Beantwoord

Standaard Internet + gratis glasvezelupgrade in de toekomst maar geen afgemonteerde glasvezel en geen koper aanwezig

  • 9 February 2022
  • 56 reacties
  • 1112 keer bekeken

Eind deze maand verhuizen wij naar een andere woning van bouwjaar 2012. Hier ligt al glas naar binnen, echter niet afgemonteerd. Ligt dus loos. Koper/DSL is ook niet (meer) aanwezig, alleen coax...die laatste is meer voor een ander/oranje getint forum ;)

Buiten dat ik nu XS4ALL heb en dit het liefst mee verhuis….tenslotte hangt XS4ALL nu behalve administratief nu ook technisch onder de KPN als ik alle ontvangen berichten van KPN en/of(?) XS4ALL lees. Zou nu zelfs m'n XS4ALL services onder mijnkpn moeten/kunnen hangen (helaas is het relatienummer van XS4ALL niet 10 cijfers, daar loopt het op vast). Maar goed, andere discussie, niet het uitgangspunt voor de vraag hier.

In onze nieuwe woning kan ik dus glasvezel pre-orderen en dan kan ik het volgende krijgen:

"Standaard Internet + gratis glasvezelupgrade in de toekomstbetekent dat je zo snel mogelijk aangesloten wilt worden, eerst zonder glasvezel. Je kiest nu voor KPN en maakt in de beginperiode gebruik van Standaard Internet. Zodra Glasvezel Internet aangesloten is op jouw adres, krijg je een gratis upgrade naar dit razendsnelle netwerk. Het voordeel is dat je nu al van de korting of het cadeau voor nieuwe klanten kunt genieten.

Ga je verhuizen en wordt er binnenkort glasvezel aangelegd op je nieuwe adres? Kies dan voor Standaard Internet met de gratis upgrade, zodat je niet zonder internet in je nieuwe huis zit. Je krijgt Glasvezel Internet zodra dat mogelijk is.

Als je nu een pre-order kunt doen, is dit geen garantie dat je aangesloten wordt op glasvezel. KPN kan wegens onvoorziene omstandigheden stoppen met de aanleg."

Zoals ik zei, ligt er nu alleen loze glasvezel en coax, geen ‘standaard’ oplossing zoals dsl.
Wat kan ik verwachten als ik bovenstaande nu bestel? Levergarantie? Op welke termijn?


Gezien de termijn zie ik dit stuk op het forum als een laatste hoop om met ons complete compleet pakket bij het geel-zwarte desnoods groene team te blijven op ons nieuwe adres, anders moet ik de ontsluiting van het gezin toch moeten borgen bij die anderen (luxeprobleem..? :/)

Rest van de straat/buurt/directe buren kan overigens wel provider diensten op glas bestellen. Fiber ligt er dus wel, alleen niet afgemonteerd, bij postcode check komt er een fictieve datum voor installatie glas in dec ‘22 naar voren.

 

NB: de nodige bel rondjes uiteraard al gepleegd, geen eenduidig antwoord zover de partijen bereikbaar waren, lijnen niet werden verbroken of (niet)reageren op terugbel verzoeken.

icon

Beste antwoord door Ward_ 14 February 2022, 09:44

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

56 reacties

Badge +19

U zult hiervoor bij de netwerkbeheerder moeten zijn. Kijk op kpnnetwerk.nl voor de contactgegevens.  Hier ben je bij kpn de provider en die doet niets met het aanleggen van glasvezel. 

U zult hiervoor bij de netwerkbeheerder moeten zijn. Kijk op kpnnetwerk.nl voor de contactgegevens.  Hier ben je bij kpn de provider en die doet niets met het aanleggen van glasvezel. 

Hoi Joep,

Dat is het standaard advies inderdaad wat ik overal zie als het gaat over aanleg netwerk etc. 

Specifiek gaat het er hier over dat ik bij de provider KPN iets kan bestellen (online en telefonisch) maar onduidelijk is cq zijn over hoe ze de aangegeven standaard of alternatief leveren tot de glasvezel afgemonteerd en opgeleverd is (dat laatste is inderdaad aan KPN Netwerk)

Andere providers kan ik overigens niks bestellen op glas of dsl volgens de providerchecks, doet mij vermoeden dat de optie er bij KPN (provider) wel is op basis van leverplicht of dergelijke.

Reputatie 7
Badge +12

Vul in je profiel even je postcode en huisnummer van het nieuwe adres in. Een moderator kan dan precies zien wat de status is van het glasvezel en wat er nou precies gepland is. Mogelijk dat we direct in actie kunnen komen bij een aanvraag en/of verhuizing. Anders kunnen we het ook altijd aan @Ward_ vragen.

Vul in je profiel even je postcode en huisnummer van het nieuwe adres in. Een moderator kan dan precies zien wat de status is van het glasvezel en wat er nou precies gepland is. Mogelijk dat we direct in actie kunnen komen bij een aanvraag en/of verhuizing. Anders kunnen we het ook altijd aan @Ward_ vragen.

Dank Hussel, ik hoop inderdaad op wat meer inzicht aan de achterkant.

Had m'n profiel reeds aangevuld met oude en nieuwe adresgegevens. Evenals mijn klantnummer.

Reputatie 7
Badge +10

Qua DSL mogelijkheden is het ingewikkeld. 2012 was net het jaar dat KPN overging op alleen het aanleggen van de hoofdkabel en de koperkabel naar de woning pas na aanvraag abonnement. Maar ook die laatste optie moet tegenwoordig betaald worden als er ook glas ligt.

De andere woningen hebben wel glas dus hier moet iets speciaals zijn met de status in de administratie. Zowel ik als @Ik_Hussel kunnen je adres in je profiel niet zien omdat we geen forum medewerkers zijn. Dus we moeten even wachten op 1 van die collega's die dat wel kunnen.

Qua DSL mogelijkheden is het ingewikkeld. 2012 was net het jaar dat KPN overging op alleen het aanleggen van de hoofdkabel en de koperkabel naar de woning pas na aanvraag abonnement. Maar ook die laatste optie moet tegenwoordig betaald worden als er ook glas ligt.

De andere woningen hebben wel glas dus hier moet iets speciaals zijn met de status in de administratie. Zowel ik als @Ik_Hussel kunnen je adres in je profiel niet zien omdat we geen forum medewerkers zijn. Dus we moeten even wachten op 1 van die collega's die dat wel kunnen.

Dank Ward, een eventueel verborgen oud koper draadje kunnen we dan ook uitsluiten ;)

Is dit mogelijk ook een reden waarom er destijds een loze glasvezel is gelegd en niet afgemonteerd op enig kastje?

 

Reputatie 7
Badge +10

Die niet-aangesloten kabel is waarschijnlijk meegelegd door de aannemer die bij de nieuwbouw in 2012 ook gas, water etc.. naar de woning legde. Dat gebeurde ook toen al door 1 gezamenlijke aannemer. Maar die aannemer kan de glasvezel niet afmonteren. Dat doet de aannemer van KPN Netwerk daarna. Of in dit geval dus helaas niet…

Dank voor je DM. Ik ga even voor je kijken.

 

Die niet-aangesloten kabel is waarschijnlijk meegelegd door de aannemer die bij de nieuwbouw in 2012 ook gas, water etc.. naar de woning legde. Dat gebeurde ook toen al door 1 gezamenlijke aannemer. Maar die aannemer kan de glasvezel niet afmonteren. Dat doet de aannemer van KPN Netwerk daarna. Of in dit geval dus helaas niet…

Dank voor je DM. Ik ga even voor je kijken.

Hoi Ward,
Kom je een beetje verder met de valse 'in aanbouw'?

(Ben vooral nieuwsgierig, geen druk. Begrijp heel goed dat niet alles in één dag opgelost kan worden 😏)

Reputatie 7
Badge +10

Die niet-aangesloten kabel is waarschijnlijk meegelegd door de aannemer die bij de nieuwbouw in 2012 ook gas, water etc.. naar de woning legde. Dat gebeurde ook toen al door 1 gezamenlijke aannemer. Maar die aannemer kan de glasvezel niet afmonteren. Dat doet de aannemer van KPN Netwerk daarna. Of in dit geval dus helaas niet…

Dank voor je DM. Ik ga even voor je kijken.

Hoi Ward,
Kom je een beetje verder met de valse 'in aanbouw'?

(Ben vooral nieuwsgierig, geen druk. Begrijp heel goed dat niet alles in één dag opgelost kan worden 😏)

Nee, nog geen antwoord van de collega in kwestie.

Hoi @Sander-B . Ik zie dat je al in gesprek bent met @Ward_ dus ik ga daar niet tussenspringen.

@Ward_  als mijn hulp hierbij nodig is, lees ik het graag. 

Reputatie 7
Badge +10

Nee hoor, probleem is al gevonden en wordt binnen een paar dagen opgelost. Dan zou glasvezel bestelbaar moeten zijn en hoeft deze alleen nog maar afgemonteerd te worden door KPN Netwerk in combinatie met een bestelling/verhuizing.

Nee hoor, probleem is al gevonden en wordt binnen een paar dagen opgelost. Dan zou glasvezel bestelbaar moeten zijn en hoeft deze alleen nog maar afgemonteerd te worden door KPN Netwerk in combinatie met een bestelling/verhuizing.

Dank @Ward_ , 

Zeer dankbaar dat de oorzaak van de situatie gevonden is en dat deel wordt opgelost, weet niet hoe het anders zou verlopen. Deze hobbel is in ieder geval (bijna) verholpen :)

 

Hiermee zijn we echter nog niet online, dus kom ik weer terug bij mijn oorspronkelijke vraag:

"In onze nieuwe woning kan ik dus glasvezel pre-orderen en dan kan ik het volgende krijgen:

"Standaard Internet + gratis glasvezelupgrade in de toekomst [...]”

Zoals ik zei, ligt er nu alleen loze glasvezel en coax, geen ‘standaard’ oplossing zoals dsl.
Wat kan ik verwachten als ik bovenstaande nu bestel? Levergarantie? Op welke termijn?”

 

Reputatie 7
Badge +10

De oplossing die is bedacht is om je adres op te leveren zoals het nu is. Daardoor wordt het een reguliere na-aansluiting.

Dus over een paar dagen kan je via glasvezel bestellen maar dat is geen pre-order. Dat is een normale bestelling. Die loopt binnen een dag door naar de aannemer van KPN Netwerk die dan contact met jou zoekt om de kabel af te maken in de meterkast. Normaliter staat daar 2 weken voor maar als je ze bij telefonisch contact aangeeft dat jouw kabel al in de meterkast ligt, moet dat sneller kunnen. Dat scheelt hen een graaf/boorploeg.

En omdat dat gaat op basis van een actieve opdracht van KPN als provider kan ook meteen de NT geplaatst worden en in theorie de aansluiting geactiveerd. Omdat dit een verhuizing is moet @Erwin_ nog maar even aangeven of dat laatste  meteen handig is of niet.

En omdat dat gaat op basis van een actieve opdracht van KPN als provider kan ook meteen de NT geplaatst worden en in theorie de aansluiting geactiveerd. Omdat dit een verhuizing is moet @Erwin_ nog maar even aangeven of dat laatste  meteen handig is of niet.

Daar moeten we denk ik even voorzichtig zijn. @Sander-B Zodra jij niet langer pre-order maar direct bestelbaar bent, kunnen we wel even afspreken dat ik je bel om alles even door te spreken. 

En omdat dat gaat op basis van een actieve opdracht van KPN als provider kan ook meteen de NT geplaatst worden en in theorie de aansluiting geactiveerd. Omdat dit een verhuizing is moet @Erwin_ nog maar even aangeven of dat laatste  meteen handig is of niet.

Daar moeten we denk ik even voorzichtig zijn. @Sander-B Zodra jij niet langer pre-order maar direct bestelbaar bent, kunnen we wel even afspreken dat ik je bel om alles even door te spreken. 

Dank voor de hulp en toelichting!

Als dat stuk met de aannemer inderdaad de komende dagen tot stand is gekomen (en dus weet wanneer de afmontage wordt gedaan), vind ik dat helemaal prima!

Volgende week vrijdag willen we over zijn, daar moet ik de komende dagen wel rekening mee houden ihkv oplossingen  → Uiteraard niet de KPN-deadline (of derden), in de praktijk helaas wel die van mij om zo goed als zeker in de lucht te blijven :)

Aan de voorkant nog geen wijziging te zien, bahalve dat de automatisch gegenereerde verwachtingsdatum van ‘december '22’ nu iets is opgeschoven naar achteren ‘december '22 - januari '23'.

Aan de achterkant al wel iets te zien?

 

Reputatie 7
Badge +10

Wordt morgen aan de achterkant aangepast. 

Dank Ward, dan wacht ik nog even tot morgen.

En omdat dat gaat op basis van een actieve opdracht van KPN als provider kan ook meteen de NT geplaatst worden en in theorie de aansluiting geactiveerd. Omdat dit een verhuizing is moet @Erwin_ nog maar even aangeven of dat laatste  meteen handig is of niet.

Daar moeten we denk ik even voorzichtig zijn. @Sander-B Zodra jij niet langer pre-order maar direct bestelbaar bent, kunnen we wel even afspreken dat ik je bel om alles even door te spreken. 

@Erwin_ ,

‘Ik’ ben geen pre-order meer! Wijziging is er door, zoals Ward had aangegeven.

Moet nog gebeld worden door een aannemer voor  afmontage glasvezel, zoals aangegeven.

Wat kunnen we/wil je aan provider kant al doen?

NB: Zie dat ik nu ook een reguliere verhuizing (bij Xs4all) zou kunnen indienen, reguliere plandatum provider aansluiting is dan pas 16 maart op dit moment. Mijn omzettingbericht van Xs4all naar KPN krijg ik vandaag in de bus, weet niet of dergelijke wijzigingen ergens nog roet in het eten kunnen gooien.

 

 

 

Reputatie 7
Badge +10

Inderdaad is het adres nu opgeleverd en regulier bestelbaar, ook voor een verhuizing.

 

Ik benadruk nog wel even dat er dus nog wel iets door KPN Netwerk moet worden gedaan (afmaken aansluiting in de meterkast) en dat gebeurt op basis van de order die nog moet worden ingelegd. Daarbij zit een langere doorlooptijd dan wanneer de aansluiting gewoon klaar zou zijn. Maar dit was de beste en snelste manier om dit vlot te trekken.

Dank @Ward_ ,

Check, heb 'm redelijk helder volgens mij:

  • FTU door KPN Netwerk danwel aannemer in opdracht van, alleen nog afmonteren in de meterkast.
  • NTU daaropvolgend door (KPN) provider icm order (of verhuisopdracht).

@Erwin_ ,

Vraag is of ik nu al een opdracht moet indienen of belletje van jou en/of aannemer moet afwachten?

(Las hier en daar over conflicterende bestelprocessen/orders)

Reputatie 7
Badge +10

Dank @Ward_ ,

Check, heb 'm redelijk helder volgens mij:

  • FTU door KPN Netwerk danwel aannemer in opdracht van, alleen nog afmonteren in de meterkast.
  • NTU daaropvolgend door (KPN) provider icm order (of verhuisopdracht).

@Erwin_ ,

Vraag is of ik nu al een opdracht moet indienen of belletje van jou en/of aannemer moet afwachten?

(Las hier en daar over conflicterende bestelprocessen/orders)

 

Toch niet helder dan :-)

Het is juist andersom nu we deze weg hebben gekozen.

  1. inleg order door KPN als provider (of XS4All)
  2. KPN Netwerk krijgt opdracht tot afronden FTU en meteen opdracht tot installatie NTU.
  3. Activatie diensten door provider (of zelf door middel van aansluiten Experia Box waardoor abonnement geactiveerd wordt).

De bal ligt bij Erwin en collega's. Als ze nu de order/verhuizing indienen komt de na-aansluitingsopdracht en opdracht voor plaatsen NTU maandag bij de aannemer die dan contact met jou zoekt om de aansluiting af te ronden. Dat is het moment om ze aan te geven dat de kabel al in de meterkast ligt (is nu niet te zien aan de opgeleverde status) en dat ze dus niet hoeven te graven en te schieten en dat ze snel klaar kunnen zijn met 1 huismonteur voor het aflassen.

Juist 😅

Nu nog via welke flank de bal verder naar voren mag 😉

Hoi @Sander-B .  Ik moet je bekennen dat ik even over dat stukje heen gelezen heb dat je (nog) bij XS4All zit. Ik begrijp dat je die diensten wilt verhuizen? Of wil je naar KPN?

In het laatste geval kan ik helpen door een nieuwe order in te schieten maar helaas heb ik geen toegang tot de XS-systemen.  Als jij XS4All wil verhuizen is het raadzaam om even met hun te bellen. (als je een collega daar spreekt, wijs die dan ook even op het topic, of op de beknopte uitleg van @Ward_ )

Bel ons: 020 398 76 66

Klantenservice

Voor antwoord op uw vragen over onze diensten, abonnementen, facturen, enzovoort.

Werkdagen 8.00 - 20.00 uur
Zaterdag 10.00 - 17.00 uur