Stap niet over naar toekomstig glasvezel i.c.m. een verhuizing

  • 21 June 2021
  • 16 reacties
  • 284 keer bekeken

We zijn verhuisd naar een woning waar glasvezel bijna was aangesloten. De kabel lag al in de tuin. In het oude huis zaten we nog op koper. Ik dacht slim te zijn door de verhuizing en de overstap naar glasvezel te combineren.

NOOIT DOEN.

Je krijgt niet de mogelijkheid om in de nieuwe woning de koperaansluiting te gebruiken. Je wordt direct op glasvezel gezet ook al is deze nog niet aangesloten. “Computer says no” We zitten nu dus al ruim een maand op een noodpakket met beperkte wifi en trage of niet werkende updates.


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

16 reacties

Reputatie 7

Begrijp ik je goed dat je dan maar niet moet verhuizen?

Het kopernetwerk wordt inderdaad afgekoppeld op locaties waar  glasvezel vsn KPN aanwezig is.

Is de glasvezel ondertussen al afgemonteerd op een FTU?

Heb je de status van jouw aansluiting al gecontroleerd op KPN NetwerkNL?

Tja, als ik de mails van KPN over verhuizen moet geloven had ik het verhuisbedrijf elke dag een nieuwe planning moeten geven :grinning: .

Op 24 mei is de glasvezel doorgetrokken naar binnen en zijn er twee kastjes gemonteerd. De laatste is een zwart kastje met drie groene lampjes. Of dat een FTU is weet ik niet.

KPN netwerk vertelde me de afgelopen weken dat ze geen idee hadden wanneer ze de boel draaiend zouden krijgen. Heb vanochtend de check bij KPN netwerk gedaan en daar is de uitkomst dat ik binnen 30 dagen glasvezel heb. 

Reputatie 7

De laatste is een zwart kastje met drie groene lampjes. Of dat een FTU is weet ik niet.

Het witte kastje is de FTU en het zwarte kastje is de ONT. Als die lampjes ook nog eens branden dan lijkt jouw glasvezelaansluiting fysiek operationeel te zijn.

Het betreft een zogenaamde GPON aansluiting en ik weet niet of daar nog iets centraal geactiveerd moet worden. Ik hoop dat een moderator van KPN snel zal reageren want het zou maar zo kunnen dat hier een administratief foutje de oorzaak is.

Die lampjes branden inderdaad. 

De eerste verklaring van de helpdesk was inderdaad een administratief probleem, de tweede oorzaak (na een week of twee) was een technische fout en nu is de verklaring dat ik moet wachten tot dit deel van de wijk als één geheel wordt aangesloten. Ben benieuwd of ik ooit achter de werkelijke reden kom.

Reputatie 7
Badge +17

Hallo en welkom, @Hans Johan! Bij een verhuizing en bij het afsluiten van een nieuw abonnement zullen wij altijd kiezen voor het leveren over het best beschikbare netwerk. Dat betekent dat als er glasvezel beschikbaar is of komt in de nabije toekomst, dat wij de voorkeur geven aan het leveren over glasvezel. Dit doen wij, omdat wij graag willen dat onze klanten kunnen genieten van het beste netwerk. In deze situaties is het ook niet mogelijk om aan te sluiten op het koper netwerk, hier wordt immers het signaal niet over verstuurd. Ik kan me voorstellen dat dit in jouw geval niet erg praktisch is, daar de levering van glasvezel nog niet helemaal is afgerond. Met als gevolg dat je nu nog zonder diensten zit in jouw nieuwe woning. Ik weet niet of ik hierin iets voor je kan betekenen, maar ik kijk graag even met je mee. Zou je je forumprofiel willen aanvullen met je postcode, huisnummer, geboortedatum en klantnummer? De gegevens in jouw profiel zijn alleen zichtbaar voor jou en de moderators. Geef je hier een seintje alsje jouw profiel hebt ingevuld?

Hallo Denise, ik heb de gevraagde gegevens ingevuld. 

Die lampjes branden inderdaad. 

Branden ze alle drie groen zoals op de foto ?

Als PON niet brand of groen knippert is de lijn ( nog) niet in orde. @Hans Johan 

Alle drie de lampjes branden. De LAN lijkt af en toe te knipperen.

 

Reputatie 7
Badge +11

Dat LAN knippert is geen probleem, dat hoort. Verder is daar is niets vreemds te zien. Wat doen de lampjes op het modem?

Na een herstart is het Services lampje uit. Na een tijdje wordt het oranje.

Reputatie 7
Badge +11

Hmm, waarschijnlijk een hele stomme vraag maar ik wil het toch even checken: naar welke aansluiting op het modem loopt het rode kabeltje? Is dat de WAN-poort? Heb je de V10 al een reset naar fabrieksinstellingen gegeven? Dat laatste wilt soms namelijk nog wel eens helpen. Als het power-lampje na opstarten blauw wordt gaat ie nieuwste firmware en instellingen binnenhalen. Als het lampje helemaal niet blauw wordt dan zou ik eens een monteursreset proberen: houdt de herstelknop en de resetknop op de onderkant ingedrukt tot alle lampjes uit gaan. Ook daarna moet het power-lampje weer blauw worden voor die update en het ophalen van de instellingen/aanmelden op onze servers. Als dat allemaal goed gaat en hij springt daarna alsnog terug op een rood internet-lampje en een oranje services-lampje dan durf ik wel te concluderen dat het administratief nog niet helemaal lekker loopt.

 

Als het administratief nog niet lekker zit dan kan het zijn dat er daarom geen data-sessie opgebouwd kan worden na het ophalen van de instellingen. Het feit dat PON stabiel blijft branden laat wel zien dat het Nokia-kastje goed is geactiveerd en het juiste signaal binnenkrijgt. Dat is dus al goed nieuws. Ik denk dat @Denise_ wel meer kan vertellen over de status van de levering maar ik weet niet of die nog aan het werk is. Dat zullen we moeten afwachten.

Bedankt voor de gedetailleerde uitleg. De rode kabel zit inderdaad op de WAN poort. En ik heb een reset met een saté prikker gedaan. Heb toen niet opgelet of het power lampje blauw werd.

Ik zal de monteursreset ook eens proberen. Weet niet of het vandaag al lukt..

Nogmaals dank NHendriks. We hebben nu verbinding!!!

Of het nu te maken heeft met een wazig mailtje dat ik kreeg met het onderwerp “Je verhuizing komt dichterbij” met een onwerkbare link terwijl we hier al 6 weken wonen of de monteursreset, het werkt nu.

Ik kan een boek open doen over de administratie en de servicedesk maar voorlopig ben ik blij dat we weer verbonden zijn.

Reputatie 7

Nogmaals dank NHendriks. We hebben nu verbinding!!!

Fysiek lijkt er een verbinding te zijn maar het lijkt er op dat jouw abonnement nog niet geactiveerd is. Dit begint steeds meer te lijken op een administratief probleem.

Reputatie 7
Badge +11

Nogmaals dank NHendriks. We hebben nu verbinding!!!

Of het nu te maken heeft met een wazig mailtje dat ik kreeg met het onderwerp “Je verhuizing komt dichterbij” met een onwerkbare link terwijl we hier al 6 weken wonen of de monteursreset, het werkt nu.

Ik kan een boek open doen over de administratie en de servicedesk maar voorlopig ben ik blij dat we weer verbonden zijn.

Waar het probleem nou uiteindelijk lag weet ik niet maar goed om te horen dat er eindelijk verbinding is!

Reputatie 7
Badge +17

Wat fijn dat er verbinding is! Administratief zou de verbinding op 25 juni ook over gezet moeten worden. :blush: