Beantwoord

Snelheid glasvezel download niet boven 500mbps, upload is wél boven de 900mbps

  • 24 March 2022
  • 18 reacties
  • 564 keer bekeken

Ik heb sinds vorige week glasvezel met het 1Gbit abonnement en het valt mij op dat de download snelheid niet boven de 500 mbps komt. Upload zit ik dik boven de 900 mbps, en dat verwacht ik voor down ook.

Ik meet via twee verschillende laptops bekabeld (CAT-6) rechtstreeks op de experiabox.

Ik heb ook een Orbi Pro router op de experiabox zitten die een Ookla speedtest module intern heeft.

Beide speedtest leveren nagenoeg hetzelfde resultaat, vaak zo rond de 450-480 mbit download.

Meerdere keren contact met klantenservice gehad. Die verwezen mij door hier naar het forum. meerdere resets gedaan, zowel van modem als het glasvezelf kastje. terug naar fabrieksinstellingen, het hele ratteplan meerdere keren...

Wat nu?

icon

Beste antwoord door XL2000 10 June 2022, 08:58

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

18 reacties

Hallo @XL2000 als je een Windows-pc hebt download dan eens de speedtest Ookla-app bij de MS-store voor een juiste speedtest, je hebt grote kans dat de snelheid dan goed weergegeven wordt.

De glasvezelkast reset je door deze minimaal 2 minuten van de stroom te halen en daarna weer te herstarten.

Succes.

 

 

Dank voor je antwoord. Ik gebruik de app, icm bekabeld internet en de reset van het kastje en modem heb ik dus meerdere keren al gedaan

Dank voor je antwoord. Ik gebruik de app, icm bekabeld internet en de reset van het kastje en modem heb ik dus meerdere keren al gedaan

Hallo @XL2000 ,dan wordt het tijd voor KPN om actie te ondernemen.

Succes.

 

Verder niks wat ik nog kan doen of proberen? Iemand van KPN nog ideeen?

 

Badge +19

Glasvezelkastje 2 minuten van de stroom halen en dan de laptop met een kabel direct op het modem zonder verdere aangesloten randapparatuur.  Dit om uit te sluiten dat het veroorzaakt wordt door iets in je eigen netwerk.  Overigens vraagt deze snelheid wel wat rekenwerk dus je moet er zeker van zijn dat je laptop deze snelheid aan kan.

Reputatie 7
Badge +16

Goedemiddag @XL2000

Ik meet via twee verschillende laptops bekabeld (CAT-6) rechtstreeks op de experiabox.

Heb je ook al met een andere kabel getest?

De opmerking van Joep1965 is een hele goede:
 

Overigens vraagt deze snelheid wel wat rekenwerk dus je moet er zeker van zijn dat je laptop deze snelheid aan kan.

Heb je dat ook al uitgesloten?

Tot slot ben ik ook benieuwd naar een screenshot van een meting (bekabelde verbinding) zonder verdere aangesloten randapparatuur?

Wil jij ook jouw klantgegevens noteren in jouw Forum profiel? Dan controleer ik de verbinding vanuit onze kant.
Graag de volgende gegevens:

  • Jouw volledige naam en geboortedatum
  • Klantnummer
  • Postcode en huisnummer
  • Laatste 3 cijfers van het rekeningnummer wat bij ons bekend is

Geef je hier een seintje als jij de gegevens aangevuld hebt? Alvast bedankt!

Goedemiddag @XL2000

Ik meet via twee verschillende laptops bekabeld (CAT-6) rechtstreeks op de experiabox.

Heb je ook al met een andere kabel getest?

>» Ja heb ik, geeft zelfde resultaat


De opmerking van Joep1965 is een hele goede:
 

Overigens vraagt deze snelheid wel wat rekenwerk dus je moet er zeker van zijn dat je laptop deze snelheid aan kan.

Heb je dat ook al uitgesloten?

>» Ik denk het wel, qua upload snelheid gaat dat iig goed, en met mijn andere laptop krijg ik dezelfde resultaten
Tot slot ben ik ook benieuwd naar een screenshot van een meting (bekabelde verbinding) zonder verdere aangesloten randapparatuur?


Wil jij ook jouw klantgegevens noteren in jouw Forum profiel? Dan controleer ik de verbinding vanuit onze kant.
Graag de volgende gegevens:

  • Jouw volledige naam en geboortedatum
  • Klantnummer
  • Postcode en huisnummer
  • Laatste 3 cijfers van het rekeningnummer wat bij ons bekend is

Geef je hier een seintje als jij de gegevens aangevuld hebt? Alvast bedankt!

>» Ik heb alles aangepast. Laatste 3 cijfers rekeningnummer kan ik nergens invullen

 

@Shyrin_ kan je hier verder mee?

1107321387

@Shyrin_ dit is van zojuist, met nieuwe kabel, zonder andere apparatuur, rechtstreeks op de experiabox. Ik heb de test meerdere keren gedaan, allemaal zo goed als hetzelfde resultaat

@Shyrin_ of andere moderators; ik lees op dit forum dat er verschillende meldingen zijn van mensen die "geknepen” worden op hun download snelheid. Lijkt iets te maken te hebben met een contractuele glitch. Zou het kunnen zijn dat ik bij jullie misschien op een 500 Mbit contract sta ipv 1000 Mbit / 1 Gbit?

Ik lees op verschillende topics dat monteurs niks kunnen doen, en het administratief doorgezet moet worden. Kan iemand dat checken?

Reputatie 7
Badge +16

Bedankt voor jouw reactie, @XL2000!


Voor zover ik het kan controleren op afstand, staat alles vanuit onze kant goed: ook administratief. Geen aanwijsbare reden waarom je geen hogere downloadsnelheid haalt.
Even op een rij:

  • Het modem en het glasvezelkastje zijn gereset
  • Je hebt meerdere malen een snelheidstest gedaan, met iedere keer om en nabij hetzelfde resultaat, laptops rechtstreeks aangesloten op het modem
  • Je hebt de snelheid gemeten op 2 verschillende laptops, ook met een andere kabel

De uploadsnelheid haal je wel, dus dan zou je denken dat het met de lijn wel goed zit.

Heeft één van jullie nog een toevoeging of een andere suggestie @NHendriks of @LaurensZalm? Ik ben daar even benieuwd naar!

Reputatie 7
Badge +11

Heeft één van jullie nog een toevoeging of een andere suggestie @NHendriks of @LaurensZalm? Ik ben daar even benieuwd naar!

9 van de 10 keer is het medium waarmee gemeten wordt niet geschikt om de gigabit snelheid daadwerkelijk te verwerken. In mijn PC is bijvoorbeeld de Kingston SATA SSD de bottleneck, upload ruim boven de 900 maar download veel lager. Komt omdat schrijven (dus downloaden) op een SSD niet zo snel gaat als lezen (upload). Daar is niets aan te doen behalve snellere SSD's plaatsen maar in veel gevallen is het een combinatie van meerdere zaken, SATA zal bijvoorbeeld nooit zo snel kunnen werken als NVMe opslag.

Dank voor jullie antwoorden.

@NHendriks ik ben wel benieuwd hoe iemand dan ooit tot een juiste meting kan komen.

Als ik kijk naar de performance van mijn SSD tijdens de test zie ik ook niet een noemenswaarde stijging in activiteit. Binnen de windows task manager zie ik niet dat deze op 100% komt te staan oid. Nu ken ik de interne werking van de Seedtest app niet, maar het ziet er niet naar uit dat hij honderden MBs van of naar mn SSD aan het pompen is.

Tevens heb ik een Netgear Orbi Pro voor mijn thuis-netwerk. Deze heeft een ingebouwde speedtest (ook van Ookla) maar geen SSD. Deze geeft om en nabij dezelfde waardes terug bij de speedtest. Overigens koppel ik deze los van de experiabox als ik de speedtest draai op de laptop.

Om de boel uit te sluiten neem ik vanavond mn laptop me naar m’n ouders, die hebben gigabit aansluiting van Ziggo, eens kijken of de Speedtest daar wel de full pull haalt, maar ik heb toch het gevoel dat het niet aan mn laptop ligt. ook niet aan de fysieke aansluiting omdat de upload wel boven 900 mbit uitkomt…

Zou het kunnen zijn dat de centrale bandbreedte te kort komt voor alle aansluitingen die nu geactiveed worden in de buurt/straat?

Reputatie 7
Badge +16

Zou het kunnen zijn dat de centrale bandbreedte te kort komt voor alle aansluitingen die nu geactiveed worden in de buurt/straat?


Kan… Oorzaak van het probleem kan ook aan het NT of in de wijkcentrale liggen. Dat zal een monteur ter plekke moeten uitsluiten.
Voordat we een afspraak met een monteur inplannen, willen we alles zoveel mogelijk (op afstand) gecontroleerd en afgevinkt hebben. De kosten van een monteur zijn €60,-. Als het probleem in het KPN domein zit (dat is alles buitenshuis tot en met het israpunt) dan zijn de eenmalige kosten voor ons. Ligt het probleem niet bij ons, dan zijn de kosten voor jou.
 

Om de boel uit te sluiten neem ik vanavond mn laptop me naar m’n ouders, die hebben gigabit aansluiting van Ziggo, eens kijken of de Speedtest daar wel de full pull haalt, maar ik heb toch het gevoel dat het niet aan mn laptop ligt. ook niet aan de fysieke aansluiting omdat de upload wel boven 900 mbit uitkomt…

Is dit gelukt om te doen en wat zijn je bevindingen?

Hallo @XL2000 de download bij Ziggo zal misschien bekabeld wel lukken, maar de uploadsnelheid niet, simpelweg omdat Ziggo geen synchrone snelheden aanbiedt.

 

Reputatie 7
Badge +16

We hebben niets meer van je gehoord dus ga ik ervan uit dat je het via een andere weg hebt opgelost. Anders weet je ons te vinden!

Hi allemaal, de laptop kan iig de download snelheid wel aan. ik heb nu nog steeds iets onder de 500 mbit down. Ik ga een afpsraak met de monteur maken denk ik, ook omdat ik op verschillende momenten op de dag geen verbetering zie.

ik ben benieuwd wat de monteur gaat vinden

Hey allemaal,

De monteur is deze week geweest, en nog een monteur, en nog een ;)

De “Argus”, het apparaat dat de lijn meet bij Kpn gaf zowel voor als na de modem 1GB aan up en down, dus dat was goed.

Toch kon niet verklaard worden waarom er wisselend resultaat kwam op de randapparatuur, ook van de heren van KPN zelf.

Uiteindelijk is de XGS-PON kastje vervangen (het zwarte glasvezel kastje) en een V12 neergezet.

Dat heeft het resultaat wel zeker flink verbeterd.

Dus met deze aanpssingen zeg ik case closed!

Dank voor alle hulp en geduld!

Reputatie 7
Badge +16

Ik ben blij verrast met jouw terugkoppeling en erg fijn dat de monteursbezoeken toch een flinke verbetering hebben opgeleverd!

Geen dank en mocht je in de toekomst nog eens vragen hebben of ergens tegenaan lopen, dan weet je ons te vinden.