Beantwoord

TP-link: TL-PA4022P-kit geen internet na installeren

  • 4 April 2021
  • 28 reacties
  • 343 keer bekeken

Deze week heb ik een tp-link Powerline adapter aangeschaft (TL-PA4022P-kit ) en heeft 4 dagen gewerkt waarna er vandaag een probleem ontstond.Zodra de set tp-links via Powerline met elkaar verbonden zijn valt in het hele huis het internet weg. Er wordt wel gezegd dat ik verbinding heb, echter laadt een webpagina niet meer en blijft de tv vast hangen.

 

De tp-link wordt gebruikt om een camera achter in de tuin van internet te voorzien. voorheen lag hier een internetkabel (geschikt voor buiten), echter is er waarschijnlijk ergens een kabelbreuk ontstaan waardoor ik ben overgestapt naar de tp-links  omdat er wel (geaarde) stroom aanwezig is. 

 

Mijn vraag is: wat kan ik doen zodat de tp-link Powerline adapters weer in contact staan met elkaar en zowel mijn internet als de camera kan functioneren?

 

icon

Beste antwoord door Nick83 5 April 2021, 09:41

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

28 reacties

Reputatie 7
Badge +10

Het verbaast me niets. Het is ook een totaal minimale set als ”Powerline” optie.

Sowieso is gebruik van powerlines (data-overdracht over 230 Volt stroom netwerk) al een behoorlijke “surrogaat” oplossing, met doorgaans enorm verlies door interferentie op dat stroomnet.

Met nog eens de absolute minimum specificaties blijft er mogelijk helemaal weinig overeind van dat data-signaal. Zou de set bij de winkel weer retourneren, en extra ethernet bekabeling aanleggen.

Reputatie 7
Badge +24

Ik denk dat je beter die kabel kan vervangen. Als die door een buisje ligt, dan is da niet zo moeilijk lijkt me.

Gebruikt u nog een andere draadloze verbindingset in huis? Voor tv kijken in de woonkamer bijvoorbeeld? 

Nee voor de rest is alles bekabeld en daar ben ik meer dan tevreden over. Ik had dit geprobeerd omdat ik niet echt een goede utp kabel voor buiten kan vinden wat blijkt uit de laatste utp kabel die ik gekocht heb. Daarnaast is de afstand welke overbrucht moet worden ongeveer 80 meter en leek me dit een makkelijkere oplossing dan weer alles opgraven. 

Reputatie 7
Badge +10

Er zijn speciale kabels voor buitengebruik, welke een mantel hebben waarbij het materiaal vocht, UV en knaagdier bestendig is.  Had je die daarvoor gebruikt?

Anders zoiets als < DIT >    Ervaring ermee, zie < HIER >

Er zijn speciale kabels voor buitengebruik, welke een mantel hebben voor buitengebruik.
Vocht, UV en knaagdier bestendig.  Had je die daarvoor gebruikt?

Anders zoiets als < DIT >    Ervaring ermee, zie < HIER >

De volgende kabel had ik gebruikt: https://www.allekabels.nl/cat6-kabel/15546/1354167/uutp-cat6-kabel-voor-buitengebruik.html achteraf de prijs gezien had ik me kunnen bedenken dat de kabel niet van hoogwaardige kwaliteit zou zijn.

Reputatie 7
Badge +24

Zitten de stekkertjes er nog goed aan?

Het is een rare kabel. Vaste kern en stekkertjes er aan, dat is een beetje een vreemde combinatie. Vaste kern hoort eigenlijk afgemonteerd te worden in een wandcontactdoos. 

Reputatie 7
Badge +10

De volgende kabel had ik gebruikt: https://www.allekabels.nl/cat6-kabel/15546/1354167/uutp-cat6-kabel-voor-buitengebruik.html achteraf de prijs gezien had ik me kunnen bedenken dat de kabel niet van hoogwaardige kwaliteit zou zijn.

En met "CCA” kerndraden. Dat is aluminium met een dun laagje koper erover.
En dat voor 80 meter lengte.  Dat gaat hem niet worden voor een stabiele verbinding.

De volgende kabel had ik gebruikt: https://www.allekabels.nl/cat6-kabel/15546/1354167/uutp-cat6-kabel-voor-buitengebruik.html achteraf de prijs gezien had ik me kunnen bedenken dat de kabel niet van hoogwaardige kwaliteit zou zijn.

En met "CCA” kerndraden. Dat is aluminium met een dun laagje koper erover.
En dat voor 80 meter lengte.  Dat gaat hem niet worden voor een stabiele verbinding.

Welke kabel zou u aanraden?

Reputatie 7
Badge +10

Zelf heb ik nooit een dergelijke kabel nodig gehad. Maar kijk eens bij het volgende onderwerp waar een vergelijkbaar iets ter sprake komt  < HIER >  en vervolgreacties.

In dat onderwerp gaat het dan wel om “VDSL” via een ethernetkabel (slechts twee kerndraadjes die worden benut), maar als normale netwerkverbinding via “ethernetkabel” is die kabel uiteraard juist specifiek afgestemd en bedoeld om in te zetten.

Reputatie 7
Badge +24

De volgende kabel had ik gebruikt: https://www.allekabels.nl/cat6-kabel/15546/1354167/uutp-cat6-kabel-voor-buitengebruik.html achteraf de prijs gezien had ik me kunnen bedenken dat de kabel niet van hoogwaardige kwaliteit zou zijn.

En met "CCA” kerndraden. Dat is aluminium met een dun laagje koper erover.
En dat voor 80 meter lengte.  Dat gaat hem niet worden voor een stabiele verbinding.

Nou ja... je moet moet niet overdrijven. Het is niet de beste kwaliteit, maat het hoort gewoon te werken.

Reputatie 7
Badge +24

Ik weet niet of u handig bent met een multimeter? Je zou aan beide kanten het stekkertje er af kunnen knippen, aan 1 kant de aderpaartjes aan elkaar kunnen verbinden en aan de andere kant kunnen meten of ze echt niets doorlaten.

Zitten de stekkertjes er nog goed aan?

Het is een rare kabel. Vaste kern en stekkertjes er aan, dat is een beetje een vreemde combinatie. Vaste kern hoort eigenlijk afgemonteerd te worden in een wandcontactdoos. 

Je kan verschillende soorten RJ45 ‘aanknijpconnectoren’ kopen, o.a. ook wel die beter toegespitst zijn op kabel met vaste kern draden. Het zit heb voor zover ik gezien heb met vergrootglas in de wijze van perforeren en contacteren van ieder afzonderlijk draadje+isolatie.

Deze week heb ik een tp-link Powerline adapter aangeschaft (TL-PA4022P-kit ) en heeft 4 dagen gewerkt waarna er vandaag een probleem ontstond.Zodra de set tp-links via Powerline met elkaar verbonden zijn valt in het hele huis het internet weg. Er wordt wel gezegd dat ik verbinding heb, echter laadt een webpagina niet meer en blijft de tv vast hangen.

De vraag is ook nog waarmee de verbinding is, dat kan ook zijn met een powerline adapter van de buren. Dat moet je dus eerst uitzoeken. Kan ook andere oorzaak hebben, maar is gissen.

 

De tp-link wordt gebruikt om een camera achter in de tuin van internet te voorzien. voorheen lag hier een internetkabel (geschikt voor buiten), echter is er waarschijnlijk ergens een kabelbreuk ontstaan waardoor ik ben overgestapt naar de tp-links  omdat er wel (geaarde) stroom aanwezig is.

Ik zou die kabel vervangen en misschien kun je die camera wel voeden via Power-over-Ethernet, dan loopt er maar 1 kabel naar de camera i.p.v. 2

Reputatie 7
Badge +10

En met "CCA” kerndraden. Dat is aluminium met een dun laagje koper erover.
En dat voor 80 meter lengte.  Dat gaat hem niet worden voor een stabiele verbinding.

Nou ja... je moet moet niet overdrijven. Het is niet de beste kwaliteit, maat het hoort gewoon te werken.

Daar is niets aan overdreven.
Het is niet voor niets dat de topic starter met zo'n CCA kabel daar problemen mee heeft gekregen.

Wil je gewoon zekerheid in een stabiele verbinding, moet je al die “rotzooi” kabels links laten liggen. Bedoeld voor tijdelijk gebruik, bijv. voor op een beurs. Als de beurs is afgelopen, wordt kabel weggegooid.

De volgende kabel had ik gebruikt: https://www.allekabels.nl/cat6-kabel/15546/1354167/uutp-cat6-kabel-voor-buitengebruik.html achteraf de prijs gezien had ik me kunnen bedenken dat de kabel niet van hoogwaardige kwaliteit zou zijn.

En met "CCA” kerndraden. Dat is aluminium met een dun laagje koper erover.
En dat voor 80 meter lengte.  Dat gaat hem niet worden voor een stabiele verbinding.

Het ligt er maar aan wat je met een kabel wilt. Geleiding van wisselstroom, wat ethernetsignalen zijn, vindt plaats aan de randen van een draad. Hoe hoger de frequentie, hoe meer naar de rand. Dat heet skin effect. Voor gigabit ethernet grofweg de buitenste 10 micrometer. Meer richting de kern blijft het koper dus ongebruikt, dus overkill en dat zullen kabelfabrikanten die metalen/grondstoffen inkopen ook wel weten.

Als je de kabel ook voor PoE wilt gebruiken, dus ook gelijkstroom, heeft koper een voordeel vanwege betere geleiding. Maar je zou in theorie ook de spanning kunnen opvoeren, helaas wordt boven de 48V als ‘gevaarlijk’ gezien. Ook PTT telefonie met kilometerlange telefoontoestel voeding, 25Hz belspanning en maar tot 4kHz spectrum is niet echt hoogfrequent. Spanningen waren trouwens flink hoger dan 48V.

En met "CCA” kerndraden. Dat is aluminium met een dun laagje koper erover.
En dat voor 80 meter lengte.  Dat gaat hem niet worden voor een stabiele verbinding.

Nou ja... je moet moet niet overdrijven. Het is niet de beste kwaliteit, maat het hoort gewoon te werken.

Daar is niets aan overdreven.
Het is niet voor niets dat de topic starter met zo'n CCA kabel daar problemen mee heeft gekregen.

Wil je gewoon zekerheid in een stabiele verbinding, moet je al die “rotzooi” kabels links laten liggen. Bedoeld voor tijdelijk gebruik, bijv. voor op een beurs. Als de beurs is afgelopen, wordt kabel weggegooid.

Zie mijn andere reactie. Dat iets wordt weggegooid, is meer een fenomeen van de wegwerpmaatschappij, kunnen op zich goede kabels zijn.

Bovendien heeft TS het alleen over een kabelbreuk, dat kan ongeacht soort metaal. Dat CCA kom jij mee op de proppen. En of het een kabelbreuk is/was, is ook nog de vraag.

Reputatie 7
Badge +10

Het ligt er maar aan wat je met een kabel wilt.

Gewoon een zo betrouwbaar mogelijk stabiele verbinding zonder binnen afzienbare tijd tegen problemen op te lopen. “Goedkoop is duurkoop”.

Het ligt er maar aan wat je met een kabel wilt.

Gewoon een zo betrouwbaar mogelijk stabiele verbinding zonder binnen afzienbare tijd tegen problemen op te lopen. “Goedkoop is duurkoop”.

Je gaat gewoon voorbij aan technologische aspecten en doet net alsof CCA kabel eerder wegrot of wat dan ook dan CU kabel. Maar goed, ieder z’n eigen geloof, is goed voor de handel.

Reputatie 7
Badge +10

Man wat zeur je toch.
De topic starter heeft toch al lang aangegeven dat die nota bene problemen heeft met die kabel!
Of dat nu een kabelbreuk is, of een ander probleem doet helemaal niet ter zake. Rotzooi is rotzooi.

Reputatie 7
Badge +24

En met "CCA” kerndraden. Dat is aluminium met een dun laagje koper erover.
En dat voor 80 meter lengte.  Dat gaat hem niet worden voor een stabiele verbinding.

Nou ja... je moet moet niet overdrijven. Het is niet de beste kwaliteit, maat het hoort gewoon te werken.

Daar is niets aan overdreven.
Het is niet voor niets dat de topic starter met zo'n CCA kabel daar problemen mee heeft gekregen.

Dat zal komen door kabelbreuk of vocht in de kabel. Dat had met een kabel met koper adertjes net zo goed zo gegaan.

Reputatie 7
Badge +24

Het ligt er maar aan wat je met een kabel wilt.

Gewoon een zo betrouwbaar mogelijk stabiele verbinding zonder binnen afzienbare tijd tegen problemen op te lopen. “Goedkoop is duurkoop”.

Je gaat gewoon voorbij aan technologische aspecten en doet net alsof CCA kabel eerder wegrot of wat dan ook dan CU kabel. Maar goed, ieder z’n eigen geloof, is goed voor de handel.

Inderdaad. Aluminium verteerd niet ofzo...

Reputatie 7
Badge +10

Maar wel 40% hogere demping, en makkelijker bros worden / breken.

Reputatie 7
Badge +24

Maar wel 40% hogere demping, en makkelijker bros worden / breken.

Ze maken er ook vliegtuigen van, dus dat "makkelijker bros worden / breken" moet je ook wel ff in de juiste context plaatsen. Als je de hele dag met die kabel heen en weer staat te zwabberen, dan kun je inderdaad misschien beter koper hebben 😉

Die hogere demping zorgt er wellicht voor dat de 1000 mbit niet gehaald word. Jammer dan, die camera heeft dat toch niet nodig denk ik.

Deze week heb ik een tp-link Powerline adapter aangeschaft (TL-PA4022P-kit ) en heeft 4 dagen gewerkt waarna er vandaag een probleem ontstond.Zodra de set tp-links via Powerline met elkaar verbonden zijn valt in het hele huis het internet weg. Er wordt wel gezegd dat ik verbinding heb, echter laadt een webpagina niet meer en blijft de tv vast hangen.

 

De tp-link wordt gebruikt om een camera achter in de tuin van internet te voorzien. voorheen lag hier een internetkabel (geschikt voor buiten), echter is er waarschijnlijk ergens een kabelbreuk ontstaan waardoor ik ben overgestapt naar de tp-links  omdat er wel (geaarde) stroom aanwezig is. 

 

Mijn vraag is: wat kan ik doen zodat de tp-link Powerline adapters weer in contact staan met elkaar en zowel mijn internet als de camera kan functioneren?

Zou het kunnen zijn dat die camera zelf de oorzaak van de problemen is?  Wat is merk+type?

Ik heb een IP camera die onder bepaalde omstandigheden in firmware downloadmode gaat, dan fungeert ie deels als router en dan is ook binnen 1 minuut internet in huis volledig op tilt (omdat er een tweede DHCP server met ander subnet/gateway aanwezig is).

Man wat zeur je toch.
De topic starter heeft toch al lang aangegeven dat die nota bene problemen heeft met die kabel!
Of dat nu een kabelbreuk is, of een ander probleem doet helemaal niet ter zake. Rotzooi is rotzooi.

Ik had die allekabels URL niet aangeklikt, nu wel, en ik (wij? anderen?) mag dan in jouw ogen misschien zeuren, maar als iemand/TS meldt ‘waarschijnlijk kabelbreuk’ en jij ziet dan CCA en gaat dan gelijk helemaal los, dan wordt het pas echt interessant. Temeer omdat ikzelf dezelfde kabel heb, alleen 60 meter (Productcode 1354166). Die heb ik met iperf3 + active PoE flink aan de tand gevoeld en voldoet bij mij gewoon (940Mbps, kan RPi4 voeden). Erger nog, ik gebruik hem niet constant en doordat ik vergeten was waar die lag, heb ik hem met de motormaaier geraakt op een deel waar die niet onder de grond zat. 3 van 8 aders weer met soldeerverbindingen en krimpkousen enz hersteld en de iperf3 + active PoE werkte daarna ook nog gewoon voluit. Uitgraven/vervangen zou voor mijn doen veel meer werk zijn.