heb ik glasvezel KPN 200/200. De gehaalde snelheden bij alle testen op alle computers, telefoons en tablet die ik heb gedaan komen niet in de buurt van een acceptabel niveau. Ruwweg een kwart van de download snelheid en soms bij upload de helft.  De monteur kwam wel wat verder met zijn recente telefoon maar bleef ook ver onder de 200/200

In laatste instantie heb ik Box12 geplaatst op een meter afstand van het NT glasvezelkastje en daarna bedraad op een laptop met 1,5 meter utp aangesloten. Resultaat 45 mbps down en 100 up.

Ook de aanschaf van een snelle usb wifiadapter leverder niets op.

Wat te doen??????

 


16 reacties

Reputatie 4
Badge +3

Sinds een kleine week heb ik glasvezel KPN 200/200. De gehaalde snelheden bij alle testen op alle computers, telefoons en tablet die ik heb gedaan komen niet in de buurt van een acceptabel niveau. Ruwweg een kwart van de download snelheid en soms bij upload de helft.  De monteur kwam wel wat verder met zijn recente telefoon maar bleef ook ver onder de 200/200

In laatste instantie heb ik Box12 geplaatst op een meter afstand van het NT glasvezelkastje en daarna bedraad op een laptop met 1,5 meter utp aangesloten. Resultaat 45 mbps down en 100 up.

Ook de aanschaf van een snelle usb wifiadapter leverder niets op.

Wat te doen??????

 


Als een KPN monteur je aansluiting compleet maakt, hoort hij de aansluiting te meten met de tablet die hij bij zich heeft. Meet de monteur al niet de snelheid conform je abonnement moet je geen akkoord geven op de oplevering van je aansluiting. Dat door corona je geen handtekening meer zet wil uiteraard niet zeggen dat je per definitie akkoord geeft zodra de monteur “internet” registreert op jouw poort (via de NT)

De kabellengte tussen nt en experiabox mag niet uit maken gebruik gewoon de bijgeleverde rode kabel

Sluit een pc aan en doe via de windows app speedtest pak dan de XS4ALL server adam

Maar draadloos moet ook kunnen

 

Ik heb het opleverrapport er nog eens op nagelezen en toen pas werd mij duidelijk dat ik blijkbaar accoord ben gegaan met onwaarschijnlijk hoge snelheden die in het rapport genoemd worden. Ik heb trouwens geen tablet gezien. De monteur had alleen een mobiele telefoon waarop hij mij inderdaad wat resultaten heeft getoond maar zeker niet overeenkomstig de waarden die in het rapport genoemd worden. Trouwens al zouden die waarden op de ochtend van de installatie daadwerkelijk bereikt zijn, dan kan het tocn niet zo zijn dat ze dezelfde dag gezakt zijn naar een onaanvaardbaar laag niveau: onder de 50 Mbps down en rond de 100 Mbps up en dan ook altijd.

Nogmaals: hoe kan ik dit bij KPN aan de orde stellen?

wat heeft U in mijn kpn staan staat daar 200/200 of moet dit nog actief worden

https://www.kpn.com/service/mijnkpn/uitleg.htm

In mijn KPN worden geen producten vermeld en ik kan ze ook niet toevoegen. Ik heb vandaag wel mijn eerste factuur ontvangen met de melding “Hussel Internet 200 Mbit/s”

heeft U ook al een pc bedraad aangesloten op de v12 om even een test uit te voeren

Ja zeker, helaas met hetzelfde minimale resultaat.

Hallo @CoppiCoppi , war voor glasvezelkast heb je, een kleine vierkante zwarte of anderszins?

Het helpt ook wel eens de glaskast minimaal 2 minuten van de stroom te halen en dan weer op te starten en daarna de modem herstarten.

 

Hoewel ik dat al eerder geprobeerd had, heb ik het vandaag nog maar eens gedaan. Helaas zonder resultaat.

Hoewel ik dat al eerder geprobeerd had, heb ik het vandaag nog maar eens gedaan. Helaas zonder resultaat.

Hallo @CoppiCoppi , nogmaals de vraag, welke kast heb je, de vierkante zwarte of anderszins?

 

Het is een zwart kasje met 4 leds aan de bovenkant, waarvan er één, met de aanduiding alarm, niet brandt. Linksonder zit een aan/uit/reset knopje.

Sorry dat ik deze details niet gelijk genoemd heb en alvast bedankt voor de hulp

Reputatie 4
Badge +3

Het is een zwart kasje met 4 leds aan de bovenkant, waarvan er één, met de aanduiding alarm, niet brandt. Linksonder zit een aan/uit/reset knopje.

Sorry dat ik deze details niet gelijk genoemd heb en alvast bedankt voor de hulp


Dit betreft dus een Nokia ONT kastje en bent dus aangesloten op GPON.

Als je rechtstreeks op de Experiabox met een UTP kabel aangesloten bent geweest en je haalt de snelheid nog steeds niet, dan moet KPN dit oplossen. Dit kan je opnieuw aanmelden. Op dit forum zijn ook KPN medewerkers actief. Je kan alvast even je forum profiel gegevens invullen, dan kunnen ze je verder helpen. Deze gegevens zijn alleen zichtbaar voor KPN medewerkers en niet voor andere klanten.

Reputatie 7
Badge +13

@CoppiCoppi Welkom op het KPN Forum. Heb je nog contact gehad met KPN? Als wij nog iets voor je kunnen doen laat het dan gerust even weten. Zou je dan wel jouw profiel verder kunnen aanvullen? Dan kan ik even meekijken. Voor direct contact kun je ook altijd even bellen met de collega's van de Klantenservice op 0800-0402. Dan helpen ze je meteen even verder!

Ja, er is uitgebeid contact geweest met KPN en dat heeft geleid tot het bezoek van een monteur op maandag 31 augustus. Aanvankelijk kwam ook hij tot teleurstellende resultaten maar na het vervangen van de utp-kabel tussen modem en ONT bleek dat het probleem in die kabel zat. Kabel vervangen en probleem opgelost, althans op zijn laptop. Ook op mijn laptop, telefoon en tablet waren de resultaten zeker beter, maar toch nog beneden mijn verwachting. De laptop en het tablet zijn al enkele jaren oud. De telefoon is een vrij recente Nokia 5.1 die trouwens van al mijn apparaten nog het beste resultaat geeft. en daar kan ik mee leven.

Ik heb nu een giga ethernet usb adapter in bestelling en hoop daarmee de laptop een beetje op te porren. Ik laat nog wel weten of dat lukt.

Tenslotte: ik ben toch van mening dat KPN bij het aan de man brengen van glasvezel eerlijkheidshalve een opmerking zou moeten maken in de trant van “maximale snelheden zijn alleen te bereiken op apparaten van recente datum en met daarvoor geschikte netwerkkaarten".

Reputatie 7
Badge +13

@CoppiCoppi Dan ben ik blij dat het lek nu boven is en dat je samen met de monteur de oorzaak hebt weten te vinden. Het klopt inderdaad dat voor dergelijke snelheden ook de hardware aan bepaalde eisen moet voldoen en het spijt mij dat dit niet duidelijk is gecommuniceerd. Post gerust nog even een bericht als we iets voor je kunnen doen!

Reageer