Vraag

Soms snelle, maar meestal zeer trage wifi bij uitstekende signaalsterkte en optimale bekabelde snelheid

  • 15 March 2021
  • 50 reacties
  • 601 keer bekeken

Ik heb een Experiabox V 10 met twee Wifiversterkers. De bekabelde snelheid constant rond 98 Mbps (abonnement: 100). Wifi signaal constant en sterk, Wifisnelheid is heel wisselend, soms prima, meestal waardeloos (15-35), ook als ik naast de versterker ga staan. Hoe los ik dit op?


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

50 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Je zit dan wel op de 5Ghz band? Snelheid via de kabel is wel nog steeds stabiel? Na de het opnieuw installeren de WiFi manager nog eens doorlopen? 

Ik heb inmiddels wel in de gaten hoe de vork in de steel zit. Het signaal op de 5 Ghz is behoorlijk constant en van zeer goede kwaliteit. Maar helaas switch ik veel te snel weer naar 2,4 Ghz, waarvan het signaal dan wel goed is, maar de snelheid niet constant en vaak veel te laag, ook als ik hem op een kanaal zet, dat niet in de buurt van dat van de buren ligt. Ik vang dat nu op door de Experia Box Wifi in te schakelen, de 2,4 Ghz ervan uit te zetten, de naam van het 5Ghz netwerk te veranderen en dan daar handmatig op in te loggen. Aan de Experia versterkers heb ik zo niets, want die kan ik zo niet instellen vanwege de niet uit te schakelen bandsteering. Als ik wat verder van het modem kom moet ik nu handmatig naar 2,4 Ghz gaan om ook dan nog wat signaal te hebben. Ik vind dit wel erg gekunsteld, maar beter krijg ik het niet.

Oh, ja, en de Experia Box zet 2,4 Ghz ook voortdurend op een kanaal waar het al erg druk is. Beetje vervelend automatisme, dat ik inmiddels natuurlijk wel omzeild heb. 

 

Reputatie 7
Badge +20

Kijk, daar ben je al een stuk verder. De bandsteering lijkt dus roet in eten te gooien, want de 5 GHz band is wel goed geef je aan. Dit zou zo moeten zijn, maar dit kan nog wel eens zijn dat de apparaten nog de 2,4 GHz als voorkeur hebben. Mijn vraag is dus, heb je alle appraten die WiFi gebruiken als een van de WiFi gehad? Dus echt het netwerk helemaal vergeten. Dan alles resetten en het WiFi netwerk als nieuw instellen en dan alle apparaten toevoegen. Zo kunnen wij nog eens uitsluiten of dat een rol speelt. Anders moet ik toch eens verder gaan kijken welke hulplijnen ik nog in kan schakelen. 

 

Dank voor deze suggestie. Maar van deze zinnen ontgaat mij toch even de juiste betekenis:

Mijn vraag is dus, heb je alle appraten die WiFi gebruiken als een van de WiFi gehad? Dus echt het netwerk helemaal vergeten. Dan alles resetten en het WiFi netwerk als nieuw instellen en dan alle apparaten toevoegen.

Wil je dat nog even toelichten?

Reputatie 7
Badge +30

Typefoutje! ‘als een’ moet zijn ‘al eens’. Als jij al je apparaten kiest voor de optie ‘netwerk vergeten', dan verdwijnt de netwerknaam even uit het apparaat. Als je dan gaat resetten en je Wifi netwerk weer opnieuw instelt, voeg dan alle apparaten één voor één opnieuw toe.

Geprobeerd. Zelfde verhaal helaas.

Reputatie 7
Badge +20

Wat waardeloos zeg. Ik zie dat je jouw 2.4 GHz frequentie uit hebt staan op de V10. Is dat bewust? Zet die nog eens aan, wordt het dan beter? Deze heeft een groter bereik dan de 5 GHz, maar kan qua snelheden iets minder aan. Maar een stabiele verbinding is fijner dan een die steeds schommelt. 

 

Betekent dit ook dat je nu de WiFi versterkers dus niet gebruikt? Want die schakelen namelijk de wifi op de V10 uit.

Ja, dat is nou een van die dingen, die ook al anders zijn dan ik zou verwachten. Als ik de versterkers aansluit werken ze en blijft de V10 gewoon aanstaan. Ik heb daarom juist de 2,4 GHz van de V10 afgezet, want die krijg ik "in overvloed” via de versterkers (maar dan wel op het drukste kanaal, dus dat heb ik nu vastgezet op het in mijn buurt rustige kanaal 11). En aangezien de versterkers er wat 5 Ghz betreft ook een potje van maken (zie boven) Heb ik het signaal van de V10 een andere naam gegeven, zodat ik nu bewust kan kiezen voor het 5 Ghz-signaal van de V10.

Als ik de 2,4 Ghz van de V10 weer aanzet ben ik gezien de eerder beschreven problematiek mijn mooie snelle 5 Ghz helemaal kwijt en dat wil ik niet.

Reputatie 7
Badge +20

De Experia Wifi's moeten de wifi van de V10 uitzetten, maar dat doen ze dus niet. Zeker dat het de Experia Wifi's betreft? Je mag ook even een foto sturen van de versterker. Ik heb namelijk het vermoeden dat je andere apparatuur hebt die niet gebruik maakt van mesh waardoor het allemaal niet zo vloeiend loopt. 

Dat vermoeden is onjuist, zie ook in een van mijn reacties hierboven, toen daar ook al aan getwijfeld werd. Ik gebruik uitsluitend door KPN geleverde apparatuur. Hierbij dan nog maar een keer hetzelfde plaatje: 

 

Reputatie 7
Badge +20

Ik vind het zo gek. Mag ik meekijken naar jouw netwerk? En hoe heb je ze aangesloten? Gewoon allebei met een kabel op het modem? Modem is ook eens gereset toch?

Ik heb ook nog een actie van mijn kant uitgevoerd met betrekking tot de wifi. Optimalisatie van de wifi, is het nu beter?

Ok. Beide bekabeld aangesloten. Modem is al vele malen gereset. Merk verder geen verandering.

Reputatie 7
Badge +20

Ik ben een beetje door de opties heen ben ik bang. Want de Experia Wifi zou gewoon die van de V10 over moeten nemen, Dus die moet helemaal uit en dan de Experia Wifi's het werk laten doen. Maar niets lijkt te werken. Mijn enige optie is eigenlijk nog om op eigen kosten een wifi monteur te laten komen. 

En dat is me nu net een beetje te duur voor iets, dat eigenlijk gewoon goed zou moeten werken voor het bedrag, dat ik er maandelijks voor betaal.

Reputatie 7
Badge +20

Dat kan ik begrijpen. Wifi is soms gewoon grillig en dat maakt het lastig. Dit kan verstoord worden door factoren waar jij en ik geen invloed op hebben bijvoorbeeld. Alleen kunnen wij dit soms sturen zodat het verbeterd. Maar als ik kijk naar de uitkomst van de Wifi manager, dan is de snelheid gewoon goed.

Nou zijn de rapen helemaal gaar. De Experia Box V10 heeft zijn leven "gebeterd” en staat nu, zoals het eigenlijk hoort met twee Experia versterkers, weer op uit. Daardoor kan ik niet meer kiezen voor 5,4 GHz en ben ik weer terug naar de situatie, waarbij ik meestal terecht kom op 2,4 GHz met de eerder al gemelde wisselende snelheden ergens tussen 20 en 60 Mb/s. Bah!!

Als ik een Fritz!Box zou aanschaffen, zou ik dan van de ellende af kunnen zijn? Want een V12 krijg ik de eerste jaren toch niet.

Reputatie 7
Badge +20

Zo zou het moeten werken inderdaad. De Experia Wifi's moeten dan uit zichzelf de beste verbinding pakken. Schommelt die snelheid echt omdat er steeds tussen de frequentie geschakeld wordt? Of maakt dat niet uit?

En ja met de Fritz zou je daar geenlast meer van hebben, daar kun je de wifi zo instellen als je maar wilt. met de Box 12 zou je vooralsnog 2 wifi netwerken naast elkaar hebben, een van de 12 en van de Experia Wifi's.

Nee, het soms heen en weer schakelen tussen de frequenties is niet het primaire probleem. De oorzaak is de zeer wisselende snelheid van het 2,4 Ghz signaal. Er zijn momenten, waarop die zo'n 150 Mb/s is, maar soms komt het ook niet hoger dan 20-30, terwijl ik met mijn apparatuur bijna bovenop de Experia versterker zit zonder muur of wat ook ertussen. Het moet beter kunnen. Mijn vriendin heeft Zeelandnet met 200 Mb/s en dat haalt de 2,4Ghz dan in wifi natuurlijk niet helemaal, maar het is wel vrijwel constant 160 Mb/s als ik op dezelfde afstand van het modem zit.

Ik heb ooit die versterkers van KPN gekregen, omdat de Experia Box V10 niet voldeed, maar ik kan niet zeggen, dat het er beter op is geworden. Volgens mij is die Experia Box gewoon gaar.

Reputatie 7
Badge +20

Als de Experia box raar is, dan zou de snelheid via de kabel ook moeten schommelen. Die is wel constant toch?

Ja, die is constant. Ik denk, dat alleen het "wifi-deel” van de Experia Box dan niet deugt.

Reputatie 7
Badge +20

Maar die wordt uitgeschakeld als de Experia Wifi's erop aangesloten worden. En van het modem was de snelheid wel constant toch? Ik denk niet dat het direct in de hardware zit. Eerder dat het signaal verstoord wordt, dat daardoor de snelheid schommelt. 

Dat de door KPN geleverde apparatuur in ieder geval de oorzaak van alle ellende is, is wel duidelijk nu ik de ExperiaBox V10 en de Experia versterkers een paar dagen geledenheb vervangen door een Fritz!Box met een repeater: alle problemen blijken daarmee te zijn verdwenen!

Reputatie 7
Badge +20

Ja, heel bijzonder, want normaal gesproken zou dat niet uit moeten maken en moet er een oplossing te vinden zijn. Maar dit is zeker een oplossing. Blij dat de problemen nu zijn verdwenen.