Vraag

Traag internet na storing

  • 23 November 2020
  • 23 reacties
  • 191 keer bekeken

Ik heb hier sinds een tijdje internet van KPN via een koperdraadje gecombineerd met Sneller Internet Buitengebied en daar was ik tot een paar weken geleden erg tevreden mee. Ongeveer 3 weken geleden was hier een internet storing. Niet alleen hier maar ook in de rest van het dorp. Dat duurde maar een half uurtje maar daarna is de stabiliteit en de snelheid hier helemaal verdwenen. KPN geeft aan dat er hier geen storing meer is. Ik heb het modem gereset. Geen effect. De checks via de KPN site geven aan dat de aansluiting OK is maar dat er een blokkade is in huis. Mogelijk vanwege een betalingsachterstand!?! Nou, dat is het in ieder geval niet…. KPN gebeld, maar niet verder dan de computer gekomen. Het probleem kon volgens de PC worden hersteld met een reset van het modem. Maar helaas geen resultaat. 
ik heb hier een Experia box V10. Gemeten snelheid was voordat het slecht werd steeds iets van 30 Mb/s download en vrij stabiel. Nu is dat nog 5 Mb/s en heel instabiel met regelmatig dips tot vrijwel 0.

Dat is dan gemeten met een kabel direct aan de Esperia box. 

Kan ik nog iets doen om dit te verbeteren? Of hoe krijg ik contact met een KPN-er die kan zorgen dat de snelheid weer wordt als voorheen?

 

 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

23 reacties

Helaas nog geen reactie van KPN. Ondertussen wel een paar speedtestjes gedaan.


https://kpn-itns.speedtestcustom.com/result/cad20920-2f4a-11eb-ad07-9dd3197dcc5b

 

https://kpn-itns.speedtestcustom.com/result/a3419910-2f4b-11eb-ad07-9dd3197dcc5b

https://kpn-itns.speedtestcustom.com/result/36442e30-2f4c-11eb-ad07-9dd3197dcc5b

Reputatie 3
Badge +2

Je zou denken dat hier een monteur nodig is die het een en ander in de wijkkast gast bekijken. Wellicht dat de "herstel" werkzaamheden niet naar behoren zijn uitgevoerd. Vraag om dit uit te sluiten: hoe is de internetverbinding bij je buren of andere mensen in het dorp die ook die storing hadden? Ook veranderd of hetzelfde gebleven?

Hoi @RinzeV . Welkom op het forum.

Vreemd en bijzonder vervelend. Kun jij je profiel aanvullen en mij een seintje geven als je dat gedaan hebt?

Hallo Erwin, fijn dat je reageert. Ik heb mijn profiel ondertussen gevuld. 
Ik hoop dat er een oplossing mogelijk is. 
 

Rinze

@AVRT Dank voor je reactie. Ik zal hier in de buurt eens navragen of er meer klachten zijn. Bij mij is in ieder geval niets veranderd, dus dik kans dat er meer klanten problemen hebben.

Hoi @RinzeV . Ik heb zojuist het koper gedeelte van jouw verbinding doorgemeten. De haalbare snelheid is momenteel ongeveer 17Mbit en dit komt volgens de meting ook op jouw experiabox binnen. De rest zou aangevuld moeten worden met het 4G modem. In de regel zou je dan (bedraad) 30 t/m 50 Mbit moeten kunnen halen. Afhankelijk van hoever jij van een 4g mast zit en de drukte op die mast. 

Misschien zit de bottleneck nu bij het 4g modem. Kun je deze even loskoppelen van de experiabox (netwerkkabel los) en vervolgens even 1 minuut van het stroom.

Nu deze los is gekoppeld mag je ook de experiabox wel even 30 seconden spanningloos maken. Wacht vervolgens tot op beide apparaten alle lampjes weer gaan branden.

Vervolgens sluit je het netwerkkabeltje weer aan en ben ik benieuwd naar de uitkomst van de volgende speedtest. 

Hallo Erwin, ik heb weer een hoop speedtests gedaan met verschillende zaken aangesloten en voor en na de resets die je vroeg. Conclusie is volgens mij dat ik dankzij het 4G modem nog wel een beetje snelheid heb. 

Opvallend is een hoge Jitter en dat de verbinding erg onstabiel is met diepe dalen in de snelheid. Wat ook opvalt is dat het gebruik van de ITV geen snelheid voor de rest van internet kost, dat had ik wel verwacht.

Met alleen de experiabox en de laptop aangesloten blijft er slechts 3,3MB upload over.  Een reset van het modem heeft geen enkel effect. Daarna is het zelfs nog iets lager ;-)…

Als alles weer is aangesloten en 4G weer een beetje meehelpt is er weer wat meer snelheid maar instabiel: 2,9, 13,5 en 14,9 up)

Hieronder de links met de resultaten:

 

1: Start alles verbonden: modem (Experiabox V10),  4G en TPLink Deco (voor de wifi) (9,9MB up)

https://kpn-itns.speedtestcustom.com/result/76f37010-3250-11eb-a12f-2bf7c3011ff1

 

2; Alleen modem (Experiabox V10) en TV ontvanger nog aangesloten (wifi uit)

https://kpn-itns.speedtestcustom.com/result/dc9be9b0-3250-11eb-a12f-2bf7c3011ff1 (7,8MB up)

 

3; Alleen modem (wifi uit) alleen de laptop met utp kabel aan modem (3,3MB up)

https://kpn-itns.speedtestcustom.com/result/132f5160-3251-11eb-a12f-2bf7c3011ff1

 

4; Alleen modem na reset (wifi uit) alleen de laptop met utp kabel aan modem (2,9 MB up)

https://kpn-itns.speedtestcustom.com/result/a329fdb0-3251-11eb-a12f-2bf7c3011ff1

 

5 Modem met 4G( gereset) alleen de laptop met utp kabel aan modem

https://kpn-itns.speedtestcustom.com/result/a329fdb0-3251-11eb-a12f-2bf7c3011ff1

htt4ps://kpn-itns.speedtestcustom.com/result/0a861ac0-3252-11eb-a12f-2bf7c3011ff1

https://kpn-itns.speedtestcustom.com/result/9c013010-3253-11eb-a12f-2bf7c3011ff1

Badge +19

Wil je eens inloggen op de v10 en een screenshot plaatsten van de status pagina?

Wil je eens inloggen op de v10 en een screenshot plaatsten van de status pagina?

 

Hallo Joep1965, bedoel je deze?  

 

Badge +19

Ja prima!! Je zou dus inderdaad zonder 4g modem ca 17 binnen moeten krijgen. En dat haal je niet met een bekabelde pc of laptop?

Nee, dat haal ik bij lange na niet. Ik meet dan inderdaad met een bekabelde laptop. De restultaten zijn erg instabiel. Je ziet dat bij de KPN speedtest niet zo erg, maar ik had een andere site (helaas kan ik die niet meer terugvinden… ;-( )  waar je ook de variatie in snelheid kon zien. Dan is het grafiekje van de downloadsnelheid net de skyline van de Alpen...

Badge +19

www

Speedtest.net is de beste om te meten. Wat heb je allemaal aan het modem hangen?

@RinzeV . Ik probeer je te bereiken maar ik krijg direct de voicemail.

Wanneer kan ik jou het beste bellen?

@RinzeV . Ik probeer je te bereiken maar ik krijg direct de voicemail.

Wanneer kan ik jou het beste bellen?

Hallo Erwin, ik ben na 15:00 goed bereikbaar. 

We spreken elkaar morgen, @RinzeV .  Tot dan. 

Het lijkt er op dat de verbinding momenteel hersteld is. Waarom is niet bekend maar het is mooi meegenomen.

Mocht je toch merken dat de boel weer instort, laat het mij hier weten en dan boeken we een monteur in. :-)

 

Hallo Erwin,

 

Ik heb het nu weer een dikke week aangekeken, maar de snelheid is nog niet terug. Het bijzondere is dat de snelheid die ik uit alleen het koperdraadje haal nu redelijk stabiel is op ongeveer 15 Mbps Als ik dan het 4 modem er bij zet lijkt alles instabiel te worden. Soms is de snelheid dan helemaal weg en af en toe gaat het dan wel weer wat sneller.

Dit is wat ik nu heb met alleen het 4G modem en het laptopje beide rechtstreeks aan de Experiabox met een kabeltje: https://kpn-itns.speedtestcustom.com/result/9db2cad0-3b1e-11eb-bc86-3166d45a0944

Als ik nu in de experiabox kijk staat daar dat bij de 4G connectie dat het modem niet gereed is. Zie hier onder. Zal dit het probleem kunnen zijn? 

 

 

Ik werk morgen van 11:00 tot 15:00.. Kan ik je binnen dat tijdsbestek even bellen?

Hallo Erwin, ja dat is goed.

@RinzeV Maandag komt een monteur een kijkje nemen. Ik ben benieuwd hoe het afloopt. Laten we via het forum contact houden.

Hallo Erwin en de rest,

Maandag is hier een monteur geweest. Aardige vent, maar met alleen een telefoon als gereedschap kon hij niet anders dan constateren dat alle kabeltjes juist waren aangesloten. Hij kon wel meten dat de 4G kwaliteit hier niet optimaal is. Maar hoe het dan kan dat als ik het Sagemcom modem aansluit op de Experiabox soms de download snelheid zelfs lager wordt, dat wist hij ook niet. En natuurlijk was toen jij hier was de boel ook toevallig net redelijk stabiel en op snelheid ;-) . toch iets van 20Mbps download. Zul je niet zien…

 

Hij is weer gegaan zonder iets te hebben aangepast. Maar heeft de aansluiting wel op een soort monitor stand gezet zodat het in de gaten gehouden kan worden en dat als er klachten blijven er iets te analyseren is.

 

Op zijn aanraden heb ik maar een buitenantenne voor de 4G aangeschaft bij de KPN shop en vandaag geïnstalleerd. Dat heeft nog niet tot verbetering van de downloadsnelheid geleid, wel is de uploadsnelheid een stuk hoger geworden.

Zonder de 4G had ik vanmiddag 16,2 Mbps down en 2,1 Mbps up. Met de 4G er bij had ik 18 Mbps down en 16,3 Mbps up. En weer, zeker niet stabiel, want nu is ook die uploadsnelheid weer terug naar 2Mpbs en ligt de downloadsnelheid met 4G soms weer lager dan zonder 4G. 

Omdat ik wilde weten hoe goed de antennes staan uitgericht ben ik op zoek gegaan naar een manier om de SNR en de RSPR te meten. Met de standaard interface van de Sagemcom kan dat niet, en dan is het wel lastig om de antenne goed uit te richten. Gelukkig staat op een ander topic in dit forum hoe dit wel kan. 

Citaatje van daar: 

Open Chrome of Firecox Web Developer Tools Console
Ga in de browser naar 192.168.2.252
Toets in de Web Developer Tools Console:

$.xmo.login("kpn", "wachtwoord van modem")

Voor SNR: toets in:

$.xmo.getValuesTree("Device/Cellular/Interfaces/Interface[Alias=\"LTE_MODEM\"]/SNR")

Voor RSRP toets in:

$.xmo.getValuesTree("Device/Cellular/Interfaces/Interface[Alias=\"LTE_MODEM\"]/RSRP")

 

De SNR is rond de 6 dB, dat is gewoon goed.

De RSPR is stabiel op 52. Of dat sterk genoeg is weet ik eigenlijk niet, maar alle drie de lampjes op het modem branden, dus het zal zeker niet te zwak zijn. (Hoe interpreteer je dit? Is dit 52dB meer of minder dan een referentiesignaal?)

De antennes staan trouwens richting site 2579.

Kort samengevat. De 4G, compleet met buitenantennes, geeft me nauwelijks tot geen meer downloadsnelheid. 

Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat dit niet beter kan. Vooral omdat het ook beter was. 

Is er nog iets in te stellen op Experiabox of Sagemcom om deze twee goed met elkaar te laten praten?

Of is er misschien iets aangepast op de prioriteit die de Internet Buitengebied klanten krijgen op de 4G palen? 

 

Ik heb het ticket er bij gepakt. De monteur bevestigt de fluctuatie en je staat nu op een duurmeting. Is de snelheid sindsdien alweer ingezakt? Heb je ook een inbel nummer gekregen om feedback te geven?

Hallo Erwin,

Ik heb geen nummer gekregen om contact mee op te nemen. 

Voor wat de snelheid betreft heb ik het een paar dagen afgewacht. het lijkt erop dat de verbinding en de snelheid wel wat stabieler is geworden en ergens tussen de 20 en 25 Mbps ligt. Toch nog wel teleurstellend gezien de buitenantennes. Daar had ik meer van verwacht. Maar in ieder geval beter dan voorheen. De uploadsnelheid is wel flink toegenomen tot ongeveer 16 Mbps. 

 

Rinze