Beantwoord

Sonos op v10a

  • 27 July 2019
  • 15 reacties
  • 1620 keer bekeken

Ik lees in andere topics die al gesloten zijn dat er updates zijn geweest. Ik heb sinds vrijdag een v10a en precies dezelfde problemen met mijn Sonos. Wat kan ik doen?
icon

Beste antwoord door Marina_ 30 July 2019, 13:37

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van het forum of stel je vraag in een nieuw topic.

15 reacties

Reputatie 7
Welke Sonos apparatuur heb je?
Hoe is de Sonos aangesloten in jou netwerk?
Welke problemen ervaar je?
Over welke updates heb je het?
Welke internetsnelheid haal je zowel bedraad met een kabel in je PC/laptop. En los via de WiFi met een Speedtest ?

Zou wel handig zijn om iets meer te vertellen over jou thuis situatie, anders wordt het een beetje heel erg lastig om te helpen.
Hoi,

Het gaat om een soos beam in de woonkamer en een sonos 1 op de slaapkamer.
Probleem: Muziek loopt een paar seconden, stopt vervolgens en dan gaat hij naar het volgende nummer enzovoorts. Ik speel de muziek via Spotify af. Problemen zijn zowel via de spotify app als de sonos app.

Ik las in dit topic over updates: https://nl.community.sonos.com/aankondigingen-228985/spotify-afspeel-buffer-problemen-op-het-kpn-telfort-netwerk-6768885

Snelheid haal ik bedraad 110 en met wifi 100.

Ik kreeg deze reactie van sonos:

Beste Melvin,

Dank je wel voor de diagnose. De pagina van KPN waar je naar linkt is van een probleem dat vier maanden oud is. Dat specifieke probleem voor KPN-gebruikers is al opgelost.

Het probleem dat jij hebt is deels dat een speaker een te zwak signaal krijgt van je router, dit is je slaapkamer speaker.

Echter een groter probleem dat speelt is dat het lijkt alsof je router niet goed functioneerd. Elk draadloos apparaat moet per minuut 600 'beacons' ontvangen van je router. Een slechte draadloze verbinding kan ervoor zorgen dat dit getal lager uitvalt. Je Beam krijgt een goed signaal maar ontvangt, net zoals je Play1, circa 300 beacons per minuut.

Ik raad je aan dit probleem voor te leggen bij KPN. Ze gaan mogelijk eerst je router willen resetten maar dit zal het probleem niet oplossen. Je zult een nieuwe router van KPN moeten vragen.

Ik hoor graag of dit de oplossing is voor je probleem.

Met vriendelijke groet,
Reputatie 7
Badge +19
Hoi @MelisBreunis, Handig dat je de mail van Sonos hier plaatst. Een reset is altijd mogelijk, baat het niet dan schaadt het niet. Maar het is inderdaad niet altijd gezegd dat dit een probleem oplost. Er wordt ook aangegeven dat het aan je WiFi ligt en dat je daarom een ander modem moet aanvragen. Dit doen we niet zomaar. WiFi is een draadloze verbinding en in iedere woning is dit signaal afhankelijk van andere factoren. Daarom wil ik je doorverwijzen naar onze WiFi tuner. Met deze tool krijg je wifi-advies op maat. Je kunt bijvoorbeeld wat tips krijgen om de kwaliteit te verbeteren of je krijgt het advies om een wifi-versterker te nemen. Om te bepalen wat jouw huis nodig heeft, doorloop je een aantal stappen via de Wifi Tuner. Het is belangrijk dat je de site opent op een mobiel, tablet of laptop waarmee je door het huis kunt lopen. Ik ben benieuwd naar het resultaat. Hopelijk zit hier een oplossing tussen die ervoor zorgt dat jouw Sonos optimaal werkt. Houd je mij op de hoogte? 🙂
Hoi @Marina_, bedankt voor je reactie!

Ik had de Wifi Tuner al een keer gebruikt. Heb het voor de zekerheid nog een keer gedaan. Sonos lijkt nu goed te werken. M'n snelheid is alleen wel gedaald naar 68 Mbit..?

Update: te vroeg gejuicht. Sonos hapert nog steeds..
Reputatie 7
Eigenlijk geeft sonos zelf al aan, wat ik ook al dacht,... Je speakers krijgen een te zwak signaal, en je Sonos apparaten ontvangen hierdoor te weinig stabiele WiFi om normaal aan één stuk door de kunnen spelen.

Ikzelf heb namelijk alles wel geprobeerd, rechtstreeks op de WiFi, diverse kanalen geprobeerd. En bleef last houden van hick-ups/onderbrekingen in het geluid.

Bij bekabelde verbindingen nergens last van, echter is alles bekabeld geen permanente oplossing. En heb daarom een Sonos boost gekocht. Met dat apparaat creëer je voor je Sonos een ‘eigen’ WiFi netwerk. Sindsdien nooit meer problemen of last van onderbrekingen.

Klinkt misschien gek, misschien niet de mooiste oplossing. En goedkoop is een ander verhaal. Maar het haalt enorm veel ellende weg. Een andere V10/V10A kan hierin eigenlijk geen verschil maken. Zo behoud je je ‘overige’ WiFi mooi voor je telefoon/tablet en laptops.

Wat je ook kunt doen is een eigen AccessPoint aanschaffen, deze vervangt dan je WiFi van de ExperiaBox. (Indien bedraad aangesloten aan de EB en bv geplaatst halverwege in de woning) Maar dan heb je alsnog al je apparatuur in één WiFi netwerk. Dan zeg ik op mijn beurt, neen een Boost voor alleen je speakers, ook handig mochten er ooit nog meerdere speakers bijkomen.
@JeroenB22 bedankt voor je reactie. Dit is niet helemaal de oplossing die ik had gehoopt. Ik ben net een weekje over van Ziggo naar KPN en met Ziggo had ik nooit problemen, terwijl ik daar een lagere snelheid had. Hopelijk komt er nog een andere oplossing.
Reputatie 7
Badge +19
Hoi @MelisBreunis, Dat dit niet de gewenste oplossing is, kan ik mij voorstellen. Helaas kan ik je ook geen andere oplossing bieden. Je kunt nog eens kijken of je verschil ervaart wanneer je de WiFi kanalen bij langs gaat. Dit kun jezelf aanpassen via deze servicetool. Om te beginnen kun je kanaal 1, 6 en 11 proberen. Hopelijk ervaar je een verschil op één van deze kanalen.
@Marina_ van kanaal wisselen was niet de oplossing.
Ik heb de 5ghz verbinding uit gezet via de webinterface van de modem. Daarna de versterker van het stroom gehaald, Sonos naar fabrieksinstellingen teruggezet en opnieuw geïnstalleerd. Het lijkt erop dat het nu wel werkt! Helaas is dit ook niet echt de gewenste oplossing, want heb nu geen 5ghz verbinding meer.. misschien dat KPN daarmee aan de slag kan gaan? Lijkt erop dat er ergens dus een bug zit..
Update:
Die mail van Sonos is een onzin antwoord. Begin dit jaar heeft ACN contact gezocht met Sonos aangezien ze veel Wi-Fi problemen zagen met Sonos. Oplossingen zijn aangedragen en zitten vooral aan hun kant. Zo zendt Sonos alleen maar uit op de overbezette 2.4ghz band ondanks dat de HW 5ghz aan kan. Sonos werkt dus nog niet met 5ghz.
KPN zit hier dus niet fout..
Reputatie 7
Badge +19
Hoi @MelisBreunis, Goed dat je dit aangeeft, maar we doen natuurlijk wel ons best om het toch aan de praat te krijgen. Op het forum lezen we ook dat het wel kan! Je geeft aan dat het met de 2.4ghz wel werkt. Je hoeft de 5Ghz niet uit te zetten. Splitsen helpt ook al. Het type Experia Box V10a, zendt 2 verschillende wifi signalen uit (2.4 GHz en 5 GHz). Beide signalen hebben meestal dezelfde naam (SSID) en dit kan problemen geven; niet alle apparatuur 'snapt' even goed hoe ze hier mee om moeten gaan. Wanneer je beide signalen een afzonderlijke naam geeft, kan je eigen apparatuur vervolgens zien dat dit 2 verschillende Wi-Fi signalen zijn. Je kunt deze namen wijzigen door gebruik te maken van onze servicetool voor het wijzgen van de WiFi namen. Hopelijk is het dan opgelost!
Ja, heb ik gedaan en het werkt allemaal. Sonos op 2,4 en mn pc/mobiel op 5. Bedankt voor jullie hulp!
Reputatie 7
Badge +19
@MelisBreunis, Super! Duurde even, maar dan heb je het in ieder geval weer aan de praat! Mocht je toch weer tegen problemen aanlopen, dan is het advies van @JeroenB22 goed om in gedachten te houden. (hoop dat het niet hoeft) Veel plezier en nu kun je eindelijk weer genieten van je Sonos!

@MelisBreunis

, Super! Duurde even, maar dan heb je het in ieder geval weer aan de praat! Mocht je toch weer tegen problemen aanlopen, dan is het advies van @JeroenB22 goed om in gedachten te houden. (hoop dat het niet hoeft) Veel plezier en nu kun je eindelijk weer genieten van je Sonos!

Ik heb een vraag! Ik heb alle stappen hierboven doorlopen. Sonos zit op 2,4Ghz signaal maar hij blijft ‘stotteren’ als ik tv kijken. Verder werkt de Sonos prima, ook met gebruik Spotify. Wat kan een eventuele oplossing zijn voor het ‘stotteren’

2,4 en 5ghz allebei een verschillende naam gegeven? Anders misschien een te druk kanaal? 

@MelisBreunis allebei een andere naam! Heb nu de Sonos direct gekoppeld aan KPN kastje en dat lijkt goed te gaan! Dus vooralsnog even gelukkig :)