Beantwoord

Storing internet verbinding steeds vaker: ppp0 down for reason is Peer not responding

  • 14 April 2021
  • 11 reacties
  • 532 keer bekeken

Badge

Internetverbinding valt steeds vaker weg, gisteren 20x vandaag al 40. Een minuut daarna verschijnt dan in de log steeds deze riedel:
2021-04-14 10:56:36 PPP(eth_route):ppp0 down for reason is Peer not responding
2021-04-14 10:56:36 PPP(eth_route):ppp0 down for reason is LCP down
2021-04-14 10:56:36 PPP(eth_route):ppp0 down for reason is LCP down
2021-04-14 10:56:42 PPP(eth_route):Connection terminated
2021-04-14 10:56:42 PPP(eth_route):Sent PADT to 10:51:72:23:32:91, SessionID is 27702
2021-04-14 10:56:45 PPP(eth_route):start Discovery
2021-04-14 10:56:45 PPP(eth_route):send PADI and wait for PADO 1 sec
2021-04-14 10:56:45 PPP(eth_route):recv PADO
2021-04-14 10:56:45 PPP(eth_route):send PADR and wait for PADS 5 sec
2021-04-14 10:56:45 PPP(eth_route):recv PADS,SessionID is 7814
2021-04-14 10:56:45 PPP(eth_route):Starting negotiation on ppp0
2021-04-14 10:56:46 PPP(eth_route):PAP authentication succeeded
2021-04-14 10:56:46 PPP(eth_route):set local/remote IP: (...)
2021-04-14 10:56:56 TR069:Start to create a new session.
2021-04-14 10:56:56 TR069:Sending inform 4 VALUE CHANGE
2021-04-14 10:56:56 TR069:Session create success.
2021-04-14 10:56:56 TR069:Receive informresponse.
2021-04-14 10:56:56 TR069:Session close .

 

De KPN test op Servicetool traag bekabeld internet | KPN vindt geen fout, want die werkt alleen als ik een internet verbinding heb, maar de fout is dus dat die er steeds niet is, en na twee minuten weer wel. Morgen krijg ik nieuwe CAT6a en CAT7 kabels om die tussen de Experiabox en het glasvezelmodem te vervangen. 

 

Ik heb het glasvezelmodem en de router al uitgezet, alles losgekoppeld (TV modems, extra WiFi router), maar het probleem blijft, en komt steeds vaker terug. 

 

Het is hetzelfde als 

maar veel vaker en het lijkt steeds erger te worden. De servicetool zegt dat ik een monteur moet bestellen voor €50, maar volgens bovenstaande topics is dat niet vaak de oplossing. Wat wel?

 

*Admin: gegevens verwijderd i.v.m. privacy

icon

Beste antwoord door Bram van KPN 16 April 2021, 12:52

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

11 reacties

Reputatie 6
Badge +9

Hallo @schuurrr ,

In de log staat Link Control Protocol down, dat is meestal een slechte lijn kwaliteit.

De enige optie is het modem te resetten via het reset gaatje en de WAN kabel vervangen, een CAT 6 kabel is voldoende.

Als je profiel is ingevuld kan een moderator de lijn controleren.

Vul je forumprofiel de velden met label “privé” zijn alleen zichtbaar voor webcare medewerkers en voor jou, dan weten ze wie je bent.

Dus niet hier op dit forum plaatsen maar de link die je kunt aanklikken.

Groet Bart

Badge

Hallo @Bart_2020 ,

Mijn profiel is ingevuld en ik heb net pas de nieuwe kabels gekregen. Dus ik ga over een uurtje de rode kabel vervangen en het modem resetten.

Groeten,

Ronald

Reputatie 6
Badge +9

Hallo @schuurrr ,

Om alles uit te sluiten kun het glasvezelkastje 2 minuten spanningsloos maken.

Groet Bart

Badge

Hoi @Bart_2020 ,

Dat is nu ook gebeurd. Dus het afgelopen halfuur:

Experiabox uitgezet (met het aan/uit knopje)

Rode kabel vervangen door een nieuwe CAT6a kabel

Experiabox aangezet (met het aan/uit knopje)

Toen alle lampjes weer aan waren (ik denk groen, dat kan ik niet zo goed zien, want kleurenblind) het reset-knopje ingedrukt tot alle lampjes weer uit gingen)

Daarna ben ik ingelogd zonder wachtwoord en moest het leeggemaakte wachtwoord instellen. Opvallend dat mijn WiFi instellingen weer hersteld werden. 

Toen zag ik jouw bericht en heb de Experiabox met het knopje weer uitgezet en de stekker uit het glasvezelkastje gehaald. 

Na een minuut of vijf de stekker teruggestoken en na een minuut, ongeveer, de Experiabox weer aangezet met het knopje.

Ik zie nu dat deze meldingen herhaald worden:
2021-04-16 10:45:27 TR069:Start to create a new session.
2021-04-16 10:45:27 TR069:Session create success.
2021-04-16 10:45:31 TR069:Session close .
2021-04-16 10:45:31 TR069:Session is exception.
2021-04-16 10:45:44 TR069:Start to create a new session.
2021-04-16 10:45:44 TR069:Session create success.
2021-04-16 10:45:48 TR069:Session close .
2021-04-16 10:45:48 TR069:Session is exception.
2021-04-16 10:46:21 TR069:Start to create a new session.
2021-04-16 10:46:22 TR069:Session create success.
2021-04-16 10:46:22 TR069:Session close .
2021-04-16 10:46:22 TR069:Session is exception.
2021-04-16 10:47:29 TR069:Start to create a new session.
2021-04-16 10:47:29 TR069:Session create success.
2021-04-16 10:47:29 TR069:Session close .
2021-04-16 10:47:29 TR069:Session is exception.

Reputatie 7
Badge +17

Hi @schuurrr! Dat klinkt als een vervelend probleem. Ik heb de verbinding door kunnen meten met de gegevens in je profiel en zie inderdaad een probleem met de lijn. Om die reden heb ik het doorgezet naar de technische dienst. Die nemen zo snel mogelijk contact met je op om (zeer waarschijnlijk) iemand langs te sturen. Je mag contact verwachten op het bij ons opgegeven mobiele contactnummer. :relaxed:

Badge

Dankjewel voor het meekijken @Bram_ . Je hebt het modem ook gereset, zie ik; het wachtwoord was er weer af. De WiFi instellingen zijn nu ook terug naar de gegevens op de sticker aan de achterkant ;-)

Ik ben verbonden met Internet via deze WiFi en zie veel meldingen; ik denk dat er nog wat geprobeerd wordt en wacht nog even af. 

Groeten,

Ronald

 

Reputatie 6
Badge +9

Hallo @schuurrr ,

Problemen dus met de lijn…  Hopelijk snel een oplossing.

Dat de Wi-Fi namen terug komen is normaal, ze worden gepushed naar de Experia box.

Groet Bart

 

Badge

Ik weet niet of er vanmorgen al iets is aangepast, maar vandaag is het aantal onderbrekingen zeer beperkt gebleven tot drie, vergeleken met gisteren en eergisteren waar tussen acht uur 's morgens en acht uur 's avonds elk uur de verbinding twee tot vier keer wegviel. Het lijkt op overbelasting, vooral overdag. 

Het ziet er al een stuk beter uit. Dank voor de hulp en prettig weekend allemaal.

Groeten,

Ronald

 

 

Reputatie 7
Badge +17

@schuurrr om het ticket aan te maken moet ik normaal gesproken inderdaad (vaak minimaal) 1 keer het modem resetten. In dit geval kreeg ik bij jou de melding dat dit niet gelukt was. Dit was ietwat te verwachten met de problemen. Omdat ik die melding had gekregen heb ik besloten dit niet te benoemen. Excuus voor eventueel ongemak dat hierdoor is ontstaan.

Badge

Dank @Bart_2020 en @Bram_ , na vrijdagochtend is de verbinding niet meer weggevallen:
2021-04-16 06:39:03 PPP(eth_route):Connection terminated
is de laatste die ik zie in de log.

Ik ben vrijdagmiddag iets na drie uur wel twee keer gebeld door het 088 nummer van de helpdesk, maar kon niet opnemen. Is het gevonden probleem nu verholpen of moet er nog iets gebeuren?

Hartelijke groet en nogmaals dank,

Ronald

 

Reputatie 7
Badge +17

@schuurrr als het goed is heb je bij het aanmaken van het ticket met het telefoonnummer van de ticketservice ook een code ontvangen waarmee je terug kan bellen. Wat ik zou willen aanraden is om dat te doen. Het ticket staat nog wel open op dit moment. Wel ben ik heel blij om te horen dat in ieder geval het probleem een stuk minder is geworden! :relaxed: