Beantwoord

Thuiswerken geeft probleem omdat HOSTID wordt aangepast door de router, de KPN Box 12 naar Sagemcom

  • 5 January 2021
  • 9 reacties
  • 231 keer bekeken

Reputatie 1

Als verantwoordelijk manager binnen Mercedes Benz, Daimler is ons opgevallen dat de host ID van een aantal van onze thuiswerkende agenten wordt aangepast, Dit blijkt alleen bij Linux achtige systemen te gebeuren en we vroegen ons af hoe dit kan en wanneer KPN dit denkt op te lossen. Op dit moment ondervinden een aantal van onze medewerkers zware hinder tijdens het thuiswerken hierdoor.

icon

Beste antwoord door Erik van KPN 12 March 2021, 13:04

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

9 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Wat bedoelt u met "host ID"? Kunt u dat toelichten? Word het aangepast naar een standaard waarde ofzo? Of word het leeg gelaten?

Reputatie 1

Hallo,

sorry ik heb geen berichtje gekregen dat iemand had gereageerd, Als we het over de Host ID van het device (een iGel thin client, OS is Linux) hebben is dat in ons geval iets in de trant van HWWS5432. Dit wordt inderdaad in alle gevallen (als er een KPN Box 12 is aangesloten) omgezet naar SAGEMCOM. In het geval van een Windows machine blijkt het host ID niet te worden aangepast.

is dat duidelijk?

groetjes

Frank

Reputatie 7
Badge +24

Gewoon de hostname. Het klopt, er is een bug in de KPN Box. De hostname word bij sommige linux distro's overgenomen vanuit de dhcp server.

Maar ... als je dat niet wil, dan pas je dat aan. Iemand met een beetje kennis van linux heeft dat zo ingesteld.

En dan nog, wat maakt dat ene bal uit voor thuiswerken vraag ik me dan af? Wat maakt het uit wat de hostname van het systeem is waarop gewerkt word?

Reputatie 1

Hallo,

zonder in details te treden wordt het Host ID van het device gebruikt in een applicatie om een soort van pop up te creeeren voor de gebruiker. We praten hier over ongeveer 800 thuiswerkers, maar gelukkig werkt niet iedereen via KPN. Het Host ID aanpassen is inderdaad niet moeilijk, dat doen we al, maar als het vervolgens door de DHCP wordt overschreven lost dat het probleem vooralsnog niet op. Wat we willen weten is hoe we het HOST ID zo kunnen configureren dat het niet wordt overschreven.

 

groetjes

Frank

Reputatie 7
Badge +24

Ok. Ik ben wat aan het vogelen geweest. Ik heb een proefversie gedownload en geïnstalleerd op een virtuele machine die aan de KPN Box hangt.

Desktop bij eerste keer opstarten…

De hostname kan je wel aanpassen, maar dit word niet bewaard bij het afsluiten.

Wat wel helpt is een vast ip instellen:

Na opstarten:

Sagemcom is weg.

Stel een hoog ip in. Dus zoiets als dat ik gedaan heb: 192.168.2.155 en geen 192.168.2.5. Want dat veroorzaakt problemen.

Reputatie 1

hoi Nick,

 

bedankt voor het uitzoeken, we zaten zelf ook al op zo een oplossing te werken, onze oplossing moet namelijk wel voor alle gebruikers tegelijk werken en we komen niet weg met een specifieke oplossing voor alle gebruikers. Tevens hebben we een vraag bij de levereancier gelegd die ook naar een oplossing zoekt.

De beste oplossing is natuurlijk als er geen verschil zou zitten hoe KPN Box 12 om gaat met Host-ID’s ten opzichte van andere boxen en andere levernanciers. Gelukkig is tot op dit moment deze box de enige veroorzaker van een probleem, werkt het bij alle andere providers (inclusief buitenland) zoals bedacht.

 

groetjes en nogmaals bedankt voor het meedenken!

frank

 

Reputatie 7
Badge +24

Het probleem is dat geen enkele wijziging aan het bestandssysteem bewaard blijft. Alles valt weg bij afsluiten, er word niets bewaard. Anders had ik het wel geweten hoor…

Nu weet ik niet wat er mogenlijk is met de UMS Server? Je zou eigenlijk /etc/dhcp/dhclient.conf aan moeten kunnen passen.

Reputatie 7

Dit wordt in de huidige update van de Box 12 naar versie SGEJ10000310 opgelost. Uitrol zou inmiddels begonnen moeten zijn.

Reputatie 1

hoi Eric,

bedankt voor de update, we hebben het inderdaad al gemerkt, de uitrol heeft al positieve gevolgen gehad voor een aantal van onze gebruikers.

 

groetjes

frank